Waarom negeert een hond iemand?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Petpa

Waarom negeert een hond iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-18 20:05

Mijn labrador retriever begroet iedereen die binnenkomt.

Hij loopt op degene af. Afhankelijk van de persoon krijgt hij wel / geen aandacht. De hond vindt dat prima.

Zodra 1 persoon het huis binnenkomt vertoont de hond ander gedrag. Hij gaat naar de hal en kaarsrecht op zijn kussen zitten. Vanaf die plek observeert hij de situatie in de woonkamer.

De hond komt pas van zijn mand af zodra die persoon het huis verlaten heeft.

Dit zal ongetwijfeld roedel-gedrag zijn.

Maar waarom negeert een hond iemand, is dat omdat hij een ranghogere de ruimte gunt of is dat omdat hij verwacht dat een ranglagere naar hem toekomt?

ClauH

Re: Waarom negeert een hond iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:08

Mensenkennis?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-18 20:10

ClauH schreef:
Mensenkennis?

Tja... Het is idd een bijzonder mens die hij negeert ;-)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:11

Als mijn hond iemand negeert vind zij dat er iets mis is met die persoon, wat dat is dan voor haar een weet en voor mij een vraag...
Heb dat liever dan dat ze een confrontatie aangaan.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-18 20:14

Sjolvir schreef:
Als mijn hond iemand negeert vind zij dat er iets mis is met die persoon, wat dat is dan voor haar een weet en voor mij een vraag...
Heb dat liever dan dat ze een confrontatie aangaan.

Heeft jouw hond dat bij meerdere mensen?

Mijn hond is 8,5 jaar oud en hij vertoont voor het eerst dit gedrag bij een specifiek persoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:17

Hij vertrouwd de persoon duidelijk niet. Heeft diegene iets? Een stoornis of beperking? Je zegt zelf al dat het een bijzonder persoon is, de hond zal ook vast merken dat het anders is..

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:18

Mijn vorige hond had dat ook bij 1 persoon, die persoon had psychische klachten, zelf denk ik dat het daar door kwam? Weet nog dat ik het heel erg vervelend vond, want die persoon was wel lief voor hem en wou hem steeds aanhalen, en dan moest ik weer zeggen dat hij dat beter niet kon doen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-18 20:18

Het is een vrij dominant persoon. Zodra hij binnenkomt, dan staat er ook iemand.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:45

Het is dan wslk niet mysterieuzer dan dat, hij is wat geïntimideerd door die betreffende persoon.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:54

Op basis van de OP kan ik alleen maar concluderen dat de hond ontzag heeft voor deze persoon. Vooral als de persoon de hond geen aandacht schenkt. Er komt in dit geval een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid leider de ruimte binnen (of die persoon zich daarvan bewust is of niet).

Guusje113

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 18:29

Wat is jouw gevoel bij deze persoon? Vertoon jij (misschien onbewust) ander gedrag? Hier kan je hond mogelijk ook op reageren :)

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 18:34

Shenavallie schreef:
Op basis van de OP kan ik alleen maar concluderen dat de hond ontzag heeft voor deze persoon. Vooral als de persoon de hond geen aandacht schenkt. Er komt in dit geval een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid leider de ruimte binnen (of die persoon zich daarvan bewust is of niet).

Dit dacht ik ook inderdaad. De persoon stelt zich waarschijnlijk onbewust op als leider en zal ook waarscgijnlik geen oogcontact gemaakt hebben met de hond of aandacht gegeven.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 18:38

Vaak voelen honden zeer goed aan of iemand deugd of niet. Denk niet zozeer dat het met dominantie te maken heeft. Veel honden vinden dat vaak geen punt en geven zich eraan ovet om toch te functioneren in de roedel.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 19:34

Guusje113 schreef:
Wat is jouw gevoel bij deze persoon? Vertoon jij (misschien onbewust) ander gedrag? Hier kan je hond mogelijk ook op reageren :)

Mijn gevoel bij deze persoon is neutraal en de hond doet hetzelfde als ik er niet ben en die persoon komt binnen.

Maar door het gedrag van de hond ga ik wel anders over de persoon denken :j

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:39

Petpa schreef:
Het is een vrij dominant persoon. Zodra hij binnenkomt, dan staat er ook iemand.

Daar heb je je antwoord. Je hond voelt zich geintimideerd door deze persoon..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:40

Honden zijn niet bang voor iemand met een gezond overwicht. Ik ga dus met kuggur mee en denk idd dat de hond zich geïntimideerd voelt.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 19:46

dees_daan schreef:
Honden zijn niet bang voor iemand met een gezond overwicht. Ik ga dus met kuggur mee en denk idd dat de hond zich geïntimideerd voelt.

Een totaal andere vraag die bij mij opkomt...

Indien een hond zich geïntimideerd voelt, is er dan een kans dat hij aanvalt?

Op zich is de hond een watje-patatje.

Maar een geïntimideerde hond kan gevoelsmatig aanvallen. In dat geval zorg ik ervoor dat de hond in een ander vertrek is indien deze persoon komt.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:54

Ik denk niet dat je daar bang voor hoeft te zijn zolang de hond de gelegenheid heeft om zelf afstand te houden van deze persoon, zoals hij nu ook al doet. Ik zou hem echter niet dwingen tot contact.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 19:55

Cyrilletje schreef:
Ik denk niet dat je daar bang voor hoeft te zijn zolang de hond de gelegenheid heeft om zelf afstand te houden van deze persoon, zoals hij nu ook al doet. Ik zou hem echter niet dwingen tot contact.

Oké! Klinkt geruststellend.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 20:14

Als mijn hond zo anders reageert dan normaal, in negatieve zin, dan geeft dat meestal aan dat hij diegene niet vertrouwd, of dat diegene te aanwezig/druk is.
Je hoeft niet helemaal anders te gaan denken over de desbetreffende persoon, maar hou het wel in je achterhoofd. Honden voelen vaak beter dan wij.
Zolang je niet aan de hond ziet dat hij wil aanvallen oid, en zoals gezegd geen contact tussen de twee forceert, zou ik me daar geen zorgen over maken. Gewoon alles in de gaten houden. :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 20:18

Ik interpreteer dit als dat de hond de persoon niet vertrouwt. Mezelf kennende zou ik zelf wat argwaan krijgen :evaw:
Maar ik denk niet dat je moet vrezen dat je hond zal aanvallen, al zeker niet wanneer hij ruimte krijgt om afstand te nemen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 20:31

Onze hond is er helaas niet meer maar toen hij dit bij een persoon die soms bij ons kwam deed gingen bij mij de alarmbellen af, was een vriend van onze zoon. Niet snel daarna heeft mijn zoon gezegd dat hij niet meer met die persoon omging want hij was er achter gekomen dat hij met duistere zaken te maken had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 20:46

Cyrilletje schreef:

Dit idd. De hond neemt heel netjes afstand, zolang dat kan zou ik me er ook niet zo'n zorgen over maken. Wel opletten dat diegene de hond dan ook met rust laat en niet in de buurt van de mand komt. Dat zou ik overigens sowieso al doen voor de hond zelf.

grijzemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 21:14

Onze hond deed dit bij mijn vader toen mijn vader nog chemotherapie kreeg. Nu is mijn vader hier al ruim een jaar vanaf en begroet onze hond hem wel.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 21:23

Kun je het niet bespreken met deze persoon?