Teef schijnzwanger tips en advies gevraagd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CharmingS

Teef schijnzwanger tips en advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 11:18

Mijn teef is voor de eerste keer schijnzwanger, ik heb nooit eerder een teef gehad dus voor mij is het ook de eerste keer.

2 dagen terug begon het met de volgende symptomen:
*rondjes draaien, liggen en weer rondjes draaien
*hijgen, snelle hartslag
*onrustig piepen
*veel likken aan haar achterkant
*veel aandacht vragen
*aan mij likken
*veel kleine plasjes

Dit is geen normaal gedrag voor haar, normaal is ze eigenlijk altijd wel heel erg kalm, maar wil wel altijd graag spelen als ik het aanbied. Ik dacht op het eerst ook dat het misschien door de warmte kon komen.
Heb ook meerdere malen haar temperatuur opgenomen, maar die kwam nooit boven de 38.7 dus dat was ook geen reden voor paniek.

Maar toch maar gisteren de DA gebeld waar ik vanochtend gelukkig terecht kon.
Hij heeft haar onderzocht en kwam tot de conclusie dat haar anaal klieren vol zaten (dus die heeft hij uitgeknepen :r ) en haar klieren melk klieren zijn wat opgezet, dus hij zei dat ze schijnzwanger is. En dat dit geen reden is om direct actie te ondernemen, maar dat ik het gewoon in de gaten moet houden.

Ik heb dus totaal geen ervaring mee, en mijn hond dus ook niet. Zijn er dingen die ik moet gaan aanpassen of waar ik rekening mee moet/kan houden, ook om het voor haar makkelijker te maken?

Zou graag tips en advies willen

(oh ja, de afspraak voor de sterilisatie gaan we ook maken zodra dit voorbij is)

future_vet

Re: Teef schijnzwanger tips en advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 11:30

Heb je er zelf last van? Anders gewoon lekker laten.. wss wil ze een nest bouwen of als je knuffels in huis hebt wil ze die misschien hebben.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 11:34

Vooral veel afleiding geven. Lekker gaan wandelen, spelen, zoek spelletjes doen. Spelletjes waar ze mentaal moe van worden.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 11:35

juist niet in meegaan, hoe meer je daaraan aandacht besteed geeft ze er zelf ook aan toe, meer afleiding dingetjes doen, zoekspelletjes, kleine gehoorzaamheids oefeningetjes, zodat ze geestelijk meer moe is dan heeft ze zelf ook meer rust en dan zijn de hormonen weer sneller in balans. Komt dit vaker voor dan is sterliseren een optie.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 11:36

Niet echt dat ze irritant is, maar vind het vooral vervelend voor haar..

Heb haar nog niet echt met spullen of knuffels zien slepen, maar buiten gaat ze normaal altijd op haar mat liggen en nu krast ze aan de tegels en gaat ze draaien en liggen en dat herhaalt dan 3 a 4 keer, kan dat gedrag niet goed plaatsen.

Het likken aan dr anus kan dus zijn geweest dat die anaal klieren dus vol zaten, en god ze stinkt nog steeds haha. Maar ze likt ook veel aan haar tepels, en gaat dan ook echt lang door en ik weet niet of ik dan moet ingrijpen of haar gewoon met rust moet laten.

Mag ik haar bv vanmiddag wel even laten afkoelen in een meer ofzo?

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 12:11

Je kunt haar het beste gewoon haar ding laten doen. Het gaat vanzelf over. Onze hond vroeger had het elk jaar. Ze zocht dan ook een speeltje en dat was haar kind. Het kan geen kwaad en je kunt zeker lekker met haar naar het meer of iets dergelijks. Grappige bijkomstigheid: toen onze hond echt puppies kreeg moest haar 'kind' er ook bij. Echt te schattig. Sterkte en geen zorgen maken hoor.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 12:14

Aangelijnd houden en niet uit het oog verliezen. Losloop gebieden of speelweides even vermijden nu. Reuen komen nu graag even op visite.

Wil je ooit met haar fokken? Dan zou ik nadenken over steriliseren
edit oh ik zie dat die afspraak al gepland gaat worden

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 12:23

Dus dat gedrag wat ik in de OP beschrijf is dan dus ook gewoon normaal?

Ze loopt sowieso niet los dus dat zit wel goed. Ze is ook nog in revalidatie vanwege haar knie dus wil ook niet dat ze speelt met andere honden hoe jammer dat ook voor haar is.

Stelt me al weer wat gerust dankjulliewel voor de reacties :)

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 12:44

Gillbo schreef:
Aangelijnd houden en niet uit het oog verliezen. Losloop gebieden of speelweides even vermijden nu. Reuen komen nu graag even op visite.

Ze is schijnzwanger. Niet loops.
Hoeveel weken na de loopsheid zit je nu?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 13:22

Je kunt bij de dierenarts ook een middeltje halen wat het onderdrukt, lijkt me voor haar ook prettiger!

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 14:03

Is er gekeken of ze geen baarnmoeder ontsteking heeft. Die van ons gedroeg zich zo, mee naar de arts volgens hen ook schijnzwanger, 3 weken later gesteriliseerd en toen hadden we geen dag later moeten zijn. Was haar hele baarnmoeder ontstoken en al open geknapt.

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 14:58

Mijn hondje was na haar eerste loopsheid ook schijnzwanger. Schijnt vaker te gebeuren. Laatste 2 jaar van haar leven was ze ook met vlagen schijnzwanger, vooral kleine beetjes melkproductie, maar waarschijnlijk gestimuleerd door de tumoren bij de melkklieren. Maar dat voel je bijna meteen en zal een dierenarts ook gelijk gezien of gevoeld hebben als dat aan de hand was. Met de tumoren was mijn hondje al een oma'tje en nooit gesteriliseerd geworden (mijn ouders hadden het nog te zeggen in tot haar laatste paar jaar waar ze wel en niet voor naar de dierenarts hoefde, anders had ik haar ook eerder gesteriliseerd om toekomstige hormoon/baarmoeder problemen te voorkomen).
Maar wat mij toen aangeraden werd idd over laten gaan, niet te veel aandacht aan besteden als het niet uit de hand loopt (als in overmatig likken waardoor wondjes of iets) en steriliseren (al is dat laatste bij die van mij nooit gebeurd, want 'was niet zo nodig' volgens ouders) Maar de sterilisatie staat zo te lezen wel al in de planning.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 15:24

Machie schreef:
Gillbo schreef:

Ze is schijnzwanger. Niet loops.
Hoeveel weken na de loopsheid zit je nu?

Precies, die van ons was blijkbaar zeer aantrekklijk voor reuen maar ze vloog ze aan als ze in de buurt kwamen.

Dus hond die last heeft van de hormonen altijd vast

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 15:29

@ Machie: Ze werd 20 april loops voor de 2e keer. Heb inderdaad niet echt last van reuen die extra op haar afkomen hier door.. Heb zelf ook nog een intacte reu thuis rondlopen en die reageert ook niet anders dan normaal.

@ Captain: klopt maar ik geef mijn hond alleen medicatie als het noodzakelijk is, en dat is dit niet imo en ook niet volgens de DA. Hij zei wel als het erger word dat ze dan wel medicijnen meekrijgt.

@ Netjuh: Heb voor ik naar de DA ging vanochtend urine opgevangen en dit hebben ze getest en was gewoon goed. Ze heeft ook geen verhoging en eet en drinkt gewoon.

@ Gillbo: Mijn hond loopt nooit los, zelfs met zwemmen zit ze aan de lijn of ze nu wel of geen last heeft van haar hormonen..

Ben net even met haar gaan zwemmen en nu is ze erg moe en ligt ze lekker rustig te slapen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 15:31

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 15:39

kiwiwitje schreef:
Als je geen medicatie wil heb je nog de optie voor supplementen. Deze bijvoorbeeld.

https://www.medpets.nl/puur+pseudo-preg ... gIpGvD_BwE

Dankjewel ga die onthouden. Het is niet dat ik perse geen medicatie wil, als het echt nodig is dan zal ik het natuurlijk gebruiken. Maar zolang de DA nog zegt dat het niet nodig is doe ik het liever niet. Maar stel dat ze nu nog onrustiger word dan zal ik dat suplement eens proberen :) Thanks!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 15:43

CharmingS schreef:
kiwiwitje schreef:
Als je geen medicatie wil heb je nog de optie voor supplementen. Deze bijvoorbeeld.

https://www.medpets.nl/puur+pseudo-preg ... gIpGvD_BwE

Dankjewel ga die onthouden. Het is niet dat ik perse geen medicatie wil, als het echt nodig is dan zal ik het natuurlijk gebruiken. Maar zolang de DA nog zegt dat het niet nodig is doe ik het liever niet. Maar stel dat ze nu nog onrustiger word dan zal ik dat suplement eens proberen :) Thanks!

Oh zo bedoelde ik het ook niet hoor! :D

Vena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 16:01

Ik zou wat minder voeren en voor zover dat kan binnen de revalidatie veel laten bewegen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 18:45

Oke nu twijfel ik weer.. ze is nu ontzettend sloom kwijlt echt heel erg veel, niet gedronken sinds we terug zijn van het zwemmen. Wel dr brokken gegeten maar normaal heeft ze die binnen 30 sec op en nu doet ze er 5 minuten over.. zou ik de DA moeten bellen?!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 22:40

Met dit weer hebben veel honden verminderde eetlust. Wel zorgen dat ze voldoende drinkt, en temperatuur in de gaten houden. Schijnzwanger voor een hond is eigenlijk een natuurlijk process, hoewel het knap vervelend kan zijn. Maar ik zou pas ingrijpen als ze echt niet meer eten en koorts hebben. Onze hond heeft het ook gehad en uiteindelijk is er wel iets gedaan maar zij at niet meer en had koorts. Dat was voor de DA ook de reden om iets te doen, anders doen ze bij mijn praktijk er niet echt iets aan.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 23:06

Neonlight schreef:
Met dit weer hebben veel honden verminderde eetlust. Wel zorgen dat ze voldoende drinkt, en temperatuur in de gaten houden. Schijnzwanger voor een hond is eigenlijk een natuurlijk process, hoewel het knap vervelend kan zijn. Maar ik zou pas ingrijpen als ze echt niet meer eten en koorts hebben. Onze hond heeft het ook gehad en uiteindelijk is er wel iets gedaan maar zij at niet meer en had koorts. Dat was voor de DA ook de reden om iets te doen, anders doen ze bij mijn praktijk er niet echt iets aan.

Drinken heeft ze een klein beetje gedaan een uur geleden, maar verder niets sinds 3 uur. Verder is ze heel rustig en slaapt ze veel, tijdens het uitlaten wel extra alert en actief. Dus het is allemaal heel apart ik ken haar zo niet.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 23:56

Ze zit nu dus zo’n 7 weken na haar loopsheid. Ik herken dit gedrag wel. 1 van mijn teefjes had dat ook. Ik heb puur schijnzwanger gegeven en dat haalt de schepte randjes er vanaf.
Ik zou het nog even aankijken, maar als ze niet meer wil drinken wel aan de bel trekken. Veel slapen is ‘normaal’. Zijn jaar melkklieren ook opgezet?

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 00:04

Die van ons was echt nog fit en we merkte niets aan haar. Ze was niet ziek, althans van binnen wel maar lief dit niet blijken.

Ik zou kijken of ze vloeit. Indien ze vloeit kan het baarnmoeder ontsteking zijn en daar moet je super snel bij zijn. Veel dierenartsen herkennen dat niet direct. Beter een keer te veel als te weinig een dierenarts raadplegen. En als t echt schijnzwangerschap is zou je de dierenarts om Galastop kunnen vragen dit gaat schijnzwangerschap tegen.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 01:29

Schijnzwanger is een natuurlijk verschijnsel bij tevens.. Honden zijn roedeldieren.. Alleen de alpha reef krijgt pups en de rest van de teven helpt met de opvoeding, dus ook het voeden van de pups.. Melkproductie komt op gang enz enz.. Als je haar laat castreren hou er dan rekening mee dat ze minder voer nodig heeft en dat vanwege het gebrek aan hormonen haar spijsvertering veranderd..

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 10:11

@Machie: Ik kijk het inderdaad nog even aan, als het morgen nog niet is verbeterd ga ik medicatie halen bij de DA. Ze kwijlt echt ontzettend veel. Ze heeft vanochtend wel gewoon gegeten, had wat water onder haar brokken door gedaan zodat ze toch iets van vocht binnen krijgt. Heb daarna ook wat brokjes in een grote bak met water gedaan(vind ze normaal helemaal geweldig om die er uit te vissen).
Misschien ben ik haar ook wel teveel in de gate aan het houden, maar maak me gewoon zorgen om haar.
Haar melkklieren zijn inderdaad wat opgezet, niet extreem maar je voelt het wel.

@Netjuh: Mijn dierenarts heeft haar urine gecontroleerd en zei dat dit prima in orde was. Het rustige gedrag baart me nog niet veel zorgen, want tijdens het uitlaten is ze echt goed actief. Het enige waar ik me nu druk om maak is dat ze niet veel zin heeft om te drinken, en met deze temperaturen moet ze toch wel vocht binnen krijgen.

@Rainbow: Dankje voor de tip, ga daar dan zeker rekening mee houden. :)