Katten apart voeren

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

bowena_84

Katten apart voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 22:10

Goeieavond Bokkers!

Even een korte situatie schets:

We hebben drie katten, Babsi van +/- 10, Mila van 5 en Lydia van 4 jaar oud. Ze zijn alle drie binnen katten, tot voor kort hebben we met ze in een appartement gewoond.

Onlangs zijn we verhuisd naar een eengezins woning waar ze over een tijdje ook gebruik kunnen maken van de tuin. Door de verschillende verdiepingen hebben ze een bak meer ruimte dan eerst.

Door de onlogische indeling van ons vorige appartement was er een beetje een verstoring in de verhouding tussen de katten, sinds de verhuizing is dit gelukkig volledig opgelost!

Nu hetgeen waarom ik dit topic open, onze lieve Babs heeft het afgelopen jaar overgewicht ontwikkeld. Ze word wat ouder en ons oude appartement nodigde totaal niet uit om te bewegen.
Onze katten hebben altijd beschikking tot voer gehad, voorheen was dit ook geen probleem. De andere twee zijn prima op gewicht.

Verleden jaar was een roerig jaar, bouw van ons huis, financiële druk, ouders geworden, een fikse pnd en toen nog verhuizen.
Ik moet schaamtevol toegeven dat we op dat moment niet alle oog voor onze beestjes hadden.

Inmiddels zijn we dus verhuisd, zitten alle drie de katten beter in hun vel, krijgen ze een bak meer beweging en is er rust in huis.
Nu wil ik graag actief het overgewicht van Babsi gaan aanpakken. Helaas zit het budgetgewijs er niet in om chip voetballen te kopen dus wil ik ze apart gaan voeren.

En hier zit het ‘m dus een beetje in, hoe pak ik dit het beste aan? Als ik eraan denk zie ik 101 beren op de weg, van niet etende en gestreste katten :=
Ik had her zelf in gedachten om Babsi apart op de hobbykamer te voeren, daar waar ze nu ook eten, en de andere twee samen op de gang. De bedoeling is dan ook om ze afgemeten porties te gaan voeren en dat Babsi dan ook speciaal voer zal krijgen. Ik zal er in het begin bij blijven om erop toe te zien dat er ook gegeten word.

Ik neem aan dat als we dit een poos doen ze vanzelf door krijgen wanneer ze kunnen eten en wanneer niet?

Mijn grootste ‘zorg’ is een beetje dat Lydia er niet tegen kan als een kat apart zit. Ze raakt dan in de stress en gaat zitten roepen en krabben aan de deur. Ik ben een beetje bang dat haar dir afleid van het eten. Maar denk dat dat iets is wat de tijd zal moeten uitwijzen.

Hebben de bokkers nog handige tips en tricks?

04-04-2017 ^&+ & 30-06-2017 :+: 08-01-2019 :+:

lor1_1984

Re: Katten apart voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 22:37

Ik voer mijn dieren apart.
Degene die snel vermagert krijgt haar voer in de kattenkamer, dan kan de deur even dicht en heeft zij de tijd en ruimte om rustig te eten.
De obesipoes krijgt haar eten op het aanrecht, zodat die haar eten op kan eten zonder dat de hond haar eten opvreet.
De hond eet in de woonkamer, met de deur dicht zodat obesipoes zijn brokken niet opvreet.

In het begin vergde dit organisatorisch talent maar eenmaal in dit ritme verloopt het prima.
Sterker nog ik heb een tijdje 4 katten gehad die elk apart aten ivm verschillend voer (de een light, de ander sensible, de volgende renal en de laatste regulier) en ook dat ging prima.

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 07:42

Ik heb 3 katten apart gevoerd en tegenwoordig nog maar 2. Isis was veel te dik en moest speciaal voer afgewogen per dag.

3 a 4 keer per dag kregen ze dan gescheiden te eten. Isis in de gang en de andere 2 in de woonkamer. Na 20 minuten de bakjes weer opruimen en later weer hetzelfde. Isis is hierdoor in een half jaar tijd bijna anderhalve kilo afgevallen.

Probeer bij de te dikke kat de brokjes af te wegen en die hoeveelheid verspreid over de dag te geven. Je kan ook kiezen voor brokjes van de dierenarts, bij een goede dierenarts mag je dan maandelijks een gewichtscontrole plannen. Dat vond ik persoonlijk erg fijn en op de eerste zak kregen we 50% korting.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-18 15:09

Dankjewel voor de reacties!

Ik kan nogal een stress kip zijn met nieuwe situaties :’) ben bang dat de poezels daar dan last van krijgen Haha
Wenden jullie katten er snel aan?

Goeie tip van het DA voer, ze moeten binnenkort weer geeent worden dan vraag ik daar gelijk naar!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:36

De eerste dag at de veelvraat meteen netjes het bakje leeg en de anderen liepen na een paar hapjes weer weg. Toen ze eenmaal door hadden dat de bakjes na 10 minuten weer weggehaald werden ging het snel beter.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-18 07:12

Nou, heb de vuurdoop met ze gehad!
Helaas iets anders dan mijn voorkeur had want obesipoes (goeie Lor!) bleef op zolder hangen Haha. Dus nu de slanke dames op de hobbykamer gezet met voer en obesipoes op de gang.

Ik geloof dat obesipoes 2 happen heeft gehad en de slanke dennen niets, maar het is een begin! De eerste stap is gezet!

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 07:27

Ik heb ook een obesipoes en een normale dunne poes. Obesipoes eet altijd in een keer haar bakje leeg, normale poes eet een paar brokjes, gaat weer slapen of spelen en eet daarna weer wat brokjes. Wij hebben het bij haar niet voor elkaar gekregen dat ze in een keer genoeg ging eten (voor een hele dag bijvoorbeeld, als we naar het werk zijn). Dus onze katten hebben tot hele lang tijd overdag afgezonderd van elkaar geleefd, tussendeur dicht.

Als we dan thuis waren, zetten we het eten van normale poes opzij, zodat obesipoes er niet bij kon. Als we gingen slapen, gingen ze weer apart. Normale poes werd erg misselijk en moest vaak overgeven van het niet eten (paar keer getest), dus de hele dag zonder brokjes totdat we thuis waren, was geen optie.

Wij hebben toch diep in de buidel getast om zo'n chip voerbak te halen, wat een verademing! Normale poes kan gewoon lekker de hele dag door eten wanneer ze zin heeft, en obesipoes kan er niet bij.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-18 12:45

Aii dat is een lastige situatie idd Rena! Snap dat de chip voerbak dan een verademing is!

Net een 2e poging gedaan, obesipoes nu op de hobbykamer met deur dicht. Had even wat voeten in de aarde om de slanke dennen r weer uit te krijgen.

Slankste den heeft daarna op de gang gegeten en de ander vond het toch te spannend.
Dat us sowieso een rare, bij iedere nieuwe zak voer (gewoon zelfde merk) gaat ze drie dagen in staking en eet dan weer Haha.

Maar so far so good, alles wat niet opgegeten is gaat weg en straks weer een poging!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 12:55

Hier krijgen ze ook alle 3 ''apart'' eten. Maar wel in dezelfde ruimte. Ik voer 2x per dag.

Ochtend KVV:

Dex eet heel snel, en dan gaat hij de anderen wegpesten bij hun voerbakjes. Hij krijgt daarom vrij veel water bij zijn vlees. Dan moet hij het echt oplikken. Hij zit op de eettafel.

Pooh eet normaal. Dus gewoon kvv met een klein beetje water. Hij eet op het bureau.

Poohma eet afwisselend goed. Soms krijgt ze daarom natvoer ipv KVV. Zij eet onder op de krabpaal.

Avond, brok:

Dexter eet het snelst en krijgt dus eten in een voerspel op de grond die ik meestal ook nog ergens tussen zet (muur en kast bijv.)

Pooh eet slecht brokken dus krijgt meestal KVV.

Poohma eet brokjes onder op de krabpaal.

Dit Heb je er opzich vrij snel in. Pooh wil nog wel eens bij Poohma gaan kijken als hij zijn eten op heeft. Maar haar brokjes lust hij niet, als ze natvoer heeft moet ik hem even in de gaten houden.

Dexter loopt als hij klaar is altijd eerst naar het bakje van Pooh. Maar alleen als Pooh klaar is.
Het is dus echt vooral goed in de gaten blijven houden de eerste paar keren. En wisselen ze van bakje gewoon weer terug zetten. Kan zijn dat het het makkelijkste is om dit met twee te doen. Of er voor kiezen om een bench te halen(formaat kleine hond) En daar een van de katten in te zetten die bijvoorbeeld het langzaamst eet. Dat hebben we in het begin met Poohma ook gedaan.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkinghondensnacks.nl/
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://specialmuchi.nl/ - https://www.facebook.com/specialmuchi/
SVI Beveiligingstechniek http://svibeveiligingstechniek.nl

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie