Hondenpoep opruimen, milieuvriendelijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Hondenpoep opruimen, milieuvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 11:21

De afgelopen tijd is het echt een gespreksonderwerp dat de plasticconsumptie geminderd moet worden. Ik ben het er 100% mee eens en begin er ook echt op te letten.

Vanmorgen liep ik met de hond en realiseerde me ineens dat mijn broekzak vol plastic wegwerpartikelen zit. Ik ruim namelijk altijd heel netjes de poep op, met een boterhamzakje :o

Dat moet milieubewuster kunnen, bij voorkeur zonder met gore schepjes te lopen oid.
Dus wat kan ik doen, ideetjes?

AlphaDaemon

Re: Hondenpoep opruimen, milieuvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:22

Biologisch afbreekbare zakjes? Die heb je ook voor bijvoorbeeld in een GFT-afvalbakje.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:23

Tegenwoordig zijn er biologisch afbreekbare hondenpoepzakjes op de markt :)

edit: zag dat AlphaDaemon me voor was :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 11:24

AlphaDaemon schreef:
Biologisch afbreekbare zakjes? Die heb je ook voor bijvoorbeeld in een GFT-afvalbakje.

Daar zat ik inderdaad aan te denken, kan alleen geen kleine afbreekbare zakjes vinden die ook nog betaalbaar zijn. Ga geen 50 cent per zakje betalen oid zoals die hondenpoepzakjes :Y)

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:25

De action heeft 10 liter bio afbreekbare zakjes. Misschien kan je die knippen en aan de onderkant weer vastsmelten? Dan zijn ze niet zo duur

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 11:26

Jikkeee schreef:
De action heeft 10 liter bio afbreekbare zakjes. Misschien kan je die knippen en aan de onderkant weer vastsmelten? Dan zijn ze niet zo duur

10 liter :oo
Het is voor mijn poedels, niet mijn paarden :+

Denk dat vastsmelten niet gaat met die dunne dingen. Brand je toch snel gaten in.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:27

Action heeft ook kleine GFT zakjes, ik heb laatst een rolletje gekocht maar ik heb geen idee wat ik ervoor betaald heb.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:29

Neem een washandje mee, kan je 'm thuis leeggooien en uitwassen.

Schuur_

billionache

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:30

Ik ruim het ook netjes op met afbreekbare zakjes, het verschil is dat vaak bij de grote wandel paden ze al ophangen en mensen ook netjes maar 1 of 2 mee nemen :p

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:31

antje_vip schreef:

.... wat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:32

Er zijn ook papieren zakjes

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:36

Liesje1611 schreef:
antje_vip schreef:

.... wat?

Precies dit, getverdemme! Lekker ook in de wasmachine bij de rest van je kleding.. Brrrr

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:38

https://www.petfooddiscount.nl/product/ ... gLu9PD_BwE

Ik gebruikte destijds deze. Dit een soort schepsysteem in waardoor je de poep ook niet aanraakt (ik vond dat altijd beetje goor, ook met plastic er tussen).
In gras vond ik ze niet altijd even handig moet ik er wel bij zeggen.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:40

Ruil je hond in voor een kat.
Dat hoef je niet op te ruimen. Scheelt zakjes :+

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:43

XladyX schreef:
antje_vip schreef:

Precies dit, getverdemme! Lekker ook in de wasmachine bij de rest van je kleding.. Brrrr

Ze wil toch milieuvriendelijk? :Y)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:43

Dit heb ik me ook al afgevraagd. Op plaatsen waar het hindert ruim ik de poep ook netjes op. Maar bv hier in de buurt is een losloopgebied. Ongeveer 6ha bos. Bij de ingang staat een bordje dat je moet opruimen en dan staat er een minuscuul vuilbakje bij. Direct vol natuurlijk en dan staat het errond vol zakjes-met-kakjes. Ik vind in dat geval dat opruimen slechter is dan niet-opruimen (tenzij het op het pad ligt). Niet-opruimen -> het vergaat gewoon. Wel-opruimen -> extra plastic afval, vuilnisbak moet geleegd worden, dus daar komt iemand met een bestelwegntje naartoe om dat leeg te maken. Ook het zakje (zelfs al het bio-afbreekbaar is) heeft al een ecologische inpact voordat het gebruikt wordt. Dus in een aantal gevallen heb ik de indruk dat het middel erger is dan de kwaal.

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:46

Azmay schreef:
De afgelopen tijd is het echt een gespreksonderwerp dat de plasticconsumptie geminderd moet worden. Ik ben het er 100% mee eens en begin er ook echt op te letten.

Vanmorgen liep ik met de hond en realiseerde me ineens dat mijn broekzak vol plastic wegwerpartikelen zit. Ik ruim namelijk altijd heel netjes de poep op, met een boterhamzakje :o

Dat moet milieubewuster kunnen, bij voorkeur zonder met gore schepjes te lopen oid.
Dus wat kan ik doen, ideetjes?

Ik zit daar ook weleens mee, ik gebruik ook plastic poepzakjes en zou graag milieuvriendelijker willen.
Maar in de dierenwinkel zijn de biozakjes echt 5-10x zo duur dan de normale.

Maar de links die al gegeven zijn zien er goed uit! Ik ga ook wat dieper speuren.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:47

Liesje1611 schreef:
antje_vip schreef:

.... wat?

Ik doe dat ook altijd milieu vriendelijk en goedkoop, wat wil een mens nog meer. :j

Spoiler:
niet dat ik een hond heb

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 11:50

Washandje word hem niet, iets nattere poep en je loopt met een poepstempel rond :=
Kat is aanwezig, loop er regelmatig poep van op te ruimen in de paddock :')
Papieren zakjes lijken me onprettig, maar het valt eens te proberen.
Denk dat ik toch eens voor betaalbare bio-afbreekbare boterhamzakjes ga kijken :j

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 12:03

Bio-afbreekbaar plastic blijft alleen wel gewoon plastic, natuurlijk. Heeft een goede naam, maar is in wezen even belastend voor het milieu als andere soorten, niet bio-afbreekbare plastics.
Al snap ik heel goed dat je niet in de weer gaat met washandjes of papieren zakjes. Je zou een Tupperware bakje kunnen overwegen, maar die na iedere wandeling uitwassen, is ook geen fijne oplossing denk ik :+

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 12:05

Ik heb gewoon zakjes vd Action, die bruinpaarsige met vanillegeur.
Zijn volgens mij niet biologisch afbreekbaar ofzo maar de enkele keer dat mijn hondje buiten de tuin poept maakt dat voor mij niet uit.
Daarnaast heb ik een poopscoop voor de poep wat in de tuin ligt, dan kan ik het direct in de groene container gooien:
Afbeelding
Wat biologisch afbreekbaar kattenbakkorrel erbij (bijv van het verschonen vd kattenbakken, ik gebruik cats best eco plus maar houtkorrel werkt ook wel) en de stank wordt aardig geabsorbeerd.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 12:06

Ik lees ook even mee. Met drie honden zijn veel dingen eigenlijk te onhandig, of wordt het heel duur. We hebben nu gewoon boterhamzakje, maar wil eigenlijk inderdaad wel wat anders.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 12:06

Sterrendief schreef:
Bio-afbreekbaar plastic blijft alleen wel gewoon plastic, natuurlijk. Heeft een goede naam, maar is in wezen even belastend voor het milieu als andere soorten, niet bio-afbreekbare plastics.
Al snap ik heel goed dat je niet in de weer gaat met washandjes of papieren zakjes. Je zou een Tupperware bakje kunnen overwegen, maar die na iedere wandeling uitwassen, is ook geen fijne oplossing denk ik :+

Is een beetje de vraag hoe ruim je plastic ziet vermoed ik, volgens mij is het meeste daarvan van (mais)zetmeel gemaakt?
Tupperware bakje lijkt me minder ideaal, heb dadelijk 2 honden en dan kan ik wel een stapel mee gaan sjouwen ook :')