Konijn weigert nieuw voer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PureSG

Konijn weigert nieuw voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 11:39

Hi bokkers,

Ons konijn van 7 jaar begon van de week slecht te eten en had last van diarree.
Hier zijn we mee naar de dierenarts geweest, konijn is volledig onderzocht, even als de ontlasting en de tanden en kiezen. Uiteindelijk bleek ze last te hebben van gasvorming en voerden we haar verkeerd. Ze heeft hier spul voor gekregen en we hebben ander voer gekregen (Trovet, ze kreeg gemengd voer van de Welkoop). Tevens hebben we een paar dagen moeten dwangvoeren.

Inmiddels eet ze haar hooi weer goed en keutelt ook weer zonder diarree. Ook heb ik geen blindedarm keutels meer gevonden, dus ik vermoed dat die ook weer gegeten worden. Maar de Trovet brokjes weigert ze te eten. Als ik het meng met het oude voer dan vist ze het oude voer er tussenuit.
Bieden
Omdat ze verder wel goed hooi eet en keutelt maak ik me over het eten an sich geen zorgen meer. Maar hoe krijg ik het voor elkaar dat ze de brokjes gaat eten? :=

Alvast bedankt.

we zijn hard op zoek naar een maatje voor haar, maar ze is lastig te koppelen. Daar gelieve geen reacties ed op, wij zijn ons er uitstekend van bewust dat het groepsdieren zijn

Daphx93

Re: Konijn weigert nieuw voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 12:44

Misschien vind ze het trovet voer wel gewoon niet lekker/smakelijk.
Wat je evt kan proberen is even langs de dierenwinkel te gaan en een andere brok variant te kopen en te testen :)

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 12:57

Bix geven. Gemengd voer draagt nergens aan bij. Ik zou proberen nijn aan de box te krijgen. Dit in combinatie met veel verse groente en af en toe wat lekkers.
Eet je andere konijn nog wel gemengd?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 13:00

Niet mengen en gewoon enkel trovet geven. Ze gaat het vast vanzelf eten en zolang ze hooi eet krijgt ze wel genoeg binnen.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 13:01

Ik geef science selective senior :)
Maak je geen zorgen... met hooi en groente redden konijnen het ook. Vormen van biks zijn aanvullend, maar geen primair rantsoen.
Mijn oudjes hebben ook wel eens fases. Ondanks goede gezondheid.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 13:13

geef je groenvoer?
biks of brokjes zijn net hetzelfde als krachtvoer voor paarden, enkel nodig voor aanvulling van vitamines en dieren die zwaar in het werk staan
Als je goede kwaliteit hooi geeft, afgewisseld met veel verschillend groenvoer (dus niet enkel een blaadje witloof maar echt iedere dag minstens 4 verschillende soorten, na opbouwen mag dit in behoorlijke hoeveelheden), dan is een brokje eigenlijk niet nodig, als konijn enkel het gemengd voer wil eten en je voelt je fijner om toch iets te geven van brok, dan kan je gewoon dat gemengd voer geven. (richtlijn is 25 gram per dag per kilo konijn. Dus ongeveer een kleine soeplepel per kilo konijn is ruim voldoende.)

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 13:22

Science selective heb ik ook geprobeerd, evenals Bearphar + ,dat gaat er ook niet in.
Ze is hier nu plusminus een jaartje en heeft altijd het gemengde voer van de supermarkt/Welkoop gekregen, ook van de vorige eigenaar, dus hier ben ik toen gewoon mee doorgegaan.

Ze krijgt dagelijks een portie groenvoer en goede kwaliteit hooi, dit gaat er allemaal goed in!
De dierenarts raadde me Trovet aan om te voorkomen dat ze selectief gaat eten en deze brokjes bijdragen aan normale slijtage van de tanden.

Maar dan ga ik het eens proberen met alleen Trovet, zonder het te mengen met het oude voer.
De aanhouder wint (hopelijk) zullen we dan maar zeggen. :D

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 13:58

Werkt hier vooralsnog altijd. Met het overstappen naar beter voer heb je eigenlijk nooit problemen. Stap je over op een mindere kwaliteit is mengen wel belangrijk.

Succes! Komt vast wel goed :)
Een andere harde biks tegen gebitsproblemen is Hope Farms super trio. Misschien valt dat te proberen als ze Trovet echt niet wil.

(wat betreft het koppelen, heb je dit al eens bij een opvang geprobeerd die ervaring hebben met lastige karakters?)

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 16:30

Een opvang nog niet, wel naar op zoek geweest maar tot nu toe nog geen in de buurt kunnen vinden. Het asiel hebben we wel een paar pogingen mee gedaan, maar dat is elke keer geen succes :n daar werd aangegeven dat sommige konijnen gewoon niet gekoppeld kunnen worden, maar dat weiger ik te geloven :D dus we gaan gewoon door met zoeken.

Vanmiddag zag ik haar dan toch stiekem wat brokjes proeven! Het is niet veel, maar wel wat. :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:07

henst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 15:20

Gewoon blijven voerederen en geen ander voer geven als ze honger heeft zal ze wel eten

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 15:30

Tegen welke problemen loop je aan met het koppelen? Echt vechten?

Ik had een koppel dat erg aan elkaar gewaagd was, had ze in de badkamer gekoppeld, ze pisten alles onder en bleven maar jagen op elkaar. Het duurde de hele dag en s avonds heb ik ze in elkaars kooi(dus apart, maar wel naast elkaar) gezet voor de nacht omdat ik ze niet alleen durfde te laten.
De volgende dag verder met koppelen en ik was zwaar verbaasd want ze accepteerden elkaar direct. Ze moesten er blijkbaar een nachtje over slapen :D Vanaf die dag waren ze onafscheidelijk.

Succes met het vinden naar de perfecte match!

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 15:52

henst schreef:
Gewoon blijven voerederen en geen ander voer geven als ze honger heeft zal ze wel eten

Precies dit doen. Was ook mijn eerste idee. Wil je ze niet eten prima je krijgt vanzelf honger dat je ze wel gaat eten.