Ik liep gisteren langs de sloot, op weg naar de Albert Heijn, kom ik opeens één of andere gekke eend tegen. Geen idee wat het was, ik heb er nog nooit één gezien en hij leek me best exotisch. Wat is dit? Is hij ergens ontsnapt? Hij had ook een vrouwtje... gewoon midden in de stad!
Het mannetje van de Mandarijneend is niet te verwarren met welke andere eend dan ook. Wat een prachtige kleuren heeft deze exotische watervogel! Op zijn vleugels heeft hij twee oranje zeiltjes die hij opzet om de vrouwtjes en andere mannetjes te imponeren. Het vrouwtje is minder opvallend: bruingrijs met op de borst en zijkant witte vlekjes. Sinds de jaren '90 broeden ontsnapte siervogel-exemplaren ook in West Europa. Dit koppeltje heb ik vandaag in Berlijn gefotografeerd, maar ook thuis in Noord-Brabant heb ik ze weleens in 't wild gezien. Hier maken ze ook gebruik van nestkasten maar normaliter broeden de vrouwtjes in bomen of in oude spechtennesten. Als de jongen 1 dag oud zijn, wagen ze de grote sprong al naar beneden.
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 22-05-18 16:57, in het totaal 2 keer bewerkt
julius_juut
Geplaatst: 22-05-18 16:57
Lijkt op een mandarijneend maar weet niet veel van eenden.
Edit: Zal wel als er drie tegelijk zeggen dat het een mandarijn is.
Laatst bijgewerkt door julius_juut op 22-05-18 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Bamii
Een mandarijn eend met zn vrouwtje
Anoniem
Even gegoogled, en dat was 'm inderdaad! Wel een enorm mooi dier...
VenoSnorlax
Mandarijneend man
8nnemiek
Geplaatst: 22-05-18 19:00
Wij noemen ze altijd Chinese eendjes, maar geen idee of ze daar vandaan komen Hoe dan ook echt prachtige dieren Hier in de buurt zit/zat een koppeltje.