Even een korte situatie schets:
We hebben drie katten, Babsi van +/- 10, Mila van 5 en Lydia van 4 jaar oud. Ze zijn alle drie binnen katten, tot voor kort hebben we met ze in een appartement gewoond.
Onlangs zijn we verhuisd naar een eengezins woning waar ze over een tijdje ook gebruik kunnen maken van de tuin. Door de verschillende verdiepingen hebben ze een bak meer ruimte dan eerst.
Door de onlogische indeling van ons vorige appartement was er een beetje een verstoring in de verhouding tussen de katten, sinds de verhuizing is dit gelukkig volledig opgelost!
Nu hetgeen waarom ik dit topic open, onze lieve Babs heeft het afgelopen jaar overgewicht ontwikkeld. Ze word wat ouder en ons oude appartement nodigde totaal niet uit om te bewegen.
Onze katten hebben altijd beschikking tot voer gehad, voorheen was dit ook geen probleem. De andere twee zijn prima op gewicht.
Verleden jaar was een roerig jaar, bouw van ons huis, financiële druk, ouders geworden, een fikse pnd en toen nog verhuizen.
Ik moet schaamtevol toegeven dat we op dat moment niet alle oog voor onze beestjes hadden.
Inmiddels zijn we dus verhuisd, zitten alle drie de katten beter in hun vel, krijgen ze een bak meer beweging en is er rust in huis.
Nu wil ik graag actief het overgewicht van Babsi gaan aanpakken. Helaas zit het budgetgewijs er niet in om chip voetballen te kopen dus wil ik ze apart gaan voeren.
En hier zit het ‘m dus een beetje in, hoe pak ik dit het beste aan? Als ik eraan denk zie ik 101 beren op de weg, van niet etende en gestreste katten

Ik had her zelf in gedachten om Babsi apart op de hobbykamer te voeren, daar waar ze nu ook eten, en de andere twee samen op de gang. De bedoeling is dan ook om ze afgemeten porties te gaan voeren en dat Babsi dan ook speciaal voer zal krijgen. Ik zal er in het begin bij blijven om erop toe te zien dat er ook gegeten word.
Ik neem aan dat als we dit een poos doen ze vanzelf door krijgen wanneer ze kunnen eten en wanneer niet?
Mijn grootste ‘zorg’ is een beetje dat Lydia er niet tegen kan als een kat apart zit. Ze raakt dan in de stress en gaat zitten roepen en krabben aan de deur. Ik ben een beetje bang dat haar dir afleid van het eten. Maar denk dat dat iets is wat de tijd zal moeten uitwijzen.
Hebben de bokkers nog handige tips en tricks?