Wie herkent dit? (kat)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tigress

Wie herkent dit? (kat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 13:56

Heey hoi!

Ik ga toch maar eens hier ook een poging wagen. Ik heb het al op kattengroepen geplaatst, maar tot nu toe nog niemand die dit herkent. Wie weet zitten hier mensen die even mee kunnen/willen denken :D

Minoes (inmiddels een kat van 7 jaar) is a sinds kitten af aan ziek. Niesziekte, wat volgens de DA chronisch is geworden. Tevens blijkt ze een hartruis te hebben, wat het ook niet makkelijker maakt...al maak ik mij daar minder zorgen om := Je hoort haar altijd ademhalen (vandaar ook haar lieftallige bijnaam Fraulein von Snurkelstein :Y) ). Ze heeft geen snot, vieze oogjes etc. Je hoort enkel dat ze vol zit, maar ziet er verder niks aan.

Om haar wat verlichting te geven gaf de dierenarts voorheen steeds antibiotica. Het hielp iets, maar haalde het zeker niet weg. Ik wil het ook niet blijven geven, bang dat ze resistent wordt tegen de tijd dat ze het écht eens nodig heeft. Maar dierenarts blijft alleen dat voorschrijven. Niet alleen de eerste, maar ook de twee andere praktijken waar we zijn geweest doen dat.

Nu heeft ze uitslag in haar mond, wat vermoedelijk een uiting is van het herpes virus wat zij ooit als kitten bij zich had door de niesziekte. Vroeger had ze het ook wel eens op haar onderlip, maar tegenwoordig zit het echt in haar mond.
Dierenarts zegt weer antibiotica, maar dat zal niet werken tegen een virus. Daarbij hebben we eerder ondervonden dat het gewoon écht niet werkt bij haar. We blijven maar in een cirkeltje lopen met de DA.
Als ik vertel dat ze niesziekte heeft gehad, knallen de AB er tegenaan. Als ik niet vertel dat ze het heeft gehad, gooien ze alsnog AB er tegenaan omdat er iets zit wat er niet hoort. Niemand lijkt te weten wat het is of hoe we het moeten behandelen.

We hebben al geprobeerd:
- 2 praktijken en 1 dierenziekenhuis (in de hoop dat die meer wisten := )
- L-lysine (voer en poeder...maar omdat Minoes niet veel eet krijgt ze niet makkelijk de volle dosering binnen. Het voer vond ze niet te vreten := Ik ben nog zoekende of er misschien een pilvorm van is)
- Echinaforce
- Meerdere malen antibiotica (verschillende soorten, weet zo uit mijn hoofd niet meer welke exact).
- Eliminatiedieet om te zien of ergens een allergie was, dit was niet het geval.

Het is echt een klein, lelijk scharminkeltje :') We hebben haar in huis genomen toen ze max. 6 weken oud was. Ze was erg jong nog, maar toen al doodziek. Nu is ze groter, maar weegt maar een kilo of 2/2,5 gok ik zo. Niet mager, maar zeker ook niet vol. Aan reserves heeft ze dus ook niks.

Heeft iemand enig idee wat we wel kunnen doen, zodat we dat kunnen overleggen met de dierenarts om te proberen? Minoes is altijd al een scharminkeltje geweest, maar met zo'n zweer in de mond is eten ook geen pretje vermoed ik (al laat ze daar niks van merken, ze eet niet anders dan voorheen).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ChelseaAyLee

Re: Wie herkent dit? (kat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 14:30

Hoi, mijn kat heeft ook chronische niesziekte en chlamydia. Van de moeder opgelopen in het nest. Hij heeft er een loopoogje en een eeuwige snotneus aan over gehouden. Hier is het ook zoeken naar wat werkt. Heb hem nooit antibiotica gegeven maar wel veel verschillende oogzalven geprobeerd die allemaal maar tijdelijk hielpen. Helaas is het loopoogje nooit over gegaan. Voor de snotneus en het vele niezen ook vanalles geprobeerd. Heb hem nu op sinus compositum van de groene os, druppeltjes die je makkelijk over wat natvoer kan gooien. Beginnen met 14 druppeltjes per dag en na een paar weken bij resultaat langzaam afbouwen. Die van mij doet het goed op 10 druppeltjes per dag. Dit helpt om de snotneus leger te houden en hij niest beduidend minder vaak per dag. Vind ook minder druppeltjes en snotjes overal. Ook verstopt hij zich niet meer op slechte dagen en is over het algemeen een stuk dapperder geworden sinds ik het geef omdat hij zich beter voelt. Voor die herpes uitbraak zou ik probiotica proberen, door al die antibiotica gaat de darmflora stuk en de weerstand omlaag. Verder is er gewoon heel weinig wat helpt bij chronische niesziekte helaas.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 14:36

Hier dus geen snot, vieze oogjes etc. Dus daar hoef ik het niet voor te doen. Tevens is aan haar gedrag ook niks op te merken. Sociaal, loopt graag rond, en dapper is ze wel _O- Dat maakt het dus ook zo lastig, want ze gedraagt zich totaal niet ziek.
Je ziet echt helemaal niks aan de buitenkant;
Afbeelding

Iets over het voer doen werkt niet voor haar. Is het iets wat je eventueel ook direct in het bekje kan toedienen? Dan kan ik het wellicht bij het ''verder te onderzoeken'' lijstje zetten :)
En wat voor probiotica zou je aanraden?

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 14:44

Hier ook een kat met niesziekte en moeten we 2 keer per dag fysologisch water in haar neus druppel, indien ze last heeft van korstjes bij haar ogen dan de ogen ook. Hiervoor moeten we ze steeds op haar rug leggen en meerdere keren in de neus druppelen, zodat het goed inwerkt..hierdoor lossen de vuiltjes in de neus en zal ze er alles uitniezen. Te veel AB is ook niet goed, worden ze dan resistent tegen. :)

http://www.cantaertmedical.be/nl/assort ... isch-water

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 14:54

Hebben jullie haar al eens laten testen op FelV? hier een kat gehad die dat had, nooit iets aan te merken behalve altijd last van haar bekkie. Kunnen ze al van de moeder gekregen hebben. was het een zwerfkatje?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 15:25

Inmiddels ben ik er vermoedelijk door een tip op fb achter wat het kan zijn. Er werd schimmelinfectie voorgesteld, waarna ik stukje bij beetje wat verder kwam. Echter...wat het veroorzaakt wordt vaak niet gevonden. Tot nu toe komt een eosinofiele granuloom het dichtste bij. Jammer dat de DA's daar niet aan dachten -O- Ik ga in ieder geval een balletje opgooien om dat te checken.

We hebben al een eliminatiedieet gehad, vlooien hebben ze niet, waarna auto-immune reacties en een genetische achtergrond tot de mogelijkheden vallen. Leuk, zo'n kwakkeltje :')

Jolynne, ik denk niet dat dat voor haar zal werken helaas. Ze heeft geen vuiltjes in de neus, en ogen zijn schoon.

FelV is niet onderzocht, maar moet ook zeggen dat ik er heel weinig van herken. Maar goed, als die van jou ook enkel last had van het bekje... Artsen dachten hier niet aan. Echter kan ik die natuurlijk wel nog weer even benoemen. Niet geschoten is altijd mis :j
Het was geen zwervertje. Ze kwam van een boerderij waarbij de boer zéér selectief was op zijn katten. Enkel rode en driekleurtjes mochten overleven...de rest ''hielp hij zelf wel even'' en zijn hond had er ook nog een gegrepen -O- De boer had ze als jonge kittens van de hooizolder geplukt, onder een heg neergelegd met een bord brinta erbij. Onder het mom ''red jezelf maar''. Ondanks dat het natuurlijk geen voer is voor een kat, konden ze er sowieso al niet van eten. De tig andere katten die er rond liepen zaten er ook al van te smikkelen. Als wij ze (haar zusje konden we niet laten liggen natuurlijk) niet mee hadden genomen, waren ze gegarandeerd gestorven. Ze hadden gigantische wormenbuikjes, zagen er door de niesziekte slecht uit en waren uitgedroogd :(:)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:04

Ik vind het wel een heel mooi scharminkeltje ! <3
Contacteer de stichting Zwerfkat in Nood ( belgisch Limburg ) ook eens. Daar zit heel veel kennis omtrent rare en niet-alledaagse aandoeningen bij poezen.
Met de foto's en de info kunnen ze vast wel wat en heb je nog een 2e opinie.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 16:11

Pandora2 schreef:
Ik vind het wel een heel mooi scharminkeltje ! <3
Contacteer de stichting Zwerfkat in Nood ( belgisch Limburg ) ook eens. Daar zit heel veel kennis omtrent rare en niet-alledaagse aandoeningen bij poezen.
Met de foto's en de info kunnen ze vast wel wat en heb je nog een 2e opinie.

Thanks! Nooit aan gedacht, ik ga contact met ze opnemen! :D

Ze heeft zo haar mooie kanten <3
Maar ook echt momenten waarvan je denkt ''daaaaamn girl'' :')
Dan kijkt ze weer half stoned uit haar ogen, met haar vreemde, overbouwde lijfje en dan ben je blij dat er in ieder geval 1 iemand is die van haar houdt _O-

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 18:35

Ik hou ook van kneusjes <3 :')
Hier ook zo 3 rondlopen. Komen trouwens van Zwerfkat :D

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 19:38

Mooie poes <3

Als je da mee wil werken kan je je laten doorverwijzen naar de universiteitskliniek in Utrecht.
Als je het wat meer holistisch wil proberen is Laarakker het proberen waard.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 22:02

Hmmm ik vind dat "ding" in haar mond helemaal niet typisch bij herpes/niesziekte. Ik zou voor nu dus op zoek gaan naar een diagnose en behandeling voor het probleem in haar mond, en het even los van chronische niesziekte zien (waar je overigens met supplementen iets mee kan, en/of met aerosollen).

Ik vind de laesie in haar mond qua uiterlijk op een eosinofiel granuloom lijken. In dat geval is cortisone de oplossing (gaat ze als bijkomstigheid ook beter door eten). Echter is het belangrijk om het goed te diagnosticeren voordat je er cortisone tegenaan gooit. Mocht het toch iets anders zijn (viraal of bacterieel) gooi je het immuunsysteem plat met de cortisone en ben je daarna verder van huis.

Schimmel lijkt me erg sterk.

Is ze getest op FIV? En is er algemeen bloedonderzoek gedaan (ontstekingswaarden zijn bv interessant om te weten)?

De dierenarts van Zwerfkat in Nood is inderdaad de beste dierenarts ter wereld (het is ook de mijne :D ) maar de mensen achter de mail zijn zelf geen dierenartsen. Voor algemene info over bv FIV kan ik het heel erg aanraden, maar om een diagnose te stellen zou ik toch echt bij een dierenarts zelf willen zijn die in haar mond kan kijken/voelen/ruiken.

Ik kan hele boeken schrijven over slechte dierenartsen en heb hierdoor ernstige trust issues, ik vertrouw helemaal niemand behalve die van mij. Als hij ooit met pensioen gaat kan ik gewoon geen katten meer nemen :') maar ik neem even aan dat Belgisch Limburg geen optie is voor jou en je kat TS, en ik kan je helaas ook niemand aanraden. Ik dénk dat je bij een universitair dierenziekenhuis de meeste kans maakt om een kundig iemand te treffen. De juiste diagnose is essentieel. Succes!

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 22:26

Het dingetje van herpes is omhoog gekomen nadat de dierenarts tot conclusie kwam dat haar koortslip te maken had met de niesziekte. Ik kom het ook nergens tegen op internet dat het in deze hoedanigheid voor komt icm nieziekte, maar ja...je vertrouwd je DA he :=

Eosinofiel granuloom was inderdaad hetgeen waar ik op terecht kwam na onderzoek vanmiddag. Die kwam omhoog toen ik zocht op ''fungus infection mouth cat''
Daar kwam dit plaatje omhoog:
http://www.vetlive.com/wp-content/uploa ... /Ulcer.jpg
Dit was exact het soort koortslip wat Minoes had voorheen.

Daar stond bij als omschrijving: ''Feline Eosinophilic Granuloma Complex''
Toen ik dat opzocht, kwam onder andere deze foto omhoog:
Afbeelding

Zodoende denk ik inderdaad dat we hier wel eens mee te maken kunnen hebben. Dit ga ik aankaarten bij de DA, en ik wil overleggen voor een eventueel behandelplan hiertegen. Kijken of we nu eindelijk eens een andere kant uit kunnen denken.
Eetlust heeft ze trouwens wel :j Ze eet zoals ze normaal ook altijd doet.

Bloedonderzoek is voorheen wel eens gedaan. Een aantal jaar geleden toen ze op haar ziekst was. Toen kon ze enkel op deze manier mee naar buiten, omdat ze het anders veel te koud had:
Afbeelding
Ze is altijd al een vechtertje geweest, maar ik gun haar nu ook eens een betere uitkomst. Al is het alleen al dat ze wat minder ''snurkt'' en dat plekje niet meer heeft in haar mond.

Daar waren geen gekke dingen in gevonden weet ik nog. Wat het allemaal exact was, durf ik niet meer te zeggen. Weet nog wel dat er niks qua ontstekingswaardes waren gevonden. De conclusie ''een slechte weerstand die omhoog moet'' was waar we mee aan de slag moesten. Daardoor het L-lysine traject in gegaan :j FIV herkende de DA niet, dus ook daar niet op getest.

Ik begin zelf ook aardig trust issues te krijgen :') Iedereen lijkt er zo makkelijk antibiotica in te willen gooien. Minoes is inmiddels al zo makkelijk met pillen krijgen, spuitjes met middeltjes in de bek en poedertjes omdat het de normaalste zaak van de wereld is geworden :(:) Ik zou haar zo graag gericht kunnen helpen. Maar inderdaad, daarbij is een juiste diagnose essentieel :j

Bedankt voor het meedenken!

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 13:28

Dat sinus compositum waar ik het over had kan je ook in een klein spuitje druppelen en rechtstreeks in het bekje spuiten. Dat werkt voor de mijne echt goed met zijn verstopte neus. Dus dat zal zeker schelen net het snurken. Omdat het chronisch is gaat antibiotica niets helpen, dus verstandig dat je daar niet meer aan begint. Bovendien bouw je resistentie op en dat wil je ook niet. Probiotica zou ik even op googelen, er zij verscheidene voor katten te verkrijgen, ook in pilvorm. Na al die kuren is het zeker aan te raden de darmflora even een handje te helpen en zo de weerstand van je mooie meisje te verhogen.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 18:51

Ik heb een kat gehad met een eosinofiele plaque op de lippen. Hij was enorm gebaat bij een combi van antibiotica (stomorgyl) en een antifungale siroop (itrafungol). Probleem is nooit terug gekomen.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 09:54

Als ik zo kijk en even terug haal wat mijn Blik voor plek in zijn bekje had, dan zou ik ook eerder aan eosinofiel granuloom denken. Mijn monster krijgt daar prednison voor. Eerst eens per maand een injectie om het er onder te krijgen. Toen overgegaan op tabletjes (smaken naar snoepjes en gaan bij mij gewoon door het voer met wat water). Eerst 5mg per dag, 2,5mg per dag (half tabletje) en nu om de dag 2,5mg. In principe kun je zo ver afbouwen dat het niet niet terug komt. Ik heb geprobeerd terug te gaan naar een kwart tabletje om de dag, maar daarop kwam het toch terug. Dus weer naar 5 pd gegaan tot het weg was en vervolgens weer afgebouwd.

Wel zaak meneer netjes op gewicht te houden vanwege het wat verhoogde risico op diabetes, maar hij doet het er verder prima op, Maar hij is verder gezond, heeft er geen hartproblemen ed bij, dat heeft zijn broer voor zijn rekening genomen. :+

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 22:56

De mijne is gestorven aan eosinofiel granuloom in combinatie met een schimmelinfectie, al kwamen we pas achter de schimmelinfectie nadat er een scopie van zijn neus was gemaakt maar toen waren we al een half jaar aan het dokteren. Prednison leek in eerste instantie aan te slaan (1x per maand een langdurig werkende prik) maar dat werd al rap om de 2 weken en toen 1x per week maar omdat dat een grote belasting voor de nieren was over gestapt op pillen ook daar leek hij het goed op te doen maar zodra we de mg terug schroefde ging het weer helemaal mis en op het laatst deed de prednison helemaal niets meer. Overgestapt op een schimmel werend middel maar daar reageerde hij helemaal niet op.Dus weer teruv op prednison. En hij had toen ook metacam wat de pijn verbloemde want zonder metacam had ik een zielig hoopje kat. Uiteindelijk na 1.5 jaar de beslissing moeten nemen om afscheid van hem te nemen en daarna is er nog een autopsie uitgevoerd om te zien of de DA het bij het goede eind had en de woekering (van de schimmelinfectie) zat al helemaal achter zijn ogen en in zijn voorholten. Dit was helaas niet te genezen.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 23:06

Onze poes heeft jaren aan de puff ers gezeten omdat ze zo moeilijk ademde. Soms met het bekje open en veel reutelen. Nou had zij ook wel echt een snotneus erbij. Door de puffers is het verbeterd qua ademen en snot. Plekken in het bekje had de mijne niet. Wel een dikke ontstoken onderlip. Daar heeft ze prednison voor gekregen en nu doet ze het goed. Af en toe nog een pufje ( in de winter ) en ze is dikker en groter dan ooit.

Succes met je poezebeestje

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 23:58