Na enig twijfelen heb ik toch een topic gemaakt omdat ik op zoek ben naar mensen met ervaring en/of tips.
Onze Labrador reu van net 1 jaar plast de laatste tijd in huis.
Hij kan gemakkelijk een paar uur zijn behoeftes ophouden als hij in de bench zit. Maar zodra wij thuis zijn en hij los loopt, moet hij minimaal elk uur plassen.
Hij geeft dit wel van te voren aan door bij de achterdeur te gaan staan. Maar zodra wij hem dan niet naar buiten laten, plast hij gewoon binnen. Hij doet dit dan ook gewoon lopend door de hele woonkamer. Hij weet heel goed dat dit niet mag en doet het dan ook erg sluw.
Afgelopen maandag zijn wij bij de dierenarts geweest om een bultje op zijn poot na te laten kijken en hebben direct het plas probleem voorgelegd.
De dierenarts zegt dat dit pure dominantie is aangezien hij zijn plas gewoon op kan houden als wij niet thuis zijn. Hij heeft onze hond ook even gecheckt en kon, buiten dat bultje op zn poot om, niets geks ontdekken.
Wij gaan voor de zekerheid wel plas inleveren ter extra controle.
Toch ben ik benieuwd of dit inderdaad dominantie is en wat wij hieraan kunnen doen.
Wat wij al hebben geprobeerd:
- Afleiden, echter heeft dit weinig zin want meneer plast gewoon door. Als het even kan zelfs op je voet

- Corrigeren, dit heeft nog geen vruchten afgeworpen.
- Het commando ‘plaats’ geven zodat hij in zijn mand of bench gaat liggen waar hij dus niet wil plassen. Echter wil hij al snel van zijn plaats af om zijn plasje af te maken.
- Negeren.
Zijn er meer bokkers die dit hebben meegemaakt met een jonge reu? Wat heeft bij jullie geholpen?
Misschien handig om te weten: onze reu is ongecastreerd. De dierenarts zegt dat dat ook geen verschil moet maken omdat het een gedragsprobleem is.