Hoe mijn hond beschermen tegen loslopende kat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 22:51

Hoe komen deze mensen dan aan hun nestje? Nog vóór 1 april? Of zijn ze geregistreerd fokker?

By the way, met een emmer water gaan wandelen? Come on, ik denk dat ts vooral iets heeft aan realistische adviezen :roll:

Ik zou vooral proberen die route te vermijden, al voelt dat erg onrechtvaardig, maar voor jouw hond (en voor jou) is de wandeling zo geen leuk uitje meer.
Voor onverwachte situaties een zweepje meenemen vind ik nog wel een optie. Daar heb je niet zoveel last van.
En elk voorval melden bij de politie, en zelf met datum en tijd noteren (dagboekje maken)

Ik ken dit soort katten ook helaas. Ik heb een herder gehad die goed met katten kon, maar toen er één uit de heg vol op haar dook gaf ze hem met een flinke snauw te verstaan dat ie dat beter niet kon proberen.
Maar mijn Rottweiler was als de dood voor zo'n terror kat. Als zij hem eerder zag dan ik sleurde ze me zo de stoep af, de straat op. Auto's of niet, die kat trok ze echt niet.

Het blijft een meten met twee maten: een hond die een kat een boom injaagt is op zijn minst niet opgevoed of asociaal. Een kat die aanvalt kan zijn goddelijke gang gaan want als de hond zich verdedigd is toch de hond weer de aso.
Een hond die een keer een haas weet te vangen en doodbijt is een soort misdadiger, terwijl er legio katten zijn die dagelijks vogeltjes doden.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 06-06-18 23:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Zoe_97

Berichten: 9457
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Hoe mijn hond beschermen tegen loslopende kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 22:54

Ik geloof dat enkel erkende catterys ongecastreerde kittens aan mogen kopen.

DapharaJarig

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 22:58

GDG schreef:
Schuur_ schreef:
Ze vertelde me ook dat er vanaf 1 april 2018 een sterilisatieplicht is. Aangezien poeslief net kittens heeft gekregen denk ik dat ik ook eens een melding ga maken

Voor wie geldt dat en door wie is dat opgelegd?



Is in België bij wet geregeld! Alleen geregistreerde fokkers/kwekers mogen open dieren hebben.

Edit, ik zie dat de vraag al beantwoord is. Het zal tijd worden dat ze dit ook in NL zouden doorvoeren!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 23:01

Wat een aparte term "open dieren", nog nooit eerder gehoord in dit verband.
En ja voor die geregistreerde fokkers een lucratieve wet natuurlijk.... :+
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 06-06-18 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

DapharaJarig

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 23:03

Kuggur schreef:
Wat een aparte term "open dieren", nog nooit eerder gehoord in dit verband.


Misschien fokkers praat? Ik fok al jaren en heb dus “open” katten en castraten.
Kan me voorstellen dat de term bij liefhebbers niet bekend is.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 23:04

Daphara schreef:
Is in België bij wet geregeld! Alleen geregistreerde fokkers/kwekers mogen open dieren hebben.

Edit, ik zie dat de vraag al beantwoord is. Het zal tijd worden dat ze dit ook in NL zouden doorvoeren!


En werkt het in de praktijk? Is het voldoende te controleren? (Of is het te vroeg om daar iets over te zeggen?)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 23:09


DapharaJarig

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 23:11

Nikass schreef:
Daphara schreef:
Is in België bij wet geregeld! Alleen geregistreerde fokkers/kwekers mogen open dieren hebben.

Edit, ik zie dat de vraag al beantwoord is. Het zal tijd worden dat ze dit ook in NL zouden doorvoeren!


En werkt het in de praktijk? Is het voldoende te controleren? (Of is het te vroeg om daar iets over te zeggen?)

Ik zou het niet weten, ik woon niet in België. Ik weet wel dat sinds ze dat ingevoerd hebben, veel raskittens van NL naar België verkocht worden.
Vroeger had ik hooguit 1x per jaar een Belgische aanvraag en dan meestal voor een katje voor de fok, nu heb ik regelmatig Belgische liefhebbers op de wachtlijst staan en ik woon 2 uur van de grens af. Een vriendin uit Friesland heeft zelfs 4 van haar 6 kittens naar België verkocht aan liefhebbers, allemaal netjes gecastreerd.

Dus ik denk wel dat het aanbod in rasloze katjes, mix katjes, “oh leuk een nestje” kittens en broodfok is afgenomen in België. Nadeel voor de Belgen is alleen dat de prijzen van kittens van geregistreerde fokkers onwijs gestegen is, meer dan de bijgekomen castratiekosten voor de kittens. Waar ze vroeger voor een Birmaan rond de €650 vroegen, is dat nu al rond de €950. Daarom komt er nu ook veel uit Nederland die kant op, wij hanteren “normale” prijzen.

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 23:19

[quote="Nikass]

By the way, met een emmer water gaan wandelen? Come on, ik denk dat ts vooral iets heeft aan realistische adviezen :roll:

[/quote]

En waarom precies is het geen realistisch advies? Heeft hier ontzettend goed gewerkt. Die route gaan ontwijken lijkt mij nou geen realistische oplossing, dan zit die kat straks ook op andere plekken en kan je nergens meer gaan lopen?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe mijn hond beschermen tegen loslopende kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 01:13

Sorry, maar sommige katten zijn niet bang voor water. Onze kat van 10 maanden, die baddert, loopt onder de tuinslang door, zit in de wasbak, doucht etc. Die krijg je niet weg met water.

Ik heb al mn hele leven katten en honden en er zijn altijd ook honden en katten in de buurt. Het is weleens gebeurt dat een hond van buren een kat heeft gepakt van andere buren die de tuin in kwam. Maar een kat die zo op straat aanvalt???? Die is niet goed volgens mij. Ik heb dat echt nog nooit meegemaakt, zeker niet zo heftig.
Zelfs boerderij en stalkatten die wat wilder zijn, hebben zich nooit zo gedragen naar honden.

Lekker dat ze daar ook een nestje mee hebben. Moeders zijn een voorbeeld, dus niet fijn.

Als die mensen hun poes niet binnen gaan houden of iig in de tuin, zoals wij dat doen bijv, dan begin je niks en zal dit zich echt blijven herhalen denk ik.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 08:16

xMalibu schreef:
[


Ik weet niet hoe jij wandelt, maar met een volle emmer water zeulen is niet echt relaxed. En dan vliegt de kat uit de heg, dan moet je eerst je hond los laten om met twee handen de emmer te kunnen omkieperen? Komt niet erg makkelijk en effectief over.

Schuur_

Berichten: 4886
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 09:28

Nikass schreef:
Hoe komen deze mensen dan aan hun nestje? Nog vóór 1 april? Of zijn ze geregistreerd fokker?

By the way, met een emmer water gaan wandelen? Come on, ik denk dat ts vooral iets heeft aan realistische adviezen :roll:

Ik zou vooral proberen die route te vermijden, al voelt dat erg onrechtvaardig, maar voor jouw hond (en voor jou) is de wandeling zo geen leuk uitje meer.
Voor onverwachte situaties een zweepje meenemen vind ik nog wel een optie. Daar heb je niet zoveel last van.
En elk voorval melden bij de politie, en zelf met datum en tijd noteren (dagboekje maken)

Ik ken dit soort katten ook helaas. Ik heb een herder gehad die goed met katten kon, maar toen er één uit de heg vol op haar dook gaf ze hem met een flinke snauw te verstaan dat ie dat beter niet kon proberen.
Maar mijn Rottweiler was als de dood voor zo'n terror kat. Als zij hem eerder zag dan ik sleurde ze me zo de stoep af, de straat op. Auto's of niet, die kat trok ze echt niet.

Het blijft een meten met twee maten: een hond die een kat een boom injaagt is op zijn minst niet opgevoed of asociaal. Een kat die aanvalt kan zijn goddelijke gang gaan want als de hond zich verdedigd is toch de hond weer de aso.
Een hond die een keer een haas weet te vangen en doodbijt is een soort misdadiger, terwijl er legio katten zijn die dagelijks vogeltjes doden.


Ben ik het mee eens hoor. Vandaag tijdens de wandeling een andere kat tegengekomen die uitgestrekt op straat lag te zonnen. Hond half over de zeik maar kat liep gewoon weg toen ze ons zag. Dat vind ik helemaal prima!
Ik heb nu mijn safestick mee voorlopig maar vnadaag ga ik toch nog naar de Decathlon, koop ik ineens een zweepje. Is ook makkelijk voor mij om als verlengstuk te gebruiken bij het trainen van de woef.

En hoe komt ze aan die kittens? Euh ja, helaas wil het niet zeggen dat als die wet is ingegaan, iedereen massaal naar de DA gaat voor hun katten te steriliseren. Zal dus meer een uitdoofproject worden. Ben een enorme voorstander van deze regeling! Ik heb ook melding gemaakt van de betreffende dame bij de FOD over het feit dat ze een nest heeft en ik vermoed dat ze ze niet laat chippen of castreren.

Kan je doen bij de milieudienst van de gemeente of online. We hebben hier trouwens in de stad een enorm zwerfkattenprobleem. Bij de supermarkt loopt het vol en ook het ene nestje na het andere.

Hond is voor de rest wel ok, pilletjes meegekregen moest het toch gaan zwellen of pijn doen en gisteren aan de diarree van de stress. We zijn dus nog een heerljke avondwandeling gaan maken langs de Maas en een terrasje gedaan met mijn ouders. Ik heb deze ochtend ook geprobeerd om de chihuahau te overtuigen om mee te wandelen maar die is geen fan van buitenlucht. Hoe klein die ook is, daar kwam die kat niet ongeschonden mee weg.

En verder hoop ik nog altijd dat betreffende kat onder een auto loopt. Beter voor het beestje en voor de buurt.

Ikzelf ben wel nog erg onder de indruk, vooral van die dames. Vandaag kwam 1 van hen mij voorbij in de auto en er werden gebaren gemaakt ed. Ik ben langs het pleintje afgelopen ipv er over en er werd naar me gewezen en over me gepraat met weer andere vrouwen dus mijn veiligheidsgevoel is er aan voor de moeite. Als er in het Marokkaans/Arabisch van alles na wordt gesist voel je je echt niet welkom in je eigen buurt.

Dit is trouwens het slachtoffer in kwestie. Op zijn zij de schade
Afbeelding

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Hoe mijn hond beschermen tegen loslopende kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:10

Och... beet hij maar van zich af! De lieverd!

Wij hebben katers achter stroomdraad. Wanneer nemen eigenaren nu eens de verantwoordelijkheid?

Zweep mee lijkt mij een goeie!

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:20

Zoe_97 schreef:
Daphara schreef:
Ik zou eens goed nadenken voordat er stoffen als peper en azijn in plantenspuien gestopt wordt. Het valt onder dierenmishandeling en is volgens mij strafbaar.

Ik vind sommige ideeen in dit topic echt veel te ver gaan, een hormonale kat kan gewoon erg fel reageren. Zo’n kat moet gewoon zsm geholpen worden en niet mishandeld door boze hondeneigenaren. Dit is niet de schuld van de kat, maar van zijn/haar eigenaar.

En als een hond los op straat loopt en een ander dier aanvalt wordt er moord en brand geschreeuwd


IK héb ook eens een Deense dog van mijn hond geschopt omdat de kop van mijn hond in zijn bek vast zat. Het enige dat je dan hoopt is dat het vreselijk zeer doet...

Ik kán me voorstellen dat je de kat niet veel goeds toewenst als hij jouw dier wat aan doet.. Ik hoop dat jij hem wat respect kan bijbrengen!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe mijn hond beschermen tegen loslopende kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:29

Maar imo is het niet echt normaal gedrag van de kat, dus die lijkt me iets te mankeren. Als die een slechte ervaring heeft met jou of je hond, wordt het gedrag misschien alleen erger en agressiever. Als een kat niet terugdeinst en zelfs je hond aanvalt, verwacht ik ook geen angst voor ene zweepje eigenlijk.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:32

Nikass schreef:
Daphara schreef:
Is in België bij wet geregeld! Alleen geregistreerde fokkers/kwekers mogen open dieren hebben.

Edit, ik zie dat de vraag al beantwoord is. Het zal tijd worden dat ze dit ook in NL zouden doorvoeren!


En werkt het in de praktijk? Is het voldoende te controleren? (Of is het te vroeg om daar iets over te zeggen?)



De wet (het decreet gezien het Vlaanderen is) is nog niet lang ingevoerd, en ik heb niet het gevoel dat er al veel mensen van afweten. Maar hopelijk zal het op termijn wel het aantal oepsnestjes en de grote getallen asielkatten doen verminderen! Ik denk dat het de bedoeling is dat vooral de dierenartsen een beetje de controletaak moeten uitoefenen. Maar ja als je niet met je katten naar de dierenarts gaat blijf je ook lang onbetrapt natuurlijk :+

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Hoe mijn hond beschermen tegen loslopende kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:45

Wat een rotwijven zeg :(
Die kat is ook geen schatje, maar als ik een kat zou hebben die dit soort fratsen uithaalt dan word het een binnen kat.

Wat gaat de politie hier verder aan doen, en heb je ook een melding bij de gemeente gemaakt.

En een andere route moeten lopen 8)7 ik zou dat dus stug niet doen je zou toch zeker gewoon moeten kunnen wandelen waar jij wil, en niet plaatsen moeten vermijden omdat er een stel asociale tokkies hun dieren (en hunzelf) niet in bedwang kunnen houden.

Je kan de kat ook nog vangen, halsband in de bosjes gooien en het dier naar het asiel brengen ;)
Ook mag je mijn mechel wel een keer lenen, die houd wel van katten billen :')

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Hoe mijn hond beschermen tegen loslopende kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:54

Snap hier dus echt niet dat er soms zo agressief naar de kat gekeken word , terwijl het beestje in feite niet beter weet.
Kijk eerder naar de baasjes en onderneem daar gewoon actie op , zodat zij weer een oplossing voor hun kat moeten vinden.
Had niet verwacht dat hier op bokt zo naar dieren word gekeken. Ook al vind ik het heel erg voor de hond in kwestie.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37271
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:58

Als mijn hond dergelijk gedrag zou vertonen en zou loslopen en zomaar dieren aanvalt dan vrees ik toch dat ik van de gemeente de verordening krijg hem aan te lijnen te muilkorven of zelfs te laten inslapen. Moet ik dan zeggen ja maar de hond kan er niks aan doen?

Sterker nog hier dus in de wijk meegemaakt. Een dergelijke kat is tegen de verkeerde aangevlogen. Deze hond heeft een keer van zich afgebeten maar daarmee de kat gedood. Hond doet geen vlieg kwaad maar had fikse wonden door de kat. Alleen deze oude lobbes moet nu verplicht de rest van haar leven gemuilkorft rondlopen aangelijnd. Want ze is gevaarlijk terwijl deze kat ook mijn honden en nog veel meer regelmatig aanvloog

Birdie60

Berichten: 8404
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 12:24

Jeetje dat is schrikken.
Normaal hoor je het andersom.
Maar het is toch van de gekke dat ts een andere route moet wandelen?
En voor het zelfde geld zit die in een andere straat.

Schuur_

Berichten: 4886
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 12:29

tylando schreef:
Snap hier dus echt niet dat er soms zo agressief naar de kat gekeken word , terwijl het beestje in feite niet beter weet.
Kijk eerder naar de baasjes en onderneem daar gewoon actie op , zodat zij weer een oplossing voor hun kat moeten vinden.
Had niet verwacht dat hier op bokt zo naar dieren word gekeken. Ook al vind ik het heel erg voor de hond in kwestie.


Baasje is al door drie verschillende hondeneigenaars aangesproken. Wijkagent gaat nu langs etc. Maar ik heb er een hard hoofd in dat de katteneigenaars iets gaan doen. Heel jammer voor die kat maar ik laat mijn niet meer molesteren.

De sterilisatiewet is op 1 april 2018 ingegaan is idd de bedoeling dat dierenartsen controleren en dit ook melden. Zelf kan je ook een melding doen via de FO

Dat is mijn probleem met de route, ik liep al anders omdat in 1 straat het vol katten zat. Incl 2 of 3 agressieve. Vind het ergens jammer dat de kat niet ook op mij is gesprongen.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:41

tylando schreef:
Snap hier dus echt niet dat er soms zo agressief naar de kat gekeken word , terwijl het beestje in feite niet beter weet.
Kijk eerder naar de baasjes en onderneem daar gewoon actie op , zodat zij weer een oplossing voor hun kat moeten vinden.
Had niet verwacht dat hier op bokt zo naar dieren word gekeken. Ook al vind ik het heel erg voor de hond in kwestie.

Ik snap niet dat een kat zo agressief is..

Dat is geen normala gedrag..

Meerdere honden verwonden(dan denk ik dus ook zonder nestje, of heeft deze poes altijd kittens?).. dat is toch niet normaal of acceptabel?
En als de baas dan niets doet dan moet jij maar zeggen, ach arme poes dat hij mijn dier verwond..daar kan jij niets aan doen hoor!

Ik ben absoluut hondenfan (altijd honden gehad) en heb zelf nu 2 katers, maar dergelijk gedrag werd hier absoluut niet getolereerd hoor!

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:49

tylando schreef:
Snap hier dus echt niet dat er soms zo agressief naar de kat gekeken word , terwijl het beestje in feite niet beter weet.
Kijk eerder naar de baasjes en onderneem daar gewoon actie op , zodat zij weer een oplossing voor hun kat moeten vinden.
Had niet verwacht dat hier op bokt zo naar dieren word gekeken. Ook al vind ik het heel erg voor de hond in kwestie.


Wat zou jij doen als er een kat jou hond aanvalt.. Rustig blijven staan kijken, tot dat de hond tot bloedens toe word open gekrabd en gebeten, en de eigenaresse op een afstand toe kijkt en geen actie onderneemt..
Ik heb ooit een loslopende hond van mijn chihuahua af getrokken en per ongeluk tegen een boom gesmeten, baas in kwestie deed ook niets bleef op een afstand kijken en riep de hond die totaal niet meer luisterde.. Vond het heel vervelend voor het dier maar ik bescherm mijn hond wel in zo'n situatie.

Kan me de reacties dan ook goed voorstellen, al blijft de eigenaresse verantwoordelijk voor de kat. Zei hoort dit probleem op te lossen en niet de TS, maar als de eigenaresse niets doet, dan zou ik ook zelf actie ondernemen.

@ TS als de eigenaresse na de wijkagent er nog niets aan doet, dan zou ik de kat proberen te vangen en naar het asiel brengen, ookal heeft ie een bandje om pech voor de eigenaresse dan. Voor hetzelfde geld krabt de kat de volgende keer een hond zijn oog uit!

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:55

Heb toch gezegd water meenemen. Nu doet iedereen alsof ik niks zou doen.
Doelde alleen op de agressieve reacties hier. Daar kan ik niet mee ingaan.
Mss wat beter lezen eerst.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 14:01

tylando schreef:
Snap hier dus echt niet dat er soms zo agressief naar de kat gekeken word , terwijl het beestje in feite niet beter weet.
Kijk eerder naar de baasjes en onderneem daar gewoon actie op , zodat zij weer een oplossing voor hun kat moeten vinden.
Had niet verwacht dat hier op bokt zo naar dieren word gekeken. Ook al vind ik het heel erg voor de hond in kwestie.


Als je zelf dan ook even goed leest. Had je in de OP al kunnen lezen dat de eigenaresse van de kat geen actie onderneemt behalve het bedreigen van de TS.

Daarnaast zie ik hier nergens agressieve reacties.