Hond depressief na amputatie staart?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Charisma

Hond depressief na amputatie staart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 08:18

Hoi allemaal,

Een 3-tal weken geleden kwam ik thuis van de jumping en manlief vertelde me dat onze galgo (11j oud al) met zijn staart tussen de deur had gezeten. We hadden bezoek dus konden niet dadelijk naar de DA gaan, maar zo gauw deze weg waren (2u later ongeveer) zijn we naar de DA gegaan. Deze constateerde een grote wonde op de punt van de staart, zo'n cm of 8 naar boven toe. 16 nietjes erin en met verband naar huis, 3d later op controle. 3 dagen later zag de wonde er vrij rustig uit, nieuw verband en terug over 3d op controle.
Helaas bij deze controle zagen ze dat de staartpunt aan het afsterven was, blauw al met zwarte necrotische stukken. Ze had hier al wat bang voor gehad toen ze de wonde de eerste keer zag, blijkbaar genezen zulke wondes heel slecht. Ze raadde toen al amputatie aan, maar ik wilde het nog een kans geven op zo te genezen. Na 3d nieuwe controle afgesproken. Helaas wilde de wonde echt niet genezen, afsterving was al verder naar boven gegaan. Dus 2d later de amputatie afgesproken.

Dit is nu 3 weken geleden. De wonde staat mooi, hij heeft nog ongeveer 1/4 staart over, blijkbaar zat de afsterving al hoger dan je op het eerste zicht kon zien.
Hij heeft AB gehad en pijnstillers, die zijn nu al een paar dagen uit. Het ziet er mooi en rustig uit, soms komt er nog wat wondvocht en stiekem likt hij er wel eens aan, maar al bij al gaat het goed.

Alleen heb ik echter het idee dat hij depressief is. Hij ligt veel meer, is wat gelaten en lijkt minder plezier te hebben in alles. Eet wel nog steeds heel goed, wil zijn wandeling nog doen en gaat nog fijn mee buiten. Maar toch he...ik zie iets aan mijn hond...

Zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt? En zie ik spoken of kan het echt zijn dat hij een treurt om zijn staart? Of zijn het fantoompijnen?
Vandaag moet hij terug op controle voor een foto te laten maken en de wonde te controleren, ga het zeker eens aanhalen, maar vroeg me af of iemand hier me al wat kon verderhelpen/geruststellen/tips kan geven om hem terug wat happier te maken!

Hier het slachtoffer, toen nog met staart :)
Afbeelding

Anoniem

Re: Hond depressief na amputatie staart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 08:21

Wow wacht. Dus omdat jullie bezoek hadden, gingen jullie niet meteen naar de DA..?

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 08:22

Heeft hij niet nog gewoon veel pijn?
Vind het wel bijzonder dat jullie een hond met een wond van 8 cm twee uur laten wachten op hulp omdat er bezoek is..

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 08:22

_Dominique schreef:
Wow wacht. Dus omdat jullie bezoek hadden, gingen jullie niet meteen naar de DA..?

Dat viel mij ook al op -O-

Kan het niet zo zijn dat hij nog aan zijn nieuwe evenwicht moet wennen? En dat hij zich een soort van dronken voelt als hij loopt. De staart is echt iets waar een hond zich met balanceert, en als die ineens wegvalt, zal hij nog wel eens wat duizelig kunnen zijn. Verder heb ik er geen ervaring mee eerlijk gezegd. Wat zegt de dierenarts ervan.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 08:24

Man man, stuur je bezoek naar huis en ga zsm naar de DA. Ongelooflijk wat mensen af en toe bedenken.

Anyway, een amputatie is niet zomaar iets, geef hem nog even te tijd en laat hem niks doen waar hij geen zin in heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 08:25

Gelukkig was ik niet de enige met die gedachte. Arm beest.

Heb gelijk vrij weing zin om nog advies te geven. Bel je DA maar voor advies. ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 08:25

Een oudere hond hersteld wat langzamer. Er is even tijdelijk een lager levenstempo aan moeten nemen en het duurt even voor ienweer even fit is als ervoor.

Staart zorgt indd voor evenwicht en zeker bij een windhond.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 08:26

Zou wat zijn als je als persoon je vingertopje eraf snijdt of zo, en dan maar gewoon even wacht 2 uur totdat het bezoek weg is. Dat doe je voor jezelf toch ook niet? Dan ga je toch ook als een speer naar de SEH?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 08:27

Je hond heeft waarschijnlijk erg veel pijn.. Hij heeft een amputatie gehad he?!
Over dat twee uur wachten ga ik maar niets zeggen.

Anoniem

_Dominique schreef:

Bizar inderdaad. De gezondheid van je dier gaat toch voor? Als een kind met de hand tussen de deur had gezeten wacht je toch ook niet 2 uur met naar de dokter gaan?

Dat gezegd hebbende, de hond kan inderdaad mentaal wat last hebben van al het gebeuren. Leren leven met een lijf dat ineens anders of minder functioneert kost tijd en het ene dier is daar flexibeler in dan het ander. Onderschat echter ook de nasleep van medicatie en narcose niet, daar kan een lichaam (en daarmee geest) flink van ontregeld raken. Eventueel met wat supplementen en probiotica de boel weer een boost geven en verder tijd, rust en regelmaat. Sterkte met je hond. :)

Ianthe

Je hond ruim 2 uur pijn laten lijden omdat je bezoek hebt, serieus :(

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 08:28

Ik denk dat hij gewoon nog moet wennen aan balans. Windhonden, als je ze ziet rennen, gebruiken echt hun staart voor de balans erbij. Die heeft hij nu minder. En het is natuurlijk een hoge hond, misschien dat dat het ook allemaal wat lastiger maakt.
Geef hem tijd, kaart het even aan bij de dierenarts en vraag het na :) beterschap!

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 08:30

Nou goed, dit is weer typisch bokt, ik heb echt het allerbeste voor mijn hond. Het bezoek wat ik had was mijn schoonvader, die zit elke dag in een revalidatiecentrum omdat hij een zware hersenbloeding heeft gehad. Ze komen die met de ambu terug halen, was zijn eerste uit huis bezoekje! Dus nee, ik kan die man niet zomaar naar huis sturen! Hij is halfzijdig verlamd en kan niet spreken, ik kan die niet gewoon thuis alleen laten. En als hij naar het toilet ofzo moet moeten we hem met 2pers helpen, dus ook ik of mijn man alleen kon niet even naar de DA.

Mijn man had de wonde al verbonden toen ik thuis kwam, het leek een klein sneetje op het eerste zicht, toen we bij de DA aankwamen en het haar werd weggeschoren kwam de grootte van de wond naar boven! Ik heb nu al spijt van dit topic, mensen kunnen toch ongelooflijk ongevoelig zijn ;(
Laatst bijgewerkt door Charisma op 08-06-18 08:36, in het totaal 1 keer bewerkt

CharlotteCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 08:31

Heb je het idee dat hij minder happy is sinds de pijnmedicatie is gestopt en gebruikt hij zijn staart gewoon goed als in kwispelen e.d.? :-) Heeft de dierenarts gecheckt of de staartwervels allemaal in orde zijn nadat zijn staart tussen de deur heeft gezeten, evt. dat daar ongemak vandaan kan komen? En heeft hij een kap op tegen het likken? Daar kunnen honden namelijk ook depressief van worden.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 08:32

Hij ziet er misschien ook wat depressiever uit omdat hij niet meer kwispelt als voorheen. Dat maakt qua uitdrukking van een hond ook een heel verschil. Beterschap met je hond.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 08:34

Hij lijkt nu niet echt veel pijn mee te hebben, de eerste dagen was dit anders. Het zou kunnen dat hij zijn evenwicht wat moet vinden, maar fysiek lijkt er niks mis met hem, doet ook gewoon normaal gelijk ervoor. Maar hij lijkt mentaal echt wel last te hebben van het gebeuren, dat vroeg ik me gewoon af of mensen hier ook ervaring mee hadden.

Hij kan nog gewoon kwispelen met zijn stomp, en doet dat ook gewoon als hij blij is :)
Hij krijgt vandaag een controlefoto om te kijken hoe het allemaal op beenderig niveau aan het genezen is.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 08:39

Wij hebben vroeger ook eens gehad dat de wat oudere hond (ook 11) na een kleine ingreep niet meer helemaal terug de oudr werd. Alsof ie ineens een stuk ouder was. Komt wel goed met liefde en tijd en pas je aan zijn tempo en energie aan.

Wat een chaotische dag moet het zikn geweest met je vader en dit.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 08:43

Charisma schreef:
Nou goed, dit is weer typisch bokt, ik heb echt het allerbeste voor mijn hond. Het bezoek wat ik had was mijn schoonvader, die zit elke dag in een revalidatiecentrum omdat hij een zware hersenbloeding heeft gehad. Ze komen die met de ambu terug halen, was zijn eerste uit huis bezoekje! Dus nee, ik kan die man niet zomaar naar huis sturen! Hij is halfzijdig verlamd en kan niet spreken, ik kan die niet gewoon thuis alleen laten. En als hij naar het toilet ofzo moet moeten we hem met 2pers helpen, dus ook ik of mijn man alleen kon niet even naar de DA.

Dat is erg vervelend zeg, heel veel sterkte met de situatie!
Echter kun je ons toch niet verwijten dat we hier om schrikken? Had het dan of niet benoemd of wat beter uitgelegd.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 08:44

Forumster: bedankt! Het is idd sowieso met mijn schoonvader al een hele heftige periode.
Het lijkt idd of het hem een stuk achteruit heeft gezet, hij was kort daarvoor ook al onder narcose geweest voor een melanoom en enkel vettumoren te laten weghalen. Het is op korte tijd misschien gewoon teveel geweest. Wat TLC zal hopelijk helpen de komende tijd!

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 08:45

Captain: doe ik ook niet, maar mensen kunnen ook gewoon vragen waarom ik 2u heb gewacht voor dat ze me al beschuldigen dat ik niet goed voor mijn hond zorg. Ik heb geen kinderen en mijn hond is mijn alles, dus het kwam heel hard aan die verwijten!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 09:10

volgens mij weet je hond door zijn leeftijd wat meer van de narcose en is niet de amputatie de grootste boosdoener van zijn "depri" zijn.
Hond ve collega is na een spoedoperatie op 10-jarige leeftijd (groot ras) ook 3-4 maanden wat "van slag" geweest...

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 09:12

Petitparis: zou best kunnen, zeker omdat het 2x kort na mekaar is geweest misschien...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 09:13

Ik denk dat je hond gewoon wat aanpassingsvermogen nodig heeft. Onderschat ook niet het overbrengen van jouw gevoel op de hond. Jij hebt nu het idee dat hij "zielig" is omdat hij dit allemaal meemaakt, waardoor je een beetje in de zielige sfeer blijft hangen en een hond pakt dat feilloos over.

Vergeet ook niet dat zoiets een behoorlijke impact heeft. Eerst pijn zonder "reden", dan tal dierenartsbezoekjes, vreemden aan zijn lijf, pijn ernaast, dan bij de DA achtergelaten, onder narcose, wakker worden in een vreemde omgeving, nog pijn, nog meer gewriemel aan zijn lijf door vreemden, het missen van een lichaamsdeel dat die al zijn hele leven gewend is. Behoorlijk wat aanpassingen.

Ik zou zeggen, zo snel weer over tot de orde van de dag, maar bouw rust in (nu niet naar drukke avondmarkten maar even een paar weekjes iets minder prikkels), en het even aanzien, eenmaal het goed genezen is zal je kunnen zien of er effect is op het lichamelijk gedeelte of niet.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 09:18

In sommige gevallen is een verhaal zonder details op Bokt zetten slimmer. Man, man, man, wat een reacties gelijk weer.

TS, sterkte met de situatie met je schoonvader! En natuurlijk voor jullie hond. Ik denk dat je hem nog even de tijd moet geven. Een leven zonder staart is voor dieren (mer staart) best even wennen. En dan met de combi narcose en pijn, kan ik me goed voorstellen dat de honden even uit zijn doen is.

Goed in de gaten houden, lekker verwennen en hopen op snel de oude vertrouwde hond die jullie kennen! :(:)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 09:23

Narcose is raar spul.
Voor mij als mens duurt het al een paar weken om weer mezelf te zijn.

In 1994 had mijn 1e cocker spaniel pup een geamputeerde staart.
Eerste jaar kon hij soms jankend van de pijn naar zijn staart grijpen.
Daarna werd dat minder.

Ik weet niet of dieren ook fantoompijn kunnen hebben. Lijkt mij best logisch.