Konijn - steeds weer ontstoken ogen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

shirleyp

Konijn - steeds weer ontstoken ogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 20:25

Baco, onze ruim 2-jarige Franse Hangoor heeft steeds weer een oogontsteking. Ik word er moedeloos van... Willen jullie meedenken?

Hij is bijna 2 jaar bij ons en hij heeft eens in de twee a drie maanden een ontsteking aan de ogen. We krijgen dan van de dierenarts druppels om de traanbuizen mee schoon te maken (2x pd) en een zalfje (4x pd) om te behandelen. Deze aanpak werkt steeds goed, maar de ontsteking blijft na een paar maand weer terugkomen.

Afgelopen september zijn de traanbuizen onder narcose doorgespoeld (hij was toch al onder zeil vanwege een ‘klophengst’castratie) en daarna is het tot januari goed gegaan. Maar je raadt het al, in januari was het ontstoken en nu dus weer... De dierenarts wil het nog één keer met zalf oplossen en anders weer de traanbuizen doorspoelen. Maar ja... Gaan we zijn hele leven ieder half jaar zijn traanbuizen door laten spoelen? Zijn er nog andere opties?

Qua management hebben we ook al het e.e.a. geprobeerd. Verschillende soorten bodembedekking, hooi niet uitschudden als hij in zijn ren is. Hij krijgt Selective brokken en iedere dag schoon water en een pluk hooi. Ons andere konijn, ook een Franse Hangoor, heeft nergens last van. Ze wonen in grote open ren een goed geventileerde en geïsoleerde garage. Hij heeft al drie keer een nieuwe ren gekregen door de klusdeift van mijn vriend. Ze zijn ingeënt tegen Myxomatose. Wie heeft nog een goed idee?

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 20:57

Ons konijn heeft ook af en toe een ontstoken oog. Zijn vrouwtje wast zijn oog ontzettend veel en ik denk dat het daarom mede ontstoken raakt. Zijn andere oog wast ze altijd minder, geen idee waarom.

Maar als zijn oog ontstoken is, maak ik kamille thee. Minimaal 10 minuten laten trekken en als het lauw/ koud is, dan druppelen in het oog. Dit doe ik met een watje. Watje in de thee doen en dan zachtjes boven het oog uitknijpen, zodat de druppel in het oog valt. Als hij het toelaat ook met wat thee op een watje het gebied er omheen schoonmaken.

Twee keer per dag doen en dan is het zo over. Je moet trouwens wel de kamille thee van Zonnatura gebruiken. Daar is niets een toegevoegd.

Autumnn

Re: Konijn - steeds weer ontstoken ogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 20:58

Hooi nat maken?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 20:59

Bij een Franse hangoor en zulke klachten ben ik toch geneigd meteen te denken aan iets met het gebit... Is zijn gebit goed gecontroleerd onder een roesje? Evt een foto laten maken van zijn kaken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 21:57

Is er ook gekeken of het misschien ectropion is?
Hier staat wel info
https://fransehangoren.com/franse%20han ... nogen.html

Heb je evenrueel een duidelijke foro van het oog? -
En hangoren zijn soms wat lager in de weerstand. Geef je ook groenvoer?
Goed uitgebalanceerd voeren kan soms helpen.
En inderdaad haken op de kiezen kunnen ook traanoog geven ...dus dat laten nakijken

mazzeltje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 22:07

Eoweyn_x schreef:
Bij een Franse hangoor en zulke klachten ben ik toch geneigd meteen te denken aan iets met het gebit... Is zijn gebit goed gecontroleerd onder een roesje? Evt een foto laten maken van zijn kaken.

Hier ga ik in mee.
Ik zou zeker een foto van zijn gebit/kaken laten maken om te kijken of dit allemaal in orde is.
Je zal niet de eerste zijn...

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 22:33

Dit soort verhalen hangen heel vaak samen met een heel diep gebroken kies oid. Ze worden vaak niet gespot met een standaard onderzoek of een gewone rontgen.
Is CT van het hoofd nog een optie? Is meteen het hele traanbuisgebeuren ook nog een keer extra gecheckt.

edit: mijn laatste assistentie bij een enorm persisterende oogontsteking is dmv CT gezien dat er iets in de traanbuis zat en niet van een tand. Bleek een verkaasd stuk pus te zijn, dat er uiteindelijk als een dikke kauwgum uitgetrokken is. Was erg spectaculair om te zien en konijn was vervolgens met een weekje naspoelen de oude!

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-18 07:46

Bedankt voor jullie reacties en tips!

-Het stadium van Kamillethee zijn we helaas gepasseerd, daarmee krijgen we de ontsteking niet (meer) permanent weg.
-Hooi nat maken is nog een optie! Al heb ik niet het gevoel dat de oorzaak daar ligt.
-Zijn gebit is gecheckt toen hij onder narcose was bij de castratie, is niets opvallends uitgekomen. De dierenarts is wel scherp op het gebit.
-Het ziet er niet uit als ectropion. Zijn ogen liggen niet zo diep en ik zie ook weinig aan het ooglid. Het verloop van het ziektebeeld is ook anders. Toch bedankt voor de info, ik kende het niet.
-groenvoer krijgt hij ook, maar met mate.

Ik neig toch ook het meest naar een gebitaandoening. Een rontgenfoto is een mooie eerste stap misschien. CT-scan moet ik eerst even onderzoeken en over nadenken. We zijn goed voor onze beesten, maar een CT-scan bij een konijn moet ik mentaal even verwerken. :o
Hij heeft de aandoening aan beide ogen en eet gewoon goed, is een probleem met een kies dan nog steeds aannemelijk?

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 08:07

Wij hebben dit gehad bij onze NHD. Hij kwam al uit de opvang met ontstoken ogen en dat heeft daarna nog maanden geduurd. Uiteindelijk hebben we het zalven langer volgehouden dan eigenlijk noodzakelijk is. Bij ons konijn lijkt het er ook op dat het andere konijn zijn ogen likt, waardoor het weer opkomt. Kan dat bij jouw konijn ook zo zijn?
Wij hebben gemerkt dat hij een lage weerstand heeft. Hij krijgt nu speciale kruiden om dat op te krikken, en nu sinds een aantal maanden heeft hij geen last meer. Moet er wel bij zeggen dat dit konijn geen voortanden meer heeft en ook erg gevoelig is op zijn maag en darmen. Dus sowieso al een zorgenkindje. Waarschijnlijk is dat ook de reden dat hij was gedumpt...

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 09:21

shirleyp schreef:
CT-scan moet ik eerst even onderzoeken en over nadenken. We zijn goed voor onze beesten, maar een CT-scan bij een konijn moet ik mentaal even verwerken. :o
Hij heeft de aandoening aan beide ogen en eet gewoon goed, is een probleem met een kies dan nog steeds aannemelijk?

Dat is niet meer dan begrijpelijk :) Je moet toch wel even rond de €400 incalculeren (meestal valt het mee en is het wat minder)

Wat nog een ding kán zijn bij konijnen... Is een van de zalfjes opthosan? We hebben er ook eens eentje gehad voor bestraling die die zalf elke dag kreeg om zijn ogen vochtig te houden tijdens het slapen en vervolgens de hele ring rond de ogen kaal en geïrriteerd werd. Die kon daar blijkbaar niet tegen en werd vervolgens met kunst tranen vochtig gehouden.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 23:32

Ik denk bij Franse hangoren ook meestal aan entropion, wordt vaak niet herkent door dierenartsen noch eigenaren, is soms heel moeilijk te zien ook. Naar een goede ervaren praktijk wil hier nog wel eens in helpen.
Het kan ook te korte traanbuizen zijn, ook typisch hangoor kwaaltje, een vriendinnetje die het oog poetst kan hier een heleboel in verlichten.
Al zou ik eerst entropion goed uitsluiten, is echt soms heel moeilijk te zien, maar ongeveer 80% van de Franse hangoor rammen die in de opvang komt moeten we hier aan laten opereren.

Mister T

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 23:55

Is er ook aan een bacterie van binnenuit gedacht.

Ik ben deze week ook achter gekomen dat bijna alle konijntjes drager zijn van een bepaalde bacterie die voor o.a. Oog ontstekingen kan zorgen. Bij stress of lag weerstand kan deze bacterie opeens actief worden. http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... iculi.html

Momenteel krijgen onze beide konijnen een soort antibiotica kuur. Moet nog kijken of het werkt. Maar de dierenarts in het asiel had het omschreven als oogbeschadeging door een trauma, terwijl mijn dierenarts dus zegt dat het deze bacterie is. Wat bij ons konijntje trouwens wel klopt met de andere symptomen.
Dus ik zal adviseren om goed te kijken wat er anders aan je konijn is. Evt second opinion??