Wat te doen met dit katje?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Wat te doen met dit katje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 14:30

Hey bokkertjes,

een collega van mij heeft een poes van bijna een jaar oud. In de huidige situatie (gezin 4 personen 4 katten in een kleine 1-verdiepingswoning) kan het beestje zich niet handhaven. Het diertje is namelijk blind en is inmiddels zo vaak geschokken van haar omgeving dat ze agressief gedrag begint te vertonen. Alles dat beweegt wordt aangevallen. Het gezin kan zich dus niet normaal meer door het huis bewegen en de katten durven het huis niet meer in.

Nu zijn ze inmiddels op het punt gekomen dat de poes weg moet. Ze zijn nu in eerste instantie op zoek naar een nieuw huisje, lukt dit niet dan wordt ze ingeslapen.

Omdat de mensen in kwestie niet de juiste handvatten hebben om zo'n beestje veilig te herplaatsen hoop ik een beetje op jullie hulp.

Zijn er organisaties/instellingen of zelfs particulieren die weten hoe ze met zo'n beestje om moeten gaan?

Meer informatie kan evt. via pb, dit wegens de privacy van de huidige eigenaren.

Zelf ken ik het katje niet, wel weet ik dat de agressiviteit door de loop van de tijd is ontstaan, ze was voorheen namelijk niet zo. Ze is niet ingeënt, niet gesteriliseerd en heeft de nodige zorg nodig vanwege haar oogjes, deze zijn onderontwikkeld. Het zou mogelijk zijn dat er sprake is van inteelt maar dat is niet te achterhalen. Kortom, nogal een zorgenkindje.

Discussie over of inslapen wel of niet geoorloofd is lijkt me hier niet nodig. Er wordt gekeken naar een nieuw huisje, lukt dit niet dan wordt ze ingeslapen vanwege haar gedrag en haar oogjes (die waarschijnlijk aan de grondslag van haar gedrag liggen in combinatie met haar leefsituatie). Ikzelf wil in ieder geval via deze weg kijken of er mogelijkheden zijn, voornamelijk omdat ik er vrij zeker van ben dat een andere thuissituatie haar goed zal doen zonder andere huisdieren of kinderen.

Thanks voor het meedenken!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 14:35

Bel even met Zwerfkat in Nood.
Is wel in Limburg, maar die mensen hebben echt veel ervaring met allerhande probleempoezen.

Wel zo fijn dat jij wil helpen, dit lijkt mij echt geen leven voor dat katje op die locatie ;(
Hopelijk wordt er een huisje gevonden waar ze weer wat vertrouwen in de mens kan opdoen, alhoewel dit erg lastig gaat zijn vrees ik :\

tjara2012

Re: Wat te doen met dit katje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 14:37

Stichting poezensnuitjes in Nijmegen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:05

Misschien stichting dierenthuis? Ik weet niet of die alleen voor asieldieren zijn eerlijk gezegd. Ik zou zelf denk ik eerder kiezen voor inslapen, maar ik kan me voorstellen dat de eigenaren eerst een rondje opvangadressen bellen voor advies en mogelijkheden.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:06

stichting Katimo, ook Roermond

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:07

Gewoon een asiel/opvang in de buurt?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:21

Wie zegt dat het agressieve gedrag niet uit pijn aan de ogen komt?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 15:41

Thanks voor de tips! En ik zag dit inderdaad ook wel aankomen maar heb er helaas geen invloed op, los van advies geven en hetgeen ik nu kan doen. Ik geef het in ieder geval door!

@Jasmijn, dat zegt niemand en het zou kunnen, ware het niet dat ik regelmatig hoor dat de poes ergens tegenop rent of klem komt te zitten tussen de deur e.d. men struikelt er overheen etc. ik vermoed dat het gedrag voortkomt uit de situatie waar ze in zit. Pijn zou kunnen maar zonder dat uitgesloten te hebben zou ik graag zien dat het beestje een 2e kans krijgt bij mensen met ervaring die eventueel kunnen besluiten de overblijfselen te verwijderen of alsnog in te laten slapen als het echt niet meer gaat.

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 22:58

Ik weet niet waar het katje woont, maar je zou anders eens contact op kunnen nemen met zuiderzee zwerfdieren
Deze stichting wordt gerund door een stel enorm gedreven dierenartsen en ook als zij zelf niet kunnen helpen, hebben ze misschien de juiste contacten om je op weg te helpen. Ze vangen vaker dieren uit andere woonplaatsen op dus je weet nooit!

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 23:04

Welke omgeving? Stichting Swiffers Hoeve vangt dieren tijdelijk op en zoekt vanaf daar een nieuwe thuis (tegen een minimale vergoeding tot er een nieuw huis is gevonden).

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 00:10

Thanks wederom, het beestje woont in Hilversum. Tis dat ik zelf de financiën niet heb en al een pittige dame heb lopen. Beestje zou hier geen kans staan, die wordt verscheurd door mijn eigen kat als ze een poot uitsteekt. Wat precies is wat dit kleine ding doet natuurlijk... Ik geef in ieder geval een lijstje door aan de huidige eigenaren, al heb ik er een hard hoofd in, ik denk niet dat ze meer willen/kunnen besteden aan dit beestje en er gewoon zo snel mogelijk vanaf willen, al betekend dat dus inslapen. Kan ik wel begrijpen omdat het een linke situatie is (met een jong kind). Merk echt dat het me niet lekker zit, arme beestje is hoogst waarschijnlijk gewoon slachtoffer van de situatie en zou het elders prima kunnen doen. Ik heb het lang van tevoren zien aankomen en gewoon niks kunnen doen.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 01:12

Voor het katje is het denk ik het eerlijkst als ze zo snel mogelijk door een da gezien wordt die kan aangeven hoeveel kwaliteit van leven ze heeft/kan hebben.
Misschien dat je het daar met je collega over kunt hebben? Ze moet er sowieso eens langs mocht het van inslapen komen, dus misschien dan maar beter nu dan ooit, want dit is zowel voor het dier als voor hun geen doen. De Dierendokters in Hilversum werken samen met alsiel Crailo en ik ken deze praktijk als heel meedenkend en betrokken, dus zou ze van harte aanraden daar een afspraak te maken.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 07:42

Arm katje. Natuurlijk, als ze zou verhuizen, wordt het moeilijk om te wennen. Ze moet rust hebben, maar ook een maatje die haar vertrouwen geeft en de weg wijst.
Ik hoop dat ze snel een mandje vind.
( ik moet mij al goed inhouden, om ze niet zelf te gaan halen :P )

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 07:55

Ik zou haar naar een opvang brengen. Hier zit er 1 die meerdere blinde katten heeft zitten. Die mensen hebben er ervaring mee en weten hoe ze de katten moeten begeleiden en gastgezinnen zoeken

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 08:33

Xyris schreef:
Thanks voor de tips! En ik zag dit inderdaad ook wel aankomen maar heb er helaas geen invloed op, los van advies geven en hetgeen ik nu kan doen. Ik geef het in ieder geval door!

@Jasmijn, dat zegt niemand en het zou kunnen, ware het niet dat ik regelmatig hoor dat de poes ergens tegenop rent of klem komt te zitten tussen de deur e.d. men struikelt er overheen etc. ik vermoed dat het gedrag voortkomt uit de situatie waar ze in zit. Pijn zou kunnen maar zonder dat uitgesloten te hebben zou ik graag zien dat het beestje een 2e kans krijgt bij mensen met ervaring die eventueel kunnen besluiten de overblijfselen te verwijderen of alsnog in te laten slapen als het echt niet meer gaat.

Als er nog resten van ogen in de kassen zitten is et vrijwel zeker dat de kat er pijn aan heeft.
Je zal maar 2 halve ogen in je hoofd hebben zitten.
Ik heb zo'n kat gezien in de opvang in mijn onderschrift. Het eerste jaar was dat dier niet te benaderen...eerst dacht iedereen uit angst.
Tot ik het jaar erop kwam en een heel andere kat aantrof..zo lief en aanhankelijk. Wat bleek de resten van de ogen deden gewoon enorm zeer. Een van de dierenartsen uit Engeland(die daar 2x per jaar komen) had de kat opnieuw geopereerd en alles schoongemaakt.
Inmiddels heeft de kat een nieuw huis hier in Nederland samen met nog een blinde van daar.

Villa Vagebond heeft zich van de week nog ontfermt over een blinde kat van dezelfde stichting. Wellicht kun je die ook eens proberen.
Ook is er nog een Blind Cat rescue in Nederland...alleen ff googlen voor adres etc.

Blinde katten kunnen zich prima redden en spelen ook gewoon met speeltjes.
Maar ik denk dat het voor deze kat wel heel belangrijk is dat hij een dierenarts ziet voor zijn ogen.

Verder vraag ik mij ook af hoe gezond de situatie is voor de andere katten.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 09:27

Villa Vagebond is inderdaad de stichting waar ik het ook over had. Topmensen met veel ervaring

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 09:31

Ik ga er in mee dat het de enige juiste en eerlijke optie is om deze kat nog eens goed door een dierenarts na te laten kijken. De kans is en blijft gewoon heel groot dat het gedrag voort komt uit pijn.
Om de kat te verhuizen zonder advies van een dierenarts vind ik niet eerlijk naar het dier toe.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 13:47

Ik heb nog even navraag gedaan, ze hebben 2x naar de oogjes laten kijken bij dezelfde dierenarts, deze gaf aan dat ze echt niks ziet en geen pijn heeft. Het ene oogje is onderontwikkeld, het andere heeft grijze staar. Denk desondanks dat een seconde opinion bij een andere dierenarts niet zou misstaan, al ist maar omdat ze dat gedrag vertoont.

Over de andere katten durf ik weinig te zeggen. Ze kunnen naar binnen en naar buiten, krijgen hun natje en hun droogje, zijn (na aandringen van mij) gesteriliseerd maar worden niet ingeënt. Het zijn wel echte dierenliefhebbers maar hebben nou eenmaal niet echt de juiste handvatten zullen we maar zeggen.

Mijn collega (leerling eigenlijk) is trouwens de dochter van de eigenaren dus kan maar heel indirect invloed uitoefenen. Denk dat het verstandigste is dat ze naar een opvang gaat die medische zorg kan verlenen mocht dit toch nodig zijn (opereren gaan de huidige eigenaren echt niet) of dat ze inderdaad naar een katyltenliefhebber hier op bokt gaat die de financiële middelen heeft en de kennis met een dergelijke kat.

Nogmaals, zou het zelf proberen als ik geen heks van een kat had en een financiële buffer...