Slechte vacht bij oudere hond, tips ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine

Slechte vacht bij oudere hond, tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 12:14

Hallo bokkers

Mijn duitse herder van 10 jaar oud ( in juli 11 jaar oud ) heeft een zeer slechte vacht gekregen.
Wat voorgeschiedenis:

* Allergie voor huisstofmijt, kipeiwit, gevogelte, suikers & zoetstoffen en granen
* Slechtwerkende schildklier
* Spondylose
* Blind aan 1 oog

Voor de allergie gebruikt hij al jaren een lage dosering prednison. We hebben al verschillende dingen geprobeerd voor de allergie maar geen succes. Hij staat op voeding waar hij tegen kan ( rauw voeding, KVV ), echter tegen huisstofmijt kunnen we niet veel doen. We hebben een tegelvloer en een anti allergie kussen voor hem.

Voor de schildklier gebruikt hij Thyroxal.
Voor de spondylose gebruikt hij supplementen ( glucosamine chondroitine ) en soms bij opvlamming van de spondylose Tramadol pijnmedicatie.

Afgelopen januari is hij geopereerd, hij had een kwaadaardige tumor op zijn ribben.
Sindsdien is zijn vacht echt heel slecht geworden, zijn ondervacht lijkt volledig te zijn verdwenen, haren zijn stug en is dof.
De dierenarts zegt dat dit komt door jarenlang prednison gebruik, maar kan dit ook door de operatie komen?
En kan ik hier nog iets aan doen?

Groetjes van ons

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:16

zalmolie aan voer toevoegen

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:17

Heeft hij er zelf last van? Jeukt het oid? Anders zou ik het gewoon laten. Hij krijgt al zoveel medicijnen dat het bestwel eens teveel kan worden.

Sterkte met opa. Wel respect voor zijn leeftijd! :(:)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:18

Misschien eens kijken of hij opknapt van een multivitamine waarin oa extra mangaan, zink en silicium inzit.
Het is aannemelijk dat er nu te weinig vitaminen en mineralen in de KVV zitten voor zijn behoefte.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:18

Door een operatie, meerbepaald de verdoving, kan een hond idd tijdelijk slechter in zijn vacht zitten. We zijn nu wel al bijna een half jaar later natuurlijk. Medicatie kan dus ook nog wel.

Maar een eerste factor die te bekijken valt wat de vacht betreft is voeding. Ik lees dat hij KVV krijgt, wat al goed is (voor de meeste honden dan toch, er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk). Krijgt hij verder nog iets, zoals supplementen zoals zalmolie oid ter ondersteuning van de vacht? Anders zou ik om te beginnen daar eens naar informeren bij een natuurvoedingswinkel. Ik zou voor zoiets minder ten rade gaan bij een dierenarts omdat die helaas wat voeding betreft meestal niet even goed op de hoogte zijn als een voedingsdeskundige (en daar zit ook verschil op).

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 12:24

Hij krijgt geen supplementen voor zijn vacht, die had hij voorheen ook nooit nodig dus heb mezelf daar nooit in verdiept...

Hij heeft in zijn geheel veel ingeleverd na de operatie ( kwa conditie, hij is sneller moe en weinig puf ).
Nu is het natuurlijk een hond op leeftijd, maar voor zijn operatie liep hij nog mee hard, dat zie ik hem nu niet doen zeg maar...
Ze zeiden dat hij een operatie aan kon, en niets doen was ook geen optie, maar ik heb nu wel van heb ik daar wel goed aan gedaan? ;(
Nog zo'n operatie zou hij echt niet meer aan kunnen stel dat de kanker terug zou komen.

Ilsey

Re: Slechte vacht bij oudere hond, tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:44

In dat geval zou ik allereerst even gaan informeren naar supplementen :j

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:24

Ik zou eens bij de dierenarts de werking van de nieren en de lever laten controleren.
Daar kan ook een slechte vacht vandaan komen + de lusteloosheid.
Door de narcose, prednison en de leeftijd kunnen die organen soms een verminderde werking krijgen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:56

Of cushing, hond van mijn moeder had het ook.
Zalmolie is inderdaad een goede om nog te proberen :j

Agnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 14:00

DuoDog van DuoProtection is natuurlijk en werkt goed. Wordt gemaakt van manenvet van paarden (die toch al dood zijn, ze worden er niet speciaal voor geslacht). Is natuurlijk en werkt goed. Er zijn ook hondensnoepjes die van de restjes gemaakt worden. Zijn in heel Nederland bij ruiterzaken te koop. Mocht je het niet kunnen vinden, ik heb het ook. Kijk voor meer informatie maar op de website van DuoProtection. Ze moeten een klein beetje vet door het eten. Vinden ze lekker en is dus natuurlijk. Als je meer wilt weten, pb me maar.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 14:07

Mijn prednoral gebruikend oudje met misschien ook cushing en dus ook bizar slechte vacht krijgt sinds 1 maand palamountains exceed.

De vacht die hij heeft glanst enorm nu! Mijn dierenarts stond er van de week versteld van hoe goed zijn vacht is daar waar hij vacht heeft. Nu dit zijn vacht en zeer waarschijnlijk zijn immuunsysteem zo helpt gaan we wederom poging wagen om prednoral af te bouwen!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 14:09

Afbeelding

Ecen gauw foto genomen

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 14:47

Ik zou ook zeggen zalmolie toevoegen en kijken wat dat doet.

De kans is aanwezig dat dat ook niet veel gaat helpen en dat de medicijnen e.d. gewoon deze uitwerking hebben op de vacht omdat de hond in principe niet helemaal gezond is vanbinnen - anders waren de medicijnen niet nodig natuurlijk.

En wat betreft het geven van eventuele supplementen.. Dan zou ik eerst een bloedonderzoek laten doen om te kijken of er uberhaupt wel een reden is om supplementen te gaan geven. Bloedonderzoek in dit geval kan sowieso geen kwaad denk ik. De kans is aanwezig dat er inderdaad eventuele tekorten zijn van het een of ander. Maar zalmolie door het voer kan in principe sowieso geen kwaad en heeft normaal een positieve invloed op de vacht, tenzij er dus andere problemen aanwezig zijn vanbinnen.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 15:15

HelmerG schreef:
Ik zou ook zeggen zalmolie toevoegen en kijken wat dat doet.

De kans is aanwezig dat dat ook niet veel gaat helpen en dat de medicijnen e.d. gewoon deze uitwerking hebben op de vacht omdat de hond in principe niet helemaal gezond is vanbinnen - anders waren de medicijnen niet nodig natuurlijk.

En wat betreft het geven van eventuele supplementen.. Dan zou ik eerst een bloedonderzoek laten doen om te kijken of er uberhaupt wel een reden is om supplementen te gaan geven. Bloedonderzoek in dit geval kan sowieso geen kwaad denk ik. De kans is aanwezig dat er inderdaad eventuele tekorten zijn van het een of ander. Maar zalmolie door het voer kan in principe sowieso geen kwaad en heeft normaal een positieve invloed op de vacht, tenzij er dus andere problemen aanwezig zijn vanbinnen.

Ik reken zalmolie ook onder supplementen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 16:45

Vele supplementen zijn gewoon een aanvulling op... Dus hoeft geen medische noodzaak voor te zijn. Bijv. De exceed die ik geef is aanvullend voor honden die zware prestaties moeten verrichten of die herstelkend zijn van..
Zit niets in wat kwaad kan. Zit wel veel in wat goed kan doen.

Honden in de groei vind ik wel ander verhaal. Die zou ik niet zomaar supplementen geven. Wel zeer goede voeding

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 17:43

Even een korte reactie ( zit op mijn werk in de pauze nu maar helaas kan ik nu even niet uitgebreid reageren).

Ik zal morgen eens foto's maken, zag ook een kale plek op zijn staart.
Bloedprikken ben ik geen fan van, hij komt al zovaak bij de dierenarts en heeft nog steeds kale plekken van de vorige keer bloed afnemen en rondom de operatiewond.
Haren groeien amper terug ( was voor de operatie ook al).

Bedankt ga morgen de reacties uitgebreid lezen!

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 09:58

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto's van zijn vacht/huid.
Hopelijk is het een beetje te zien.

Wat betreft de exceed, dit klinkt opzich goed, maar ik zie al een ingrediënt staan waar ik dan weer geen fan van ben.
Mijn herder is echt ontzettend gevoelig voor van alles en nog wat, of het uit zich in huidklachten of hij krijgt diarree.
Het moet daarom iets zijn met weinig tot geen toevoegingen.

Bij de Duodog vet zie ik staan Glycerine. Dat is een soort zoetstof toch? want ook daar heeft hij een allergie voor....

Super bedankt voor de reacties !

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 10:03

sunshine schreef:
Bloedprikken ben ik geen fan van, hij komt al zovaak bij de dierenarts en heeft nog steeds kale plekken van de vorige keer bloed afnemen en rondom de operatiewond.
Haren groeien amper terug ( was voor de operatie ook al).

Ik snap dat je er in dit geval geen fan van bent gezien de reactie van de huid erop e.d.
Maar bloedprikken kan wel heel veel uitsluitsel geven!
Er is zoveel te zien aan het bloed, dus ik zou dat toch echt niet uitsluiten hoor, om dat te laten checken.

En als je hond heel erg gevoelig reageert, wat helaas ook typisch herders is die maag/darm klachten, zou ik de zalmolie toch proberen.
Die is vrij 'rustig' voor de maag/darmen. Mijn herder reageert daar goed op, terwijl hij normaal ook heel gevoelig reageert met zijn maag/darmen.

Mijt e.d. is verder uitgesloten? Is het puur het uitzien van de vacht en de structuur e.d. wat zo slecht geworden is,
of bijt/krabt hij ook meer (wat op allergie kan duiden) ?

EDIT: ik zie idd de allergieën in je openingspost staan.
Zou het niet daarvan afkomstig kunnen zijn dan?
Dat hij misschien mijt heeft opgelopen of toch een eiwit binnen gekregen heeft waar hij allergisch voor is?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 10:07

Ik voer mijn hond nu glutenvrije brokken van Wolfsblut en dan de zalm smaak. Mijn herder ging van bijna iedere soort voor aan de diarree, maar sinds een paar maanden doet ze het hier super op. Haar vacht glanst mooi en ze raakt niet extreem in de rui. Onze andere hond heeft ook een allergie voor mijten, en die wassen we iedere maand met teatree shampoo en dat werkt ook super..

Het enige nadeel aan het voer is de prijs aangezien je voor 15 kg 65 euro betaald.
Maar zo'n zak gaat wel 5a6 weken mee ;)

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 12:36

CharmingS schreef:
Ik voer mijn hond nu glutenvrije brokken van Wolfsblut en dan de zalm smaak. Mijn herder ging van bijna iedere soort voor aan de diarree, maar sinds een paar maanden doet ze het hier super op. Haar vacht glanst mooi en ze raakt niet extreem in de rui. Onze andere hond heeft ook een allergie voor mijten, en die wassen we iedere maand met teatree shampoo en dat werkt ook super..

Het enige nadeel aan het voer is de prijs aangezien je voor 15 kg 65 euro betaald.

Hier een duurdere brok, dat zijn normale prijzen voor kwalitatieve brokken.

Maar aangezien TS KVV geeft zit ze beter dan met brok, ik zou dan niet overschakelen op een brok. En wellicht deed de hond het altijd al goed op KVV. De oorzaak zit ergens anders dan bij de hoofdvoeding denk ik dan. Op vlak van voeding verder ondersteunen kan natuurlijk wel, zoals met zalmolie. Die zou ik sowieso doen als ik TS was, baat het niet dan schaadt het ook niet.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:58

Ilsey schreef:
CharmingS schreef:

Hier een duurdere brok, dat zijn normale prijzen voor kwalitatieve brokken.

Maar aangezien TS KVV geeft zit ze beter dan met brok, ik zou dan niet overschakelen op een brok. En wellicht deed de hond het altijd al goed op KVV. De oorzaak zit ergens anders dan bij de hoofdvoeding denk ik dan. Op vlak van voeding verder ondersteunen kan natuurlijk wel, zoals met zalmolie. Die zou ik sowieso doen als ik TS was, baat het niet dan schaadt het ook niet.

Wanneer is iets kwaliteit.. Ik voer deze brok alleen omdat mijn hond geen gluten kan verdragen.. Mijn andere honden doen het ook prima op een goedkoper merk.

En ja de hond deed het goed op KVV wil niet zeggen dat daar geen verandering in kan komen.. Mijn lichaam reageerde tot een jaar geleden ook prima op pasta maar dat moet ik nu ook niet meer proberen ;)

Daarnaast heb ik mijn hond ook zalmolie gegeven, maar moet zeggen dat de resultaten met omega 3,6 en 9 toch wel 10x beter zijn.

https://www.petfooddiscount.nl/product/ ... jSEALw_wcB

Lees vooral even de beschrijving..

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:08

Dat kàn inderdaad, maar is niet de eerste piste die ik zou bewandelen in de zoektocht naar de oorzaak vd veranderingen in de vacht.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:47

Ik zou niet zomaar zalmolie gaan geven, er staat nauwelijks op die verpakkingen of het gezuiverd is, en of het dus vrij van toxinen is.

Ik vind oa "Vitalize ExtrOmega" wel een fijne visolie capsule.

En verder zou ik denken aan zink, mangaan, silicium, selenium en dergelijke. Sanofor/veendrenkstof is ook een goede en als hij antibiotica gehad heeft daarnaast probiotica.

Weet je zeker dat ze nu geen opvlamming heeft van een allergie? De huid is ook zo rood.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:34

Eerlijk gezegd denk ik dat een goed consult bij een DA de beste optie is en dat bloedonderzoek toch echt het overwegen waard is. Vachtproblemen zijn in het gros van de gevallen vaak door problemen van binnenuit, of dat nu door de voeding komt of een andere oorzaak - niet altijd natuurlijk, maar je snapt het punt wel denk ik haha - en met bloedonderzoek kun je gewoon zoveel zien wat betreft eventuele tekorten of afwijkingen van waardes - en dan denk ik; too bad dan maar voor dat ene plekje wat geschoren moet worden en moeilijk terug aangroeit maar zo denk ik. Ik snap dat je liever niet meteen naar een DA rent als je weet dat het allemaal moeizamer verloopt met de hond dan, maar als het een goede mogelijkheid is om erachter te kunnen komen wat het zou kunnen zijn, zou ik dat wel echt nog overwegen. Meer zeg ik er dan ook maar niet meer over, aangezien ik het al eens aangekaart heb haha. Het is goedbedoeld advies in ieder geval.

Nu roept echt iedereen elke 5 minuten wat anders, wat goedbedoeld is natuurlijk, me included.
Maar zo zie je door de bomen het bos niet meer en uiteindelijk zijn wij geen DA's en spreken we vooral uit eigen ervaringen met producten en eigen dieren,
waar niks mis mee is maar wat is nu de goede weg om te bewandelen.. de één zegt dit en de ander dat..

Het kan net zo goed zijn dat de vacht gewoon heel slecht tot misschien wel niet te verbeteren is ivm de hoeveel prednison die er al gebruikt werd en eventuele andere medicijnen - dat heeft immers ook een behoorlijke invloed op een lichaam en kan ook na jaren pas tot uiting komen. Je zult het nooit zeker weten tenzij er onderzoek gedaan wordt en/of je dus inderdaad dingen gaat proberen. Maar in deze situatie lijkt het mij verstandiger om eerst onderzoek te doen, met zelfs simpel bloedonderzoek kun je vaak al veel te weten komen, voor je begint met het toevoegen van vanalles aan het voer e.d. Zalmolie e.d. is een mooie toevoeging aan het voer, maar als er een onderliggend probleem is - dat gevoel krijg ik wel - dan gaat dat dus ook de oplossing niet zijn.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 28-05-18 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:47