Help! Mijn hond word een monster

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Billy

Berichten: 20711
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Help! Mijn hond word een monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 17:05

Ik fok idd Jack Russells, maar zo te horen heb ik er geen verstand van :)
Mijn hondjes zijn niet uit werklijnen... heel eerlijk gezegd weet ik ook niet goed wat daar mee bedoeld wordt.. hebben showlijnen een stamboom en werklijnen niet?
Feit is dat Jack Russells van oorsprong gefokt zijn om in roedels te leven dus dat ze goed sociaal moesten zijn.. als je dat kwijt ben geraakt bij de zgn werklijnen denk ik dat er wat fout gegaan is....

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37364
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Help! Mijn hond word een monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 17:39

Onze dame werd erg kort gehouden, eigen kippen ging na training ook goed. En eigen roedel geen enkel probleem ook

Denk dat werklijnen tegenwoordig is meer op karakter felheid gefokt dan uiterlijk. Destijds had je niet veel verschil. Wij hadden een van de eerste niet gecoupeerde parson russels

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 17:44

anjali schreef:
Dankzij Bokt heb ik weer heel wat geleerd! Ik heb altijd gedacht dat vrouwelijke dieren liever en verdraagzamer zouden zij dan mannelijke.Maar dat gaat dus niet altijd op! Ik heb zelf ook honden gehad maar dat waren altijd reuen en 1 tegelijk.In huis zeer lief maar met uitlaten moesten ze dan wel aan de lijn blijven wegens boos worden op andere reuen die we tijdens de wandeling tegen kwamen.

Gelukkig gaat het meestal wel goed met twee teven. Maar soms niet, en dan is het helaas ook echt mis en komt het nooit meer goed. Het scheelt ook wel wat voor type honden het zijn. Terriers zijn een stuk pittiger dan eh... poedels bijvoorbeeld. Dan loop je meer risico.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 17:46

Billy schreef:
Feit is dat Jack Russells van oorsprong gefokt zijn om in roedels te leven dus dat ze goed sociaal moesten zijn.. als je dat kwijt ben geraakt bij de zgn werklijnen denk ik dat er wat fout gegaan is....

:j Mee eens, ik denk dat dat sociaal zijn voor gelijk welke hond belangrijk is, of het nu een familiehond is of een werkhond, een JR of wat anders. Blij te horen dat een fokker dit een belangrijk punt vindt. het kan niet de bedoeling zijn honden te fokken die mekaar vervolgens gaan uitmoorden -O-
Bij Parsons hebben zowel werklijnen (of jachtlijnen) als showlijnen een stamboom. Je hebt fokkers die vooral proberen de beste jachthond te fokken en andere die proberen de mooiste hond te fokken en shows te winnen. Die van de shows kopen wel eens een hond vanuit de jachtlijnen. Kenners kunnen dat aan de kennelnaam zien. Geen idee hoe het bij JRs is.

netjuh6
Berichten: 580
Geregistreerd: 02-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-18 18:02

Sclimpre schreef:
Billy schreef:
Feit is dat Jack Russells van oorsprong gefokt zijn om in roedels te leven dus dat ze goed sociaal moesten zijn.. als je dat kwijt ben geraakt bij de zgn werklijnen denk ik dat er wat fout gegaan is....

:j Mee eens, ik denk dat dat sociaal zijn voor gelijk welke hond belangrijk is, of het nu een familiehond is of een werkhond, een JR of wat anders. Blij te horen dat een fokker dit een belangrijk punt vindt. het kan niet de bedoeling zijn honden te fokken die mekaar vervolgens gaan uitmoorden -O-
Bij Parsons hebben zowel werklijnen (of jachtlijnen) als showlijnen een stamboom. Je hebt fokkers die vooral proberen de beste jachthond te fokken en andere die proberen de mooiste hond te fokken en shows te winnen. Die van de shows kopen wel eens een hond vanuit de jachtlijnen. Kenners kunnen dat aan de kennelnaam zien. Geen idee hoe het bij JRs is.



Het gekke is dat ze juist super sociaal is, op Puppycurcus mocht ze als enige los als er nieuwe pupjes kwamen omdat ze zo vriendelijk is. Naar honden op straat ook. Ik denk zelf dat ze echt haar plek probeert te krijgen/te verdedigen en dat ze de baas wil worden. Of ze is gewoon stront chaggie omdat ze loops moest worden is ze overigens vandaag geworden. De afspraak met GT is gepland. Ben heel erg benieuwd wat daar uit gaat komen.

Mijn hondjes komen trouwens niet uit werklijnen.

WeCo

Berichten: 480
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Twente

Re: Help! Mijn hond word een monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:02

Ik denk juist dat die loopsheid het allerbelangrijkste punt is op dit moment, vandaar ook dat ik steeds aangeef dat het belangrijk is om het nu niet te laten escaleren. Als ze straks weer in normale doen is kan het allemaal best wel weer meevallen.
Teven samen houden kan prima, het punt is alleen dat, in tegenstelling tot reuen die samenleven, als het mis gaat dat het dan bijna nooit meer goed komt. Vandaar dat je nu, onder invloed van de gierende hormonen, extra alert moet zijn.

Ik heb nu 21 jaar Jack Russels en ik vind ze vooral heel erg baasgericht. Ik zou ze zeker niet typeren als roedelhonden, meutehonden. Ze zijn verdraagzaam maar nooit te beroerd om ergens een punt van te maken. Ik heb altijd meer dan 3, nu 4 honden tegelijkertijd en eigenlijk is de baas de enige die ze interresseert. De rest van de honden worden geaccepteerd maar is volstrekt onbelangrijk voor ze. Ze vechten ook niet met elkaar, ze accepteren elkaar.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Help! Mijn hond word een monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 01:45

Onze vorige teven hadden ook voor, tijden en na loopsheid geen problemen met elkaar. Waren diverse rassen en kruisingen.

Onze dame had echt veel last en dan veranderde haar broertje buiten ook naar andere honden, dat was wel een nadeel.
Ze is nu ruim een jaar gesterilliseerd en volgens mij merk ik nog steeds wanneer haar loopsheid ongeveer moest zijn, namelijk afgelopen week.

Ons teefje is echt super lief en kan best sociaal zijn. Maar wanneer ze bijv fel is op een ander dier zoals een kip, of een kitten lijkt ze er verder toch heel onschuldig onder te zijn. Als ik het omkeer, is ze ook zo weer haar lieve zelf. Maar op het moment dat ze in iets eten ziet, komt ze best heftig over. Dat is toch puur instinct.
Haar broer reageert alleen heel heftig op het wild in de bossen en werken we al even aan, maar hij wil er volgens mij echt alleen achteraan en beetje stoer doen.
Hij is een gecastreerde reu en ik denk wel dat dankzij hem de ruzies gestopt zijn, want hij wil geen ruzie met zijn zus. Hij weet inmiddels wel beter zijn grens aan te geven en daar heeft zij weer meer respect voor gekregen. Maar dat kost soms ook tijd.

Niet elke hond is hetzelfde. OOk poedels zijn flinke jagers. Weet erf poedels die echt elke kip vermoordde. Maar zoals wat werd genoemd een Doberman die veel te lief was voor deze wereld, ook naar andere honden, vogeltjes, mensen en kinderen. ( waar ik ook een mindere kende )

Border Collie's hebben mensen ook een vooroordeel over. Heb altijd Border collie gehad en vind ze juist super makkelijk en fijn. Juist omdat ze goed te trainen zijn, trouw, sportief etc.

Alles ligt trouwens wel aan je situatie. Het teefje kwam toen mn oude hond nog leefde. Zij had daarna even moeite met alleen zijn. Toen kwam haar broertje bij ons met al een heel verhaal en was enige hond geweest. Hij is gek op zijn zus en ze slapen en spelen samen, maar hij heeft wel baas op nr 1. Als je haar apart meeneemt en ik of mn man zijn nog thuis, maalt hij er niet om en wil alleen maar in je buurt zijn.
Neem je hem apart mee, gaat het teefje wel op en neer naar het raam om te kijken.

Buiten is het een echt duo. Hij is alleen een stuk relaxter. Met haar; kom niet aan zn zus. Zij is alleen wat angstiger. Dat is wel een puntje, want ze leven iets teveel als tweeling. Hoewel we met hem veel meer spelen, want hij vraagt daar meer om en zij gaat er dan bij liggen. Ze stort 5 min en doet weer haar ding. Nooit jaloezie om aandacht of spel etc.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Help! Mijn hond word een monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 13:00

Superpony, jij schrijft over een teef en een reu. Het gaat hier om problemen tussen twee teven, dat is niet te vergelijken met jouw situatie.

fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: Help! Mijn hond word een monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 14:00

Doe je ook nog iets met haar van cursus of sport? Zie zo vaak jack russels die alleen maar stukken wandelen voor de energie, maar het is juist beter dat ze geestelijk aan het werk worden gehouden.
Die van mij doet aan flyball en merk echt dat hij dat nodig heeft om te doen.

netjuh6
Berichten: 580
Geregistreerd: 02-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-18 14:21

fique schreef:
Doe je ook nog iets met haar van cursus of sport? Zie zo vaak jack russels die alleen maar stukken wandelen voor de energie, maar het is juist beter dat ze geestelijk aan het werk worden gehouden.
Die van mij doet aan flyball en merk echt dat hij dat nodig heeft om te doen.


We doen niet zozeer aan denk sport zeg maar. Maar er zijn veel denk spellen in huis en ik wandel erg veel met ze.

Ik ben zojuist ook bij een dierenarts geweest om advies in te winnen. Volgens de dierenarts is het echt aan haar loopsigheid te danken dat ze dit gedrag vertoont.

Ze raad aan om het nu even goed in de gaten te houden en over 3 maanden te sterriliseren. Ook zei ze dat de GT heel goed was, op aanraden van de assistente welke GT in opleiding is heb ik wat wietolie gekocht. Dit kan voor haar de scherpen randjes eraf halen.

Het schijnt veel voor te komen dat er tijdens loopsigheid gewonden vallen. Ergens stelt me dat gerust. Maar ik wil echt zekerheid dat het haar hormonen zijn en dat we het nu even stomweg moeten uitzingen met haar.

Ik ga ze vanaf nu wel scheiden als ik weg ben. Dat is iets wat hier aangeraden werd en ook door de dierenarts.

Zerena

Berichten: 3890
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 15:48

netjuh6 schreef:
fique schreef:
Doe je ook nog iets met haar van cursus of sport? Zie zo vaak jack russels die alleen maar stukken wandelen voor de energie, maar het is juist beter dat ze geestelijk aan het werk worden gehouden.
Die van mij doet aan flyball en merk echt dat hij dat nodig heeft om te doen.


We doen niet zozeer aan denk sport zeg maar. Maar er zijn veel denk spellen in huis en ik wandel erg veel met ze.

Ik ben zojuist ook bij een dierenarts geweest om advies in te winnen. Volgens de dierenarts is het echt aan haar loopsigheid te danken dat ze dit gedrag vertoont.

Ze raad aan om het nu even goed in de gaten te houden en over 3 maanden te sterriliseren. Ook zei ze dat de GT heel goed was, op aanraden van de assistente welke GT in opleiding is heb ik wat wietolie gekocht. Dit kan voor haar de scherpen randjes eraf halen.

Het schijnt veel voor te komen dat er tijdens loopsigheid gewonden vallen. Ergens stelt me dat gerust. Maar ik wil echt zekerheid dat het haar hormonen zijn en dat we het nu even stomweg moeten uitzingen met haar.

Ik ga ze vanaf nu wel scheiden als ik weg ben. Dat is iets wat hier aangeraden werd en ook door de dierenarts.


Wat fijn dat je het zo serieus oppakt _/-\o_

netjuh6
Berichten: 580
Geregistreerd: 02-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-18 16:14

MariekeTV schreef:
fique schreef:
Doe je ook nog iets met haar van cursus of sport? Zie zo vaak jack russels die alleen maar stukken wandelen voor de energie, maar het is juist beter dat ze geestelijk aan het werk worden gehouden.
Die van mij doet aan flyball en merk echt dat hij dat nodig heeft om te doen.


We doen niet zozeer aan denk sport zeg maar. Maar er zijn veel denk spellen in huis en ik wandel erg veel met ze.

Ik ben zojuist ook bij een dierenarts geweest om advies in te winnen. Volgens de dierenarts is het echt aan haar loopsigheid te danken dat ze dit gedrag vertoont.

Ze raad aan om het nu even goed in de gaten te houden en over 3 maanden te sterriliseren. Ook zei ze dat de GT heel goed was, op aanraden van de assistente welke GT in opleiding is heb ik wat wietolie gekocht. Dit kan voor haar de scherpen randjes eraf halen.

Het schijnt veel voor te komen dat er tijdens loopsigheid gewonden vallen. Ergens stelt me dat gerust. Maar ik wil echt zekerheid dat het haar hormonen zijn en dat we het nu even stomweg moeten uitzingen met haar.

Ik ga ze vanaf nu wel scheiden als ik weg ben. Dat is iets wat hier aangeraden werd en ook door de dierenarts.


Wat fijn dat je het zo serieus oppakt _/-\o_[/quote]

Dat moet wel. Ik wil ze alle twee niet kwijt. Ik hou onwijs veel van deze twee tantes. Dus we moeten er alles aan doen wat mogelijk is. Vanmorgen een opstandje gehad met de hond van me moeder. Waarbij me moeder ze dus uit elkaar heeft gerukt... niet zo heel handig want nu heeft de hond van mama 3 nietjes op zijn kop. Zucht...

Helaas was ik er zelf bij toen ze ze al uit elkaar getrokken had. Ik stond in de gang, mama was met ze in de keuken.

Heb haar net wat wietolie gegeven en ik heb wel het idee dat dat help. Ze lijkt nu gewoon echt te ontspannen. Lijkt me vooral heel vervelend voor haar dat ze zo met zichzelf in de knoop of met haar hormonen in de knoop zit.

Ik hoop op nu even wat positief commentaar. Dat het niet slim was van mij en Mn moeder weet ik hier hoef ik niet op gewezen te worden. Ik doe echt mijn best!

Zerena

Berichten: 3890
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Help! Mijn hond word een monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 16:19

Ik snap je moeder wel, is toch een soort automatische reactie.

En ik ben het met je eens dat je wel moet.
Je wou alleen in het begin nog niet zoveel weten van apart opsluiten als je er zelf niet bent ;)
Ik ben erg blij dat je dat nu wel wil doen.

netjuh6
Berichten: 580
Geregistreerd: 02-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-18 16:20

MariekeTV schreef:
Ik snap je moeder wel, is toch een soort automatische reactie.

En ik ben het met je eens dat je wel moet.
Je wou alleen in het begin nog niet zoveel weten van apart opsluiten als je er zelf niet bent ;)
Ik ben erg blij dat je dat nu wel wil doen.



Klopt. Ik vond het apart houden maar niks. Ik ben vooral bang dat daar gevechten van gaan komen. Maar liever knokken als ik er ben dan dat ik er niet ben. Ik laat ze wel in de zelfde kamer alleen de jongste gaat in de bench als ik weg ben. De oude blijft gewoon los. Die ligt toch de hele tijd op de bank te tukken.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Help! Mijn hond word een monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 17:00

Is de hond van je moeder de teef waarmee de problemen zijn, of is dit een derde hond?

netjuh6
Berichten: 580
Geregistreerd: 02-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-18 17:21

Sammyoo schreef:
Is de hond van je moeder de teef waarmee de problemen zijn, of is dit een derde hond?


Dit is een derde hond. We waren daar vanmorgen even.

Deze kent ze overigens erg goed.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 23:27

Sammyoo schreef:
Superpony, jij schrijft over een teef en een reu. Het gaat hier om problemen tussen twee teven, dat is niet te vergelijken met jouw situatie.


Ik schrijf dat ik altijd 2 teven heb gehad en zelfs een 3e dagelijks van mn moeder erbij.

Mn teef en reu geef ik nu als voorbeeld wat we hebben gedaan tegen het vechten. Even om het even wat ze zijn.

Daarnaast ging het om sterilliseren van de teef en deel gewoon de veranderingen daarvan.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Help! Mijn hond word een monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 23:31

Ik zou ook eens denken aan de muilkorf dan. De eerste keer dat ze hier vochten was toen ik op de oprit stond en ze een botje had gegeven omdat ik wegging. Daarom met de muilkorf gaan trainen. Ze doen hem dan vrijwillig om en kunnen gewoon bij elkaar, drinken etc. Ik wilde ze ook niet uit elkaar halen en Persoonlijk hou ik niet zo van de bench.

Zorry
Berichten: 1386
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: rotterdam

Re: Help! Mijn hond word een monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 00:40

Ik denk dat de loopsheid echt een grote rol speelt in dit geval.
Wij hebben 4 teven en 2 reuen (Staffordshire bull terriër) en de een van de teven kon ik aan het gedrag merken wanneer ze loops werd. Elke keer een week voor dat ze loops werd was er een knokpartij met een andere teef. Gelukkig werd ze maar 1 keer in de 10/12 maanden loops, ze heeft een nest gehad toen ze 3 was en is daarna ook gelijk geholpen en toen was het probleem weg.

netjuh6
Berichten: 580
Geregistreerd: 02-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-18 06:47

Zorry schreef:
Ik denk dat de loopsheid echt een grote rol speelt in dit geval.
Wij hebben 4 teven en 2 reuen (Staffordshire bull terriër) en de een van de teven kon ik aan het gedrag merken wanneer ze loops werd. Elke keer een week voor dat ze loops werd was er een knokpartij met een andere teef. Gelukkig werd ze maar 1 keer in de 10/12 maanden loops, ze heeft een nest gehad toen ze 3 was en is daarna ook gelijk geholpen en toen was het probleem weg.



Ik denk het zelf ook alleen wil ik even zekerheid voor alles vandaar dat de GT er wel bij komt en ze even apart gaan als ik weg ben.

kiwiwitje

Berichten: 20143
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Help! Mijn hond word een monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 09:49

Ik zou dat sterriliseren ook maar tricky vinden. Ik ken er veel die daarna echt niet minder worden qua gedrag. Ik zou eerst kijken hoe t na de loopsheid samen gaat met de GT..

netjuh6
Berichten: 580
Geregistreerd: 02-01-08

Re: Help! Mijn hond word een monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-18 15:08

Vandaag is er toch met spoed een gedragsdeskundige ingeschakeld. Vanaf gister was er weer een keer of 5 gevochten wat bij mij echt de knoop heeft doorgehakt.

Top hondenbegeleiding uit Barneveld is geweest en heeft ons echt enorm geholpen. Hij heeft uitgelegd hoe we ze uit elkaar moeten halen en dat het vooral komt doordat het een keer is gebeurd waardoor ik me erg druk ben gaan maken en onzeker over kom op de honden.

Doordat hij heeft geleerd hoe ik ze uit elkaar moet halen heeft t mij een stukje vertrouwen gegeven. Er is 2x ruzie uitgelokt om te “ oefenen” en dit werpt echt zijn vruchten af in de zin snel opgelost en snel weer relaxt weg wat soms wel eens een uur kon duren.

We gaan verder oefenen en mocht t niet beter worden komt hij nogmaals langs.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 17:43

Oei, ik hoop dat het goed komt, maar heb er een hard hoofd in, eerlijk gezegd.

Trouwens, een van onze teven is gesteriliseerd (ze had baarmoederontsteking), maar dat heeft echt niets geholpen hoor. Ze kan nog steeds absoluut niet met onze andere teef overweg.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 18:19

netjuh6 schreef:
Vandaag is er toch met spoed een gedragsdeskundige ingeschakeld. Vanaf gister was er weer een keer of 5 gevochten wat bij mij echt de knoop heeft doorgehakt.

Top hondenbegeleiding uit Barneveld is geweest en heeft ons echt enorm geholpen. Hij heeft uitgelegd hoe we ze uit elkaar moeten halen en dat het vooral komt doordat het een keer is gebeurd waardoor ik me erg druk ben gaan maken en onzeker over kom op de honden.

Doordat hij heeft geleerd hoe ik ze uit elkaar moet halen heeft t mij een stukje vertrouwen gegeven. Er is 2x ruzie uitgelokt om te “ oefenen” en dit werpt echt zijn vruchten af in de zin snel opgelost en snel weer relaxt weg wat soms wel eens een uur kon duren.

We gaan verder oefenen en mocht t niet beter worden komt hij nogmaals langs.

Succes ik hoop het voor je

netjuh6
Berichten: 580
Geregistreerd: 02-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-18 18:36

Diablo schreef:
Oei, ik hoop dat het goed komt, maar heb er een hard hoofd in, eerlijk gezegd.

Trouwens, een van onze teven is gesteriliseerd (ze had baarmoederontsteking), maar dat heeft echt niets geholpen hoor. Ze kan nog steeds absoluut niet met onze andere teef overweg.



Houd jij ze gescheiden dan?

Ik denk zelf dat dit wel echt helpt na zijn bezoek heb ik wel 2 andere honden. Echt een heel stukje kalmer. We moesten ook ander ongewenst gedrag meenemen blaffen als de bel gaat, hij geeft aan dat kalmte in een hond heel belangrijk is. Ik heb echt hele fijne hulp gekregen waar zowel mijn vriend als ik wat mee kunnen.

Voornamelijk ik zal aan t werk moeten ik ben te onzeker. Merk wel dat nu ik weet hoe ze uit elkaar gehaald moeten worden dit mij meer zekerheid geeft.

Ik heb echt vertrouwen in een vecht vrije toekomst.