Degoe eigenaren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Noblesse_

Degoe eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-18 20:47

Hoi!

Ik ben van plan om binnenkort twee degoes aan te schaffen! Heb al ervaring met hamsters, cavia’s en ratten en ben me nu goed aan t inlezen over de degoe, dus dit komt wel goed :).

Zijn hier mensen op bokt die ook degoes hebben? En mij iets willen vertellen over hoe jullie ze huisvesten, voeren, etc.

Alvast bedankt!

AnnemiekvM

Re: Degoe eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 22:29

Ooit gehad. Leuke dieren. Je hebt veel ruimte nodig, want ze klimmen graag. Ik had toen een soort kooi met verdiepingen. Veel hout erin en een molentje.
Ze waren helaas niet tam. Werd wel wat beter na verloop van tijd, maar geen knuffeldiertjes. Je moet ze met minimaal twee houden.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-18 10:17

Ik ga ze in mn Savic royal suite XL houden! En er komen er zeker twee :)
Hoe oud zijn ze geworden?

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 11:17

Ik heb ze gehad en weer heel snel de deur uitgedaan. Nee wij waren geen vriendjes en vond dat ze een beter leven verdienden. Kwam in de dierenwinkel een mvr tegen die ze ontzettend graag wilde hebben en ben ze diezelfde avond nog gaan wegbrengen incl kooi. Beestje kwamen in de degoe hemel terecht bij die mvr. Zij had het fantastisch voor elkaar en ben blij dat ze zo goed terecht zijn gekomen.

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 11:22

Ik heb er ook 2 gehad (Oki en Doki :+ )
Ik vond ze erg leuk en ze waren goed tam. Douchen vonden ze erg lekker en met zand gooien, klimmen en klauteren.
Ze zijn bijna 4 geworden, ze gingen wel vlot na elkaar en het waren 2 zusjes.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 11:23

Ik heb ze bij iemand gezien. Leuke dieren. Huisvesting daar was mwah. Klimmen kon amper, graven deden ze wel ook graag. Het loopwiel stond er nog voor de helft. Ik vond ze erg aanwezig en kan me niet voorstellen dat ze daar doorheen kon slapen. Mijn type dier is het niet haha.

Beetje een gerbil met het aanwezige karakter van konijnen :') grof geschetst.

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 11:28

Wij hadden 3 in een plexiglas bak en daaruit liepen buizen naar nog 2 grote delen met gewoon tralies. Ze zijn super actief snachts heb ze 1 nacht op mijn kamer gehad en dat eindigde met mij op de bank.
Zijn wel heel schattig.
Het zouden 3 mannetjes zijn maar er zat een vrouwtje tussen die kreeg 2 dagen achter elkaar jongen. Het eerste nest van 4 is opgegeten door 1 van de mannen :( dus haar apart gezet en toen kwamen er nog 5. Alle mannetjes weg gedaan hielden 3 gelukkige vrouwtjes over. Mama was super aanhankelijk. Kwam altijd meteen naar je toe de 2 jonkies waren veel te druk daarvoor.
Durf niet te zeggen hoe oud ze zijn geworden.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 11:31

Wij hebben er heel lang geleden gehad. Een paartje waarvan ze in de dierenwinkel eerlijk zeiden dat ze niet wisten welke geslacht(en) het waren. Het bleken een mannetje en een vrouwtje. Na een nestje mannetje gecastreerd, maar als vrouwtje geworpen heeft, wordt ze meteen gedekt, dus in totaal twee nestjes gehad. Erg leuk. Een babydegoe is gelanceerd toen moeders in het looprad ging en had een scheef bekkie en een blind oog. Die hebben we gehouden. Moeders is helaas maar een jaar of 4 geworden, want haar kiezen hadden haken en daardoor opeens erg vermagerd en verzakt. Naar de da, onder narcose en dat is haar fataal geworden. Wij en de da hiervan geleerd dat je degoes eerst moet laten aansterken met 'dwangvoer' ( daarover straks meer) en dan pas onder narcose.
Vader is uiteindelijk 8 jaar geworden en ook vanwege een scheef gebit het laatste jaar 3x per dag dwangvoer uit een spuitje... niks dwang, hij vond het heerlijk. Het voer bestond uit geweekte bix met soja kindervoeding. uiteindelijke wilde hij niet meer eten en toen is hij vrij snel gestorven in mijn hand. Het gehandicapte kind is uiteindelijk 9 jaar geworden ook het laatste jaar met de hand gevoerd.
We hebben genoten van ze, uiteindelijk zijn onze degoes ook handtam geworden, mochten ook loslopen en daarna gingen ze onder het hok zitten om aan te geven dat ze 'naar huis' wilden. Stapten dan zo in onze hand en ze gingen terug.
Degoe voer zoals het verkocht werd (misschien nu nog, dat weet ik niet) is ONGESCHIKT voor degoes. Er zitten teveel suikers en pinda's in, dat vinden ze erg lekker, maar ze ontwikkelen snel diabetes. Afbeelding
Niks 'dwang'voer
Afbeelding
Afbeelding
Het hok dat we hebben laten maken bij een aquarium handel. Ik zou nu voor een groter hok kiezen, maar ze liepen heel veel los.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 15:40

Jaren degoes gehad. Zou ook best graag weer een groepje willen. Echter zit er zoveel inteelt in de lijnen die ik zie in winkels of marktplaats. Degoes lijken daardoor meer op ratten. Plus erfelijk zitten ze dan ook niet goed in elkaar en heb daar meerdere degoes aan verloren door slechte gebitten. De goede degoes zonder erfelijke gebleken heb ik jaren gehad. Dat vind ik zo fijn aan degoes die kunnen lekker oud worden en hoef je niet na 2 jaar al afscheid van te nemen. Vind overigens de leeftijd van 4 eerder genoemd hier boven ook nog veel te jong voor een gezonde degoe.

Het houden van degoes is eigenlijk best makkelijk. Zorg voor een geschikte kooi met groot loopwiel en een zandbadje en verder een goed dieet maar dan heb je er weinig omkijken aan. Al had ik die van mij wel dagelijks even in handen en kwam wollie elke dag same met jj tv kijken en sliep hij in de binnenzak van mijn vest. Die was echt heel tam.

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 21:01

Sorry van mijn post, ik heb geen degoes gehad, maar het waren gerbils bedenk ik mij nu >;)
Ze waren wel erg leuk. Ik heb dus geen ervaring met degoes :=

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 20:41

Bedankt voor alle reacties!