Kittens verplaatsen ivm hitte?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Kittens verplaatsen ivm hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 14:22

Hallo,

Een van onze poezen heeft 2 kittens, ik schat ze op 2 / 3 weken oud. Dit is haar 2de nestje en ze zorgt er top voor!
Het probleem is nu dat ze ze op een hooizolder heeft liggen.. met deze temperaturen is het nergens uit te houden, maar op een hooizolder al helemaal niet. Ik schat het hier op 35 graden en echt ontzettend benauwd, koelt ook niks af 's avonds en er kan ook geen zuchtje wind komen. Ze zaten eerst ergens onder verstopt, maar daar zijn ze van onderuit gelukkig want daar onder zal het nog warmer zijn.
Moederpoes ligt zelf ook de hele tijd lang uit, zwaar te ademen. Krijg ook de indruk dat de kittens last hebben van de hitte.

Nu vraag ik me af of het verstandig is om ze naar beneden te halen en ze op een open plek in het hooi te leggen. Hier zijn de kittens van haar vorig jaar ook opgegroeid. zal een stuk koeler zijn en er kan een zuchtje wind langs.
Moederpoes heeft er compleet geen moeite mee dat wij bij de kittens zitten en vindt het volgens mij juist gezellig. De oogjes en oortjes zijn al open en ze lopen, wankelend, al heel wat af. Probleem is wel dat er andere katten rond lopen, maar die zijn boven al komen kijken en moederpoes reageerde oplettend maar niet overdreven agressief

Wel of niet doen? Ik vind het zo sneu in die achterlijke hitte op zolder maar wil voorkomen dat moederpoes ze straks weer gaat verplaatsen oid.

zonnebloem18

Re: Kittens verplaatsen ivm hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 14:26

Met 2 weken kan je ze best verplaatsen zeker als de moeder het zo moeilijk heeft met de hitte. Zorg wel voor een plek niet te ver bij de huidige plek vandaan en hou goed in de gaten of de moeder niet gaat slepen omdat ze het er toch niet mee eens is. Zet ook voldoende water en eten neer voor de moeder, kittenbrokjes mag ze best wel hebben.

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 14:27

Lastig inderdaad, nu weet ik niet zoveel van katten, is er een mogelijkheid om te plek te koelen? Met handdoek-omwikkelde bevroren waterfles neerleggen zodat er tegenaan kunnen liggen? Misschien een koelmat?

Ik hoor meestal dat katten wel zelf voor drinken zorgen, maar staat er ook al een waterbak, zodat moederpoes niet ver hoeft te gaan voor water?

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 14:29

Ik zou ze zeker verplaatsen, kittens zijn nog gevoeliger voor warmte dan volwassen katten.
Neem moeders mee in het proces (laten zien wat je doet dus) en plaats ze niet te ver weg van de huidige plek.

Je zou ook ergens een koeltematje aan kunnen schaffen om ze nog meer te helpen :))

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 14:41

Er staat vers water en een bakje brokjes bij :)

Top, dan ga ik zo een plekje voor ze maken. Ik pak de deken waar ze nu bij liggen wel mee en doe die in een doos oid dat ze het hopelijk een beetje als nestje gaan zien en toch nog weg kunnen kruipen.

Doezenbende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 15:04

En leg ze het liefst niet op hooi en stro, maar op een katoene kleedje ( paar oude theedoeken of oud laken oid,( wel schoon uiteraard) strootjes kunnen de kittens bezeren en voor wonden zorgen of in de ogen prikken ed.

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 15:22

Bij de Action is een verkoelingsdeken te koop voor onder de 3 euro. Moet je natmaken en dan uitwringen en uitschudden. Is dan niet nat maar gewoon lekker koel, misschien is dat een optie?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 15:33

Vanaf hoeveel weken gaan ze echt op avontuur? Staan wat dingen waar ze onder kunnen kruipen en op zo'n jonge leeftijd vind ik dat niet een heel fijn idee, dat ze in paniek raken dat ze mama niet meer zien ofiets. Dus ik wil het eigenlijk een beetje afzetten, dat ze genoeg ruimte hebben om rond te lopen maar wel veilig in het zicht van mama

Edit: wil ze ook wel tam kunnen maken, dus niet dat ze de hele tijd verstopt zitten. Maar wil ze niet tegen houden in het ontdekken van de grote wereld

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 17:03

Mooi plekje voor ze gemaakt en ze zijn meteen een stuk levendiger :D mama lijkt er ook erg blij mee, beetje frisse lucht voor dr

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 17:22

Wij deden de jonge katjes altijd in een lege paardenbox.
Maakte dan van wat hooipakken een huisje en legden er een oud tuinkussen onder met wat oude handdoeken.
Heb je geen lege stal ofzo?

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 17:23

Super TS! Fijn dat je zo oplettend was *\o/*

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 17:30

Ik zetten altijd een plastic hondenmand in een lege stal en daar zaten ze meestal in.

Doezenbende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 19:06

Vanaf gemiddeld een week of 3 gaan ze echt wel scharrelen, ik had een kittenren ( maar goed ik had een cattery dus ligt wat anders) van houten raamwerk en plexiglas, maar een buitenren voor konijnen werkt ook, al klimmen ze daar iets sneller uit, maar voor tussen de 3 en de 6 weken ( al heb je er snelle donders bij zitten soms) volstaat die konijnen ren wel. Er in had ik dan een mandje, kattenbakje en wat speeltjes.