Na het overlijden van mijn getraumatiseerde lastige Jack Russel, wilde ik een makkelijke familiehond terug. Met een dochter van anderhalf en een kleintje op komst moest het een vriendelijke hond zijn. Na wat zoekwerk uitgekomen op mijn Fili. Een kruising flatcoat, met Ierse setter en golden retriever. Een schat van een hond, een gouden karakter en oh zo lief met onze kleine. Maar nu komt het.
Meneer blijkt zich te ontpoppen als een verschrikkelijk sensitieve werkhond. Op cursus vandaag het advies gekregen om hem minder als gezinshoofd te behandelen en echt met hem aan de slag te gaan. Nu is hij pas 5 maanden, dus lange vermoeiende dingen zijn moeilijk.
Hij werkt dus heel graag, als hij zijn concentratie erbij kan houden. Daar zijn we nu dus vooral mee bezit, dat hij elke oefening 1x uitviert met de aandacht bij mij, en niet bij elk vlindertje, vliegje, ruisend blaadje dat langskomt. Dat werpt wel vruchten af, en hij doet erg zijn best. Mits hij niet afgeleid is. Maar bon, het is een pup. Dus alles is feest en mooi.
Is ook helemaal niet erg, maar ik wil hem hier zo goed mogelijk in begeleiden. Op cursus gaan we met hem een andere weg inslaan, namelijk die van: werk is ook echt even werk. En dan niet de hele tijd opdrachten, maar in zijn geval opdracht 1x goed uitgevoerd, maar dan ook echt zuiver, is voldoende. En dan kijken wat hij verder nog aanbiedt.
Ik ben heel tevreden met deze cursus, en er zijn hierna nog 2 vervolgcursussen die we verder willen gaan volgen. Hierna eventueel door naar mantrailen ofzoiets, maar daar moet ik me eerst verder op inlezen.
Heeft bokt nog tips over hoe ik Fili hier het best in kan begeleiden? Het is dus ook nog een hond met enorm veel energie. We wandelen op tijd die hij aan kan qua leeftijd, en we oefenen onze oefeningetjes. Een snuffelmat zit nog in de overweging, omdat hij ook nog graag dingen sloopt. Dus ik moet even kijken of dat voor hem wel het nut heeft dat het zou moeten hebben, namelijk het geestelijk vermoeien.
Hij is wat meer dan ik graag gehad had, maar hij is er en ik wil het zo goed mogelijk hem hem doen