Dassenburcht in en rondom ons weiland.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Dassenburcht in en rondom ons weiland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 11:23

Wij vonden paar weken geleden een groot hol in het weiland onder de tegels van de vorige schuilstal.
Ik vond het geen konijnen of vossenhol, er lagen geen konijnenkeutels en in het weiland vond ik geen enkele veer of halve vogel.Aantal jaren geleden liep er n.l. wel een vos en zijn hol was ook veel groter,ik vond toen ook regelmatig een hele hoop veren en half opgevreten vogels en konijnen.

Ik wenste een poosje geleden al dat er een das op het weiland kwam wonen,er zijn n.l. bouwplannen en zouden wij er weg moeten. En die wens is uit gekomen!
Ik had Das en Boom ingeschakeld dat er waarschijnlijk een das hier woonde in de wei.Die hebben iemand ingeschakeld die hier in Ermelo woont en die man is een wildcamera gaan plaatsen bij het eerste hol. Hier zag hij alleen een kat op de camera.
Maar mensen van de Natuur bescherming [die waren ingeschakeld door Das en Boom] vonden een 2de hol,en wij vonden later nog 2 holen, in totaal waren er al 5 holen.
Er zijn 2 wildcamera's opgehangen bij het 2de hol.Na 3 dagen was het Bingo! er stond een mooie Das op de foto.

Ik ben er blij mee natuurlijk, dit betekend dat er niet zomaar een woonwijk gebouwd mag worden.We hebben Das en Boom achter ons staan, de Natuurbescherming, de Wijk vereniging en de politieke Partijen Burger Belangen Ermelo en Progressief Ermelo.Ook CDA zei mee te willen werken,máár die hebben al zoveel beloofd, ik twijfel bij hun. :)

Het weiland ligt in een mooi stukje natuur, er lopen ook regelmatig Wilde zwijnen en Reeën en soms ook een Vos.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:28

Gefeliciteerd met deze bijzondere bewoners! Da's top *\o/* :))

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Dassenburcht in en rondom ons weiland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:34

mooi zo!

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Dassenburcht in en rondom ons weiland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:38

Wow, wat bijzonder. :)

Macs

Berichten: 7640
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:52

Wat geweldig zeg <3 Prachtige beesten, hoop zo ooit nog eens in het echt te zien.

Wat helaas laatst bij Amelisweerd is gebeurd, is dat de dassen + burcht verplaatst zijn, omdat de snelweg daar verbreed moet worden.
Hopelijk gebeurt dat bij jou niet.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Dassenburcht in en rondom ons weiland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 12:11

Wat gaaf zeg! Ik hoop dat de das én jouw wei gewoon mogen blijven :D

Popstra
Berichten: 13762
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Dassenburcht in en rondom ons weiland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 12:30

Bij ons wonen steen uilen op het erf dat vind ik al erg leuk maar dit is wel bijzonder zeg!

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Re: Dassenburcht in en rondom ons weiland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 14:35

NM > BB

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34648
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 14:52

Wat bijzonder! Wil je alleen waarschuwen niet te vroeg te juichen. In Ede was een een dassenburcht op een geplande woonwijk. Die dassen konden mooi verhuizen want de bouw ging door.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 14:56

Juich maar niet te vroeg. Een dassenburcht vertraagt hooguit de bouw van woningen, maar die plannen wijken uiteindelijk niet. Een dassenburcht mag vaak na procedures wel worden verplaatst.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 14:59

Mazida schreef:
Juich maar niet te vroeg. Een dassenburcht vertraagt hooguit de bouw van woningen, maar die plannen wijken uiteindelijk niet. Een dassenburcht mag vaak na procedures wel worden verplaatst.


Dat dus helaas.. Maar wel gefeliciteerd met je nieuwe bewoners.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Dassenburcht in en rondom ons weiland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 15:15

Ja ik weet dat ze een dassenburcht gewoon verhuizen,maar hier is het zo dat er op het weiland kantoren gebouwd worden en daarnaast huizen.Nu gaan die kantoren al niet door,het mag niet van de gemeente.Huizen liggen dan precies naast het spoor met vlak er tegenover ook huizen,dan krijgt je een galm van de treinen steeds en ik denk niet dat mensen dat prettig wonen vinden.Ze kunnen vlak naast het weiland of er net achter ook gaan bouwen,het is niet zo dar er dan niet gebouwd kan worden.
Het word óf de dassenburcht verplaatsen óf de woonwijk iets verplaatsen.
Lijkt me toch niet moeilijk dan?

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Dassenburcht in en rondom ons weiland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 15:25

Ze kunnen gewoon een geluidswal tussen huizen en spoor plaatsen, maar ik hoop van harte dat je gelijk hebt en dat het weiland inclusief dassen blijft behouden! Maar wat dat betreft heb ik weinig vertrouwen in gemeentes :') . Meestal drukken ze hun zin toch wel door .

Suzanne F.

Berichten: 49230
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 22:04

Ik duim voor je dat de dassen helpen om je weiland te behouden. Wel heel bijzonder hoor!

zonnebloem18

Berichten: 24838
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Dassenburcht in en rondom ons weiland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 22:17

Wel gaaf dat je dassen hebt op het land, het blijven hele mooie bijzondere dieren. Ik heb tot nu toe helaas alleen nog maar dode dassen gezien.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Dassenburcht in en rondom ons weiland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 10:18

Het scheelt natuurlijk wel dat ik enkele Politieke Partijen achter me heb staan toch? en ook mensen uit de Gemeenteraad, die achter de dassen staan en mij staan. Ik weet dat de Gemeente vaak gewoon doordrukt,ik ben me andere weiland ook kwijt geraakt aan een woonwijk, dit zou de 2de keer zijn.
Ben al jaren aan het zoeken voor een ander weiland,maar is haast niet aan te komen hier,weilanden genoeg,maar alleen maar koop.En helaas heb ik geen Ton liggen in huis.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34648
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 16:11

Het is bijna gemeenteraadsverkiezingen he, dan is het altijd makkelijk roepen voor de politiek. Het gaat om wat ze er na doen.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Dassenburcht in en rondom ons weiland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 16:16

Wel ontzettend gaaf zeg!

janouk
Blogger

Berichten: 17876
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 16:18

Duim duim duim

Meestal lees ik verhalen van mensen die balen van de bouwstop door de vondst van speciale beschermde dieren.

Een verademing om te lezen dat jij nu juist hoopt op de Das en voila daar is hij. Gaaf. Ik duim met je mee, dat de bouwplannen afgelast worden.

pmarena

Berichten: 48134
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 16:19

Wauw, bijzonder zeg! Hopelijk kunnen jullie allemaal nog lang van de wei genieten +:)+

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 16:23

En nu maar duimen dat je wei niet verzakt, of je paard zijn been breekt in een gat.
Er was vorig jaar toch een drafbaan waar dassen de boel bewerkt hadden. Die waren er niet zo blij mee.
Desalniettemin, gaaf om ze zo te spotten.

speurneusc

Berichten: 5379
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 16:23

en je paarden staan in die wei? pas maar op dat ze niet in een hol stappen en been breken.zou toch iets erom heen afzetten

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 16:24

Wat bijzonder, ik hoop voor je dat ze de woonwijk verplaatsen en niet de burcht + dassen.

Ben jij trouwens degene die kadanz onder je hoede hebt genomen?!

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 16:53

speurneusc schreef:
en je paarden staan in die wei? pas maar op dat ze niet in een hol stappen en been breken.zou toch iets erom heen afzetten


De meeste holen [4 stuks] liggen net buiten het weiland en 1 hol ligt in het weiland daar waar een stuk is afgezet,vlakbij de mestbak.
Nu vonden we nog 1 hol naast de schuilstal in de wei,maar we denken dat dit van een ander dier is,het gat is n.l. een stuk kleiner.Hier zijn wel de tegels wat verzakt.
Dit hol is het.
Afbeelding

Dit is het hol achter de schuilstal buiten het weiland.
Afbeelding

Er zit er ook een in de slootkant.Hij heeft de rioolbuis helemaal dicht gegooid met zand,en daarom blijft er water staan in de sloot.Blijft normaal nooit water in staan,ook niet bij veel regenval.

SensaHorses
Berichten: 709
Geregistreerd: 19-05-13

Re: Dassenburcht in en rondom ons weiland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 16:58

Wauw! Heel erg gaaf dat je dassen hebt! <3
Hopelijk gaan de plannen niet door!
Succes ermee, en houdt je ons op de hoogte? :o