Deze avond ging ik de honden voeren(die krijgen altijd eten in een hok,waar ze anders niet in kunnen, dus enkel als het etenstijd is,gaat de deur open,gaan ze binnen en eten allen hun eigen bak uit),en lopen ze direct naar een kadavertje op de grond. ik ga kijken wat het is,een klein vogeljong met scherpe bek,duidelijk een roofvogel. iets verder lagen er nog 3...in totaal dus 4 dode roofvogeljongen,en doordat er kerkuilen in dat hok wonen,verondersteld ik al dat het kerkuiltjes waren,die kerkuilen zitten en wonen daar al jaren en hebben jaarlijks ook hun jongen die we meestal ook gewoon zien uitvliegen),en toen ik rondkeek,zag ik een van de volwassen uilen op het muurtje zitten,toen hij mij zag,vloog hij weg,dus dat was voor mij voldoende om zeker te weten dat het hun jongen waren,anders zag ik die uilen nooit om 19h 's avonds.
nu,plots viel mijn oog op nog een jong die dood leek,2 meter verder. toen ik dichterbij kwam,bewoog hij plots,het leek op stuipen,hij had ijskoud en zag er nu niet direct goed uit,zijn bekje was wat open en zijn mond zat vol vliegeneitjes, een complete klodder van zeker 1 cm lang, allemaal eitjes....de grootste stukjes er met mijn vingers uitgeprutst,het arme dier in mijn handen genomen en er vlug mee naar binnen gegaan,eerste met een nat wattenstaafje alle vliegeneieren eruit gehaald.
daarna nummer opgezocht van het vogelopvangcentrum,daar nam gelukkig iemand de telefoon op.
naar daar rijden was niet meer haalbaar(ze sloten iets later en het is een goed uur rijden),en hun hadden zo laag op zondag ook geen mogelijkheid meer om tot hier te komen met iets of iemand.
na heel wat overleg werd ik aangeraden om hem wat te proberen voeren,en als hij de nacht doorkwam,zouden ze hem morgenvroeg komen halen.
hij heeft nu al 2x wat brokjes vlees binnen en naar mijn idee is hij echt al wat opgeknapt. het stuipen is gestopt,hij ademt rustiger en lijkt stabieler....
ik hoop zo dat hij de nacht doorkomt,de kleine,arme stakker toch....
hopen jullie mee?
ik gok dat hij ongeveer 1 week is,dus echt nog piepjong....
Ahhh wat sneu. Hopelijk redt hij het, al klinkt het niet erg goed. Hier hebben we ook een koppel kerkuilen die al best wat jongen hebben gehad. Hier helaas jaren geleden ook een dood jong. Hij was al uitgevlogen en een stuk ouder, maar zat in de tuin met bloed boven zijn snavel. Hij leefde toen nog. Met een handdoek kunnen pakken en voorzichtig in een grote doos gezet. Toen ik het nummer van het vogelopvangcentrum zocht kreeg hij stuipen en lag hij ineens dood.
Hopelijk wordt het bij jou wel een succesverhaal! En zo niet, dan heb jij er in ieder geval alles aan gedaan om hem proberen te redden.
Linnie050
Geplaatst: 01-07-18 23:31
Wat triest en wat gek dat het elk jaar goed gaat en nu vind je dit Hoop dat het vannacht goed gaat.
Wat is de kans dat de vliegen eitjes ook al meer binnenin het lijfje zitten?
Dropneus95
Geplaatst: 01-07-18 23:34
Wat zielig... Hopelijk redt deze het wel. Enig idee waardoor de andere gestorven zijn en deze bijna? Kan dat komen door de vliegen eitjes in het bekje, of zijn die er juist gekomen omdat die daar zo lag?
Geryon
Geplaatst: 01-07-18 23:35
Ik dacht dat het het zoveelste ģ topic was van iemand die per se zelf het vogeltje wilde redden terwijl het een veel betere kans heeft bij een vogelopvang. Super fijn dat je je over het vogeltje ontfermt en hem laat ophalen! Ik duim voor jullie!
Zeker heeft hij vliegeneitjes binnen. Hij heeft daarnet precies 2 stukjes vlees teruggegeven,en er gingen eitjes aan.... Het opvangcentrum weet ook dat ik hem vond met zijn bekje vol vliegeneitjes,mocht hij daardoor al verloren zijn,hadden ze dat wel gezegd dacht ik....dus ik blijf hopen. Nadat hij die stukjes vlees teruggegeven had,leek hij terug wat minder. Nu terug wat beter,hij piept nu en dan lichtjes....ik hoop dat dat een goed teken is....
Ik hoop dat het vlug morgen 9u is,dan kon ik terugbellen als hij de nacht doorgekomen was....
Want bv dat teruggeven,is dat goed of juist niet? Geen idee.
Ze zeiden van hem om de paar uur enkele kleine stukjes rauw vlees te geven. Maar ik ben ook bang om ze bv te groot te geven,of net te klein,waardoor hij toch extreme honger heeft ofzo....maar er is geen andere optie momenteel.
Oorzaak,geen idee,ik denk de hitte. Er zit isolatie onder de dakplaten en menig vogel maakt zijn nest tussen de dakplaten en de isolatieplaten. Al enkele jaren overdag bij grote hitte de uilenjongen op de rand zien hijgen. Deze zijn te klein om te stappen,dus als ze te warm hebben,drogen ze uit en sterven.
De man wist me bv te vertellen dat uilen enkel vocht halen uit het vlees dat ze eten,en als vooral dan jongen het extreem warm krijgen,ze makkelijk kunnen sterven door uitdroging. Daarmee ook de raad gekregen om de,stukjes vlees nog extra in water te dompelen zodat hij nog iets extra vocht binnen krijgt.
Vliegeneitjes hoeven niet het einde te betekenen, het geeft wel aan dat een dier in hele slechte staat is. I.p.v. rauw vlees kan je ook geweekte kattenbrokken geven dat werkt misschien iets makkelijker omdat je dat makkelijk klein kan maken.
Livion
Geplaatst: 02-07-18 06:57
Het feit dat ze daar allemaal op de grond lagen, zegt wel iets. Het is ook mogelijk dat de ouders de zieke (of wellicht al dode) jongen het nest uit gegooid hebben.
Heel lief dat je hem probeert te redden. Het is moeilijk zo'n prachtig diertje hulpeloos te zien liggen, maar het is vaak niet in zijn voordeel dat wij mensen dan proberen in te grijpen.
Een kerkuiljong leert jagen van zijn ouders. Als het beestje niet meer kan opgroeien in de natuur dan zou ik hem persoonlijk liever uit zijn lijden verlossen. Ik weet niet of/wat ze hiervoor in een opvang kunnen doen, daar zou ik eerst naar vragen straks. In gevangenschap is geen waardig leven voor een roofvogel. Een week is sowieso erg jong, grote kans dat mijn bericht al niet meer van toepassing is.
Misschien had je er al aan gedacht, maar voor de zekerheid (en indien het beestje nog leeft): houd rekening met dat het een nachtdier is, het beestje wordt niet blij van veel licht.
Begrijp ik trouwens goed dat je geen nestkast voor ze hebt? Anders zou ik je dat graag aanraden voor een volgend legsel.
Hij heeft de nacht overleeft,lijkt hetzelfde als gisteren,dus straks bel ik en komen ze hem ophalen.
Het vogelopvangcentrum laat deze dieren terug vrij en hebben hier veel ervaring in,dus ik hem er alle vertrouwen in dat ze heus weten wat ze doen en geen dieren uitlaten die niet weten te overleven.
Neen,ze hebben idd geen nestkast,maar zitten er zeker al 6-7 jaar(zolang wij hier wonen), met elk jaar een mooi n'est jongen die uiteindelijk allen uitvliegen,dit is het eerste jaar dat we jongen vinden. Volgens mij zal het broedplaats dan zo slecht niet zijn. Met dat ze daar al zo lang zitten,lijkt de kans me heel reëel dat ze daar blijven,ook al komt er een nestkast. Er zit daar trouwens nog een andere roofvogelsoort,onder het dak,kleiner en donker,net als kauwen en nog enkele andere vogelsoorten. Ze maken er allen een enorme bende van,maar we laten alles,net omdat het een broedplaats is voor al die vogels.
Owja,andere dingen heb ik hem niet gegeven,heb qua voedsel en voedertijden gewoon aangehouden wat de meneer van het opvangcentrum me opgedragen had,volgens mij weet die man meer dan wie hier,wat het beste is vr de vogel.
Je kan ook Nikkibhier van bokt benaderen. Ze heeft diverse uilen in training. Ze kan je vast helpen om hem proberen te redden http://www.visibreteam.nl
Fijn dat hij het gered heeft en naar de vogelopvng toe gaat. Het is bij de wet ook verboden om als particulier dit soort vogels op te vangen dus daar zou ik sowieso niet aan beginnen.
Oh wat fijn dat hij het heeft gered! Goed gedaan TS!
Een ex van mij werkte in de vogelopvang, er wordt inderdaad rekening mee gehouden dat roofvogels ten eerste niet teveel aan mensen moeten wennen (enige schuwheid is over het algemeen niet slecht) en ten tweede moet het jachtinstinct geprikkeld worden. Een groot deel van het jagen is namelijk instinctief, dat zie je bijv ook bij katten. In huis geboren katten hoeven niet te jagen, echter zullen de meesten wel achter een speeltje aan gaan of vliegen vangen in huis. (Of muizen/vogeltjes buiten.) Maar er zijn zo maniertjes om dat te prikkelen, door bijv voer niet in een bakje aan te bieden maar een (dood) kuiken over de vloer te slepen zodat de vogel er achteraan moet.
Livion
Geplaatst: 02-07-18 09:18
Oh, dat klinkt hoopvol! Zowel dat hij het heeft overleefd als hoe de opvang ermee omgaat.
En zo te horen hebben zij (en de andere vogels bij jullie) het prima voor elkaar, hoe fijn
Pandora2
Geplaatst: 02-07-18 09:22
Jammer zeg, zo'n heel nest jongen naar beneden gedonderd Kan inderdaad goed van de warmte onder het dak zijn. Proberen ze uit het nest te komen en gaat het mis. Fijn dat deze de nacht doorgekomen is ! Hopelijk kan vogelopvang hem erdoor sleuren. Heb ook altijd hele goede ervaringen met die mensen gehad !