Onze eerste ridgeback

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cactusknuf

Onze eerste ridgeback

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 14:49

Hallo allemaal wij hebben sins een weekje ons eerste ridgeback we hebben hem via de ridgeback site met ridgeback fokkers het is een reutje van 9 weken oud <3
*foto's verwijderd op vraag ts *

Maar nu vroegen wij ons af hij is wat aan de dunne kant en weegt maar 4.5 kilo is dit normaal zijn vader is de ridgeback *naam op verzoek verwijderd* en is 69 cm hoog zijn moeder is ook vrij klein. Hoe laten we hem aan komen? Wie heeft er nog meer ridgebacks? Ook vind *naam verwijderd* het niet leuk om te wandelen hoe zorgen we ervoor dat hij het toch leuk vind?
Groetjesss
Laatst bijgewerkt door Muiz op 08-02-19 15:05, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Namen op verzoek verwijderd

Nala

Re: Onze eerste ridgeback

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 14:54

Hij is waarschijnlijk hard aan het groeien en dat kost energie ;) ik ken me verder met Ridgebacks niet uit, maar zou me niet zoveel zorgen maken om zijn gewicht.
Wat het wandelen betreft, probeer wat vroeger of later op de dag te gaan, het asfalt is nu erg heet door de zon. Verder leuke speeltjes mee of heel veel positieve aandacht?

Cactusknuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 14:58

Maddoxx schreef:
Hij is waarschijnlijk hard aan het groeien en dat kost energie ;) ik ken me verder met Ridgebacks niet uit, maar zou me niet zoveel zorgen maken om zijn gewicht.
Wat het wandelen betreft, probeer wat vroeger of later op de dag te gaan, het asfalt is nu erg heet door de zon. Verder leuke speeltjes mee of heel veel positieve aandacht?

We hebben behoorlijk wat speeltjes :') zodra hij wat goeds doet word hij heel positief beloont we lopen altijd in de berm of in het bosje dicht bij ons dus het is niet echt warm dus snap het niet zo goed hij gaat dan gewoon op de grond zitten en wil niet verder -O- bedankt voor de reactie alsnog! :))

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:02

Wat een heerlijk dotje, heb je hem recht van de fokker ? en geef je hem dan ook de brokjes die hij daar kreeg? Ik vind hem op de foto`s niet specifiek mager. Zorg dat zijn ontwormingen op orde zijn en dat hij hoogwaardig voer krijgt speciaal voor grotere rassen ivm de eiwitten enz.

Het wandelen aan een lijntje zal hij niet gewend zijn en er gaat een splinternieuwe wereld voor hem open dus geef hem rustig de tijd. Neem een middellange riem(geen rolriem als ze zo klein zijn gaan ze alleen maar van trekken) en gedraag je als een blij ei :D, klets hem op enthousiaste toon de oren van het hoofd en probeer hem zo mee te lokken als hij gaat staken of afgeleid is. Bij een plas of als hij moet poepen hang je de vlag uit en is het feest. kort door de bocht maak het een feest om mee te gaan.

Wij hebben zelf een Ridgeback van 11 en het zijn heerlijke honden. Volgen volslagen hun eigen pad maar zijn heerlijk aanhankelijk. Regen is een no go en elk kledingstuk, kleedje of hier het liefste de meest vuile paarden dekjes worden gelijk ingelijfd als lig plek. Veel plezier samen.
Laatst bijgewerkt door Grooming_Mom op 04-07-18 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:04

Ik heb sinds 24/7 een pup in huis van ongeveer dezelfde eindgrootte (65-68cm) wel ander ras. Nu groeien ze heel hard. Het is me ook opgevallen dat door de verhuis hij een beetje inviel.
Maar bij de dierenarts woog hij op 9 weken 7,5 kilo terwijl hij begin juni 3,650 gr woog. Met deze hitte ga ik enkel 's avonds wandelen en een klein blokje om, als hij maar minimaal aangeeft dat het hem moeite kost, draag ik hem.
Ik heb wel het geluk dat ons huis door weides is omgeven dus hier kan hij ook meermaals per dag rondhollen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:08

Leuk een Ridgeback pup! (mijn lievelingsras) Ik heb vorig jaar een nest gehad van 9 pups, die tussen de 8 en 10 weken weg zijn gegaan. Staat me niet meer zo bij hoeveel ze precies wogen, maar 4,5 kilo vind ik wel weinig. Hoewel ze allemaal genoeg aten waren er ook die verschilden in dikte. Sommige aten voor tien; andere (waaronder mijn huidige teefje) waren weer zuinige eters,
Als je twijfelt kun je ermee naar je DA. Dat is sowieso aan te bevelen (vet-check). En het ontwormingsprogramma goed volgen. Een pup van die leeftijd eet ook nog 3 a 4 maaltijden per dag. Geef dus niet meer maar vaker een maaltijd als je vindt dat ie wat tekort komt.

Cactusknuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 15:13

Grooming_Mom schreef:
Wat een heerlijk dotje, heb je hem recht van de fokker ? en geef je hem dan ook de brokjes die hij daar kreeg? Ik vind hem op de foto`s niet specifiek mager. Zorg dat zijn ontwormingen op orde zijn en dat hij hoogwaardig voer krijgt speciaal voor grotere rassen ivm de eiwitten enz.

Het wandelen aan een lijntje zal hij niet gewend zijn en er gaat een splinternieuwe wereld voor hem open dus geef hem rustig de tijd. Neem een middellange riem(geen rolriem als ze zo klein zijn gaan ze alleen maar van trekken) en gedraag je als een blij ei :D, klets hem op enthousiaste toon de oren van het hoofd en probeer hem zo mee te lokken als hij gaat staken of afgeleid is. Bij een plas of als hij moet poepen hang je de vlag uit en is het feest. kort door de bocht maak het een feest om mee te gaan.

Wij hebben zelf een Ridgeback van 11 en het zijn heerlijke honden. Volgen volslagen hun eigen pad maar zijn heerlijk aanhankelijk. Regen is een no go en elk kledingstuk, kleedje of hier het liefste de meest vuile paarden dekjes worden gelijk ingelijfd als lig plek. Veel plezier samen.

Ja hij komt recht van de fokker we hebben een pakket voor 2 weken mee gekregen en hij krijgt ook daarna nog dezelfde brokken hij is al 5x ontwormt hij is het wandelen inderdaad niet gewend enthoussiast zijn we inderdaad :D het is inderdaad zo dat zodra er ook maar een kleed/deken of iets anders zachts op de grond ligt dan ligt *naam verwijderd* er ook weer dat is echt wel lachen soms morgen word hij ingeent dus dan horen we het metteen even bedankt voor de tips!
Laatst bijgewerkt door Muiz op 08-02-19 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam op verzoek verwijderd

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:37

Cactusknuf schreef:
[
Ja hij komt recht van de fokker we hebben een pakket voor 2 weken mee gekregen en hij krijgt ook daarna nog dezelfde brokken hij is al 5x ontwormt hij is het wandelen inderdaad niet gewend enthoussiast zijn we inderdaad :D het is inderdaad zo dat zodra er ook maar een kleed/deken of iets anders zachts op de grond ligt dan ligt kenzo er ook weer dat is echt wel lachen soms morgen word hij ingeent dus dan horen we het metteen even bedankt voor de tips!

Ja ik zou het zeker navragen bij de DA. Ik zou ook gelijk even wat ontlasting meenemen en mogelijk zal de DA nog een bloedonderzoekje willen doen,
De fokker kan wel zeggen dat hij heeft ontwormd, maar dat weet je niet zeker. Het is niet als bij enten dat dat door de DA gebeurt en in je boekje wordt gestickeerd. De fokker kan dat dus best ook niet hebben gedaan (alles kost geld natuurlijk).
Ik twijfel aan dat ontwormingsverhaal want de 5e x ontwormen is pas met 3 maanden. (2 weken, 4 weken, 6 weken, 8 weken, 3 maanden, 4 maanden, 5 maanden, 6 maanden en daarna 1 a 2 x per jaar)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 16:04

Ik vind hem precies goed!
Beter zo dan te dik als pup.
Hij is mooi op gewicht.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 16:08

wat een ontzettend leuk beest! Van gewicht heb ik weinig verstand. Maar de pup van mijn vriendin ging ook altijd gewoon zitten hahaha, dan was hij er klaar mee, vond het wel goed geweest. Vaak tilde we hem dan op, of we dwongen hem om door te lopen als hij echt nog niet moe kon zijn.
Let je wel op dat je niet te lange stukken loopt?

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 16:21

Je pup is inderdaad veel te licht. Dit gewicht heeft een RR pup van 5 weken.
Met 9 weken zou hij tussen de 8 en 9,5 kg moeten wegen. Als hij van een fokker van de RRCN komt heeft hij een check gehad waarop alles vermeld staat. Dit lage gewicht zou er ook moeten staan, heb Je het formulier?
Ik zou hem eiwitrijk en koolhydraatrijk voedsel geven. Dit heeft hij nodig om op gewicht te komen en te groeien.
Ik heb dit ras al bijna 25 jaar en heb dus de nodige ervaring. Zelf heb ik in het verleden ongeveer 10 nestjes gefokt, dus heel veel pups zien opgroeien....

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 16:23

Dan heb je het dus over te klein, niet perse over te licht.

Wat zegt je eigen dierenarts over je pup TS? Ik neem aan dat je al geweest bent met 9 weken.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 16:38

Wat een scheetje <3 .

Ik vind hem wel vrij iel voor zijn leeftijd, maar misschien heeft hij net een spurt in de hoogte gemaakt en dan is daar zijn energie naartoe gegaan. Hoe is hij verder? Gewoon een lekker levendige pup, speels en met goede eetlust? Dan zou ik me geen directe zorgen maken.

Over het wandelen: vaak vinden ze het in het begin heel erg spannend om van huis weg te lopen, dan kun je hem optillen en hem een stukje van huis meenemen en hem op de terugweg laten lopen. Het zelf laten lopen kun je dan lekker uitbouwen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 18:24

Hannanas schreef:

Wat zegt je eigen dierenarts over je pup TS? Ik neem aan dat je al geweest bent met 9 weken.

Heb het nog even nagekeken maar mijn pups waren met 8 weken tussen de 7 en 9 kilo. En ik had er echt ook paar kleintjes bij.

Te klein kan ook komen doordat ze in het nest een tekort hebben opgedaan. Zo'n nest is gewoon veel werk. RR krijgen vaak grote nesten en dan moet je bijvoeden, zo'n 8 x per dag. Daar moet je wel de tijd voor hebben/nemen. Sommige fokkers nemen het ook niet zo nauw met ontwormen. Want een nest netjes groot krijgen kost ook aardig wat geld.
Ik zou toch echt ook de pup goed na laten zien.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 18:30

Ook hier ervaring met Ridgeback maarik vind deze toch wel erg magertjes. Die van ons was de kleinste van het nest en begon met een veel te laag geboorte gewicht maar op die leeftijd was ze al zwaarder.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 18:41

4,5kg op deze leeftijd voor een RR pup is echt veel te weinig. Dit is een gewicht voor een pup van ongeveer 5 weken. Bij de RRCN komt iemand van de club het nest inventariseren en dan wordt er per pup een formulier opgemaakt waarin heel veel informatie staat over her exterieur. Dit opvallend lage gewicht zou vermeld moeten zijn. Ik zou de pup goed na laten kijken door een goede dierenarts en zeker laten testen op wormen.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 18:59

Wat een dotje TS,

Ik zou als ik jou was even contact op nemen met de fokker. Als alles netjes via de rasvereniging gaat hadden jullie een formulier moeten hebben waar het lage gewicht op gemeld staat, en zou ook de fokker er vast iets over gezegd hebben. Zij kunnen je iig helpen met de situatie.

Hoe lang en hoe vaak loop je eigenlijk met hem? Het kan zijn dat er lichamelijk iets mis is met hem en hij daarom niet echt wil lopen, maar het kan natuurlijk ook dat hij het gewoon te warm vindt, of jullie hem een beetje overvragen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 19:05

Heb je bewijs van de fokker dat ze echt acht weken zijn?

Mijn Kelpie pup was met 8,5 week ook vijf kg en werd toen als net wat te licht bestempeld, klopte ook wel. Die was wat dunner dan die van jou op de foto's.

Nu zou ik namelijk niet zeggen dat ik m echt dun vind... Wel heel klein voor zo'n grote hondenpup...

Succes met je pup! Er loopt ook een puptopic als je je daarin wil melden. Allemaal lotgenoten van wat je te wachten staat _O-

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 19:14

4,5 kg is erg licht. Vooral op de voorlaatste foto vind ik hem behoorlijk dun. Bij mij is het eerste uitje met een pup altijd een bezoek aan mijn eigen da. Zou als ik jou was even langsgaan en horen wat hij/zij er van zegt.
Veel geluk met je pupje!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 22:54

Babootje schreef:
Hannanas schreef:

Heb het nog even nagekeken maar mijn pups waren met 8 weken tussen de 7 en 9 kilo. En ik had er echt ook paar kleintjes bij.

Te klein kan ook komen doordat ze in het nest een tekort hebben opgedaan. Zo'n nest is gewoon veel werk. RR krijgen vaak grote nesten en dan moet je bijvoeden, zo'n 8 x per dag. Daar moet je wel de tijd voor hebben/nemen. Sommige fokkers nemen het ook niet zo nauw met ontwormen. Want een nest netjes groot krijgen kost ook aardig wat geld.
Ik zou toch echt ook de pup goed na laten zien.

Goed uitgelegd met jouw ervaring. Pup is schraal en zoals jij zegt (te) klein maar vind de pup nu niet super mager. Ik zou ook zeker de pup laten checken maar ik ga er eigenlijk vanuit dat TS dat al gedaan heeft... toch ts? Ivm de 9 weken check en entingen.

Cactusknuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 12:27

we zijn gister bij de dierenarts geweest ze vond hem inderdaad te klein te/ licht hij is echt al 5 x ontwormt want de fokker was hier erg scherp op staat ook in zijn papieren wat betreft aftekeningen etc zijn in orde hier staat niet op dat hij te klein is nou zei ik eerder al dat ze klein fokken dus kan het ook daaraan liggen? Wel lopen hooguit 5 minuutjes met hem ook omdat hij er zo’n hekel aan heeft , we doen nu ook elke x als hij een aantal meter heeft gelopen enthousiast belonen en dan geven we hem een klein brokje. Ook begint hij nu met in zijn bench plassen hoe lossen we dit op?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 12:38

Als de fokker tm 8 weken 5x ontwormd heeft ben ik wel benieuwd naar het ontworm schema.

Hij begint met in zijn bench plassen? Hoe pakken jullie de zindelijkheid aan als ik vragen mag?

Cactusknuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 12:43

We doen hem na zijn eten naar buiten na het slapen en na 2 uur naar buiten ook doen we hem als hij een beetje begint te piepen naar buiten s’nachts hebben we er eerst naast geslapen en nu slapen we in de kamer zodat we hem wel kunnen horen als hij piept en we evt naar buiten kunnen nou dachten we dat het deze nacht suer ging want hij piepte pas om half 5 weer toen ben ik met hem naar buiten geweest wilde ik hem weer in de bench doen was die helemaal nat en rook die naar plas %) we snappen dan ook niet hoe het komt
Laatst bijgewerkt door Cactusknuf op 05-07-18 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Cactusknuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 12:45

Babootje:
Laatst bijgewerkt door Cactusknuf op 05-07-18 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 12:49

Cactusknuf schreef:
We doen hem na zijn eten naar buiten na het slapen en na 2 uur naar buiten ook doen we hem als hij een beetje begint te piepen naar buiten s’nachts hebben we er eerst naast geslapen en nu slapen we in de kamer zodat we hem wel kunnen horen als hij piept en we evt naar buiten kunnen nou dachten we dat het deze nacht suer ging want hij piepte pas om half 5 weer toen ben ik met hem naar buiten geweest wilde ik hem weer in de bench doen was die helemaal nat en rook die naar plas %) we snappen dan ook niet hoe het komt :?

Ik zou de bench op de slaapkamer zetten. Werkte bij die van ons ook. Die was heel snel overdag ''zindelijk'' maar nachten bleef drama. Tot de bench op de kamer stond.

Ik zou het wandelen laten voor wat het is. Hebben wij ook niet gedaan. Ik ging ieder uur naar buiten. Zette daar in de eerste twee weken gewoon een wekkertje voor op mn telefoon. Daarnaast voor het eten, na het eten(wat je bijvoorbeeld al plant met het moment dat je naar buiten gaat), als hij gedronken had. Tussen het spelen door en na het spelen. Zodra hij wakker werd gelijk naar buiten en als hij lang sliep maakte ik hem tussendoor wakker. Dan tilde ik hem op, zette hem op het gras, liet hem plasje doen, tilde weer op en weer op zijn slaapplekje.

Dat was ook het enige wat wij deden met wandelen. Naar het gras, plasje en/of poepje, en weer naar binnen.

Plasje en poepje heel goed belonen met een koekje of iets lekkers als hij klaar is. En eventueel er een commando aan koppelen. Dus op het moment dat hij gaat zitten voor een plasje of voor een poepje zeggen''poepie doen'' of ''plasje doen'' (wel een beetje vrolijk natuurlijk) En dan als ie klaar is heel duidelijk ''Goedzo!'' met een koekje of wat lekkers. Werkte hier super.