Jonge kinderen en een pup

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Jonge kinderen en een pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 14:54

Als je de veiligheid van een dier niet 100% kunt garanderen vanwege kinderen begin er dan alsjeblieft niet aan.
Er zijn al tal van dieren slachtoffer geworden van grijpgrage handen cq onopgevoede jeugd.
Een incident is zo gebeurt en degene die de prijs betaalt is altijd het dier.
Daarbij zijn er al genoeg honden op de wereld. Sterker nog, teveel;
Elke dag sterven er honderden in shelters overal ter wereld: een pup kopen is dus ontzettend egocentrisch.
Kies liever een herplaatser mocht je zeker weten te kunnen instaan voor je kinderen.

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 15:19

Als er een hond komt word het sowieso een pup. Deze zal ook mee moeten kunnen draaien op de boerderij en potentieel ingezet worden voor het werk wat daarbij hoort. Dus een goede vorming vanaf het begin af aan is essentieel.

We hebben 2 herplaatsers gehad en alhoewel die beiden echt wel goede punten hadden, hadden/hebben ze ook beiden hun eigen gebruiksaanwijzing.

Veiligheid van de hond waarborgen kunnen we sowieso. Er zullen best huishoudens zijn waar kinderen alles mogen maar onze kinderen leren al van jongs af aan wat wel en niet mag met honden. Onze honden zijn/waren immers niet met kinderen opgegroeid en alhoewel ze absoluut niet agressief zijn/waren hadden ze ook die gewenning niet gehad.
Zo vond onze toller (die we dus vorige maand hebben in laten slapen) al dat drukke gedoe niets. Die liet onze oudste dus keurig met rust. Onze boerenfox vind het wel best en loopt gewoon weg dus daar mag ze iets vrijer mee omgaan (binnen duidelijke grenzen uiteraard). De jongste lab van mijn ouders is haar grootste fan dus die spelen veel samen, hun oudere kruising lab vind het helemaal niets dat drukke gedrag en daar blijft ze dan ook keurig bij weg.
Laatst bijgewerkt door lizy29 op 30-06-18 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 15:19

Afbeelding

Ik heb een hondenopvang we besloten geen eigen hond meer te nemen.Tot ik dit frummeltje zag, 2 kilo en 24 cm hoog en 4 maanden oud. In de opvoeding ging tijd zitten, maar in iedere hond zit tijd.Ik zou zo weer een herplaatser nemen.

tengeltje11
Berichten: 7148
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Jonge kinderen en een pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 16:14

Onze collie is ook een herplaatser,doch gewoon betrouwbaar bij de kinderen.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 16:21

tengeltje11 schreef:
Onze collie is ook een herplaatser,doch gewoon betrouwbaar bij de kinderen.


Mijn Ridgeback was ook een herplaatser maar die was met volwassenen al niet helemaal te vertrouwen dus geen haar op mijn hoofd (dat zijn er al niet zo veel ;) ) die daar een kind bij had gezet. Die was gewoon zeer onvoorspelbaar.

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 17:02

Er zijn rassen die ook ondanks herplaatsing toch relaxt blijven.

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 17:05

marleen_usar schreef:
Er zijn rassen die ook ondanks herplaatsing toch relaxt blijven.


Klopt. Alleen dat zijn dan weer niet de rassen waar wij voor zouden willen gaan.

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 17:09

Dat is dan lastig.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 17:12

marleen_usar schreef:
Dat is dan lastig.


Nee hoor, gewoon geen herplaatser erbij nemen :+

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 17:16

Ik denk dat het erg ligt aan hoe je met je kinderen bent. Bij ons thuis was het absoluut niet toegestaan om honden en katten op te pakken of te storen bij slapen/eten. Mijn ouders waren daar heel streng en consequent in. Wanneer ik toch een tik van de kat had gekregen kreeg ik er nog een standje van mijn moeder achter aan.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 17:18

palousa_boy schreef:
marleen_usar schreef:
Dat is dan lastig.


Nee hoor, gewoon geen herplaatser erbij nemen :+
Droog Jef :')

Ik lees even mee, zit zelf (gelukkig) niet in deze situatie maar vind het wel interessant en ken iemand die het ook overweegt.

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 17:28

Geen herplaatser nemen snap ik maar een pup en jonge kinderen is ook lastig. Of nog een paar jaar wachten?

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Jonge kinderen en een pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 17:31

Dat is nu dus de grote vraag. Mijn hoofd zegt dat het verstandig is om nog even te wachten, mijn gevoel schreeuw om direct in de auto te springen en een pup op te halen....

Anoniem

Re: Jonge kinderen en een pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 17:45

Mijn kinderen waren 2 jaar en 6 maanden toen we een pup erbij namen, we hadden al 2 oudere rustige hondjes
Daar heb ik echt spijt van gehad
Speelgoed en schoentjes stuk gevreten, kindjes ondersteboven gelopen. Altijd in tweestrijd met ziek kind of erg slecht weer als de pup dan niet genoeg beweging had gehad. Het is een superlieve hond van inmiddels 5 en ook niet meer zo druk als toen ze pup was maar achteraf hadden we het beter paar jaar later kunnen doen. Je maakt het jezelf erg moeilijk

Iinge_

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-07-07

Re: Jonge kinderen en een pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 17:53

Is het geen idee om een hond uit het asiel te halen? Dan weet je ook al of ze leuk zijn met kinderen, want het karakter is veel meer te voorspellen/al bekend. Mijn ouders hebben dit altijd gedaan toen wij jonger waren. Lijkt me een hoop stress, en jonge kinderen, en een puppy.

Toen wij 10/14 jaar oud waren hebben ze een puppy genomen. Met het voeren en daardoor een bedelende hond, hebben wij hem wel een beetje verpest :’) verder ging het goed hoor, maar zelfs op deze leeftijd hebben mijn ouders hebben echt wel vaker moeten ingrijpen. Als het bijvoorbeeld ging om niet door hebben als een dier zich irriteert aan het kindje, dat heb je er namelijk ook nog bij.

pipo

Berichten: 8226
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 18:04

Ik zou het gewoon doen. Ik heb destijds een nest pups gehad toen mijn dochter 9 maanden was 7 heerlijke bolletjes die idd wel s wat stuk maakte of achter op de vloer lieten. Maar het is ook heerlijk om ze samen op te laten groeien. Naast dat nestje hadden we toen nog 4 honden en 1 pup is er uiteraard gebleven.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 19:33

[***] schreef:
Mijn kinderen waren 2 jaar en 6 maanden toen we een pup erbij namen, we hadden al 2 oudere rustige hondjes
Daar heb ik echt spijt van gehad
Speelgoed en schoentjes stuk gevreten, kindjes ondersteboven gelopen. Altijd in tweestrijd met ziek kind of erg slecht weer als de pup dan niet genoeg beweging had gehad. Het is een superlieve hond van inmiddels 5 en ook niet meer zo druk als toen ze pup was maar achteraf hadden we het beter paar jaar later kunnen doen. Je maakt het jezelf erg moeilijk


Misschien een nuttige toevoeging, we zijn in theorie altijd thuis. Straks is het de bedoeling dat we een draaiende boerderij hebben dus zijn dan ook 9 van de 10 keer thuis. Mocht de hond geschikt zijn dan gaat hij elke dag mee om te werken met de dieren.

Beweging en aandacht zullen dus niet zo'n probleem zijn.

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 21:45

Hier toen dochter 1 was een pup gekocht. Een golden retriever waarvan beide ouders bekend waren bij ons. Wij grappen wel eens tegen elkaar dat we vaker s nachts eruit hebben gemoeten voor de hond dan voor onze kinderen. Pup is inmiddels geen pup meer maar 2 en is echt geweldig met dochter van nu 3 en baby van half jaar. We hebben wel bewust heel goed met haar getraind en doen we nog steeds (jachttraining) en ze krijgt ook veel beweging dus dat betekent ook met de kindjes en hond op stap als het regent. Het kost ons erg veel tijd. Maar wegens verbouwing logeert de hond nu ergens anders en we missen haar wel erg.

We hebben in het begin heel erg geoefend met bijvoorbeeld botje of speeltje weghalen. Als ze dat goed vond dan meteen koekje gegeven. Zodat als kinderen iets weg zouden pakken ze dat normaal zou vinden. Zelfde geldt voor als kinderen haar per ongeluk pijn zouden doen, meteen goed gedrag belonen. En andersom kinderen ook heel goed duidelijk gemaakt dat ze lief tegen de hond zijn. Jongste weet dat natuurlijk nog niet, maar is ook nooit alleen. Oudste is erg lief voor haar. En andersom ook.

Qua speeltjes weet ze overigens precies wat van haar is en wat van de kinderen en daar zit ze ook echt niet aan. In het begin wel eens gedaan maar dat wel gestraft en heeft kennelijk gewerkt.

Overigens zou ik eerder een puppy aanschaffen dan een asielhond. Mijn ervaring is dat er weinig kindvriendelijke honden in het asiel zitten. Sowieso worden er tegenwoordig veel rassen gefokt waarvan ik niet zou aandurven bij kinderen te laten.

En oja ik laat kinderen en hond nooit alleen met elkaar. Bij kind van 3 ga ik inmiddels wel naar de wc zonder hond of kind mee te nemen naar de hal, maar baby echt niet.

Overigens mag dochter wel tegen hond aan liggen. En ook op haar kussen. Maar andersom mag hond ook op speelkleed haha. Die komt er gerust bij liggen.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Jonge kinderen en een pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 22:05

Naar wat voor hond ben je op zoek? Je wil een hond die mee kan werken op de boerderij dus ik vermoed iets van een border Collie of zo?

Met de wat gevoeligere rassen en al helemaal veedrijvers zou ik toch voorzichtiger zijn. Veedrijvers zijn er op gefokt om te happen wanneer dat wat ze sturen nu luistert. Dan kan je je kinderen nog zo goed opvoeden maar voor hetzelfde geld komt er een vriendje langs dat geen honden gewend is en heeft ie zo een snap naar zn hoofd.

Er zijn wel honden die bekend staan om wat kindvriendelijker te zijn maar vermoed dat je daar niet naar op zoek bent :Y)

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Jonge kinderen en een pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 22:23

Haha nee zoeken geen hond die de schapen naar binnen likt _O- maar evenmin een die de schapen bijt.

Border is een optie maar neigen eerder naar een bouceron, die zijn wat minder drijvers en nemen eerder de schapen mee. Verder zijn agressie en angst bijvoorbeeld punten waarop ze afgekeurd worden op keuringen. Uiteraard geeft dat geen zekerheid dat een hond bij angst niet zal bijten maar de kans is in mijn ogen wel kleiner.

We hebben nu een hond waar de kinderen alles mee kunnen doen maar we proberen het wel binnen de perken te houden. Aan lichaamsdelen trekken, er achteraan rennen etc is niet toegestaan en corrigeren we ook.

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 22:55

Wij hebben in zo'n situatie gezeten.

Mijn oudste was 3,5 en mijn andere zoontje 1,5.
Toen we de pup 2 weken hadden bleek ik zwanger.
Pittig maar geen spijt van gehad.
Inmiddels in de hond 3 en de kids een stuk groter. Ben gewoon (misselijk) naar puppy cursus geweest etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 22:58

Ik verplaats dit topic van Leven zonder paarden naar Beestenboel, hier past het beter.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Jonge kinderen en een pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 23:22

Altijd weer interessant te lezen, hoe drijfhonden met schapen werken en wat voor consequenties dat heeft voor hun omgang met andere dieren of mensen. Vooral gezien dat soort meningen met name geventileerd worden door mensen die zelf geen enkele ervaring hebben met drijfwerk...

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Jonge kinderen en een pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 23:49

Je kunt niet overal verstand van hebben toch :+

Machie

Berichten: 16013
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Jonge kinderen en een pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 00:34

Ik heb 3 rassen die vallen onder hoeders en daar zou ik voorzichtiger mee zijn met kleine kinderen. Zeker als ze de wegloop leeftijd krijgen. Maar een hoeder is wel heel anders dan een drijver.