Bloedonderzoek hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JesdaJinn

Bloedonderzoek hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 12:25

Heey,

Zijn er wel eens mensen die bloed laten trekken van de hond, zonder enige aanleiding dus meer op voorzorg?
Gewoon om even te checken hoe het bloed van de hond is.

Ik had vanmorgen een afspraak voor Jinn (BC, 5 jaar) om naar zijn gebit te laten kijken.
De bedoeling was dat hij onder narcose zou gaan en dat zijn gebit helemaal schoon zou worden gemaakt.
Echter vond de dierenarts het 'zonde' om hem onder narcose te doen want het viel wel mee en wat er zat kon ze wegschrapen met zo'n tangetje/dingetje.
Zijn gebit is weer helemaal op orde en weer mooi!
Nu had ik gevraagd of ze bloed wilden trekken en gewoon een APK geven om te zien hoe het gaat.

Nu belde ze zonet op en alles goed. Mooie waarden alleen de ene waarde van een nier was 127. 120 is normaal en vanaf 124 is al niet goed meer.

Nu ben ik best wel geschrokken want Jinn doet helemaal niet anders dan voorgaande periode.
Ook niks veranderd qua voer of beweging.
Nu over 3 maand weer kijken en dan kijken hoe het er voor staat en als ie weer zo hoog is gaan we actie ondernemen.

Eigenlijk was mijn vraag of mensen dit ook wel eens doen. Gewoon uit voorzorg.

Groetjes

secricible

Re: Bloedonderzoek hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 12:28

Ik heb het toevallig afgelopen jaar besproken met mijn DA om tegelijk rond de entingen ook preventief bloedonderzoek te doen.

Mijn vraag kwam eigenlijk vanuit onze jongste, die maar 1 nier heeft na een nefrectomie bij nierkanker, ik wilde zeker weten dat die andere nier niet verslechterd, maar dit raadde mijn DA toen af (vanuit het feit dat het weinig zou helpen om dat al vroeg op te sporen, dus niet specifiek preventief onderzoek).
Toen hebben we het er wel even over gehad om onze andere hond (nu 8) wel jaarlijks te gaan laten controleren. Uiteindelijk niet gedaan, weet eigenlijk niet goed waarom niet.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 12:34

ik doe het ook niet.
Wel zijn mijn honden volledig gerontent (mijn reu voor de dekdienst en sport en mijn teef enkel voor de sport). en is mijn reu volledig genetish getest op aandoeningen, mijn teef is ook op de meest voorkomende aandoeningen getest.
Mijn pups laat ik op 15 weken al rontgenen (voorrontgenen) en op een jaar weer.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 12:36

Zoe_97 schreef:
ik doe het ook niet.
Wel zijn mijn honden volledig gerontent (mijn reu voor de dekdienst en sport en mijn teef enkel voor de sport). en is mijn reu volledig genetish getest op aandoeningen, mijn teef is ook op de meest voorkomende aandoeningen getest.
Mijn pups laat ik op 15 weken al rontgenen (voorrontgenen) en op een jaar weer.

Dat is niet helemaal wat ik vraag, maar Jinn is ook op de foto geweest. Rug en hele achterhand/poten.
Ook getest op aandoeningen etc

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 12:39

Dat is wel even schrikken, als zo'n waarde niet goed is...

Mijn hond komt al vanaf dat ik hem heb moeilijk aan. Van alles geprobeerd en op een gegeven moment toch maar een bloed- en ontlastingsonderzoek gedaan. We wisten vrij zeker dat het daar niet lag maar toch voor de zekerheid. Voornamelijk om naar de schildklier te kijken. 'Helaas' kwam er niks uit...

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 12:43

ik snap dat dat niet volledig je vraag is, ik doelde gewoon op dat ik ook preventieve onderzoeken heb laten doen. een bloedonderzoek heb ik al even niet meer alten doen.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 12:45

Zoe_97 schreef:
ik snap dat dat niet volledig je vraag is, ik doelde gewoon op dat ik ook preventieve onderzoeken heb laten doen. een bloedonderzoek heb ik al even niet meer alten doen.

Ik deed het eigenlijk ook nooit. Heb nog een Herder van bijna 10 jaar en kan me niet herinneren wanneer er bij haar bloed getrokken is dus voor mij is het ook nieuw.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 12:58

Van mijn beide honden is semi-preventief bloedonderzoek gedaan. Ze hadden gedragsproblemen (de ene heeft in de periode 8-15 maanden zeer heftige problemen gehad; de ander toen ze met 2.5 jaar terug kwam van herplaatst zijn omdat het daar niet meer ging) en ik wilde zeker weten dat het geen medisch probleem was.

Los daarvan zijn ze ook allebei HD, PL en ECVO gecontroleerd. Deels om te besluiten of fokken mogelijk was, deels om het gewoon te weten of het in orde was. Ze waren tiptop in orde en uiteindelijk is het karakter de reden geweest om er niet mee te fokken.

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 17:09

He jakkes. Snap dat je schrikt.wat vond de dierenarts ervan ?

Ik heb vorig jaar bij de enting bloed laten controleren. De reden hiervoor was mijn vorige hond.Zij is uiteindelijk overleden door dat haar nieren het begaven. Ze liet weinig ongemakken zien. Maar de waardes waren heftig.
Vragen als: had ik het maar eerder geweten....

De mijne is in maart 7 geworden.
Heb vorig jaar laten checken als 0 meting.
Één van de leverwaardes was verhoogd.
Volgens de arts (heb een hele goede ) niets om me zorgen om te maken.

Ben blij dat ik het heb laten doen.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 17:53

DA gaf wel aan dat 127 echt wel te hoog is maar het kon ook allerlei factoren hebben en dat het toevallig nu zo hoog is en dat we net prikten. Daarom over 3 maand weer

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 18:02

Ja hoor!

1 hond heb ik van iemand overgenomen en daarvan heb ik meteen bloed laten nemen om zijn gezondheid te checken.
Maar ook van de andere honden die van pup af hier waren, wordt toch jaarlijks bloed gecontroleerd.
Zo ook van de sportpaarden voor het wedstrijdseizoen begint, als check.

En pff, vervelend wanneer een waarde niet oke is. Hopelijk een toevalligheid.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 18:40

En dat is dus de reden waarom ik dit zonder symptomen (of bekende predispositie) nooit zou doen.
Je gooit je geld over de balk, en grote kans dat je met dergelijke vals positief uitslagen zit waar je je zorgen over maakt, en je in het ergste geval tot onnodig medisch ingrijpen verleidt.
"If it isn't broken, don't fix it".

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 21:13

Ja hoor, wij hebben dan momenteel wel geen hond meer, maar ze ging 1 keer per jaar voor een APK beurtje.
Onze edelpapegaai gaat ook geregeld voor een APK mee. Soms moet ik met een andere vogel naar de vogelarts en sleep ik hem gelijk mee voor een checkup (of ik neem een andere vogel mee).