Jonge zwaluw gevonden! Wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amberkelsey

Jonge zwaluw gevonden! Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 16:18

Afbeelding
Zit nu met dit beestje, maar wat moet ik nu?
Beestje is uit het nest gevallen en eitje ligt kapot.
Probeer hem warm te houden, en piept om eten.
Wat moet ik nu doen?

Avelienvd

Re: Jonge zwaluw gevonden! Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 16:18

dierenambu bellen?
vogelopvang bellen?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 16:19

Vogelopvang bellen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 16:19

Je kan niet bij het nest?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 16:21

Inderdaad eerst kijken of hij niet terug kan in het nest, de dierenambu kan hier ook mee helpen.
Ze moeten veel gevoerd worden en ze mogen eigenlijk geen mensengeur op zich hebben.
Deze is nog wel heel zielig en klein, dus gok dat die naar de vogelopvang moet. Ik zou kijken of je hem zelf snel kan brengen (eerst even bellen) of de dierenambu bellen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 16:26

Terugleggen heeft weinig nut. Als ze er eenmaal uit zijn geweest, zal de vogel zo weer uit het nest kruipen.
Dierenambulance kun je bellen voor advies. Eerlijk gezegd denk ik dat het weinig kans maakt.
De natuur is (ook) hard.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 16:27

Zelf voeren is met die kleintjes geen doen want ze moeten ieder uur meerdere keren eten.
Het beste is een vogelopvang idd. Of terug in het nest, maar omdat je hem al hebt vastgepakt gok ik dat dit niet meer gaat lukken.

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 16:32

Vorig jaar is bij mij in de stal een nestje op de grond gevallen. 1 jong dood, 4 leefden nog. Ik heb de kleintjes terug in het nest gelegd en het nest op een richel gelegd. Ouders zijn zonder problemen gewoon doorgegaan met voeren, ondanks mijn geur en heel andere plek van het nest. Alle 4 keurig uitgevlogen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 16:37

Met dit weer wordt het vaak te warm net onder het nest en dan vallen/springen ze er uit. Wij hebben een afwasteil met touwtjes opgehangen zodat ze niet zo in de warmte maar lager hangen. De ouders komen gewoon terug om te voeren

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 16:37

Cayenne schreef:
Zelf voeren is met die kleintjes geen doen want ze moeten ieder uur meerdere keren eten.
Het beste is een vogelopvang idd. Of terug in het nest, maar omdat je hem al hebt vastgepakt gok ik dat dit niet meer gaat lukken.

Vogels hebben geen geur, dat kan echt prima!

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 16:38

Dierenambu bellen! En anders zelf naar een vogelopvang brengen. Al vrees ik dat dit kleintje weinig kans maakt. Maar niet geschoten is altijd mis. Zo zijn ze nog zo kwetsbaar!

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 16:40

Ah die hebben we laatst ook eentje gevonden!
Eischil lag nog half om hem heen. We hebben even moeten zoeken maar het nest gevonden en hem teruggelegd bij zijn broertjes en zusjes. Tot nu toe geen kotertjes meer gevonden dus denk dat het goed is gegaan.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 16:40

Hier staat dat je ze het best kan terug plaatsen:

Wat nu te doen wanneer je zo’n nestjong vindt buiten het nest?

Het beste is om hem terug te plaatsen in het nest, als dit redelijkerwijs mogelijk is.

Kun je niet bij het nest komen? Dan kan het volgende geprobeerd worden: Maak een kunstnest door een boterkuipje o.i.d. te nemen. Maak enkele gaten in de bodem om regenwater af te kunnen voeren. Maak een nestholte van twijgjes met blaadjes of hooi en plaats dit zo dicht mogelijk bij het originele nest (Dit is ook de procedure wanneer een heel nest op de grond is gevonden).

Plaats tenslotte de nestjong(en) erin en laat het verder met rust. De ouders komen meestal al snel terug en voeren het jong net als in het oorspronkelijke nest. Een jonge vogel die onbevederd is, moet namelijk om de 15 à 20 minuten gevoerd worden, van zonsopgang tot zonsondergang.

We adviseren alleen jonge vogels naar de opvang te brengen als u zeker weet dat de oudervogel dood is, of als de jongen gewond zijn. U kunt ons ook bellen voor advies.

Komen de ouders nog wel terug, als ik de vogel al heb aangeraakt?

Vaak gelooft men dat de ouders niet meer terugkeren naar hun jongen, nadat ze door mensen zijn aangeraakt. Dit is absoluut niet waar!! Vogels kunnen slecht ruiken (uitgezonderd gieren) en zullen het dus niet erg vinden dat je de jongen hebt aangeraakt, maar maken zich wel druk al u te dicht bij hun jongen komt.

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 16:48

indien mogelijk, best terugzetten
wij hebben recent 2 zwaluwen gehad die uit het nest gevallen waren, waren wel iets groter al, we belden naar de vogelopvang omdat het nest stuk gegaan was (helaas zandgrond hier dus was echt stuk) en hebben hun naar daar gebracht
de volgende ochtend lag er weer een uit het nest, deze was helaas wel dood
toen zat er nog 1 kuiken in het nest en mijn man heeft het nest met een plankje verstevigd, de ouders-zwaluwen hadden daardoor wel bang van het nest maar door het roepen van hun jong, hun angst overwonnen en ondertussen vliegen ze met hun 3tjes vrolijk rond

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 16:50

Gewoon terug in het nest leggen. Dat van die geur is onzin. Vogels ruiken namelijk onwijs slecht.

Je moet alleen zorgen dat mams je niet bij het nest ziet.
Zo heb ik al meerdere zwaluwjonkies weer teruggezet. Een week later zaten er net zoveel buiten het nest met het koppie als dat ik er had gezien met terugleggen.

Want echt; vogels ruiken onwijs slecht. Ze moeten je alleen niet bij het nest zien :)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 16:52

Caira schreef:
Cayenne schreef:

Dit is een fabeltje. Niet elke vogelsoort kan even goed ruiken, maar ze kunnen het wel degelijk :j
Of mensengeur ook echt van belang is weet ik eigenlijk ook niet, maar dat heb ik wel vaker gehoord..

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 16:59

Macs schreef:
Caira schreef:

Dit is een fabeltje. Niet elke vogelsoort kan even goed ruiken, maar ze kunnen het wel degelijk :j
Of mensengeur ook echt van belang is weet ik eigenlijk ook niet, maar dat heb ik wel vaker gehoord..

Lijkt me dat ze het bij de vogelopvang toch wel weten? (Zie stuk hierboven) Daar worden alleen gieren als uitzondering genoemd.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 17:27

De gemiddelde vogel kan heel slecht ruiken dus terugzetten is geen probleem, dat geeft voor het beestje van de beste overlevingskansen. Als je het nest niet kan vinden dan is via de dierenambulance naar een vogelopvang de beste optie.

Amberkelsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 17:39

LadyMadonna schreef:
Je kan niet bij het nest?

Nee is veel te hoog

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 18:09

Ladder?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 19:25

Dierenambulance bellen.
Ik heb het laatst gedaan met een jonge spreeuw,die hebben ze opegehaald :j

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 19:28

Hier in het noorden bellen we de dierenambulance en die brengt ze meestal naar de fûgelhelling.
Weet niet waar je woont

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 19:34

Ook geen ander nest met zwaluwen waar je bij kan? Volgens de man van de vogelopvang doen ze daar niet moeilijk over. Anders toch naar de vogelopvang brengen.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 19:41

Vogelopvang!!
Arme uk.
Hopelijk reageren ze snel, anders is het niet meer nodig met deze temperatuur en zonder papa en mama.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 13:51

En?