Gewond zwanen kuiken gevonden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Gewond zwanen kuiken gevonden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-18 13:12

En ja, hoeveel last wij op stal ook hebben door ganzen en zwanen op het land.. Als je dan tijdens het mesten van het land ineens 2 pootjes door de lucht heen ziet maaien, en wanneer je gaat kijken tot de conclusie komt dat het gaat om het kuiken van een zwaan dat op zijn rugje ligt kan ik het niet over mijn dierenhart verkrijgen mij om te draaien en het te negeren :+
Dus met mijn mestboy heb ik het beestje omgedraaid maar steeds kwam hij weer op zijn rug te liggen. Vervolgens viel hij in de sloot en heb ik hem daar weer uitgevist. In de tussentijd zag ik dat hij bij de snavel/keel wat bloed had. Beestje veilig in mijn poepschep gehouden en stalgenootje gebeld voor een doos. Daarna dierenambulance gebeld. Mevrouw aan de telefoon vond het blijkbaar vrij ernstig klinken en zou meteen in de auto stappen. Moest opletten dat hij niet weer op de rug gaat want dan gaat het beestje dood.
Het kuiken wacht dus nu in een klein doosje waarin het lastig is op de rug te gaan liggen op de hulptroepen en medische zorg dat het diertje blijkbaar nodig heeft. En met het kuiken, wacht ik ook op de mevrouw van de dierenambulance zodat ik verder kan met het uitmesten van mijn land :=

Arme beestje was echt dood gegaan als ik het had laten liggen. Feit dat paps en mams van het beestje niet reageerden toen ik het kuiken ving zegt denk ik al genoeg over de staat waarin het diertje zich bevind.

Soms wil je zo'n verhaaltje gewoon even delen. Ik ben benieuwd of hij het gaat overleven of niet..

Foto is niet schokkend maar doe hem toch even in spoiler. Niet iedereen wil het denk ik zien..
Spoiler:
Afbeelding

Denise_Storm

Re: Gewond zwanen kuiken gevonden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 13:17

Agh, wat een kleintje! Hopelijk geneest die snel, mag die goed aansterken en zwemt die over een tijd zelf weer rond in de vrije natuur. Wij vangen dit soort dieren vaak op (ook in samenwerking met dierenambu). Onwijs dankbaar werk!

Goed gehandeld TS! +:)+

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 13:18

Ah arm ding, hopelijk kunnen ze nog wat voor hem betekenen

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 13:19

Ach mupke. Goed gedaan! Hopelijk wordt het een prachtige zwaan.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-18 13:23

Ik hoop op dit moment dat het beestje het al red tot de dierenambulance er is. Beestje is in elk geval gewond bij de snavel en bij een vleugel. Ga om de zoveel tijd even spieken of hij nog op de buik ligt, dat was nu even heel belangrijk, anders ging hij sowieso dood.

Duurt wel lang, dat wachten :+ ze moesten van wat verder weg komen maar kwamen er zo snel mogelijk aan.

Beestje ademt nu erg langzaam, maar misschien komt dit ook doordat hij net uiteraard in paniek was en daardoor sneller ademde. Laten hem nu met rust en hij ligt in de doos dus misschien is hij gewoon een beetje tot rustgekomen. (Hoop ik maar)

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 13:31

Heb je een bakje water ofzo? Dat zou ik er in iedere geval bijzetten. Ik zie dat je uit omgeving Den Haag komt, grote kans dat die dan naar De Wulp (vogelopvang) wordt gebracht door de dierenambu. Hoop dat die zich sterk houdt!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 13:33

Ah wat goed van je zeg!
En wat netjes dat ze komen, ze hebben het natuurlijk retedruk met al die door olie besmeurde dieren.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-18 13:34

Denise_Storm schreef:
Heb je een bakje water ofzo? Dat zou ik er in iedere geval bijzetten. Ik zie dat je uit omgeving Den Haag komt, grote kans dat die dan naar De Wulp (vogelopvang) wordt gebracht door de dierenambu. Hoop dat die zich sterk houdt!

Ik ben nu op stal in Waddinxveen :+ om hem dan naar Den Haag te rijden is een beetje ver denk ik. Kan wel even kijken voor iets van water

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-18 13:36

Jolliegirl schreef:
Ah wat goed van je zeg!
En wat netjes dat ze komen, ze hebben het natuurlijk retedruk met al die door olie besmeurde dieren.

Och ja, dat waren ook zwanen toch? 100'en zwanen hoorde ik. Deze zit gelukkig niet onder de olie maar is gewoon door iets gegrepen. Kat, snoek, en er zitten hier ook van die grote ratten (beverrat ofzo?). T is best een open gebied met heel veel weilanden dus er zal best wat wild zitten hier dat een zwanenkuiken kan grijpen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 13:38

Idd water.
Ik ben geen kenner, maar zou je hem niet wat meer steun kunnen geven met wat hooi zodat het een soort nestje vormt en hij minder gemakkelijk terug omvalt?
Duimen dat d ehulptroepen snel komen!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 13:40

Ja met olie besmeurd.

Ja dit dier zal idd wel gegrepen zijn. Ben benieuwd of ze 'm kunnen redden.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-18 13:42

Hij lijkt nu gelukkig stabiel te liggen. Ik denk dat ie slaapt. Zo ligt hij er iig bij. Hij ligt een beetje tegen de zijkant aan en ligt dus rechtop. Ga om de paar minuten even spieken om te kijken of het nog goed gaat en hij er nog is. Ik wil me er niet te veel mee bemoeien eigenlijk. Dus zolang het niet nodig is laat ik hem liever met rust dan dat ik er stro naast ga proppen zegmaar.

De doos staat op de poetsplaats (welke in een stal is) dus kan de deur afsluiten. Dus spiek over de deur en ben weer weg haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 13:43

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-18 13:48

Als ik dat linkje zo lees heb ik het toch prima gedaan zo. Donkere stal, in een doos, kijk alleen over de staldeur, beestje is zichtbaar gewond en ouders reageerden er niet meer op. Blij dat ik niks stoms gedaan heb verder!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-18 14:10

Hij is opgehaald! *\o/*
Ze dacht eerst dat het een gans was maar zou ook kunnen dat het wel een zwaan is maar dat ie qua veren net in een fase zat die ze nog niet gehad had. Vandaag was gelukkig de beste zorg qua zwanen aanwezig en geel veel zwanen broertjes en zusjes dus het komt vast goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 14:11

LoveUggs schreef:
Hij is opgehaald! *\o/*
Ze dacht eerst dat het een gans was maar zou ook kunnen dat het wel een zwaan is maar dat ie qua veren net in een fase zat die ze nog niet gehad had. Vandaag was gelukkig de beste zorg qua zwanen aanwezig en geel veel zwanen broertjes en zusjes dus het komt vast goed!

+:)+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 14:27

_/-\o_ Gelukkig kwam jij op dit diertje zijn/haar pad !
Hopelijk slepen ze 'm erdoor en kan hij / zij uitgroeien tot een prachtige zwaan !

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 14:49

Super!

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 15:05

Gelukkig was jij er!

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 15:13

Goed gehandeld!!

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 15:31

Fijn dat je de moeite en tijd hebt willen nemen om dit beestje iig goede verzorging te laten krijgen. Top gedaan !

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 17:41

Ik hoop dat hij beter wordt.Meestal wel moeilijk zoiets,daar is wel deskundige hulp bij nodig.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 17:15

Kan best botulisme zijn,komt op het moment weer veel voor.
fijn dat je de dierenambulance gebeld hebt!!