Derde kat erbij? Help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sooff

Derde kat erbij? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 21:10

Hallo mensen,

Ik heb 2 hele lieve binnenkatten. Het begon met een Perzische poes die wij als herplaatser hebben gekregen. Daarvoor woonde ze in een cattery. Na haar een jaar alleen te hebben gehad hebben wij er een Exotic Shorthair kitten (katertje) bij genomen omdat poes overdag veel alleen zat en we het idee hadden dat ze eenzaam was. Mijn vriend en ik werken allebei namelijk. In het begin ging het erg moeizaam tussen die twee en terroriseerde ze het kitten, met veel grommen en blazen. Het kitten wilde niets liever dan vriendjes met haar worden en is echt een zachtaardige knuffelbeer, terwijl zij qua karakter meer een hooghartige koningin is. Gelukkig is dit uiteindelijk goedgekomen en hoewel ze nog steeds niet samen slapen (ze zijn inmiddels rond de 3 en 5 jaar oud) spelen ze wel vaak met elkaar en halen ze samen kattenkwaad uit. Mijn kater heeft wel veel meer energie dan de poes, zij ligt het liefste op een comfortabel plekje te chillen terwijl hij graag als een kleine sloopkogel door het huis rent, met bijpassende geluiden. Hij zoekt vaak toenadering bij haar maar zij is nog steeds wat meer op zichzelf. Maar er wordt nooit gevochten of geblazen, tenzij 1 van de 2 bij de dierenarts is geweest. Ze zijn uiteraard allebei geholpen.

Nu wil het lot dat er in de familie van mijn vriend iemand ernstig ziek is en er voor haar kat een nieuw baasje wordt gezocht. Het gaat om een 4-jarige HTK-kat (gecastreerde kater). Mijn vriend wil graag deze kat redden en bij onze eigen katten introduceren maar ik merk dat ik heel erg twijfel. Ik wil niet dat mijn eigen katten ongelukkig worden want er is nu rust in huis. Maar aan de andere kat zou het voor mijn speelse kater wel leuk kunnen zijn als er een speelkameraadje bij zou komen, want bij de poes kan hij zijn ei ook niet kwijt. Ik weet gewoon echt niet wat ik moet doen! Mijn hart is er goed voor, ik vind het namelijk super sneu voor de eigenaresse en voor de kat, maar dit gaat niet om mij maar om de dieren.

Ik hoor graag wat jullie mening is hierover!

Hevonen

Re: Derde kat erbij? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 21:18

OP zich kan het wel, afhankelijk van het karakter. Ik heb heel vaak zwerfkatten opgenomen en had er soms wel vijf. Maar het kan problemen geven. Misschien kun je die kat op proef nemen. Laat hem dan eerst wennen in een aparte ruimte en als het lukt, als je ergens een gemeubileerde ruimte hebt waar de katten nooit komen, kun je ze aller drie daar kennis laten maken. Heb je dat niet, dan zou ik op een gegeven moment de nieuwe kat (na een aantal dagen) zelf het huis laten verkennen... uiteindelijk belandt hij dan wel bij de andere twee. Hij kan dan terugvluchten naar 'zijn' kamer.

Katten zijn behoorlijk verdraagzaam, al denk ik dat jouw oudste kat wel een poos zal moeten wennen.

Als je het niet ziet zitten is er misschien wel iemand anders die die kat wil opvangen.

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 21:38

Ik heb ook 3 katten.
2 jaar geleden heb ik 2 kittens (beide katers maar uit andere nestjes) in huis genomen.
Ze konden heel erg goed met elkaar over weg en waren beste vriendjes maar tegelijkertijd waren ze totaal het tegenovergestelde in karakter.
Hoe ouder ze werden hoe duidelijker het werd dat de één echt een straat kat was en de hele dag buiten speelde met andere katten vriendjes en de ander af en toe een frisse neus ging halen om daarna weer als een echt koning op zijn krab paal te gaan slapen.

Vorig jaar heb ik een half zusje van één van mijn katers er bij gekocht.
Natuurlijk verliep dit niet direct vlekkeloos. Want naast 2 katers had ik ook nog 2 honden.
Maar al heel erg snel viel alles op zijn plek en zijn beide katers even gek op 'hun' kleine zusje, want zo zien ze haar echt. Ze zorgen heel goed voor haar en laten haar nooit in de steek (en daar maakt het prinsesje maar al te graag misbruik van hoor ;) )
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding