Binnenkort kuikens, wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daaphh

Binnenkort kuikens, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 23:27

2 van onze hennen zijn broeds en mogen ieder 5 eitjes uitbroeden. Tegen 21juni zouden ze moeten uitkomen. Dat wilt zeggen dat we binnenkort hopelijk kuikens hebben

Ik heb nog nooit hennen kuikens laten uitbroeden, dus ik vroeg me af, hoe moet het nu verder?

Ik lees op internet verschillende hingen..
Wel bij de groep houden, de andere site zegt noet bij de groep.
Dus wat zegt bokt?
Ze zitten samen met 4 hennen en een haan en2 reuze konijnen.

Afbeelding

Hun terrein. Er zitten ook nog kippen in de weide maar daar kunnen deze niet bij.

Dus wat doe ik nu het beste?
1) bij de groep houden?
2) van de groep weg?
Zo ja, wanneer haal ik ze weg? Als de kuikens eruit zijn of nog in de eitjes?
3) nog tips?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 23:43

Bij de groep of niet hangt heel erg van je kippen af. In het ene koppel kan het prima, bij het andere vreten de andere dieren je kuikens op. Hier heb ik van het nest dit jaar twee keer kippen met een kuiken rond zien rennen. Al dood op dat moment, en zijn lekker opgepeuzeld. Had toen nog niet door dat er gebroed werd. Daarna de kuikens zodra ze uitkwamen afgepakt en met één van de broedende hennen (waren kalkoenen, die broeden vaak samen) in een goed afsluitbaar hok gezet.

Als het kan zou ik de plek waar de dames zitten even kuikendicht afzetten, zodat ze gewoon kunnen blijven broeden, maar de kuikens rustig uit kunnen komen zonder dat de moeders bang hoeven te zijn dat de andere kippen ze wat doen.

Gerdjee

Re: Binnenkort kuikens, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 23:50

Wij hebben ze ook altijd apart gehouden. Veilig van de rest van de kippen en eventueel eksters die ze opeten

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 23:52

Ik zou ze ook scheiden van de rest. Wij hebben deze week kuikens gekregen bij onze hen. Ik heb een klein uitloopje voor ze gemaakt waar ze vanuit het nest naartoe kunnen. De andere kippen kunnen ze wel zien dus er is contact, maar de kuikens zijn wel bescgermd op deze manier. Ik raad je dan ook aan om er een nwt overheen te spannen zodat roofvogels ze niet kunnen pakken.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 23:53

En ook een rat-dicht nachthok! Hier wel eens flinke aantallen verloren aan ratten. Leken gewoon spoorloos verdwenen, tot ik tegels op ging tillen en daar allemaal resten van halfwassen kipjes in tunnels lagen. :(

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 23:55

Ligt denk ik aan moeder kip. Bij ons blijven ze er altijd bij. Hier heb je moeder en dan nog een paar beschermende tantes. Daar komt geen haan in de buurt. Waar je wel rekening mee kan houden is roofvogels, eventueel katten die in je ren kunnen en mocht je last hebben van ratten is het nog opletten dat ze je nest niet leegroven voordat er kuikens uit komen.

Hier heeft ook ooit iets gezetten waarbij ze bijna uitkwamen en op 1 nacht waren moeder kip en alle eieren spoorloos. Geen idee wat het toen geweest is maar waarschijnlijk wel iets van een roofdier.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 09:08

wat mijn kippen betreft kan ik de kuikens prima in de groep houden.. Echter zet ik ze wel apart na het uitkomen, anders houd ik dankzij kraaien/eksters en roofvogels geen kuikens over

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 09:14

Hier zet ik ze tijdens het broeden en uitkomen wel apart omdat de andere hennen er in de nacht bij gaan liggen en er dan wel eens een ei of uitkomend kuikentje sneuvelt maar zodra ze uitgekomen zijn gaan ze gewoon in de groep

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-18 09:23

Dank jullie wel voor de vele reacties!

Zet ik ze dan best nu al apart of pas als de kuikens er zijn?

Gaan ze nog broeden als ik ze verplaats?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 10:48

Hangt van je kip af. Sommige vinden verplaatsen een reden om van het nest af te gaan, anderen moet je vermoorden om ze broeds af te krijgen. XD

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 14:41

Daaphh schreef:
Dank jullie wel voor de vele reacties!

Zet ik ze dan best nu al apart of pas als de kuikens er zijn?

Gaan ze nog broeden als ik ze verplaats?

Wij hebben ook een keer een broedse kip verplaatst en volgens mij hebben we die toen eerst in een kattenvervoersmandje gedaan en daar aan laten wennen en toen verplaatst en in die mand gelaten.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 16:30

Meestal gaat het goed als er maar één hen broeds is. Zijn er meer broeds, dan gaan ze vaak elkaars kuikens pikken

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 09:31

Er is vandaag 1 kuiken geboren!
Hopelijk volgt de rest snel!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 10:26

Hoe gaat het met de kuikens?

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 10:33

Leuk! Hier ook elk jaar een paar eitjes onder de hen. Vorig jaar helaas 2 kuikens 's nachts onder de hen vandaan geroofd. Een keer van 2 cm in het nachthokje was voldoende voor een of ander dier. Dit jaar een hermetisch afgesloten nachthok. Helaas een nieuwsgierig kuiken die door de omheining ging en door 1 van mijn hennen dood gepikt is. Ik zou dus zeker zeggen: apart houden. Het kan in eerste goed lijken te gaan. Maar kippen blijven toch ook altijd wel roofdieren.

Niks is leuker dan kuikentjes onder de hen overigens! Zo leuk om te zien hoe de hen ze opvoedt.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 11:47

Het gaat goed met ze.

Normaal zijn onze hokken goed afgesloten , maar ben ook altijd bang dat ze weg zijn. Mja datvisvde natuur zeker..

Dit zijn ze
Afbeelding

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:15

Ik zou ook zeggen apart houden, vorig jaar 3 kuikens dood gepikt omdat ze bij elkaar zaten!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:19

Hen ´s nachts goed opsluiten als ze op het nest zit, en wanneer de kuikens nog klein zijn ook ´s nachts veilig opsluiten.. Afhankelijk van de grootte van de kipjes zal dat een paar weekjes zijn. Verder overdag gewoon vrijlaten hoor! Ook een broedse hen moet afentoe pootjes strekken :j