Killercat, advies gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Killercat, advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 15:53

Hi, wij hebben aardig wat katten rondlopen..... Sommigen meer binnenkat, maar 2 echt buitenkat (slapen en leven ook binnen hoor).

1 ervan is echt een killercat. Hij ziet er ook uit als een onverzorgde straatkat. mager, scheuren in z'n oren van het vechten....Uiteraard wordt hij gewoon ontwormd, krijgt goed te eten, is gecastreerd (al heel snel trouwens). Hij is inmiddels een jaar of 10.

Deze kat komt met meerkoeten, eenden, vanmorgen een jonge gans, aanlopen. Hij vreet meteen de kop eraf en die eet hij op ook. De rest brengt hij trots mee. Hij pakt echt grote volwassen eenden als hij de kans krijgt.

We nemen hem soms mee een weekend weg naar onze vakantiestek, daar loopt hij los (of liep los) maar kwam terug met konijnen en zelfs eekhoorns. Hij kan dus niet meer los daar.

Een beetje jacht instinct, oke....Maar ik word er hoorndol van. Vind het vreselijk voor de beestjes en ik begrijp het als mensen/buren er van alles van vinden. Hij is alleen niet binnen te houden. Hij jankt als het moet 48 uur achter elkaar, gaat stress gedrag vertonen, etc.

Ik hou hem al binnen in de periode dat de jonge vogels uitvliegen en op zich normaal ook als er eendenkuikens zijn omdat ik weet dat hij er geheid mee aan komt lopen. Nu waren er geen eendenkuikens in de buurt te zien, wel zwanen en ganzen (al vrij groot) en die vist hij er dus toch uit.

Ik zei al tegen m'n man dat hij anders maar naar een grote boerderij moet waar hij ratten kan vangen ofzo, maar ja...Het is geen aantrekkelijke kat in die zin dat hij niet heel mooi is en gewoon heel erg eigenaardig (lastig in contact). Natuurlijk hebben we al bandjes met belletjes gehad, maar hebben jullie nog ideeen? Het is wel echt een kat die naar buiten moet!

Zijn er speciale belletjes die beter rinkelen? Herplaatsen? Uiteraard doe ik hem liever gewoon niet weg, maar ja beestje moet wel vrij kunnen loslopen en je hebt er verder helemaal geen last van (tenzij je hem dagen binnen laat).

Ik heb nog nooit gehoord eigenlijk dat een kat zoveel grote prooien pakt, ze echt onthoofd en dat ook opeet :+

we gaan binnenkort verhuizen. Ook een grote boerderij, maar wel in het dorp zelf. Ik maak me nu al druk om de kippen, vogels, konijnen van mogelijke buren.

iemand advies?

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Killercat, advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:02

Bizar, onze vorige kat heeft in zijn 14 jaar tijd 1 muskusrat en 1 volwassen mannetjes eend mee genomen, voor de rest alleen muizen.

Heb helaas ook geen tips. Maar wil wel graag volgen.

Denk overigens dat een boerderij niks gaat uitmaken, daar zal hij denk ik ook de voor hem normale prooien pakken.

Palmera

Berichten: 9460
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:03

Als jij weet dat je in jullie nieuwe huis straks een probleem gaat krijgen met het kleinvee van de buren zou ik met spoed bij asiels e.d gaan vragen of zij wellicht weten of er boerderijen zijn waar ze zo'n kat willen hebben.

Je kunt het gewoon niet maken zo'n kat rond te laten lopen, vind ik. Als het een hond was geweest die zich zo gedroeg had die ook lijn en muilkorfplicht voor het leven.

julius_juut

Berichten: 3102
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:04

Een boer wil waarschijnlijk ook niet zo'n killerkat hebben. Veel mensen hebben dan ook wel kippen, konijnen en dergelijk.

Maarre... Dat jonge grut gaat denk ik niet kunnen vluchten van een goede jager, al hang je er honderd belletjes aan. Die zijn gewoon niet heel snel en handig, dat moeten ze leren. Je kan kijken of je een goed passend tuigje kan vinden en die volhangen met bellen met goed geluid, maar verwacht eigenlijk niet dat dat veel gaat helpen.

In de tuin aan een touwtje of in een ren geen optie?

Denk dat ik een kat die zich zo gedraagt naar de andere wereld zou laten helpen, wildstand is al verre van geweldig, dan is zo'n monster niet echt een aanwinst voor de omgeving.
Zou ook heel erg oppassen als je verhuist bent. Ik denk dat ik een kat die hier de kippen/konijnen/wilde beesten pakt één of twee keer naar huis zou brengen met de boodschap dat diegenen hem thuis moeten houden, en dat hij anders een keer dood teruggebracht wordt/verdwijnt.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:05

Dat klinkt inderdaad als een kat die ergens op een boerderij thuis hoort waar veel ratten zitten. Zeker als het niet echt een mensenvriend is, en jullie er waarschijnlijk geen hechte band mee hebben, zou ik er eens een marktplaats advertentie of facebook bericht aan wagen en kijken of je een plek kan vinden waar ze overlast hebben van ongedierte maar waar geen kippen loslopen of eenden in de buurt zitten.

IvankBacardi

Berichten: 1005
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Vinkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:05

Ik heb ook zo een 'killercat' rond lopen, woon op een boerderij.
Meneer komt ook met eendjes, hazen, etc etc thuis dus dat zal ook niet bij ratten blijven..

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 16:05

Palmera eens hoor. Daarom blijft hij nu echt weer gewoon binnen, het zeiken, janken, frustraties, krabben etc nemen we maar even voor lief. Het is onze verantwoordelijkheid.

Apart he, hij is nog geen 4kg en hengelt alles uit de sloot.....

Ik zit zelf te denken aan een boerderij idd, al denk ik net wat Sanne zegt dat hij daar wellicht ook niet alleen de ratten of muizen gaat pakken? Ik zie hem in staat een lammetje mee te sleuren (niet echt hoor, maar hij is echt niet normaal)

Mer1980

Berichten: 18867
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:05

Ik weet niet of het een mogelijkheid is bij je nieuwe huis, maar kun je (een stuk) tuin afzetten, zodat hij er niet uit kan en wel lekker buiten loopt. Je hebt voor honden trouwens ook zo'n soort band waarmee ze vrij rond kunnen lopen, maar een stroom tik krijgen als ze over een bepaalde grens gaan. Ik ben geen voorstander van dat soort dingen, maar met zo'n killercat is dat misschien wel een (laatste) optie?

Uiteraard belletjes omhangen desnoods meerdere := of als echt niets kan, is wellicht in laten slapen een optie... :=

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Killercat, advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 16:08

In laten slapen vind ik ook not done, ik kan me ook niet voorstellen dat er een dierenarts is die daaraan mee wilt werken. Zon stroombandje is wellicht wel een idee Mer1980. Of Misschien toch een grote ren ja al denk ik dat hij daar echt niet gelukkig van gaat worden

julius_juut

Berichten: 3102
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Killercat, advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:11

Die stroombandjes schijnen bij honden en geiten goed te werken, zou best kunnen dat dat bij een kat ook gewoon werkt. :D Wild heeft dan snel genoeg door dat dat geen goede plek is om te zijn, en als andermans' dier bij jou in de tuin komt is dat het probleem van die eigenaar. Zou een mooie oplossing zijn. Wel een prijzig systeem, maar je kan dan wel alle huisdieren die je niet de hort op wil hebben er op zetten. :)

Mer1980

Berichten: 18867
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:12

Inslapen is inderdaad behoorlijk ehhh rigoureus durfde het al bijna niet te opperen.... Lastig hoor.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:12

Er zijn echt zat boerderijen die niet in de buurt van een sloot liggen, en waar niet of nauwelijks wild in de buurt zit.
Ik denk echt dat je voor zo’n kat een prima plekje kan vinden en dat ze zelfs erg gewild zijn bij bepaalde boeren die liever niet met rattengif enzo werken.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Killercat, advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 16:13

ik denk dat deze kat beter werkt dan rattenklemmen of gif inderdaad :D

mavantos

Berichten: 3607
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:13

julius_juut schreef:
Een boer wil waarschijnlijk ook niet zo'n killerkat hebben. Veel mensen hebben dan ook wel kippen, konijnen en dergelijk.

Maarre... Dat jonge grut gaat denk ik niet kunnen vluchten van een goede jager, al hang je er honderd belletjes aan. Die zijn gewoon niet heel snel en handig, dat moeten ze leren. Je kan kijken of je een goed passend tuigje kan vinden en die volhangen met bellen met goed geluid, maar verwacht eigenlijk niet dat dat veel gaat helpen.

In de tuin aan een touwtje of in een ren geen optie?

Denk dat ik een kat die zich zo gedraagt naar de andere wereld zou laten helpen, wildstand is al verre van geweldig, dan is zo'n monster niet echt een aanwinst voor de omgeving.
Zou ook heel erg oppassen als je verhuist bent. Ik denk dat ik een kat die hier de kippen/konijnen/wilde beesten pakt één of twee keer naar huis zou brengen met de boodschap dat diegenen hem thuis moeten houden, en dat hij anders een keer dood teruggebracht wordt/verdwijnt.


Wat een belachelijke reactie... Ik hoop toch serieus dat je dit niet meent. Moet er niet aan denken in de buurt te wonen van iemand die mijn huisdier vermoord, ongeacht wat hij doet. Het dier kan er niets aan doen.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Killercat, advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 16:14

nou ja het is wel een angst die ik heb hoor, als de buurt nu weet wat hij uitvreet heeft hij volgens mij zomaar een keer lood in zn lijf.

julius_juut

Berichten: 3102
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:14

mavantos schreef:
julius_juut schreef:
Een boer wil waarschijnlijk ook niet zo'n killerkat hebben. Veel mensen hebben dan ook wel kippen, konijnen en dergelijk.

Maarre... Dat jonge grut gaat denk ik niet kunnen vluchten van een goede jager, al hang je er honderd belletjes aan. Die zijn gewoon niet heel snel en handig, dat moeten ze leren. Je kan kijken of je een goed passend tuigje kan vinden en die volhangen met bellen met goed geluid, maar verwacht eigenlijk niet dat dat veel gaat helpen.

In de tuin aan een touwtje of in een ren geen optie?

Denk dat ik een kat die zich zo gedraagt naar de andere wereld zou laten helpen, wildstand is al verre van geweldig, dan is zo'n monster niet echt een aanwinst voor de omgeving.
Zou ook heel erg oppassen als je verhuist bent. Ik denk dat ik een kat die hier de kippen/konijnen/wilde beesten pakt één of twee keer naar huis zou brengen met de boodschap dat diegenen hem thuis moeten houden, en dat hij anders een keer dood teruggebracht wordt/verdwijnt.


Wat een belachelijke reactie... Ik hoop toch serieus dat je dit niet meent. Moet er niet aan denken in de buurt te wonen van iemand die mijn huisdier vermoord, ongeacht wat hij doet. Het dier kan er niets aan doen.


Ook als jouw huisdier een serie van mijn huisdieren dood? Het dier kan er idd niets aan doen, de eigenaar wel. ;)

Palmera

Berichten: 9460
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:15

@Mavantos: maar als je stelselmatig kippen/konijnen kwijt bent en de kat blijft maar rondlopen: wat moet je dan?

En nee, dit slaat niet op TS, die is tenslotte bezig een oplossing te verzinnen en heeft de kat nu opgesloten. :) Maar gewoon even in het algemeen, dus.

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:16

Dus met andere woorden omdat de kat z'n natuurlijke instinct heeft moet hij maar worden ingeslapen of een stroomstoot krijgen? Ongelooflijk

LoveBodin

Berichten: 4360
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:16

Heel eerlijk: die ren moet wel onwijs groot zijn wil de kat er gelukkig in zijn denk ik. Klinkt niet als een kat die genoeg heeft aan een ren van 4x4 :).

Snap dat in laten slapen niets is..
Veel boerderijen hebben inderdaad kippen/eenden/ganzen/klein grut en die willen graag eendier wat enkel ratten en muizen eet natuurlijk :).
Lastige keuze hoor!
Probeer het anders eens op een manege/pensionstal in de middle of nowhere? Ik ken er een aantal in Dld die zo'n kat misschien nog wel willen :)

mavantos

Berichten: 3607
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:17

Collie2008 schreef:
nou ja het is wel een angst die ik heb hoor, als de buurt nu weet wat hij uitvreet heeft hij volgens mij zomaar een keer lood in zn lijf.


Begrijpelijk, maar dat zou toch niet zo horen te zijn. Je vindt vast wel een goede oplossing, ik zou beginnen met de tuin afzetten en mocht het dier dan ongelukkig worden kan je altijd nog een nieuw plekje gaan zoeken.


julius_juut schreef:
Ook als jouw huisdier een serie van mijn huisdieren dood? Het dier kan er idd niets aan doen, de eigenaar wel. ;)


Ja, dan ook! Dan geef je het dier af bij een of andere opvang als de eigenaar er niets aan doet, je gaat toch niet zomaar een gezond beest doodmaken omdat die zijn natuurlijke instinct volgt?

Palmera

Berichten: 9460
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:18

purny schreef:
Dus met andere woorden omdat de kat z'n natuurlijke instinct heeft moet hij maar worden ingeslapen of een stroomstoot krijgen? Ongelooflijk

Ik juich het ook niet toe. Aan de andere kant: het koppeltje konijnen/kippen in de tuin van de buren mag toch ook niet gepakt wordem door andermans kat?

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:18

Vriendin van me heeft een lange waslijn door de tuin gehangen, en daaraan een ring met lijn, de kat met een tuigje. Kan echt een heel end lopen en rennen, maar niet meer weglopen. Miss kan je zoiets op je boerderij maken.

Maanlicht

Berichten: 6853
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:18

Die van mij is ook zo.. Ik heb hem 3 belletjes omgedaan en dat werkt super goed!

mavantos

Berichten: 3607
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:19

Palmera schreef:
purny schreef:
Dus met andere woorden omdat de kat z'n natuurlijke instinct heeft moet hij maar worden ingeslapen of een stroomstoot krijgen? Ongelooflijk

Ik juich het ook niet toe. Aan de andere kant: het koppeltje konijnen/kippen in de tuin van de buren mag toch ook niet gepakt wordem door andermans kat?


Als de buren daar bang voor zijn dan hangen ze toch een netje oid over de ren? Wij schieten ook geen vogels af die vissen pikken uit de vijver...

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 16:19

als ik het zo hoor, gaan we denk ik eerst proberen het terrein middels schrik af te zetten, mocht hij daar vreselijk gestresst van raken dan wordt het een manege idd, niet zozeer een boerderij, in een kattenren gaat hij denk ik niet gelukkig worden, we noemen hem niet voor niets straatschoffie, of ciske de kat, hij is een 'zwerver' (komt wel dagelijks thuis) maar heeft de wijde wereld nodig