Kuikens raken 's avonds in paniek

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Dani

Angs1989

Kuikens raken 's avonds in paniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-18 21:58

Wie kan mij helpen. Ik heb twee kuikens van nu zes weken en negen weken. Heb ze de afgelopen weken met lekker weer buiten gehad en 's nachts binnen. Afgelopen week heb ik ze verhuisd naar stal waar ze een ruim binnenhok hebben en een grote buitenren. Overdag gaat dit prima, maar 's avonds raken ze beide in paniek. Zodra ik ze in het reismandje doe om mee te nemen naar huis is het prima en gaan ze heerlijk liggen, maar ik zou graag willen dat ze gewoon op stal blijven. Wat kan ik daaraan doen? Hebben ze een speciaal nachthokje nodig? Of zie ik iets anders over het hoofd.

Alvast bedankt.

Marjo89

Re: Kuikens raken 's avonds in paniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 21:59

Warmte. Ze zijn nog wel echt jong.
Normaal houdt moeder kloek ze warm.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-18 22:03

Dus het is verstandig om ze elke avond nog mee naar huis te nemen? Het is nu alleen nog 24 graden buiten, dus eigenlijk warmer als binnen. Had ze nu in het reismandje gezet met de deur open en daar bleven ze direct liggen. Lijkt alsof ze niet weten wat ze moeten zodra het donker word.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 22:04

Ze hebben echt een nachthok nodig en in het begin zal je ze zelf op stok moeten zetten (nachthok daarna ook afsluiten)
Paniek kan veroorzaakt worden door bijv ratten.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-18 22:08

Is een binnenhok genoeg? Of moet daarin dan nog een nachthok?
Ik heb ze nu zelf in het reismandje gezet in het binnenhok en daar gingen ze inderdaad gelijk liggen en heb de buitenren inderdaad afgesloten.

De paniek ontstaat echt vanuit het niks, ene moment lopen ze nog lekker te scharrelen en andere moment beginnen ze heel hard te piepen en tegen de deur te pikken zodra ze me zien lopen.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-18 22:10

Afbeelding

Gaat om deze twee kuikens.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 22:10

Ze moeten leren op stok te gaan, hoewel due van mij na 5 jaar nog steeds niet op stok gaan :') , veel vinden het prettig.
Wat versta je onder een Binnenhok? Due van mij lopen los in de tuin en hebben een nachthok met legnesten eraan. ‘S nachts gaan ze in het nachthok wat dicht gaat, en dan slapen ze in het legnest

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 22:11

Angs1989 schreef:
[ [url=m/rw2dpb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gaat om deze twee kuikens.

Als dit je binbenhok ik zou ik toch proberen ze wat meer beschutting te bieden. Ze zitten niet graag open en bloot en kruipen liever ergens in/onder.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-18 22:14

Afbeelding

Hier kan je het beter zien. Zit voor de onderste 's nachts plexiglas. Binnen staat nog een reismandje waar ze in kunnen, maar kan dus beter voor een ander binnenhok kijken? Was niet de bedoeling dat ik kuikens kreeg, dus ben me flink aan het inlezen erover.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 22:17

Zet je dat reismandje er toch in?
Zitten er zitstokken in het hok?

Sluit ratten ook niet uit hoor, of andere beesten. Die van mij gingen vd week overdag helemaal over de flos toen er een jonge kraai uit t nest was gevallen en in de tuin zat :')

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-18 22:19

Reismandje staat erin, maar gaan ze uit zichzelf dus niet in. Toen ik ze erin zette gingen ze direct liggen.
Geen zitstok, maar wel een houten stok. Daar zitten ze overdag veel op. Overdag gaat het helemaal prima met ze namelijk.

Er lagen net vier katten om het hok heen te chillen , dus een rat is denk niet de reden.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 22:22

Uil, van het geluid van uilen schreeuw of gefladder kunnen ze van over de flos gaan.

http://www.carolsshop.nl voor epoxy en meer

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 22:23

LadyMadonna schreef:
Ze moeten leren op stok te gaan, hoewel due van mij na 5 jaar nog steeds niet op stok gaan :') , veel vinden het prettig.
Wat versta je onder een Binnenhok? Due van mij lopen los in de tuin en hebben een nachthok met legnesten eraan. ‘S nachts gaan ze in het nachthok wat dicht gaat, en dan slapen ze in het legnest

Kippen en op stok lijkt meer een mythe dan werkelijheid, eigenlijk van wat ik aan observatie zie en hoor is het legnest eerder favoriet dan een zit(eigenlijk dus slaap)stok. Zat kippeneigenaren op yt vanover de hele wereld die legnesten blokkeren 's nachts ivm vieze eieren doordat de kippen er ook hun bed van willen maken. En daarnaast zijn deze kipjes nog te jong om op stok te gaan, dan kunnen ze nl niet onder mama.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 22:39

Thuis heb je ze nog onder de lamp s nachts, of niet?

Is het mogelijk om de lamp in je binnenhok te hangen (zo dat de kuikens er niet aan kunnen he)?

Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-18 22:45

Nee, zitten al twee weken niet meer onder de lamp zonder problemen. Hebben thuis voor 'nood' in een hondenbench gezeten en daar zitten ze nu nog in als ze mee naar huis gaan. Dan gaan ze op die bruine tunnel liggen of inderdaad in dat reismandje als ze daar al in lagen vanaf stal.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 22:56

Hmmm, dan is het ook geen "bang in het donker"-probleem.

Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-18 23:00

Nee inderdaad. Dat zitten ze thuis ook gewoon. Hebben thuis dezelfde spullen in het 'hok' als thuis want als kersverse kippen moeder verhuis ik elke avond en ochtend alles mee, dus kan niet helemaal begrijpen waar het probleem ligt. Thuis gaan ze gewoon liggen als het donker word, op stal heel hard piepen, pikken tegen het plexiglas en omhoog vliegen tegen de deur.

Nam ze dus elke avond mee naar huis. Maar vanavond toen ik ze in het reismandje zette en de deur open liet gingen ze direct liggen en heb ik ze op stal gelaten. Heb het nog een halfuur aangekeken. Maar ze bleven lekker liggen en waren stil.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 07:27

Ik weet niet of het ermee te maken heeft, maar is het nachthok niet veel te licht zo?

koeien op de weg...

Joanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 07:33

Heb er niet veel verstand van.. Maar kan het zijn omdat er s nachts misschien bloedluis te voorschijn komt? Weet niet hoe ze hierop zouden kunnen reageren hoor.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 09:01

Ik zat ook aan bloedluis te denken, maar daarnaast zou het me niet verbazen als het doorbreken van de gewoonte de reden van de paniek is. Het op stok gaan is vaak een heel ritueel en bij onze kippen heb ik ook wel eens onrust gezien als dat iets anders verliep dan normaal. Een andere route of een kip die voor haar beurt het hok in ging was al genoeg aanleiding om flink tekeer te gaan. Als je zeker weet dat alles in orde is denk ik dat het gewoon een kwestie van even doorzetten is.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-18 10:18

Ik ben inderdaad ook bang dat het een gewoonte is dat ze er 's avonds uitgehaald worden. In het hok (en de hele omgeving daar) heeft nog nooit eerder een kip gezeten, dus bloedluis lijkt me niet waarschijnlijk. Ze zaten me vanmorgen rustig op te wachten, dus het lijkt vanacht goed te zijn gegaan. Hopelijk vinden ze vanavond dan zelf de weg naar het reismandje.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 10:27

De avond/ nacht is gevaarlijk voor vogels. Om het minste slaan ze alarm net als b.v. merels etc. In het donker komen rovers en ze zijn dan weerloos want ze zien weinig tot niets. Iets evolutionairs zou ik zeggen.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-18 20:43

Vanavond ze voor de zekerheid voor de paniek mee naar huis genomen om te kijken wat ze dan doen. Nu zijn ze zonder paniek op hun reismand gaan liggen slapen. Denk dat ik maar een goed nachthok ga regelen en ze tot die tijd 's avonds meeneem naar huis

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 23:54

Toevallig had ik hetzelfde probleem maar dan eerst binnen. In het hok waren ze nog aan het rommelen omdat de lichten binnen aanstonden en toen ik naar bed ging deed ik de lichten uit. Dat was waarschijnlijk iets te abrupt voor ze geweest en toen begonnen ze allemaal te piepen. Ik ben naar bed gegaan en na 5 minuten waren ze stil. Normaal hebben ze even de tijd om een plekje te zoeken als ze naar bed gaan maar als het ineens zo abrupt is dan hebben ze daar geen tijd voor gehad en volgens mij zijn ze stekeblind in het donker. :')
Ook houden ze inderdaad van een beschut plekje.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 03:19

Ik vermoed dat je teveel "rommelt" in hun routine. Kippen zijn net autisten, als je aan hun vaste routine komt schieten ze in de stress.
Alles elke dag twee keer verhuizen kan, maar dan moet je dat elke dag blijven doen.
In het mandje slapen is prima toch! Flinke laag stro erin en die gewoon in het hok plaatsen.

Kip zit graag beschut, hier zitten ze heel graag in de hoekjes van het nachthok.
Had er een mooie stok in gemaakt, maar geen van de dames sliep of zat erop. De laag stro is uiteraard veel lekkerder.
Dus hier liggen de hutje mutje in de hoeken van het nachthok te slapen.