Vacht hond stinkt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pytje

Berichten: 4362
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Vacht hond stinkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 17:25

De vacht van onze langharige Duitse Herder stinkt een uur in de wind nadat hij een paar keer gezwommen heeft in de Saar (= rivier in Dld).

Hij is vanwege de stank naar een trimmer geweest. Zij vertelde dat er niks aan de ondervacht gedaan hoefde te worden omdat hij ongeveer 3x per week goed gekamd werd. Ze heeft hem alleen gewassen en gefohnd. Goed, dat hielp dus 3 dagen en nu stinkt hij weer. Het is echt een muffe putlucht die om hem heen hangt.

Feitjes:
Na de trimmer heeft hij niet meer (in de Saar) gezwommen.
Hij stinkt niet uit zijn bek
Hij krijgt vers vlees als eten (geen rund, want daar is hij allergisch voor)

Heeft iemand een idee wat de geur kan veroorzaken? Kan hij een schimmel oid hebben opgelopen uit het water?

Rebel_Jits

Berichten: 5632
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 19:20

Vlooien?
Mandjes eens uitwassen?
Bepaalde snacks/botten wat hij krijgt?

Pytje

Berichten: 4362
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Re: Vacht hond stinkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 20:13

Dank je voor het meedenken! Vlooien heeft hij niet. Ook heeft hij geen manden of kleden; hij ligt het liefst op de harde grond.

En tussendoortjes als botten krijgt hij ook niet ivm die runderallergie.

mika11

Berichten: 11120
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Vacht hond stinkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 20:19

Ik weet niet wat de geur veroorzaakt.
Maar appelazijn mengen met water, en hier de hond mee behandelen helpt om de geur weg te krijgen.
Helpt ook als een hond heeft gerold in iets vies bv.

Alleen als je hond werkelijk iets heeft dat de geur elke keer terug komt, dan is het wel lastiger. :\

Memories

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 20:22

Misschien een infectie van een bacterie/schimmel/iets opgelopen door het zwemmen, te lang nat geweest (zeker als ie een lange vacht heeft)? Anders denk ik dat het toch in de vacht is getrokken en dat alleen afwachten en blijven kammen helpt...

8nnemiek

Berichten: 43438
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vacht hond stinkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 20:36

Ik was mijn hond graag met badedas, dan ruikt ie heerlijk :))
Ik kan me haast niet voorstellen dat het door t zwemmen komt. Die van mij heeft wel eens liggen rollen in kippenpoep, dat stinkt pas echt, en zelfs dat ging er prima uit na een wasbeurt.
Ik heb wel het idee dat sommige honden van zichzelf gewoon meer stinken, maar je had er eerder geen last van toch?
Is het echt de vacht/huid die stinkt? Honden zweten niet via hun huid, dus dat zou voedsel uitsluiten lijkt me.

cinniz123

Berichten: 4406
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 20:36

Hoe oud is je hond?
En is het echt zn vacht of kunnen het ook zn poten zijn?

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Vacht hond stinkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 20:53

Malassezia zou ook nog kunnen. Staat er om bekend om een ranzige geur te geven.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:06

Het kan ook de halsband zijn. Ik gebruik voor het zwemmen een biotane band. Die neemt geen vocht op. En neemt dus geen geur (natte hond :r )aan. Verder maakt het bij ons ook nog wel eens uit waar we zwemmen. Het ene water is het andere niet. Zeewater worden ze altijd lekker fris van. Ook zou je kunnen denken aan een waterblazer. Die wordt veel bij labradoodle gebruikt. Maar mijn labrador wordt er ook snel droog en schoon mee.

xmarliez

Berichten: 4096
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:21

Onze honden hebben het altijd in de zomer. Door het zwemmen hangt er een walgelijke lucht omheen. En ook al wassen we ze en zwemmen ze een week niet, de lucht komt toch terug.
Enige wat wij doen is, accepteren en de honden toch maar laten zwemmen. In de winter gaat het weer weg gelukkig.

@8nnemiek, het is bij ons echt de vacht en alle honden waar wij mee wandelen en die zwemmen (in de Waal of een groot meer) stinken precies hetzelfde dus het ligt bij ons echt aan het water in combinatie met de warmte/zon. Aangezien ze er in de winter geen last van hebben.

dierenfan
Berichten: 9652
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Vacht hond stinkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:25

Hier gelukkig nergens last van en zwemmen wel veel. Soms in brak water maar meestal erg zout zeewater dan is mijn zwarte hond na opdrogen gewoon deels wit van het zout haha. Stinken echter totaal niet.

8nnemiek

Berichten: 43438
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vacht hond stinkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 07:05

Die van mij heeft een enorme vacht en zwemt ook af en toe, maar stinkt nooit, terwijl de vroegere hond van mijn zusje nooit zwom en een uur in de wind meurde ondanks regelmatig wassen.

Pytje

Berichten: 4362
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 14:32

Ik weet dat het een behoorlijk oud topic is. Maar de oorzaak van de stank is bekend. Het is German Shepard Pyodermie, een ongeneeslijke afwijking van de opbouw van de huid.

Ik post het hier, omdat het leerzaam kan zijn voor anderen. (Meer info: http://www.causus.be/uitleg-over/dermat ... pyodermie/)

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Re: Vacht hond stinkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 14:48

Oei, dat is geen fijne diagnose. Is het met medicatie wel onder controle te houden? Sterkte ermee :(:)

Palmera

Berichten: 9472
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Vacht hond stinkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:06

Jeetje, geen fraaie diagnose. Sterkte ermee en fijn dat je dit geplaatst hebt, wellicht help je er iemand mee. :(:)

Pytje

Berichten: 4362
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Re: Vacht hond stinkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-18 20:24

Hij heeft nu een nare wond op zijn spronggewricht. Voorzichtig lijkt het wat beter te gaan, maar de arme hond had zo’n pijn dat we hadden besloten hem in te laten slapen. Alleen toen zat er toch wat progressie in, dus we kijken het nog even aan. Hij heeft in elk geval nu niet zoveel pijn meer en is weer super vrolijk. Dus fingers crossed!

Bedankt iedereen voor de gegeven tips! (Zag dat ik dat nog niet had gedaan )

Telpeva

Berichten: 14781
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Vacht hond stinkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 20:30

Ach jeetje was het zo erg, sterkte er mee!