Verlatingsangst hond die niet op eigen plek kan slapen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Verlatingsangst hond die niet op eigen plek kan slapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 03:00

Aan het tijdstip kun je het zien: we hebben een nieuwe uitdaging hier :+ wij hebben 2 honden, een wat oudere teef, en een jongere (5) reu. Onze dame slaapt overal, geeft ook nergens wat om eigenlijk als wij weg gaan. Onze reu is een wat meer bijzonder geval.

Als pup bleek onze reu al een eigenwijs ding te zijn. Toen hij 7mnd was besloot hij ineens weer te gaan huilen in de bench waar hij sliep in de nachten (overdag huilde hij niet). Na 3 gebroken nachten besloten we dan maar eens te kijken wat hij deed met het deurtje open. Meneer is voor onze slaapkamerdeur (appartement) komen liggen en dat was dat. Dat werd zijn vaste slaapplek.

Toen we verhuisde naar een "groot" huis was dat even een uitdaging, want daar kon hij niet mee naar boven. In de woonkamer was geen succes, daar poepte hij alles onder omdat hij constant mensen langs zag komen. Toen de tuinkamer geprobeerd in de bench maar zodra wij er niet waren liet hij alles lopen en blinde paniek. Ook geen succes. Na 2wkn ontdekte we waar hij wilde slapen: in de gang, onder de trap. Dat werd de afgelopen 5jaar zijn plekje als we sliepen of weg waren en opgelost.
In die jaren heeft hij regelmatig in de tuinkamer gelopen, daar ook geslapen als wij tot laat in de tuin zaten maar als wij naar boven gingen of weg sliep hij standaard in de gang. Vaak vertrekt hij rond 22.00 zelf al die kant op als wij nog in de kamer zitten zo van "mooi, bedtijd!"

Hij gaat ook regelmatig mee naar mijn ouders en slaapt daar op onze slaapkamer omdat mijn ouders ze niet alleen in de woonkamer willen. Ook als we dan niet thuis zijn en de honden blijven daar slapen ze op die slaapkamer (samen) en daar ook nooit problemen mee gehad. Het is dus niet dat hij niet op andere plekken kan zijn als in de gang, in tegendeel.

Nu hebben we besloten na 5jaar dat we het huis gaan verbouwen. De afgelopen dagen is onze tuinkamer veranderd in een soort mini cosy home en gisteren (zondag) is de sloopploeg los gegaan en zijn alle vloeren eruit in de rest van het huis, keuken weg, you name it. De tuinkamer heeft een eigen in- en uitgang naar buiten dus dat is ons mini huisje voor de aankomende 5wkn.
Dus de honden moeten samen een paar weken slapen in de tuinkamer. Dachten we :+

Om 22.00 gingen wij (door het lege huis) naar boven en ik merkte al dat meneer niet blij was maar toch doorzetten. Om 2.00 werd ik wakker van een loeiende hond. Een plasje bij de (nieuwe/tijdelijke) voordeur en een hond die toch best overstuur was. Even gelopen, daarna zat de stress er nog behoorlijk in, hij wil door de tussendeur (waarlangs wij naar boven moeten) naar zijn vaste slaapplek.
Voor vannacht heb ik besloten bij hem te gaan liggen en straks moet ik toch een paar uurtjes naar kantoor dus ik heb besloten dat hij dan toch nog even onder de trap mag liggen, weliswaar op de betonnen vloer en toch tussen het stof. Maar dat kan tot ze daadwerkelijk met de professionale sloopploeg komen.
Dinsdag en woensdag kan ik 2dagen thuis werken, dus dan is het toch zaak om hem te leren hier tot rust te gaan komen.
Zolang ik er ben slaapt hij hier zonder moeite,(hij ligt nu ook op zijn zij in diepe slaap, hij wel :+ ) maar de paniek komt dus als hij niet zo dicht bij ons kan liggen. Wat hij doet als ik er niet bij ben (dus overdag) weet ik niet maar wil ik dinsdag even in alle rust uitproberen, niet als ik niet weg kan op mijn werk. Ik verwacht dan ook paniek. In de nachten zou hij in theorie wel bij ons op de slaapkamer kunnen liggen in uiterste nood, maar liever heb ik dat hij hier tot rust komt natuurlijk. Overdag ook op de slaapkamer is geen optie, hij kan geen trappen lopen en ik ben 6mnd zwanger dus kan hem niet tillen en mijn man is meer weg. Ergens anders onderbrengen is ook een optie, maar vind ik ook minder succesvol voor 5wkn.

Omdat zijn verlatings puur voort komt uit niet op zijn eigen plek slapen vraag ik me af wat wijsheid is. Even een paar dagen hem hier vertrouwen laten opbouwen en niet alleen laten? Of juist toch opbouwen en hem hier wel alleen laten?

StonedRomy

Berichten: 7543
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Verlatingsangst hond die niet op eigen plek kan slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 03:17

Ik persoonlijk zou terug naarhet begin gaan en hem niet alleen laten in de nieuwe ruimte. Dan eens 1 minuut weg en het zo weer uitbouwen.

Ik weet natuurlijk niet wat voor trap jullie hebben, maar hem eventueel aan de lijn mee naar boven nemen geen optie?

Hier hebben ook alle honden hun eigen plekje en daar zijn ze nogal precies in. Kunnen ze niet liggen waar ze normaal liggen gaan ze met deuren slaan ( de twee teefjes krijgen onze deuren heel makkelijk open ), licht aan en uit maken, hele nacht rondspoken. Dit gedrag verergerd als een van ons ziek is.

Zou dit nu niet ook extra kunnen meespelen bij jouw hond? Je bent zwanger, dat heeft je hond echt wel door en een zwanger persoon is kwetsbaarder, dus moet beschermd worden en beschermen kan natuurlijk alleen als de hond in de buurt is.

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 03:21

StonedRomy schreef:
Ik persoonlijk zou terug naarhet begin gaan en hem niet alleen laten in de nieuwe ruimte. Dan eens 1 minuut weg en het zo weer uitbouwen.

Ik weet natuurlijk niet wat voor trap jullie hebben, maar hem eventueel aan de lijn mee naar boven nemen geen optie?

Hier hebben ook alle honden hun eigen plekje en daar zijn ze nogal precies in. Kunnen ze niet liggen waar ze normaal liggen gaan ze met deuren slaan ( de twee teefjes krijgen onze deuren heel makkelijk open ), licht aan en uit maken, hele nacht rondspoken. Dit gedrag verergerd als een van ons ziek is.

Zou dit nu niet ook extra kunnen meespelen bij jouw hond? Je bent zwanger, dat heeft je hond echt wel door en een zwanger persoon is kwetsbaarder, dus moet beschermd worden en beschermen kan natuurlijk alleen als de hond in de buurt is.


Ik heb niet het idee dat de zwangerschap een extra rol speelt, ik denk dat dit een jaar geleden ook had gespeeld gewoon omdat hij zijn vaste slaapplek wil hebben.
Hond met de lijn mee naar boven is geen optie, het is een open trap met een knik er in. Hij is 1x zelf naar boven geweest (zonder ons) en dat was blinde paniek. Open trappen heeft hij het niet zo op en eigenlijk wil ik dat wel zo houden aangezien hij anders straks dagelijks boven staat, ook als ik naar se baby toe ben.

Dat precieze, dat herken ik wel aan deze hond. Toch dat japanse stinkgedrag :')

Ik vind het zo lastig dat de ruimte gewoon niet nieuw is, hij komt hier dagelijks. Hij slaapt er alleen normaal niet zonder ons. Even naar het toilet lopen oid is ook prima, kijkt hij niet om (laatste keer was het alleen een goede reden om van grond naar mand te vertrekken en voor onze dame om mijn slaapbank over te nemen :j )

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Verlatingsangst hond die niet op eigen plek kan slapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 07:19

The morning after :+ : met mij erbij heeft meneer de volledige nacht als een roosje geslapen. Hij vind het allemaal nog steeds wel wat verwarrend dat hij niet in de rest vh huis mag komen dus nog steeds wel gewenning. Hopelijk bevalt de betonnen gang hem beter zometeen. Anders is de liefde misschien ook meteen voorbij en besluit hij toch de tuinkamer maar te omhelzen. Voor vannacht moet ik nog even diep nadenken wat ik ga doen.

moonsparkle
Berichten: 21748
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 07:21

Ik lees mee inmiddels is mijn hond 9 en ik ben bang dat het niet meer te veranderen is. Een paar keer weer vanaf het begin geoefend en bij alle honden die ik hiervoor had geen probleem geweest. Hij weet het gewoon als we echt weg zijn, doen alsof heeft geen zin, een camera met microfoon werkte niet. Onze hond is volgens vrienden meer werk dan hun kind want je mag hem natuurlijk niet mee nemen in de winkels kan niet mee op vakantie in het buitenland, altijd heen en weer naar oppas, nooit spontaan weg.

Ps misschien veranderd zijn gedrag wel weer als de hele verbouwing achter de rug is en wellicht helpt zo'n camera waarmee je tegen hem kunt praten bij jullie wel? Het is niet zo duur.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Verlatingsangst hond die niet op eigen plek kan slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 07:38

Denk dat je onderschat hoeveel stress de verbouwing van zijn stabiele plek voor de hond geeft. Als jij dus ook nogeen zwanger bent... dan is dat ook nog dubbel op. Bed in de tuinkamer zetten en de week dat de verbouwing op zijn hoogtepunt is de honden naar je ouders.

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Verlatingsangst hond die niet op eigen plek kan slapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 09:08

@moonsparkle, ik ben overtuigd dat als zijn slaapplek klaar is en hij weer onder de trap mag slapen er niks meer aan de hand is verder. Hij blijft er gevoelig voor maar niet oncontroleerbaar gelukkig.

Evelijn, ik denk zelf dat de andere locatie hem meer doet als de verbouwing, maar uiteindelijk is het 1 een gevolg van het ander. Er word sowieso alleen geklust als wij er zijn en ze kunnen dan ook de tuin in. Gisteren met slopen deed het hem ook niet zoveel, het is echt puur dat hij uit zijn veilige ritme qua afwezigheid word gehaald. Bij mijn ouders blijven is sowieso altijd een optie.