nestje konijnen 2 kleintjes houden bij ouders, welk geslacht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: nestje konijnen 2 kleintjes houden bij ouders, welk geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:06

Heb je wel een dierenarts die goed bekend is met konijnen (en ook netjes met gasnarcose werkt)?
3 maanden is echt behoorlijk gangbaar bij konijnen en ook echt geen enorm grote ingreep.
Aan elkaar groeien slaat werkelijk nergens op, balken eraf is ballen eraf, die groeien niet opnieuw aan.

abc
Berichten: 202
Geregistreerd: 31-03-05

Re: nestje konijnen 2 kleintjes houden bij ouders, welk geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-18 18:14

Ja toch wel :-), maar goed, dit zal ik dan verkeerd begrepen hebben misschien? Of zij wat vreemd verwoord. Ze raadde wel aan om tot minstens 4 mnd, liefst 5 mnd te wachten.
Ik leer er hier van dat op 3 maanden wel kan als het zou moeten.

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:20

Ik heb 2 rammen bij elkaar, 2 gecastreerde broers.
De dierenarts adviseert hier ook 5 maanden, maar omdat die van mij bij elkaar gingen blijven, heb ik ze laten castreren op het moment dat de balletjes goed voelbaar waren. Dat was met 12 weken.

Was geen enkel probleem, beide heren zijn er snel doorheen gekomen en snel opgeknapt. En doordat we de hormonen waarschijnlijk voor zijn geweest, zitten ze nu nog steeds heel lief samen.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: nestje konijnen 2 kleintjes houden bij ouders, welk geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:24

Een asiel houdt meestal 10-14 weken aan, als de ballen ingedaald zijn, vooral als ze gekoppeld moeten worden.

dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Re: nestje konijnen 2 kleintjes houden bij ouders, welk geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 20:44

Heb vele jaren nijnen gehad en jonge rammen deed ik laten castreren zodrs ik ballen voelde. Soms al met 10 weken. Heb ze na castratie nooit gescheiden vd rest immers de dag er voor liepen ze ook nog samen en lijkt mij erg stug dat als ze voor castratie nog niet vruchtbaar zujn, ze dat er na alsnog wel kunnen worden. Ik heb nooit een oeps nest gehad dus wat bij mezelf betreft werkte mijn redenering goed. Dit ging wel over grote nijnen dus vlaanse reuzen en franse hangoren. Volwassen rammen uit de opvang hield ik wel 2 a 3 weken na de castratie nog apart.