Help! Mijn hond word een monster

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 23:02

netjuh6 schreef:
Freggle_Edge schreef:
Jemig, balen zeg!

Wel opvallend dat ze niet vechten als je er niet bent.
Het is gebruikelijker dat ze juist wel vechten als de baas uit zicht is.
Want jij hoort degene te zijn die bepaald wat wel en wat niet mag.
En als jij er niet bent, kunnen ze hun kans schoon zien.
Hier is het andersom, dus er gaat iets mis in de verhouding tussen jullie drieën.
Super dat je een gt laat komen, die gaat je vast helpen om hiermee om te gaan.

Let wel op dat als ze in elkaar vliegen nog voordat gt is geweest en advies heeft gegeven, dat je slles zo neutraal mogelijk houdt om te voorkomen dat je de situatie verergert.
Uit laten vechten zou ik zonder advies van gt nu niet doen, omdat je niet weet waarom ze elkaar aan vliegen. Soms kan het goed werken, maar dat weet je niet.
Ga daarom ook niet corrigeren, wederom omdat je niet weet wat er achter zit.
Ik zou ze zonder stemverheffing uit elkaar halen en verder doorgaan met waar je mee bezig was. Alsof er niets is gebeurt. Neutraal blijven tot gt de situatie heeft gezien en beoordeeld is verstandig. Dan weet je zeker dat je niets verergert.

2 terriër teven damen is pittig maar waar een wil is, is een weg. Go for iT!



Ik ga mijn best doen, hoop dat de GT echt hulp kan bieden, en voor nu de neutrale witte vlag uithangen lijkt me super goed. Ga dit zeker doen! Bedankt!


Graag gedaan.
En laat je niet gek maken door alle verhalen die niet goed zijn afgelopen.
Er zijn altijd voorbeelden waar het niet is gelukt.
Maar ook legio waar twee terriër teven prima gast.
Als jij de volledige leiding weet te krijgen over beide honden, dan weten ze dat jij knokken niet tolereert.
Honden vinden het prettig om een duidelijke leider te hebben. Dat geeft rust voor hun en rust voor jou.
Mochten ze dan wel gaan donderen als je niet thuis bent, dan kun je ze bij afwezigheid altijd splitsen.
Maar niet op de zaken vooruit lopen.
Heb vertrouwen in jezelf, de gt en je honden.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Help! Mijn hond word een monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 23:15

Guthedentjemie... wat een hoop onzin wordt hier gezegd... deze teven vechten niet echt.... geloof me ... dat verschil zou je zien....
Voor de rest... rustig die GT afwachten....

WeCo

Berichten: 480
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 23:28

Billy schreef:
Guthedentjemie... wat een hoop onzin wordt hier gezegd... deze teven vechten niet echt.... geloof me ... dat verschil zou je zien....
Voor de rest... rustig die GT afwachten....


En tot die tijd de 2 gescheiden houden als je er niet bij bent.
Als je wacht tot ze "echt" gaan vechten ben je te laat, dan help je de GT, die nu op vakantie is, ook alleen maar op een achterstand.
Een teef tegen de loopsheid aan kan maar zo ongemeen heftig reageren en dan hobbel je achter de feiten aan.
Voorkomen is altijd beter dan genezen.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Help! Mijn hond word een monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 23:40

De problemen beginnen pas als ts thuis is... als ze er niet is zijn ze blijkbaar rustig... je moet ook uitkijken dat als je ze nu gaat scheiden je ze straks niet meer bij elkaar kunt zetten...

WeCo

Berichten: 480
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 00:22

Billy schreef:
De problemen beginnen pas als ts thuis is... als ze er niet is zijn ze blijkbaar rustig... je moet ook uitkijken dat als je ze nu gaat scheiden je ze straks niet meer bij elkaar kunt zetten...


Je scheidt ze toch niet 24 uur. Niets mis mee om ze even tijdelijk te scheiden als je er niet bent. Die GT staat niet morgen op de stoep. Dat de jongste binnenkort loops wordt kan haast niet anders gezien de leeftijd, dus de hormonen gaan een steeds grotere rol spelen.
Waarom zou je het risico lopen?
Ja de kans bestaat dat TS de trigger is maar dat is een aanname, bij 2 JRTteven ga ik het risico op escalatie niet lopen. Dat brei je niet zo makkelijk meer recht.
Als het allemaal wel mee viel had TS dit topic waarschijnlijk niet geopend en onmiddellijk die GT ingeschakeld, dus ergens voelt het zeker niet goed. Ik liet het in ieder geval niet op zijn beloop.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 00:27

Onze honden spelen ook echt heel erg wild, maar hebben nooit een wondje en slapen samen. Na de eerste keer dat ze wel hebben gevochten, hebben wij muilkorf training gedaan voor als we weg waren. Daarna is het nog 3x gebeurt, maar inmiddels al een jaar niet meer en gebruiken we ook de muilkorfen niet.

Het zou een optie kunnen zijn, want het zou sws de TS relaxter maken. Maar ik weet ook mensen die pitbulls hebben en ze allemaal een aparte bench binnen of buiten kennel geven als ze weg zijn. Maar daar gebeurt niks als ze aanwezig zijn, zijn zeer ervaren mensen. Ze willen alleen voorkomen dat er iets gebeurt als ze weg zijn en er zit verschil in leeftijd, dus ook de oudste heeft soms rust nodig.

Ik hoop vooral dat er een goede GT komt, want ook daarin zit enorm veel verschil,

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 07:03

Billy schreef:
Guthedentjemie... wat een hoop onzin wordt hier gezegd... deze teven vechten niet echt.... geloof me ... dat verschil zou je zien....
Voor de rest... rustig die GT afwachten....

Er mist een al stuk oor denk dat als ts ze niet uit elkaar haalt het wel erger zou zijn geweest dus niet zo met gut!!!

Kabayo

Berichten: 14050
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 07:04

keona schreef:
Billy schreef:
Guthedentjemie... wat een hoop onzin wordt hier gezegd... deze teven vechten niet echt.... geloof me ... dat verschil zou je zien....
Voor de rest... rustig die GT afwachten....

Er mist een al stuk oor denk dat als ts ze niet uit elkaar haalt het wel erger zou zijn geweest dus niet zo met gut!!!

Zoals ik heb gelezen komt die scheur in het oor omdat TS ze uit elkaar trok. Dus menselijke bemoeienis...

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 07:05

Billy schreef:
De problemen beginnen pas als ts thuis is... als ze er niet is zijn ze blijkbaar rustig... je moet ook uitkijken dat als je ze nu gaat scheiden je ze straks niet meer bij elkaar kunt zetten...

Tot het wel keer mis gaat en je dus een dood vind. Echt top advies geloof dat je niet in de terriër wereld zit maar goed

netjuh6
Berichten: 578
Geregistreerd: 02-01-08

Re: Help! Mijn hond word een monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-18 07:09

Ik ga even in het algemeen reageren

Ik weet wel degelijk wat ik heb aangehaald met 2 teven daar ik mijn leven niet anders heb gehad. Ik ken en neem mijn verantwoordelijkheden naar mijn eigen dieren. Ik ga alleen niet klakkeloos alle adviezen die hier staan opvolgen.

Na de vakantie van de GT gaan we zeker aan het werk en gaan we kijken waar dit vandaan komt. Tot die tijd durf ik het wel met ze uit te zingen daar ze echt niet elke dag ruzie maken, eens in de week, eens in de twee weken kan ik beter zeggen.

Bedankt voor alle goed bedoelde adviezen! Voor ieder die met het zelfde kamp succes!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 07:21

superpony schreef:
Onze honden spelen ook echt heel erg wild, maar hebben nooit een wondje en slapen samen. Na de eerste keer dat ze wel hebben gevochten, hebben wij muilkorf training gedaan voor als we weg waren. Daarna is het nog 3x gebeurt, maar inmiddels al een jaar niet meer en gebruiken we ook de muilkorfen niet.

Het zou een optie kunnen zijn, want het zou sws de TS relaxter maken. Maar ik weet ook mensen die pitbulls hebben en ze allemaal een aparte bench binnen of buiten kennel geven als ze weg zijn. Maar daar gebeurt niks als ze aanwezig zijn, zijn zeer ervaren mensen. Ze willen alleen voorkomen dat er iets gebeurt als ze weg zijn en er zit verschil in leeftijd, dus ook de oudste heeft soms rust nodig.

Ik hoop vooral dat er een goede GT komt, want ook daarin zit enorm veel verschil,


Het is inderdaad een kwestie van 'ken uw hond'. Bij pitbulls wéét je dat áls het mis gaat, het écht mis gaat. Een JRT is ook een heel felle terrier. Ik zou het risico ook niet nemen dat het een keer wél mis gaat met zo'n beest. Zijn toch gefokt op felheid van origine he...

Wild spelen is wel iets anders dan echte hond-hond-agressie, en dat is ook weer iets heel anders dan vechten-om-aandacht-van-de-baas. Wild spelen doen die van ons ook. Dat is toen de een pup was en de ander puber ook wel eens met flink gegil en klapperende kaken gegaan in correctie van de een naar de ander, maar verder dan een keer 'per ongeluk' een scherpe puppytand door dunne huid van pootjes of liezen is dat nóóit gegaan. Wild spelen doen ze nog steeds. Het blijven jonge honden (2,5 en 2) die hun energie kwijt moeten. Maar daar zit geen enkele agressie bij. Bij ons dan ook twee gecastreerde reuen en geen terriers (doodle en podengo).

Vroeger bij een pony-fokker geholpen op stal en die hadden ook JRTs. Drie teefjes. Die hadden als de baas niet thuis was elk hun eigen kennel. En met goede reden: als die boos op elkaar werden, waren ze ook écht boos. Vanuit ieder een eigen kennel, konden ze elkaar zien, ze hadden dus wel de steun dat ze niet alleen waren, maar konden elkaar niet aanvliegen. Dat ging prima. De enige keer dat het daar 'mis' ging was toen de jongste JRT besloot dat de bejaarde cavalier die er rond liep een goede boksbal was. JRT kreeg van stalbaas een zwiep (ja, een zwiep, geen tik) en beestje schoof door de ruimte tegen de verwarming. Niet helemaaaaal de bedoeling, maar ze heeft het nooit meer geflikt. Nou was dat ook wel duidelijk de makkelijkste van de drie JRTs qua karakter - aanzienlijk onderdaniger en heeft na de puberteit geen conflict meer gehad.

Als ik dit topic zo lees, weet ik wel weer waarom wij ook alweer altijd reuen hebben en daar ook echt de voorkeur aan geven...

candalisa

Berichten: 3472
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 07:54

keona schreef:
Sorry maar als je beetje wist over honden en dan zeker teven en dan ook nog eens terriërs . Dan wist je dat het advies dat mensen hier geven goed bedoelt is en ook waar is. Als je 2 honden neemt hoor je te weten dat als he 2 teven koopt en deze mot krijgen het nooit meer goed komt. Dus of 1 weg doen of ze gescheiden houden. Is voor de oudste teef ook rustiger. En dat wil niet zeggen dat mensen de ts van streek willen maken. Maar deze mensen weten gewoon hoe het zit.


Het scheelt dat ik hierover wel de kennis en Nodige ervaring mee heb. :o

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 08:23

keona schreef:
Billy schreef:
De problemen beginnen pas als ts thuis is... als ze er niet is zijn ze blijkbaar rustig... je moet ook uitkijken dat als je ze nu gaat scheiden je ze straks niet meer bij elkaar kunt zetten...

Tot het wel keer mis gaat en je dus een dood vind. Echt top advies geloof dat je niet in de terriër wereld zit maar goed


Eh, volgens mij fokt Billy juist Jack Russels :)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Help! Mijn hond word een monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 11:12

TS, met alle respect, maar waarom plaats je dit dan op Bokt?? Je vraagt adviezen en daarna zeg je dat je er niks mee gaat doen.
Wie zegt dat je GT een goede is?

Het zal misschien wel lijken dat het meevalt en dat je nog even kan wachten de komende weken, maar in een jonge hondenleven verandert er nu veel en kunnen die weken wel degelijk bepalend zijn. Zeker als de jongste nu loops gaat worden en de periode daarna.

Als je kijkt naar de Terrier is veel echt instinct. Mijn teefje bijv kan best heftig zijn, maar als we dat kunnen afwenden is er niks aan de hand en is ze de onschuldige zelf. Bij kippen bijv; ze reageert niet zo, omdat ze slecht is, stout of een hele agressieve hond, maar omdat het in haar aard zit.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 11:27

WeCo schreef:
betadine schreef:
Jack russels zijn geen duitse herders en zullen misschien geen bloedbad aanrichten, maar voor de honden is het wel een bron van stress en voor jou ook.


Jack Russels zijn gefokt om zelfstandig de strijd aan te gaan met de vos, die richten echt een heel serieus bloedbad aan als het mis gaat.

Dit klopt echt niet. Jack Russels (of eigenlijk Parson Russel Terriers, wat het oorspronkelijke ras is) zijn gefokt om op vossenjacht, wanneer de vos in een hol verdween, de vos terug uit dat hol te drijven. Ze moesten net zeker niet in gevecht gaan met de vos, maar de vos overtuigen terug naar buiten te gaan. Eenmaal de vos terug buiten namen de hounds het weer over. Daarvoor heb je een moedige en zelfstandige, maar geen agressieve hond nodig. Veder moesten ze nog eens voldoende sociaal zijn om in de groep hounds mee te lopen zonder daar ruzie te krijgen. Dus zeker geen vechterstype.
Helaas is de JR lang een modehond geweest waar maar op los mee gefokt werd en het ras werd het slachtoffer van zijn eigen succes.
Maar als je een 'echte' JR hebt is dat zeker geen agressieve of zenuwachtige hond. Wel een hond met een karakter dat groter is dan zijn lijfje.
Of zoals de fokker van mijn Parson het verwoordde 'voed die hond op zoals je een jonge doberman zou opvoeden en je gaat er een prima hond aan hebben.'
Terriers zijn geen monsters, het zijn gewoon grote honden die er klein uitzien :D

netjuh6
Berichten: 578
Geregistreerd: 02-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-18 11:39

superpony schreef:
TS, met alle respect, maar waarom plaats je dit dan op Bokt?? Je vraagt adviezen en daarna zeg je dat je er niks mee gaat doen.
Wie zegt dat je GT een goede is?

Het zal misschien wel lijken dat het meevalt en dat je nog even kan wachten de komende weken, maar in een jonge hondenleven verandert er nu veel en kunnen die weken wel degelijk bepalend zijn. Zeker als de jongste nu loops gaat worden en de periode daarna.

Als je kijkt naar de Terrier is veel echt instinct. Mijn teefje bijv kan best heftig zijn, maar als we dat kunnen afwenden is er niks aan de hand en is ze de onschuldige zelf. Bij kippen bijv; ze reageert niet zo, omdat ze slecht is, stout of een hele agressieve hond, maar omdat het in haar aard zit.


Ik zeg niet dat ik er niets mee ga doen. Ik zeg alleen dat ik niets met het advies hond weg doe ga doen. Althans niet zonder alles geprobeerd te hebben.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Help! Mijn hond word een monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 12:57

Nee, zou ik ook niet zomaar doen. Maar nu wel voorkomen dat je op dat punt terecht komt.

Ben je alleen of met zn 2en? Het is soms wel handig om met 2 mensen tegelijk te trainen, zodat je met beide honden bezig kan.

netjuh6
Berichten: 578
Geregistreerd: 02-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-18 13:38

superpony schreef:
Nee, zou ik ook niet zomaar doen. Maar nu wel voorkomen dat je op dat punt terecht komt.

Ben je alleen of met zn 2en? Het is soms wel handig om met 2 mensen tegelijk te trainen, zodat je met beide honden bezig kan.


Met zijn 2e. 29 augustus komt de gedragsdeskundige en dan zijn we er ook allebei.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:00

Ik vind het niet zo raar dat ze (nu nog) alleen vechten als je erbij bent. Als ze alleen thuis zijn zullen ze vooral liggen pitten. Het wordt pas spannend als er mensen in de buurt zijn. Want.. wie krijgt er aandacht, spelen, voer, geluiden, uitgaan... ineens allerlei prikkels en opwinding die de vlam in de pan kunnen doen slaan.
Zo was het hier ook in het begin, nooit vechten als we er niet bij waren.

Voor wat betreft het uit elkaar halen.. mijn zoon en ik werden er handig in. We pakten allebei één van de dames stevig bij de halsband als ze aan elkaar 'vast' zaten. Niet trekken, zeker niet schreeuwen, maar wachten. Wacht tot ze loslaten om te gaan verpakken en dan snel de honden uit elkaar halen. Zo houd je ze heel.
Vanuit die positie heb ik ook weleens de waterbak over ze leeg gegooid. Toen lieten ze ook even los en konden we ze uit elkaar trekken.

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:05

Anniek Winters inschakelen, heb nog wel een naam voor je van een soortgelijke gedragsdeskundige die door haar is opgeleid en goedkoper is, via pb.

Het valt of staat met of jij de leiding over je roedel hebt of niet, en dat is nu dus niet het geval zo te lezen.
Terriers zijn natuurlijk volhoudend en bijdehand dus dat zal inderdaad meer voeten in aarde hebben dan een sullige Labrador of iets maar het is zeker niet onmogelijk.
Al dat gedoe over 2 teven kan je niet combineren etc. is echt onzin.
Wel kan het zijn dat je honden samen echt geen combi vormen net als dat sommige mensen echt geen combi vormen, maar dat ziet een goede gedragsdeskundige ook en die zal dat ook toelichten.

netjuh6
Berichten: 578
Geregistreerd: 02-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-18 14:27

Sammyoo schreef:
Ik vind het niet zo raar dat ze (nu nog) alleen vechten als je erbij bent. Als ze alleen thuis zijn zullen ze vooral liggen pitten. Het wordt pas spannend als er mensen in de buurt zijn. Want.. wie krijgt er aandacht, spelen, voer, geluiden, uitgaan... ineens allerlei prikkels en opwinding die de vlam in de pan kunnen doen slaan.
Zo was het hier ook in het begin, nooit vechten als we er niet bij waren.

Voor wat betreft het uit elkaar halen.. mijn zoon en ik werden er handig in. We pakten allebei één van de dames stevig bij de halsband als ze aan elkaar 'vast' zaten. Niet trekken, zeker niet schreeuwen, maar wachten. Wacht tot ze loslaten om te gaan verpakken en dan snel de honden uit elkaar halen. Zo houd je ze heel.
Vanuit die positie heb ik ook weleens de waterbak over ze leeg gegooid. Toen lieten ze ook even los en konden we ze uit elkaar trekken.


Dank voor je tip kwa uit elkaar halen. Dat doen we inmiddels ook zo. Ik denk zelf ook dat het of met mijn houding of jaloezie te maken heeft vandaag dat er een Gedragsdeskundige komt.


Mocht t met deze dame niet lukken ga ik zeker met aniek winters contact zoeken. Ga het eerst met deze vrouw proberen.

anjali
Berichten: 15137
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Help! Mijn hond word een monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 15:07

Dankzij Bokt heb ik weer heel wat geleerd! Ik heb altijd gedacht dat vrouwelijke dieren liever en verdraagzamer zouden zij dan mannelijke.Maar dat gaat dus niet altijd op! Ik heb zelf ook honden gehad maar dat waren altijd reuen en 1 tegelijk.In huis zeer lief maar met uitlaten moesten ze dan wel aan de lijn blijven wegens boos worden op andere reuen die we tijdens de wandeling tegen kwamen.

WeCo

Berichten: 480
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:15

Sclimpre schreef:
Dit klopt echt niet. Jack Russels (of eigenlijk Parson Russel Terriers, wat het oorspronkelijke ras is) zijn gefokt om op vossenjacht, wanneer de vos in een hol verdween, de vos terug uit dat hol te drijven. Ze moesten net zeker niet in gevecht gaan met de vos, maar de vos overtuigen terug naar buiten te gaan. Eenmaal de vos terug buiten namen de hounds het weer over. Daarvoor heb je een moedige en zelfstandige, maar geen agressieve hond nodig. Veder moesten ze nog eens voldoende sociaal zijn om in de groep hounds mee te lopen zonder daar ruzie te krijgen. Dus zeker geen vechterstype.
Helaas is de JR lang een modehond geweest waar maar op los mee gefokt werd en het ras werd het slachtoffer van zijn eigen succes.
Maar als je een 'echte' JR hebt is dat zeker geen agressieve of zenuwachtige hond. Wel een hond met een karakter dat groter is dan zijn lijfje.
Of zoals de fokker van mijn Parson het verwoordde 'voed die hond op zoals je een jonge doberman zou opvoeden en je gaat er een prima hond aan hebben.'
Terriers zijn geen monsters, het zijn gewoon grote honden die er klein uitzien :D


O, dus ze gingen het hol in om te praten en vroegen de vos of hij zo vriendelijk wilde zijn om zich buiten te melden?

Een goede jack komt niet in gevecht maar wijkt ook niet indien nodig. Een domme jack raakt te vaak in gevecht en is duidelijk niet wijs genoeg voor de jacht op de vos. In Nederland worden weinig Parsons gebruikt door jagers. Het gros wat op de vos jaagt zijn Jack Russells, en inderdaad doordat ze plotseling in de mode kwamen kruist men in de werkende Russel wereld steeds vaker met Patterdale of Duitse jachtterrier
Mijn JR komt uit een werklijn zijn ouders jagen op de vos en een aantal van zijn kinderen ook. Moediger en rustiger dan hij vindt je ze niet. Maar als je hem te na komt maakt hij je rücksichtslos dood. Hij blaft niet en zoekt andere honden niet op, Mollen vang hij en dood ze in 1x, ander ongedierte ook, honden die met hem willen spelen waarschuwt hij op een heel erg duidelijke manier en als ze daar niet naar luisteren vallen er gaten. De Mechelaars hier hebben dat prima onthouden, die vonden allen 1 gat genoeg. De andere JR was daar iets hardnekkiger in maar weet nu ook hoe de vork in de steel zit. Alles leeft hier in vrede bij elkaar, maar het zijn dan ook 4 reuen. Zijn oma is doodgebeten door een andere teef des huizes, een Duitse Staande draadhaar, ook in een onbewaakt ogenblik omdat ze nooit opgaf. Moeder tolereerde ook geen andere teven op het erf.
Maw ik zou ze scheiden tot de GT een blik op ze heeft geworpen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37276
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:22

Onze oude parson russel was er ook zo een. Rustig maar een heel goede vechter/doder. Geen drama maar gewoon hap en klaar. Kwam ook uit een werklijn. Madam was daarnaast ook nog erg dominant en we kregen haar alleen mee omdat we erg hondervaren waren. 8 weken pup halen we op ze stapt het huis in op knze kruising duitse herder/wolf omdat madam daar wenste te liggen. En hapte hem hij hapte terug als waarschuwing dat flik je niet dametje en we konden meteen naar de da voor draadjes :') mevrouw had nog niet eerder een hond groter dan haar mama gezien. :oo

Maar haar hele leven ook in dagopvang waar drie doggen en 5 herders rondliepen van de eigenaar. Die scheten in hun broek voor madam. Die stond doodkalm hun op te wachten bij de speelwei. En o wee als een iets deed wat haar niet zinde dan klapte ze er gewoon op.

Muizen/katten (helaas twee -O- buiten onze schuld om) alles werd met een simpele kopschud gedood,reuen werden geaccepteerd teven niet, alleen onze kruising dh/wolf heeft ze heel goed respect voor gehouden, die was nog dominanter dan haar :P

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:59

Voor een gewone huishond is een hond uit een werklijn niet de beste keuze. Of het nu een terrier, een herder of een collie is, een echte werkhond niks te doen geven, dat is altijd een risico.
De meeste JRs of Parsons die als huishond gehouden worden komen grotendeels uit showlijnen. De fokker moet aan de had van de stamboom voor iedere hond kunnen zeggen hoe de voorouders waren.
Verder heb je individuele verschillen en dan heb je nog de opvoeding. Een terrier fel maken is een koud kunstje, maar met iets meer moeite kan je hen ook verdraagzaam maken.
Onze Parson leefde in vrede samen met verschillende katten. Gewoon vanaf minuut 1 duidelijk gemaakt dat die bij de familie hoorden. In haar jeugd was het een kippenkiller, maar dat hebben we haar afgeleerd. Tegen dat ze 1 jaar was scharrelden er kippen rond haar wanneer ze languit in het zonnetje lag. Tegen een terrier moet je misschien wat duidelijker zijn dan tegen een andere hond, maar ze zijn zeker niet dom en als je hen duidelijk maakt dat bepaald gedrag echt niet kan, dan accepteren ze het wel.
Probleem is wel dat veel mensen het grappig vinden wanneer een kleine pup fel is en bv. uitvalt naar een veel grotere hond. Wanneer je dat niet corrigeert bij de kleine pup zit de start al fout en wordt het achteraf moeilijker om de zaken terug recht te trekken.
Ik blijf het heel leuke en eigenlijk niet zo moeilijk op te voeden honden vinden.