moeder poes loopt weg bij kittens !!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

D_123

moeder poes loopt weg bij kittens !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 10:23

gister nacht zijn er 3 kittens geboren bij ons in de stal op de boerderij. de kat licht met de kittens in een hondenbench op een beschut plekje in de stal. nu is gister avond de moeder weg gelopen van de kittens en niet meer terug gekomen tot vanochtend vroeg. nu is alleen 1 kitten vanacht overleden. ik heb nu de poes opgesloten in de bench bij de kittens alleen vind ik dit een te kleine leef ruimte voor de kat. maar ben bang dat als ik de bench open laat staan de poes weer wegloopt (op muizen jacht) en te lang wegblijft. het is het 1e nestje van de poes en word hierna ook meteen gesteriliseerd. nu zit ik dus met de vraag wat zouden jullie doen ? als de bench open staat kan er geen bak met brokjes in de bench want dan komen de andere katten ook mee eten. ik heb nu een katten bak er in staan een doos met hand doeken waar de kittens op liggen en een eet en drink bakje dus ze heeft wel alles wat ze nodig heeft.

future_vet

Re: moeder poes loopt weg bij kittens !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 10:25

tja een boerderijkat in een bench opsluiten... vind dat ook niet zo diervriendelijk.
kun je ze niet ergens in een kamer of ruimte opsluiten? dat ze wel kat rondlopen maar wel in de buurt van de kittens blijft?

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 10:26

Benader anders even de Facebookpagina 'Vzw Zwerfkat in nood II'. Ik zie voorbij komen dat ze continue met dat soort dingen te maken hebben. Als ze de kittens echt blijft negeren, kunnen zij ze ook opvangen.

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 10:33

Maar zowieso zal moederpoes weggaan om muizen ect te vangen. Ze heeft toch voeding nodig voor haar kittens? Die kan ze niet geven als ze zelf niks binnenkrijgt.

Verder kittens overleven niet langer als 2 uur zonder hun mama dus ik denk dat de kitten die overleden zijn al een zwakke was (heel vervelend en hard maar zo is de natuur). Ik denk dat het opsluiten in een bench de kat ook zoveel stress opleverde dat ik vrijwel zeker weet dat dit zieliger is dan mama haar gang laten gaan en de natuur haar werk laten doen. Heeft ze nu nog 2 gezonde kittens dan zal ze vast terug komen. Snap je een beetje wat ik bedoel?

Daarnaast vraag ik me af hoe die kittens in de bench komen? Tenminste het lijkt me het meer logisch dat een boerderijkat in het stro bevalt dan in een bench? Maargoed dat vul ik in uiteraard. Dit geen allemaal geen verwijt hoor maar mensen handelen vaak uit onwetendheid dus daar kun je natuurlijk ook niks aan doen. Leer je zelf ook alleen maar van

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 10:37

Ik vind de 2 reacties boven mij trouwens niet heel handig. Omdat punt 1 het opsluiten in een andere kamer waar de poes waarschijnlijk ook nog nooit geweest is, een hoop stress geeft terwijl ze dat nu toch al genoeg gehad heeft. En 2.. over de Facebook pagina benaderen. Ik snap je gedachte maar op die manier houden we de dit allemaal in stand. Er zijn al teveel katten en als de kittens Door moederpoes genegeerd worden zal dat een reden hebben. Heel hard gezegt: de sterke overleven. Het is de natuurlijk. Ik zou natuurlijk zelf het liefste ook alles willen helpen maar dat gaat simpelweg niet alos we realistisch na gaan denken

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 10:46

Verplaatsen van een nest kittens zou vroeg vinden meer katten niet leuk.

Of de kitten het anders overleefd had kan enkel een da vertellen bij controle van de kitten. ;)

Ik neem aan dat de kat gewoon gevoerd wordt terwijl ze in de bench zit, dus hoeft ze niet zelf op stap om eten te zoeken toch?

Hoe is de kat wanneer ze in de bench zit? Toont ze stress?

Wij deden het ook wel eens op de boerderij en hadden de bench in de buurt staan van de plek waar wij de katten altijd voerden.
Dus de kat kwam altijd al graag vaak daar kijken of er wat te halen viel. Wij gaven dan blikvoer in de bench waardoor ze ook nog graag de bench in ging en zo kwam ze steeds wel terug voor de kittens.

D_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 11:18

De poes komt geregeld bij mijn tante in huis wij zelf hebben een hond dus kunnen het nestje ook niet binnen houden. Mijn tante wil ze helaas ook niet in huis dit was na mijn idee wel de beste oplossing geweest. Nu ik haar vanochtend bij de kittens heb geelegt blijft ze dr rustig in liggen. Ze is niet gestrest. Maar vind het alleen wel jammer dat ze van zo veel vrijheid in eens zo beperkt word. Maar daar tegen over staat dat ik ook bang ben dat ze weer weg loopt en te lang weg blijft

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 11:24

Krijgt ze dus wel gewoon eten en drinken aangeboden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 11:27

Ik zou, als de moeder brok is gewend, voorzichtig gaan bijvoeren in/bij de bench als de moederkat er is. Dan is de drang om te jagen in ieder geval een stukje kleiner.
In mijn ervaring komt het bij boerderijkatten vaak wel goed, ook al is moeders weg om te jagen, ze komt wel op tijd terug. Weten jullie zeker dat de moeders 's nachts niet bij het nest is geweest? Omdat de andere kittens nog wel leven, en dus ook drinken moeten hebben gehad.

Doezenbende

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 11:30

Hoe zijn de kittens als mama even weg is? Liggen ze rustig te slapen of piepen ze veel ?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 11:32

Lang niet alle poezen zijn goede moeders. Maar er een tijdje bij weg gaan is met deze temperaturen toch niet erg? Wij hadden ook eens eentje die alleen maar een paar keer per dag er even bij lag om ze te laten drinken. De kleintjes zijn wel groot geworden!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 11:32

Maar ze kan toch s'nachts tussendoor terug gekomen zijn om te voeden en weer weggegaan.

D_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 11:33

De moeder krijgt nu onbeperkt brok en water maar lijkt niet veel honger te hebben af en toe eet ze wat als de bench open staat kan ik haar niet bijvoeren want dan komen de andere katten er bij

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 11:35

Kan je niet beter het nest met rust laten en elk uur even om het hoekje kijken wat ze doet.

D_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 11:36

Doezenbende schreef:
Hoe zijn de kittens als mama even weg is? Liggen ze rustig te slapen of piepen ze veel ?

Ze lagen gister om 10 uur rustig om 12 uur waren ze wel iets onrustig en vanochtend de heletijd aan het scheeuwen tot ik de moeder gevonden had en dr bijzette

D_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 11:37

Britta31 schreef:
Kan je niet beter het nest met rust laten en elk uur even om het hoekje kijken wat ze doet.

Dat doen we nu ook moeders is rustig en kittens ook allen heb het deurtje wel digt zodat ik kan voeren en bang ben dat ze weg loopt

Doezenbende

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 11:39

Als ze rustig zijn dan zijn ze goed doorvoed, en kan mama even weg en haar ding doen. Mama komt niet uit zichzelf als ze schreeuwen?

D_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 11:40

Britta31 schreef:

Dat doen we nu ook moeders is rustig en kittens ook allen heb het deurtje wel digt zodat ik kan voeren en bang ben dat ze weg loopt

D_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 11:41

Doezenbende schreef:
Als ze rustig zijn dan zijn ze goed doorvoed, en kan mama even weg en haar ding doen. Mama komt niet uit zichzelf als ze schreeuwen?

Nee dat is dus het probleem als de kittens piepen komt moeders niet terug

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 11:46

Wil moederpoes niet een zakje natvoer?
Opgesloten in een bench is niks, dan is misschien wat lekkers te eten wel iets wat haar overhaalt om goed te gaan eten? :)

D_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 11:48

moonfish13 schreef:
Opgesloten in een bench is niks, dan is misschien wat lekkers te eten wel iets wat haar overhaalt om goed te gaan eten? :)

Dit kan ik indeerdaat wel probeeren heb nu alleen geen nat voer in huis ga ik morgen gelijk halen

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 11:55

Ik bedoel eigenlijk dat ze er uit kan en dan niet meer in de buurt komen.Dan even om het hoekje kijken bv elk uur.Ook niet voeren.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:02

daphne_buis schreef:
moonfish13 schreef:

Dit kan ik indeerdaat wel probeeren heb nu alleen geen nat voer in huis ga ik morgen gelijk halen

Bij ons zijn de supermarkten gewoon open vandaag.
Ik zou als het gaat vandaag zorgen dat ze eet, de kittens eten ook mee en het is warm.
Ze kan het nu wel gebruiken!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:04

Ik heb mijn kat toen ze ziek was ook een tijd in een grote herder bench gehad, Paste een kattenbak in, eten en drinken en ja, het is vervelend maar 3 dode kittens ook. Die paar weken overleeft zij ook wel in een bench

D_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 12:12

Bij ons zijn de supermarkten gewoon open vandaag.
Ik zou als het gaat vandaag zorgen dat ze eet, de kittens eten ook mee en het is warm.
Ze kan het nu wel gebruiken![/quote]

Ze eet wel gwn hoor en drinkt ook goed niet biezonder veel maar weet ook niet hoeveel zon kat ongeveer moet eten op een dag omdat ze normaal dr eigen eten vangt en savonds krijgt ze altijd 2 handen met brokjes