Kan een cavia ook leven zonder brokken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Riverdale

Kan een cavia ook leven zonder brokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 20:46

Ik zag ergens voorbijkomen dat iemand zijn cavia’s geen brok voert. Weet iemand hoe en waarom je het zou doen en hoe je eventueel de brokken af kan bouwen naar niks? Ik vind het wel interessant, het zijn natuurlijk wel gewoon tamme cavia’s in een hok :')

lor1_1984

Re: Kan een cavia ook leven zonder brokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 20:49

Ik denk dat als je voldoende groenten en fruit voert dat dat wel zou kunnen.
De brokken geef je immers vooral om de vitamines en mineralen. :)
Maar dan zou je de hoeveelheden groenten en fruit langzaam moeten gaan opvoeren, zo ineens veel meer geven kan weer klachten als diarree veroorzaken ivm het vele vocht wat erin zit.

Maar ik ben geen expert oid, dus pin je niet vast op mijn antwoord.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 20:55

Wat is de rede dat je geen brok wilt geven?

Ik zou wel blijven geven vooral ook vitamine c (eventueel tabletjes ) want dit kunnen ze niet zelf aan maken en hebben ze nodig!!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 20:57

het zou wel kunnen, mits je zorgt dat het dier wel genoeg vit c gevoerd krijgt via het voer wat je dan geeft.
Net als de mens kan een cavia niet zelf vit C aanmaken en net als de mens kunnen ze niet zonder die vitamine.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 21:04

Denk idd als je hooi onbeperkt geeft en goed Let met groentes dat wel zou kunnen.

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 21:09

plutolover schreef:
Wat is de rede dat je geen brok wilt geven?

Ik zou wel blijven geven vooral ook vitamine c (eventueel tabletjes ) want dit kunnen ze niet zelf aan maken en hebben ze nodig!!

Daarom voer je groente en fruit :j

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 21:09

Een vriendin van mij voert eigenlijk al jaren alleen maar hooi, groente, fruit en af en toe een knabbelstaaf. Die cavia's en konijnen doen het er hartstikke goed op.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 21:23

Die van mij krijgen maar twee x per week brokjes verder veel groente en fruit en onbeperkt hooi. Ze doen het er prima op zijn zelfs aan de dikke kant

Riverdale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 07:53

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden! Er is geen directe reden dat ik geen brokken wil voeren maar ik was er alleen erg benieuwd naar want als ze ook prima zonder kunnen, waarvoor geef je ze dan? :) Ik zal even kijken wat goed werkt voor ons!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 08:29

Riverdale schreef:
Heel erg bedankt voor jullie antwoorden! Er is geen directe reden dat ik geen brokken wil voeren maar ik was er alleen erg benieuwd naar want als ze ook prima zonder kunnen, waarvoor geef je ze dan? :) Ik zal even kijken wat goed werkt voor ons!

uit gemakzucht. Ik denk dat er genoeg cavia eigenaars zijn (ouders die hun kinderen een "kadootje" doen bv) die niet nadenken over de noden van zo'n diertje. Hetzelfde als bij paarden, honden en katten. Waarom voeren we brokken? Omdat we ervanuit gaan dat daar alles in zit wat het betreffende dier nodig heeft EN dat het veel eenvoudiger is dan zelf gaan "koken" en/of een gevarieerd dieet samenstellen.

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 09:07

Cavia's kunnen niet "gewoon zomaar" zonder brokjes.
Dan is het een kwestie van zelf het dieet samenstellen zoals hooi groente fruit kruiden en let vooral op de Vit C inname. Dit maken cavia's niet zelf aan.

De gemiddelde cavia eigenaar(de mensen met eigenlijk weinig verstand van cavia's) zou ik dat niet zomaar aanraden.

Maar als je er tijd en kennis in wil stoppen om zo compleet mogelijk te voeren kan je zonder brokjes.