Seresto tekenband voor katten, allergisch?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Seresto tekenband voor katten, allergisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 17:57

Ik heb voor mijn beide katten een seresto halsband gekocht tegen teken en vlooien. Na 3 dagen dragen kreeg een kat kale plekken, was normaal volgens de bijsluiter. In de gaten gehouden en op dag 4 zag ik dat de huid kapot ging onder de halsband, als een soort schaafwond. Rood, geen bloed. Gelijk afgedaan..

De andere kat leek nergens last van te hebben, maar op dag 6 kreeg zij ook kale plekken. Gelijk afgedaan. Inmiddels zijn we bijna 4 weken verder en is de huid genezen en de vacht zo goed als teruggegroeid.

Volgens de winkel waar ik de banden gekocht heb is het een hele normale reactie en had ik de bandjes niet eens af hoeven te doen. De meeste katten hebben er last van, maar ze krijgen geen wonden (de huid leek geschaafd, dus ik heb überhaupt niet afgewacht of er echt wonden kwamen) na 14 dagen dragen is de huid er aan gewend, groeit de vacht terug en is het klaar. Zij raadden me aan om de bandjes gewoon weer om te doen en het die twee weken de tijd te geven.

Ik durf niet zo goed. De bandjes leken me een geweldige oplossing, het zijn echt buitenkatten en ze lopen structureel elke dag teken op..

Wie heeft er ervaring mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 18:04

Geen ervaring mee maar klinkt mij niet helemaal als normaal, geen idee verder, maar als je twijfelt zou ik gewoon de dierenarts even bellen en het daar aan vragen.

Jolliegirl

Berichten: 32970
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Seresto tekenband voor katten, allergisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 18:06

Niet doen.
Beter druppels halen van de DA. Wetkt veel sneller.


Bandjes geven ook nog eens gevaar voor ophanging!

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 18:07

Ik heb de banden ook voor mijn katten en honden. Katten hebben geen last van gehad, geen verlies van haar geen schaafwondjes of dergelijks.
Ik heb ze wel losjes om het nek hangen. Hoe strak had jij ze om de hals van je katten gedaan?

Met deze bandjes kunnen ze zich echt niet ophangen, gaan heel makkelijk los, omdat er geen vaste sluiting aan zit.

KimD

Berichten: 20417
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Seresto tekenband voor katten, allergisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 18:18

Katten reageren vaak heftiger, ik hoor van vele dat zij de banden eerst een week of twee aan de lucht laten liggen en dan pas omdoen bij de katten.

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 18:23

Ja ik had ze ook los. Er staat in de gebruiksaanwijzing dat je twee platte vingers er tussen moet kunnen doen, maar ik had ze duidelijk losser. Ophanging gaat niet zo snel gebeuren.. ze zitten niet vast met een gespje ofzo en er zitten goede breekpunten in. Dat vertrouw ik wel..

Dat is wel een idee, ze liggen al die week al te luchten in de schuur, misschien doet dat wel wat!

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: Seresto tekenband voor katten, allergisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 18:32

Er zijn katten die gevoeliger reageren op de Seresto bandjes. Wat aangeraden wordt is om het bandje inderdaad even af te laten (5 dagen is vaak voldoende) en daarna weer om te doen, vaak is het dan opgelost. Zo niet, heb je een pechkat vrees ik.

Zou ze zeker niet te los doen hoor, gewoon de indicatie van 2 platte vingers aanhouden. Het moet namelijk wel voldoende contact maken, anders helpt het helemaal niet. Hoeveel klachten wij al hebben gehad van mensen die beweren dat de band helemaal niet werkt bij hun dier, en in de praktijk hangt dat ding rond de nek te zwabberen :+

Gevaar voor ophanging is minimaal bij Seresto ja. Zitten twee verschillende systemen in verwerkt waardoor die losschiet bij (teveel) druk.

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Seresto tekenband voor katten, allergisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 18:52

Oh dat klinkt positief!! Misschien toch nog eens proberen dan.

git
Berichten: 1957
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Seresto tekenband voor katten, allergisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 18:58

Mijn kat reageerde ook heel heftig. Een hele kale ring rond zijn nek en gedrag alsof hij zou gaan stikken. Heb de band er snel weer afgehaald

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Seresto tekenband voor katten, allergisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 19:06

Ik heb eens een kat kaal gehad van frontline. Als je pech hebt is je kat allergisch voor een bestanddeel vd band. Even kijken op welke stof hij gebasseerd is en iets anders proberen.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 19:14

Jolliegirl schreef:
Niet doen.
Beter druppels halen van de DA. Wetkt veel sneller.


Bandjes geven ook nog eens gevaar voor ophanging!


Geen onzin verkondigen...

De banden zijn zo gemaakt dat wanneer er kracht op de band komt deze knapt. Verder is dit het meest aangeraden product door de dierenarts op dit moment.


Een dier kan natuurlijk altijd reageren.. heb je wel de uitstekende “pennetjes” van de band gehaald? Dit wil soms ook wel eens irritatie geven.

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 19:49

Ja die pennetjes heb ik er af gehaald. Ze kregen beide een kale band in de nek, maar ze lieten op geen enkele manier merken dat ze er verder last van hadden.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 20:06

Jolliegirl schreef:
Niet doen.
Beter druppels halen van de DA. Wetkt veel sneller.


Bandjes geven ook nog eens gevaar voor ophanging!



Wat een onzin :')


Bij twijfel gewoon even contact opnemen met Seresto. Persoonlijk zou ik het geen 'normale' reactie vinden en dit ook nooit aan een klant verkondigen, maar goed .. wie ben ik. Als Seresto niets van deze gevallen af weet kunnen ze het ook niet voorkomen. Sommige katten reageren uberhaupt heftiger op een bandje. Dit product heeft toch een soort 'hogere' dosering dan een pipet die maar 4 weken werkt. De Seresto kan in dit geval te heftig zijn voor jouw katten.
Mijn collega haar chihuahua reageert er ook heviger op.

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 20:08

Niet weer omdoen!

Mijn 2 katten bleken ook allergisch. Bij de ene had ik het te laat door, open wonde met bloed in haar nekje. Ook terwijl ik het bandje niet strak om de nek had.

Bij de andere was het minder, dus ik heb inderdaad geprobeerd het bandje na een paar weken opnieuw om te doen, helaas kreeg hij ook uitslag en open wondjes in de nek na een paar dagen.

Allergisch is allergisch, dan maar wat anders, maar ik laat ze niet met bandjes lopen waar ze niet tegen kunnen, dat is ronduit sneu.


Oh ophanging is onzin, dan trekt dat bandje gewoon los, niks gevaarlijks aan.

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 20:13

Ik was altijd anti-band maar vorig jaar mijn nieuwe kat onder de teken steeds. Toen de band aangeschaft en ik wil niet meer zonder. In de winter gaat ie af en in t voorjaar weer om. Ook de hond heeft er dit jaar voor het eerst 1.
Druppels zijn veel kostbaarder, likt de kat aan en helpen maar tijdelijk.
Ik heb ze ook los om.

Jolliegirl

Berichten: 32970
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 23:13

Fijn dat jullie de dood van een kat, opgehangen door zo' tekenband, onzin noemen.

Ts vraagt om advies.
Maar prima.. K verkondig toch alleen onzin..


Adios.
Edit: typo

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Seresto tekenband voor katten, allergisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 23:16

Ik vertrouw er echt op dat die band breekt als ze vast komen te zitten. Die breekpunten zijn prima en de sluiting ook.

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 23:18

Mijn kat heeft er ook eentje, maar we hebben nooit problemen gehad.. kat heeft hem al ruim 8 maanden om en ik heb al 8 maanden geen teken gezien :j

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Re: Seresto tekenband voor katten, allergisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 23:26

De kat van m'n moeder kreeg er ook een nare plek van. Kaal, rode en geïrriteerde huid en kleine open plekjes. De kat had er duidelijk wel last van, wilde ook niet dat je aan de plek kwam. M'n moeder heeft de band weggegooid, dus niet opnieuw geprobeerd daarna.
De hond heeft hem overigens zonder enig probleem gedragen en bij haar werkte hij top.

Syb_sem

Berichten: 234
Geregistreerd: 29-04-11
Woonplaats: Thuis met mijn hondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 23:27

Je kunt je kat ook een bravecto pipet geven. Werkt 3 maanden. Al mijn dieren krijgen ze ook en bij ons op de kliniek meest verkochte middel. Wij zien overigens amper dieren met reactie op serestobanden. Inderdaad niet meer om doen als er nog steeds een reactie optreed.

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 23:30

Wat een flauwe reactie Jolliegirl...
Gaat dat gevalletje over Seresto dan, of een andere tekenband? Seresto zit wel een waterdicht dubbel systeem op voor losschieten namelijk. En veel andere tekenbanden op de markt hebben dat niet, waardoor er inderdaad wel gevaar voor ophanging is.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Seresto tekenband voor katten, allergisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 23:36

Bij mij was het dan wel geen seresto maar een ander merk, maar mijn ene kat kwam ook terug met een kale en kapotte nek, en de andere kat heeft nergens last van. Ik heb de ene met de kale nek ( was eerst enkel kaal) het bandje nog wat langer omgehouden maar het werd echt te erg ik durf het ook niet weer om te doen bij hem.

En Wbt ophanging is indd onzin, als er maar een beetje druk op zo’n bandje staat schuift hij gewoon los of het breekt

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Re: Seresto tekenband voor katten, allergisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 23:42

Even afspoelen wil ook nog wel eens irritatie tegen gaan.
Het poeder wat erop zit is geen werkzame stof, maar kan wel irriteren.
Door dit eraf te wassen reageert de huid er soms ineens niet meer negatief op.
En de band blijft gewoon zijn werk doen.

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Seresto tekenband voor katten, allergisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 10:05

Nou ze zijn een aantal weken niet om geweest, ik heb ze gisteren goed afgespoeld om dat poeder er af te krijgen en ik heb ze weer om gedaan. Nu gewoon goed in de gaten houden, gaan ze weer irriteren gaan ze de container in. En dan ga ik me even verdiepen in de druppels die genoemd werden, die 3 maanden werken.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Seresto tekenband voor katten, allergisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:25

1 van mijn katten kreeg na 2 dagen kale plekken en de dag daarna lag zijn hele hals tot bloedens toe open.. band afgedaan en het heeft 3 maanden geduurd voordat de hals weer volledig genezen en het haar terug gegroeid was... ik gebruik de banden nooit meer!