Help! Wat heeft mijn kat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mowgli4

Help! Wat heeft mijn kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 10:11

Oké ten eerste wil ik gelijk melden dat hij naar de DA gaat! Ik ben alleen benieuwd of er bokkers zijn die weten wat dit zou kunnen zijn.

Een week geleden is onze kat ongeveer begonnen. Het begon met flinke diarree in de garage. Dit deed hij anders nooit. Maar goed, ongelukje dachten we. Dat kan gebeuren. Echter hield dit een aantal dagen vol. Daarna ging het een aantal dagen beter, maar nu begint het dus weer. Het is echt flinke diarree. Maar er zit geen lucht aan (want oh wat kan kattenpoep stinken....) en in de ontlasting is ook niks te zien qua wormen ofzo.

Nou is hij ook al een tijdje extreem aan het schoonmaken. En voornamelijk bij zijn achterste. Nu denken we dat het komt omdat hij dus in de diarree is. Alleen likt hij er zo extreem, dat het nu rood is en een klein open plekje is ontstaan (2 mm groot gok ik) ook lijkt het er iets dikker te zijn. We mogen er absoluut niet naar kijken, het doet hem pijn.

Daarnaast vind ik hem ontzettend sloom uit de ogen kijken en onthaard hij enorm veel. Zoveel heeft hij andere jaren nooit gehad. Daarbij vind ik zijn vacht ook dof lijken. Het voelt ook niet zacht maar ruwer.

We hebben even geen idee wat er kan zijn en zitten met de handen in het haar.

Nog een paar dingetjes die misschien belangrijk kunnen zijn?
- hij slaapt in de garage, deze temperatuur vind hij fijner
- De grote hond die altijd bij hem in de garage sliep, is kort geleden overleden. Misschien heimwee?
- Word altijd op tijd ontwormd (dit is 2 maand geleden nog gedaan) en geënt.

Verder is de kat gecastreerd en 5 jaar oud.

Mochten er extra vragen zijn, die zijn natuurlijk welkom.
Liever geen botte reacties, wij hebben alles voor onze diertjes over en gaan dus ook nog naar de DA!

Zilfstar

Re: Help! Wat heeft mijn kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 10:16

Klinkt als een darminfectie. DA is enige oplossing. Die kan het zeker weten. Wellicht handig indien mogelijk wat ontlasting mee te nemen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 10:25

Hoe vaak laat je je kat enten,dat hoeft namelijk niet zo vaak. En verder zal het een darminfectie zijn of een reactie op het voer.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 10:29

Misschien gewoon nu even naar de DA bellen voor een afspraak?

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 10:43

GDG schreef:

Dat doet ze toch ook? Lees eerste zin van het topic ;)

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 11:01

Zilfstar schreef:
Klinkt als een darminfectie. DA is enige oplossing. Die kan het zeker weten. Wellicht handig indien mogelijk wat ontlasting mee te nemen.

Hmm darminfectie. Nog niet aan gedacht! Dankjewel

marleen_usar schreef:
Hoe vaak laat je je kat enten,dat hoeft namelijk niet zo vaak. En verder zal het een darminfectie zijn of een reactie op het voer.

Wij laten hem enten wanneer wij weer een oproepje krijgen van de DA. Meestal is dit 1x in het jaar.

Nynkster schreef:
GDG schreef:

Dat word idd gedaan...

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:13

Katten kunnen ook last krijgen van hun darmen en daardoor diarree, soms zelfs bloederig, doordat ze te veel haar binnenkrijgen. De darmen kunnen daardoor geïrriteerd en zelfs ontstoken raken. Heeft een van onze katten ook gehad. Die kreeg medicatie en aangepast voer en was er snel weer bovenop.
Blijkt de diarree inderdaad een gevolg van haarballen in de darmen, te zijn, dan helpt het om de kat regelmatig te borstelen en hem regelmatig anti haarbal pasta oid te geven. Als hij niet buiten komt, een bakje kattengras neerzetten zodat ie daarvan kan eten en haren die hem dwars zitten uit kan braken.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:20

Klinkt inderdaad als een darminfectie of parasiet. Beetje ontlasting meenemen om te laten testen op o.a. Giardia.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:40

Nynkster schreef:
GDG schreef:

Nee hoor, als je goed leest staat dat er dus niet. Ze 'gaan ook nog naar de DA'... dat is niet hetzelfde als 'er staat een afspraak' of gewoon nu de DA bellen om voor vandaag/morgen een afspraak te regelen en dat raad ik dus juist wel aan.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:46

GDG schreef:
Nynkster schreef:

Nee hoor, als je goed leest staat dat er dus niet. Ze 'gaan ook nog naar de DA'... dat is niet hetzelfde als 'er staat een afspraak' of gewoon nu de DA bellen om voor vandaag/morgen een afspraak te regelen en dat raad ik dus juist wel aan.

Wow..... :roll:

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 11:47

Askja schreef:
Katten kunnen ook last krijgen van hun darmen en daardoor diarree, soms zelfs bloederig, doordat ze te veel haar binnenkrijgen. De darmen kunnen daardoor geïrriteerd en zelfs ontstoken raken. Heeft een van onze katten ook gehad. Die kreeg medicatie en aangepast voer en was er snel weer bovenop.
Blijkt de diarree inderdaad een gevolg van haarballen in de darmen, te zijn, dan helpt het om de kat regelmatig te borstelen en hem regelmatig anti haarbal pasta oid te geven. Als hij niet buiten komt, een bakje kattengras neerzetten zodat ie daarvan kan eten en haren die hem dwars zitten uit kan braken.

Bedankt voor je uitleg :D
De kat wordt al regelmatig gekamt. De anti haarbal pasta is wellicht nog een idee

Nogmaals, misschien staat het in het begin onduidelijk, maar er word vandaag gebeld voor een afspraak!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:54

Gewoon nu bellen naar de DA, kun je vanmiddag terecht en heb je je antwoord :j

Het kan zoveel zijn, maar ik denk dat het belangrijk is dat de diarree zsm wordt gestopt.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:56

Mowgli4 schreef:
Nogmaals, misschien staat het in het begin onduidelijk, maar er word vandaag gebeld voor een afspraak!

Goed om te lezen, klinkt wel verstandig namelijk +:)+ .

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:57

:roll:

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:10

Probeer idd ontlasting mee te nemen! Kunnen ze direct testen op giardia.
Alhoewel toen onze kat giardia had stonk dit ontzettend. En jij zegt dat het niet ruikt.

Goed dat je belt, ben wel heel benieuwd wat het is! Laat je nog even wat weten?

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 13:36

meisje_ schreef:
Probeer idd ontlasting mee te nemen! Kunnen ze direct testen op giardia.
Alhoewel toen onze kat giardia had stonk dit ontzettend. En jij zegt dat het niet ruikt.

Goed dat je belt, ben wel heel benieuwd wat het is! Laat je nog even wat weten?

Wat is giardia precies?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:50

Inderdaad naar de dierenarts ermee, en neem een staal ontlasting mee (liefst zo vers mogelijk).

Giardia is een maagdarmparasiet. Meer informatie kan je makkelijk even googlen :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:55

Naast wat er al genoemd is: misschien heeft de kat wormen of is de anaaklier flink ontstoken?
Het blijft gissen, maar een DA kan je toch echt het beste helpen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:03

Ontlasting t.g.v. giardia stinkt enorm. Aangezien TS zegt dat het niet (overduidelijk) stinkt denk ik dat niet.
Wel is voorzichtigheid geboden, giardia is ook besmettelijk voor mensen en andere huisdieren.

Ze kunnen door diarree en een niet optimaal functionerende spijsvertering ook snel afvallen. Als het mogelijk is regelmatig (eerst even 2x in de week) even wegen en opschrijven. Dan heb je snel in de gaten in de kat of gewicht blijft of gaat afvallen.

Als er zo geen andere aanwijzingen voor een ontsteking oid zijn kan je een hypoallergeen voer proberen.

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 14:05

Roodvos schreef:
Ontlasting t.g.v. giardia stinkt enorm. Aangezien TS zegt dat het niet (overduidelijk) stinkt denk ik dat niet.
Wel is voorzichtigheid geboden, giardia is ook besmettelijk voor mensen en andere huisdieren.

Ze kunnen door diarree en een niet optimaal functionerende spijsvertering ook snel afvallen. Als het mogelijk is regelmatig (eerst even 2x in de week) even wegen en opschrijven. Dan heb je snel in de gaten in de kat of gewicht blijft of gaat afvallen.

Als er zo geen andere aanwijzingen voor een ontsteking oid zijn kan je een hypoallergeen voer proberen.

Bedankt voor je reactie!
Naar mijn inzien is hij wel dunner geworden inderdaad... goeie tip van het wegen!

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 14:44

Afspraak gemaakt. Morgen kunnen we er terecht

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 19:58

Mooi, ik hoop dat je wat wijzer wordt, succes morgen.

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 17:01

Nou net terug van de DA
Inderdaad een darminfectie en daarbij nog koorts.
Dus de lieverd gaat nu 10 dagen aan de antibiotica en de pijnstilling.
Mocht het daarna niet beter gaan, dan moeten we verder kijken. Maar we hopen gewoon dat dit de oplossing is :D

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 17:15

Ah de drommel, hij zal vast snel opknappen nu!