Kat takelt af... :(

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Kat takelt af... :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 21:17

Ijzer sterk is ze, maar het moet toch wel eens ergens stoppen. Haar 21e levensjaar gaat binnenkort in, maar merk dat ze elke dag achteruit gaat. Het zit er nu toch echt wel aan te komen.

Kyara is nu bijna 20 jaar. Ze eet, drinkt en gaat nog netjes naar de kattenbak. Verder is ze nog altijd even lief. Maar ja, de trap op en af gaan is moeilijk, dus alles is geïnstalleerd op haar niveau. Ze slaapt meer, is het laatste jaar wel erg vermagerd en haar vachtje wordt stilaan ook wel dof omdat ze niet meer zo lenig is en denk ook niet meer de moeite doet om zichzelf te wassen. Ze is al wat tanden kwijt en ondertussen knippen we ook haar nagels als het nodig is. Verder gaat het wel nog goed met haar, ze is nog altijd even lief en enthousiast en soms zelfs nog speels. Maar ik begin wel te merken dat het echt af takelt, ze heeft last van de warmte denk ik en ze is ook wat eenzamer omdat ze de trap nog moeilijk op en af kan (soms doet ze het nog wel, maar niet vaak)

Heeft er iemand nog zo'n oude rakker en heeft tips om het wat beter te maken voor haar? Aub kom niet met reactie's als 'laten inslapen' af, ik heb hier echt geen behoefte aan en weet ook dat ze hier nog niet aan toe is. Moest ze echt af zien had ik dit zeker laten doen, maar dit is niet het geval.

Anoniem

Re: Kat takelt af... :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:27

Ik vraag me eerlijk gezegd af wat je bedoeld met aftakelen, ik lees hier niet het verhaal van een kat die aftakelt maar gewoon een oude kat die moeizaam de trap op komt en verder de kwaaltjes krijgt die in mijn ogen horen bij ouder worden bij katten.
Ik heb 4 jaar geleden mijn kat moeten laten inslapen, bijna 17 die ging in een paar maand van buitenkat naar binnenkat met plukken/knopen in de vacht, nagels doorgegroeid tot onderin de kussentjes, ontlasting liet ze lopen op het laatst en was ineens alleen nog maar binnen en alleen maar aan het slapen.
Jou kat is niet aan het aftakelen zoals ik je verhaal lees, en last van de warmte hebben die van mij (bijna 5 & 9) en die van de buurvrouw (bijna 13) ook, dus dat lijkt me eigenlijk wel normaal.
Voor het naar boven komen zou ik zeggen waarom haar niet optillen de trap op?

Misschien komt het er bot uit, zeker niet zo bedoeld hoor, maar ik denk dat je heel blij kan zijn met een kat van bijna 21 die nog zo fit is! :D

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:29

Wij hebben ook een oudje rond lopen. Welliswaar geen 20, prachtige leeftijd trouwens! En diep respect voor het feit dat je alle aanpassingen voor het beestje over hebt.

Wij zijn van mening dat zo lang ze nog eten, drinken en naar de bak gaan de natuur zijn werk doet. Wat het warme weer betreft zou ik vooral de mogelijkheid bieden tot koele plekjes. Zo gaat die van ons altijd binnen op de koude tegels liggen.

Onze vorige kater, met onbekende leeftijd is heel oud geworden voor ons gevoel. De laatste 3 dagen van zijn leven at hij niet meer en wat hij at werd weer uitgespuugd. Toen wisten we dat het tijd was en hebben we hem in laten slapen.

Succes met de situatie en geniet vooral van de laatste tijden! :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:32

Ik heb 2 katten gehad die ook beiden rond de 18 a 20 zijn geworden (schatting).
Maar die waren op den duur echt afgetakeld, heel anders dan wat jij over jouw kat beschrijft.
Als ik het zo lees, kan jouw kat nog best een tijdje mee.

Misschien kun je iets op de trap bevestigen dat je kat daarop naar boven kan lopen.
Of haar zelf mee nemen naar boven.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:37

Heeft poes supplementen of pijnstillers om net wat makkelijker te bewegen?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:40

Mijn 18 jarige komt ook nog maar nauwelijks buiten. Heeft soms moeite met springen en slaapt 23 uur per dag. Ook wat mager aan het worden en eet matig (maar verbruikt ook niks) zolang ik het gevoel heb dat ze gelukkig is hou ik het zo maar

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:44

Regelmatig op controle bij de dierenarts met die oudjes, dan ben je op tijd bij dingen zoals nierfalen en andere ellende.. Vaak worden de klachten die daarbij passen afgedaan als 'ouder worden' of 'hoort er bij', maar dan is er soms nog wel wat aan te doen :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:58

Ik zou eens een bloedje laten trekken, haar klinisch laten nakijken en haar, als daar niets uit komt, een week op pijnstilling zetten.

Wat voer je? Een oude kat heeft namelijk een verhoogde eiwitbehoefte en doen het vaak het beste op goede kwaliteit natvoer.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 15:31

Ik voer momenteel niks speciaals, maar ze is het laatste jaar wel erg afgevallen qua gewicht. Ze weegt nu nog maar 2kg, en was vroeger echt wel een heel stevige kat. Ze is ook nog maar 1x naar de dierenarts geweest, om te laten steriliseren 18 jaar geleden. Kat komt ook niet verder dan huis, ze komt ook al circa 4 jaar niet meer in de tuin, af en toe zet ik haar zelf wel nog even buiten maar dat lijkt ze helemaal niet fijn te vinden dus dat doe ik dan ook niet meer. Als er een dierenarts bij komt, dan moet die dus ook naar hier komen. Ik riskeer het eigenlijk niet meer om met haar naar een dierenarts te gaan, ook omdat ze verschrikkelijk schuw en bang is. Zou bang zijn dat haar hartje dan wel even stopt met kloppen als ik haar in een bakje in de auto zet. Ik neem haar af en toe mee naar boven en zet haar dan bij mij op bed maar als ik dan in slaap val kan ik haar ook niet terug mee naar beneden brengen. Over het algemeen hebben we wel een koel huis, heb ook de indruk dat als het echt te warm is ze in de inloop douche gaat liggen.
Annet_Dottie: Nageltjes knippen omdat ze anders terug in haar poot groeien doen wij dus ook, staat ook vermeld in het topic :) Echt klitten heeft ze niet omdat ze kortharig is, maar haar vacht is wel vettig. Enig idee of ik die zelf iets of wat kan schoonmaken?
Over het slapen moet ik me dan ook niet echt zorgen baren geloof ik, snap dat zo'n beestje veel meer energie kan gebruiken dan een van 10 jaar.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 15:38

Zou je aan de zijkant van de trap tredes een plank kunnen leggen met vloerbedekking en dwarslatjes erop? Misschien kan ze daar wel op een af?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 15:59

Niets speciaals is geen merk+exacte soort. Ik wil echt naar de analyse en de ingredientenlijst kijken namelijk, daar haal ik een hoop informatie uit.

Als standaard heb ik voor katten die niet snel te dik zijn 200g animonda carny natvoer per dag (verdeeld over 2 en het liefst 3 porties) en dan royal canin sensible 33 zoveel als ze mogen om niet te dik te worden of gewoon onbeperkt.

En eventueel dus een week pijnstilling om te kijken of dat gedragsveranderingen oplevert.

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 16:16

Bij echt warm weer doen we een fles met water in de vriezer en laten deze aanvriezen en dan handoekje rond en voila ruim3u frisse buik rug.

Eventueel een mogelijkheid omhaar achterste opte scheren of helemaal?
'Vieze' vacht is voor de kat ook niet erg prettig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 16:22

Hoe is haar zicht?? Nog steeds goed dan mooi door laten hobbelen, merk je dat het slechter word dan de bloeddruk laten controleren , bij hoge bloeddruk kun je ernsige bijwerkingen krijgen, hartslag veel te hoog, blindheid en epilepsie. Onze bijna 19 jarige is mager, blind en heeft pilletjes tegen hoge bloeddruk. daar kwamen we achter door twee zeer zware epileptische aanvallen maar nu gaat het goed. Zolang ik alles op dezelfde plek laat staan, ze drinkt en plast wel veel maar verder??

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 16:30

Hier een 19 jarige krasse dame, vermoedelijk doof want schrikt als je ineens naast haar staat. vermoeden van lichte dementie omdat ze van je schoot opstaat en dan om je begint te blerren…. Gaat nog elke dag haar rondje mee de hond uitlaten zij het wat langzamer. Staat met eten niet meer op de tenen maar leunt op volle "onderpoot" tot hak aan toe. Is al enige jaren nierpatiënt maar blieft de medicijnen en nierdieet niet. Heeft al heel wat meegemaakt tot een terugkerend abces afgelopen zomer dat zo'n beetje 8 maanden geduurd heeft (en toen kwam er een stukje schedel uitzetten.. toch ongeluk gehad misschien??) Ze gaat wel op de bak, maar plast keurig OVER de rand heen... Ik hou haar nauwlettend in de gaten. maar DA zegt ook: zolang ze haar streken nog heeft, niet aangeeft dat ze chronisch pijn heeft of ongelukkig is en haar dagelijkse dingetjes doet... Ze heeft echt bijna alles van ons leven meegemaakt: verloving, trouwen, kinderen krijgen, ze heeft meegeholpen de kinderen op te voeden zodat ze weten wat een kat is, verhuizing, hond erbij, kattenvrienden (nou ja vrinden.. ze duldt nr 2 nu na 2,5 jaar) erbij, diverse andere huisdieren overleeft... volgens onze DA hebben ze haar bij het uitdelen per abuis 90 ipv 9 levens gegeven...

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 16:35

Leuk om te lezen dat je zo'n oudje lekker haar oude dag laat hebben. Zeker aangezien je aangeeft dat ze al wat tandjes mist, is het misschien goed om naar het voer te kijken. Geef je alleen natvoer/alleen droogvoer? Kan mij voorstellen dat als ze uitvallende tandjes heeft brokjes niet fijn zijn voor haar. Mogelijk geef je dan niet genoeg/geen natvoer waardoor ze zo afvalt? De kat van mijn ouders is inmiddels ook al 15 en heeft af en toe last van één tand. Als ze last heeft hangt haar bekje iets open, at ze niet en werd ze erg inactief. Zou dus best ook bij Kyara aan de hand kunnen zijn.

Voor het traplopen heb ik niet echt tips. Misschien zorgen dat ze ook boven een kattenbak hebt zodat als je haar met je meeneemt ze niet per se voor fundamentele dingen naar beneden moet? Maar dat moet ook haalbaar zijn. Andere optie zou zijn om de ruimte waar je het meest bent voor haar in te richten (weet niet of dat nu al zo is). Zo is ze zo min mogelijk alleen maar hoeft ze ook niet steeds trap te lopen.

Wat betreft de vacht: als mijn kat veel jeuk heeft van de rui of wanneer ze iets in haar vacht heeft dat ze er niet uitkrijgt, dan was ik haar wel eens met hondenshampoo. Zolang je dit niet te vaak doet kan dit geen kwaad, maar het ligt heel erg aan de kat natuurlijk of dit kan. Onze vorige katten zouden mij helemaal opengekrabt hebben als ik dit zou doen, maar mijn katje blijft er vrij rustig onder (eerste keer zal ze onder de olie dus had ik geen keuze).

Heel veel succes in elk geval!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 16:46

Ze krijgt nu 2-3 zakjes natvoer van Wiskas, voor de rest nog droge brokjes maar ik weet niet goed of ze die opeet of onze andere kat daar de dader van is. Voor fundamentele dingen staat alles op 'haar verdieping' dus ze moet nergens meer voor naar boven of beneden, alleen slaapt ze wel eens graag bij mij op bed.
Scheren gaat denk ik pijn doen aangezien ze zo mager is, lijkt mij niet echt verstandig. Ik zal anders ook eens wat fototjes maken met mijn gsm een van deze dagen. Gehoor en zicht zijn nog heel goed. Ze hoort nog heel goed wanneer de voordeur open en dicht gaat :roll:
Ze blert ook wel veel, meestal omdat ze honger heeft en anders omdat ze niet naar boven kan. Haar stoelgang is wel echt nog altijd uitstekend, ze plast ook echt nooit in huis.
Mijn jongere kat (ondertussen ook al 13, is wel een pak minder sterk) plaagt haar wel nog en dat houdt haar volgens mij ook wel jong. Verder heeft ze eigenlijk echt nooit iets gehad in haar leven, ze is nooit ziek geweest of heeft enig kwaaltje gehad. Onze kat van 13 daarin tegen heeft al kanker gehad en tweemaal een blaasontsteking...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 17:45

De wiskas kan goed haar vette vacht verklaren. Dat is kwalitatief laagwaardig voer. Ook is het nutrientarm.

Animonda Carny (combinatiesmaken):
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ten/159617
Ruw eiwit: 11.5%
Ruw vet: 5.5%
Vocht: 79% (dus droge stof 21%)

Wiskas (de meeste varianten):
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ult/614167

Ruw eiwit: 8% (44% lager)
Ruw vet: 4.7% (17% lager)
Vocht: 84% (dus droge stof 16% = 30% minder werkelijke inhoud)

Voor een magere kat is het heel belangrijk om goede kwaliteit eiwit binnen te krijgen. Er zijn nog wel mooiere natvoeren dan carny, maar die kosten dan vaak direct bijna 10€/kg. Dit is nog vrij vergelijkbaar qua kosten als Whiskas.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 17:49

TS: Laat voor de zekerheid ook eens de schildklier testen. KOmt vaak voor bij oudere katten dat ze hyperthyroidie hebben. Symptomen zijn afvallen (ondanks veel eten), slechte vacht, snel warm hebben (!), en nagels/haren die snel groeien. Wellicht is je kat gewoon oud en dan krijgen ze ook veel van deze klachten, maar zou het voor de zekerheid laten checken. Kan met een dieet of medicatie worden aangepakt.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 18:05

Mijn oude kat werd ook mager, moeite met eten en vieze vacht.
Die is enorm opgeknapt van Royal canin 12+ voer, de brokjes.

Van alles geprobeerd, maar dit was echt waar hij het goed op deed.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 18:22

ik heb ook zo'n oudje, een Turkse Van, altijd al slank geweest maar nu erg mager geworden (18+).
Hij heeft 17 jaar gelijkvloers gewoond en sinds een jaar in een huis met een trap en die racet ie nog dagelijks een aantal keer op en af.

Hij heeft wel chronisch niesziekte, maar daar is goed mee te leven. Hij is als (wees)kitten in Griekenland van de straat gehaald en via 1 of andere stichting naar Nederland gekomen. Slechte start gehad dus en nog aardig goed op z'n oude dag.

Wij zijn net wat meer gaan voeren, want hij heeft altijd honger en zeurt dag en nacht om eten. (onbeperkt brok telt niet mee voor hem).

Slapen doet hij erg veel en op schoot zitten is zijn hobby (vooral als je net iets aan het doen bent waar je hem niet bij kan gebruiken 8-) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 18:42

Om heel eerlijk te zijn zie ik hier niet per se aftakeling maar meer een kat die wat aanpassingen nodig heeft. Zoals al aangegeven werd kan voer dat wat rijker is in voedingsstoffen al heel veel betekenen en als ze verder nog een prima leventje heeft is daar niets mis mee toch? Die van ons is 18 geworden en we hebben haar laten inslapen toen ze op een gegeven moment niet meer zelfstandig de bank op kon springen, ze verstopte zich ook de hele tijd en dat was heel naar om te zien. Als ze nog vol levenslust zit zou ik kijken of je met voer dat wat betere voedingswaarden heeft wat kan betekenen in haar vacht en gewicht.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 19:37

Wauw, zo te horen doet je oudje het nog super !

Haar gewicht vind ik idd aan de lage kant. Mss toch wat calorierijkere voeding geven, meer (maar niet té) eiwit geven. Bij de DA vind je ook natvoer die ze geven om aan te sterken, is ook licht verteerbaar. Mss is dat ook iets voor tussendoor?

Goh en de warmte ... het lijkt me niet abnormaal dat ze daarvan last heeft. Anders een ventilator installeren? Wanneer ze dit prettig vindt, zal ze er zich zelf wel bijleggen.

Geniet nog van haar!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 20:39

Natuurlijk valt het snelle gewichtsverlies en het meer en meer slapen erg op. Ook zijn de meeste kwaaltjes die ik op noem echt nog maar van de laatste paar maanden. Buiten haar tanden dan, die is ze wel al een paar jaar kwijt. Bedankt voor de tips van de voeding! Ik hoop deze week langs te kunnen bij de dierenwinkel.

riviera2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 21:22

1 van de eerste tekenen van chronische nierziekte is ook gewichtsverlies. Het kapot gaan van de nefronen in de nieren is tegenwoordig goed af te remmen. Daarbij is artrose iets dat bij wel 60% van de oudere katten voorkomt en ook goed onder controle te houden is met nsaids (over het algemeen). Ten onrechte worden veel klachten bij ouder wordende katten toegewezen aan ouderdom (dus daar zou je in de optiek van veel eigenaren niks aan kunnen doen) terwijl ze prima behandeld of onder controle gehouden kunnen worden met medicijnen. Als mensen klachten krijgen omdat ze ouder worden zeggen we ook niet, ach je word ouder deal er maar mee als er een mogelijkheid is tot behandelen of ondersteunen. Ik denk dat het zeker de moeite waard is voor de kat om eens mee te nemen naar de dierenarts. Ik heb ook een kat die doodsbang is voor vreemde mensen, echter waar ze thuis wegvlucht geeft ze bij de dierenarts een freeze reactie waardoor ze prima te onderzoeken is. Sommige kwaaltjes zijn wellicht prima te behandelen waardoor ze nog aangenamer een hogere leeftijd kan behalen! Succes met je oude dame :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 21:36

Ik heb ook een oudje. Stijf lopen is voor mij een no go. Als ik stijf loop is dat omdat er iets zeer doet, en goed ook. Daarom staat mijn oudje met periodes op een druppeltje metacam. Ondertussen alweer enkele maanden niet nodig gehad. Maar ik wil niet dat ze afziet. Ze heeft genoeg mooie jaren gehad en ik koester elke dag. Maar als er pijn bij komt kijken, mag ze gaan :) dat vind ik wel juist heel goed zorgen voor je dier. Ze doet het verder gelukkig heel goed :)

Ik geef hoogwaardig voer voor oudere en kieskeurige katten. Door ouderdom ruikt ze het eten niet meer zo goed. Het was nooit een grote eter dus nu kan ze wat extra motivatie om te eten goed gebruiken.

Verder bestaan er voor warme dagen koelmatjes of je kan een natte handdoek (uitgewrongen) even in de vriezer leggen en aanbieden. Maar meestal is een koeler plekje in huis prima. De mijne heeft het zwaarder met kou, dus veel dekentjes en lekker in de warmte.