Konijnen wel of niet houden...wat moet ik doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bay

Konijnen wel of niet houden...wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 10:51

Hoi bokkers,
Ik ben een tijdje niet meer actief geweest hier maar ik zit nu met een dilemma en ik hoop dat mijn mede-bokkers en mede-dierenliefhebbers mij kunnen helpen.

Ik heb sinds 5 jaar twee konijntjes, beste maatjes. Ze wonen momenteel binnen in een grote zelfgebouwde ren en mogen lekker vaak in de woonkamer rond hupsen. Helaas is het nu uit tussen mij en mijn vriend na 6 jaar samen en ben ik genoodzaakt te verhuizen. Ik ga helaas ook kleiner wonen (de huurprijzen hier zijn bijna niet te doen in je eentje). En nu zit ik dus met een enorme dilemma wat ik met mijn konijnen moet doen.

Het was altijd het plan dat mijn vriend en ik op niet al te lange termijn naar een huis zouden gaan met tuin en dan zouden de konijnen een lekker grote ren buiten krijgen. Nu lijkt het erop dat ze alleen maar naar een kleinere ren zullen moeten gaan :( en helaas met mijn werk is een huis met een tuin in mijn eentje nu een hele verre droom...Ik zit dus te overwegen of ik een nieuw huis voor ze moet zoeken. Ik vind het verschrikkelijk want een dier neem je voor het leven en het was altijd de bedoeling dat ze oud zouden worden bij mij. En ik zou ze echt verschrikkelijk missen ;( Maar uiteindelijk gaat het erom wat voor hun het beste is. Ik wil dat ze het beste kwaliteit leven hebben, incl veel ruimte om te rennen en gek te doen.

Ik weet gewoon niet wat ik moet doen. Naast de algemene puinhoop die mijn vervelende break-up met zich meebrengt, is dit iets waar ik gewoon niet uit kom in mijn eentje. Ik weet dat er geen makkelijke oplossing is maar ik hoop dat jullie misschien wat advies of ervaringen hebben die mij kunnen helpen...

AbbyBlues

Re: Konijnen wel of niet houden...wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 10:53

Een oud college van me had een kamertje in huis ingericht voor de konijnen. Als je naar een appartement gaat heb je mestal een slaapkamer en een kleiner computer/slaapkamertje. Ik zou die kamer inrichten als konijnen kamer.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 10:56

Wat ellendig voor je :(:)
Kijk eens goed naar hoe je de ruimte die je in het nieuwe huis hebt, kunt benutten. Misschien kan je ze dezelfde ren geven als je kritisch naar de indeling kijkt. En als ze nogsteeds dagelijks lekker door het huis kunnen huppelen is er vast wel een mouw aan te passen.

Niet te overhaast weg doen hoor, je houdt zo te horen van ze en hebt misschien wel steun aan ze.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 12:04

Ik zou ze niet weg doen hoor :)
Je weet nooit als je ze weg doet waar ze terecht komen, mensen beloven mooie dingen.
En konijnen weten niet wat ze gehad hebben, die leven in het nu. En als ze dan bij een baasje zitten dat veel van ze houdt, en hun best voor ze doet, en ze de ruimte geeft die ze kan missen, zitten ze beter bij 2 kindjes die ze een week leuk vinden en daarna vergeten en waar ze de rest van hun leven in een hokje moeten slijten :)

Zon break up brengt inderdaad al genoeg ellende en gemis met zich mee.. ik zou de konijntjes lekker houden, al is het maar voor je eigen morele steun.

Sterkte :(:)

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-18 09:01

Bedankt voor jullie reacties!Doet me goed.
Ik krijg vandaag de sleutels van mijn nieuwe plek dus dan ga ik even goed kijken naar de mogelijkheden :)

Waar ik vooral mee zit is de hoeveelheid ruimte. Ik wil niet dat zij de dupe zijn van mijn situatie. Maar tegelijk, inderdaad, je weet nooit of iemand anders er even goed voor zal zorgen. Dat maakt het ook lastig om ze weg te doen :/

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 09:06

Bij mij is 1 kamer ingericht volledig voor de katten, meestal heb je inderdaad wel een kamertje over voor dat.
Heb je geen tuin bij je nieuwe huisje? Of schuurtje ? Dat was mijn vereiste hier en ik had geluk met beide. Mijn konijnen konden dus gelukkig goed in de tuin leven, het enige waar ik op zocht was ruimte voor mijn dieren en mezelf maakte niets uit.
Dus ik herken je gevoel wel.
Bij mij hebben ze maar kort kunnen genieten omdat ik ze onverwachts wegens ziekte moest inslapen maar ook bij mij komen er wel weer konijnen want ik mis ze.
Dus zeker niet zomaar wegdoen hoor!!!
Er is overal een oplossing voor

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 09:14

Niet zo maar wegdoen;. Dan heb je straks het gevoel dat je echt alles bent verloren. Die konijnen wennen wel weer. En zijn toch ook aan jou gehecht. Eerst maar eens nieuw plekje, lekker meenemen en dan rustig bekijken of het zo te doen is. Niet overhaast beslissen!

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 09:30

Mocht je ze weg willen doen, maar niet aan de eerste de beste mee willen geven... Kijk eens op www.swiffershoeve.nl. Je kan ze daar plaatsen tegen een minimale vergoeding (per dag) en dan gaan wij op zoek naar een nieuw huis. Dit gaat altijd in overleg met de huidige eigenaar (ze blijven van jou tot ze een nieuw huis vinden). Ons netwerk is vrij groot en herplaatsen vaker dieren. Eventueel kan er ook gekeken worden of ze een blijvend thuis kunnen krijgen op Swiffers Hoeve, maar dat is per dier verschillend. We gaan bijvoorbeeld regelmatig met een deel van onze dieren naar verzorgingshuizen om ouderen te bezoeken.

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-18 11:30

LukieBradley schreef:
Bij mij is 1 kamer ingericht volledig voor de katten, meestal heb je inderdaad wel een kamertje over voor dat.
Heb je geen tuin bij je nieuwe huisje? Of schuurtje ? Dat was mijn vereiste hier en ik had geluk met beide. Mijn konijnen konden dus gelukkig goed in de tuin leven, het enige waar ik op zocht was ruimte voor mijn dieren en mezelf maakte niets uit.
Dus ik herken je gevoel wel.
Bij mij hebben ze maar kort kunnen genieten omdat ik ze onverwachts wegens ziekte moest inslapen maar ook bij mij komen er wel weer konijnen want ik mis ze.
Dus zeker niet zomaar wegdoen hoor!!!
Er is overal een oplossing voor

Dank je!
Nee ik heb helaas geen tuin :( ik heb wel een mini dakterrasje maar het is niet groot genoeg voor een konijnenren. Als je hier in de regio een tuin wil hebben dan zit je aan huurprijzen van boven de 2000 euro per maand te denken, misschien zelfs meer. Zelfs een plek met balkon is nauwelijk betaalbaar. Het is hier gewoon niet te doen om fatsoenlijk woonruimte te krijgen als je alleen bent :n
Ik heb ook twee katten en mijn eis was dat zij naar buiten kunnen en dat kunnen ze gelukkig daar ook. Maar ik had onwijs veel geluk om uberhaupt een plek te krijgen waar huisdieren toegestaan zijn, laat staan dat ze ook naar buiten kunnen.
Ik heb wel een ienie mini tweede kamer. Echt mini :P maar misschien als ik een beetje creatief ben, kunnen de konijnen daar terecht.

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-18 11:31

Zilfstar schreef:
Niet zo maar wegdoen;. Dan heb je straks het gevoel dat je echt alles bent verloren. Die konijnen wennen wel weer. En zijn toch ook aan jou gehecht. Eerst maar eens nieuw plekje, lekker meenemen en dan rustig bekijken of het zo te doen is. Niet overhaast beslissen!

Dank je :) ja ik moet inderdaad ook geen overhaaste beslissingen nemen. Misschien kan ik het inderdaad een tijdje aan kijken of het te doen is en of zij gelukkig zijn op de nieuwe plek

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-18 11:34

Denise_Storm schreef:
Mocht je ze weg willen doen, maar niet aan de eerste de beste mee willen geven... Kijk eens op http://www.swiffershoeve.nl. Je kan ze daar plaatsen tegen een minimale vergoeding (per dag) en dan gaan wij op zoek naar een nieuw huis. Dit gaat altijd in overleg met de huidige eigenaar (ze blijven van jou tot ze een nieuw huis vinden). Ons netwerk is vrij groot en herplaatsen vaker dieren. Eventueel kan er ook gekeken worden of ze een blijvend thuis kunnen krijgen op Swiffers Hoeve, maar dat is per dier verschillend. We gaan bijvoorbeeld regelmatig met een deel van onze dieren naar verzorgingshuizen om ouderen te bezoeken.

Dank je! Dat klinkt heel erg fijn. Ik heb ook even op jullie website gekeken en het ziet er heel goed geregeld uit allemaal.
Heel fijn om dat als optie in mijn achterhoofd te houden mocht ik ze besluiten om ze weg te doen, bedankt :)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 11:49

Ik begrijp het inderdaad, het is zo lastig als iets niet zo gaat als gepland en je dieren zijn als t ware de dupe om even heel direct te omschrijven (niet zo bedoeld natuurlijk).
In vredesnaam wat een prijzen ook om te huren!
Kun je niet uitwijken naar een andere plaats of iets waar je wat meer ruimte hebt?

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-18 12:07

Ja ik begrijp wat je bedoelt. Zo voelt het wel een beetje want ik heb natuurlijk die dieren genomen samen met mijn ex met het idee dat we samen goed konden verzorgen en met tijd alleen maar meer ruimte en leukere plekken (tuin, groter huis, etc.).
Maar als je opeens alleen ervoor staat is het toch een stuk lastiger, qua ruimte maar ook qua tijd en aandacht (bijv als ik moet reizen voor mijn werk). Al merk ik wel dat mijn katten het heerlijk vinden dat zij mijn aandacht helemaal voor zichzelf hebben :')

Nee helaas is dat niet mogelijk. Alles hier in de randstad is duur en klein en om meer ruimte voor minder geld te krijgen zou ik echt heel ver buiten moeten gaan zoeken, wat voor mijn werk weer heel onhandig zou zijn (en te duur qua reizen). Ik heb al heel veel geluk met de woning die ik nu heb gevonden.
Maar ja dit is ook niet voor eeuwig. En wie weet, ontmoet ik binnenkort een rijke dierenliefhebbende man met een groot huis en tuin O:)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 13:25

Goed zo ts! Positief blijven _O-
Ik lees in ieder geval een goede instelling hoor!
Mag ik toevallig mee op zoek naar zon man? :')

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-18 13:34

Haha sowieso! Daar bestaat vast een datingsite voor toch...? :')