Broedkastjes op het balkon, nieuwe bewoners na de mezen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Broedkastjes op het balkon, nieuwe bewoners na de mezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-18 11:11

Op beide balkons hebben wij twee broedkastjes hangen als erfenis van de vorige eigenaar.

Inmiddels zit in het kastje op het achterste balkon al een nestje mezen, en vliegen de ouders druk af en aan met eten. En ze laten zich ook flink horen :D

Sinds vorig weekend is op het balkon aan de voorkant ook een pimpelmeesje druk bezig. Heel gezellig, maar het is ook ons brede balkon aan de zonzijde waar we zelf zouden willen zitten.
De katten kunnen niet bij het kastje, maar zodra de deur open gaat vliegt ie toch uit zn kastje. Ik kan niet zien of er al iets in zit, maar gun het gezinnetje een rustige broedtijd en uitvliegtijd, de zomer is immers nog lang genoeg :)

Maar daarna zou ik toch graag het kastje verplaatsen naar het balkon achter. Vraag me daarom af of er kans is dat snel na het uitvliegen er een andere vogel in kan gaan zitten en of dat we het veilig kunnen verplaatsen? Of komen de jonge mezen nog terug naar het nest in het begin? Of kan er enkele een vrijgezelle mees in zitten?
En het balkon achter huis is vrij kort, komen ze nog naar de kastjes als ze dicht op elkaar staan?

Ik heb helemaal heel verstand van vogels dus sta open voor alle tips! Vind het wel gezellig en gezien wij gewoon overdag werken gun ik een ander gezinnetje ons balkon zeker :)

justkid

Re: Broedkastjes op het balkon, nieuwe bewoners na de mezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 11:29

twee kastjes vlak bij elkaar wordt hem niet denk ik, ze hebben toch een soort territorium.
Koolmezen zijn groter en sterker dan pimpels, die worden weggejaagd.
Als ze zijn uitgevlogen komen ze niet terug op het nest.
Ik haal het nest er dan uit, ik heb dat een keer niet gedaan en het tweede nestje overleefde dat niet vanwege al het ongedierte (vlooien) maar dat hoeft natuurlijk niet te gebeuren.
Ze kunnen de tweede keer gaan nestelen maar meestal blijft het bij een keer (hier)

henst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 15:16

Niet verplaten gewoon laten gangen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 15:39

Niet verplaatsen.
Koolmezen zijn zeer territoriaal en zullen de nestkast verlaten zodra er een andere vogel nestelt in zijn territorium.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-18 19:02

Nu ga ik niets verwijderen, maar als alles uitgevlogen is wil ik wel graag gebruik maken van het balkon dus dan gaat er toch echt één kastje verhuizen. Ze blijven namelijk verderop in de boom zitten wachten totdat wij van het balkon af zijn voordat ze terug komen met het eten voor de kleintjes.
Ik hoorde vanmiddag ook gepiep uit de kast aan de voorkant en zie nu, vanachter de gesloten balkondeur, paps of mams fanatiek aanvliegen met groene rupsjes :)

Als ze straks uitgevlogen zijn dan wordt het toch maar het kastje schoon maken en verplaatsen. Maar goed om te weten dat twee dicht bij elkaar mogelijk niet werkt, kunnen we direct kijken naar een betere plek.

Dus goed om te weten dat ze over het algemeen één keer nestelen en volgens mij zijn het pimpelmezen gezien ze niet die zwarte kap hebben.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 19:52

Hier staan wat tips. Als het nestkastje in de zon hangt is dat waarschijnlijk sowieso al niet de meest ideale plek. Misschien kun je het beste de nestkast na het uitvliegen weghalen en in het najaar aan de andere kant ophangen, mits daar genoeg ruimte is. Dan verstoor je in elk geval niets. Top trouwens dat je zo'n rekening met je gevleugelde buren houdt! +:)+

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 18:19

justkid schreef:
twee kastjes vlak bij elkaar wordt hem niet denk ik, ze hebben toch een soort territorium.
Koolmezen zijn groter en sterker dan pimpels, die worden weggejaagd.
Als ze zijn uitgevlogen komen ze niet terug op het nest.
Ik haal het nest er dan uit, ik heb dat een keer niet gedaan en het tweede nestje overleefde dat niet vanwege al het ongedierte (vlooien) maar dat hoeft natuurlijk niet te gebeuren.
Ze kunnen de tweede keer gaan nestelen maar meestal blijft het bij een keer (hier)

Ik heb ooit zelf( 10 jaar geleden) een nestkast getimmerd, 3 onder elkaar. Toen zeiden ze ook: er komt niks in. Alle 3 de nesten elk jaar bevolkt geweest. Dus het kan wel.