Kat als prooidier?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sastaic

Berichten: 1201
Geregistreerd: 17-03-11

Kat als prooidier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 13:41

Bij ons op de boerderij hebben we een aantal katten (ongeveer 12-15), echter sinds een week of 2 worden het er steeds minder. We zijn er sowieso al 4 kwijt.

Nu heb ik ook een eigen kat die bij mij in huis mag, maar deze is vannacht in tegenstelling tot normaal buiten geweest. Vanmorgen kon ik haar niet vinden en ze kwam ook niet als ik haar riep. Toen ik haar een uur later had gevonden sliep ze op een strobaal, ze is helemaal bek af en haar poten zijn gevoelig. Ze ziet eruit alsof ze ergens mee heeft gevochten. Ze loopt niet echt kreupel, maar lijkt wel spierpijn te hebben. Ze heeft ook geen verwondingen.

Nu vroeg ik mij af of er misschien een dier loopt wat katten op eet. Kan de vos dat doen? Of zijn er nog meer mogelijkheden?

romyamb
Berichten: 676
Geregistreerd: 20-04-13
Woonplaats: den bosch

Re: Kat als prooidier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 14:08

Wat naar, het kan inderdaad een vos zijn of wolf zelfs maar is er ook een mogelijkheid dat ze gewoon weg zijn gelopen of wellicht aangereden zijn?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 14:15

Gevochten met andere katten misschien, en een best eindje gelopen door de nacht ?
Heb nog nooit geweten dat vossen of marters iets willen te maken hebben met katten in elk geval :+

Die 4 andere vermisten zou ik aan vergiftiging denken. Zijn er buren in de ( wijde )omtrek die het niet zo op katten begrepen hebben ? Of jagers die katten van jong wild willen weghouden ?

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Kat als prooidier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 14:22

ik zou idd ook eerder denken aan vergiftiging?

zijn de katten geholpen?
want het is ook volop kattentijd,niet geholpen katers kunnen nu dagen wegblijven en ver zwerven,op zoek naar een poes,en poezen kunnen makkelijk wegblijven omdat ze kleintjes krijgen...

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Kat als prooidier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 14:31

Vergiftiging komt hier ook veel voor. Verder heeft onze over buurman een herder die weleens ontsnapt en dan katten grijpt. Die van ons zijn gelukkig jong en krijgt hij niet te pakken, maar laatst dus wel een oudere kat

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Kat als prooidier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 14:33

Neem aan dat je gewoon in Nederland woont?

Bij een Fins vriendinnetje van mij zijn de katten namelijk zeker 's nachts prooidier. Maar die woont veel meer in de wildernis dan hier in Nederland kan :)

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 15:12

Vossen en marterachtigen kunnen weldegelijk ruzie hebben met katten.
Niet als prooidier maar als concurrent roofdier die hetzelfde muizenboutje op het oog hebben.
In normale omstandigheden vermijden ze mekaar, zeker vossen gaan het conflict liever uit de weg, marters zijn wat doortastender.
Wie het onderspit delft hangt af van het formaat kat en z'n karakter.
Ik had vroeger een fikse kater (8kg) die vossen letterlijk uit de tuin joeg en er ook weldegelijk het conflict mee aanging.
Het kleine poesje wist echter dat ze geen partij was en verschuilde zich.

Verder heb je ook honden, verkeer en kwaaie buurmannen die je kattenbestand kunnen doen krimpen.

En katten onderling. 12-15 katten is toch een vrij grote groep. Als ze geen prooien in overvloed vinden gaan ze, al dan niet vrijwillig, de hort op.

Sastaic

Berichten: 1201
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Kat als prooidier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 15:48

De katten worden 2x daags gevoerd dus, als er niet genoeg muisjes, vogeltjes en andere beestjes zijn kunnen ze altijd nog voer krijgen bij mijn schoonmoeder.
Weglopen zal wel kunnen maar het meerendeel zijn oudere katten die er al jaren lopen. Ze zijn niet geholpen maar die van mij is wel geholpen.
De buren wonen allemaal verder weg op 1 na en die heeft zelf ook katten. Ik kreeg ook nog een tip dat ik aan roofvogels kon denken en dat lijkt me ook nog niet zo onwaarschijnlijk.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Kat als prooidier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 16:26

Wij hebben hier op de boerderij ook zo'n grote groep, de meeste zijn verwildert, 2 zijn er tam.
Bij de verwilderde is het altijd een beetje een komen en gaan, sommige blijven jaren hier, anderen komen een weekje aanlopen en zoeken dan ergens anders weer naar eten. Ze krijgen hier ook 2x per dag brokjes, maar dat houdt ze niet tegen om 'de wijde wereld in te trekken' als het zo ver is.

Bij de katers zijn het vaak hormonen, de poezen blijven vaker aan huis, zeker als ze hier een nestje hebben gehad...

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 16:35

Sastaic schreef:
Ik kreeg ook nog een tip dat ik aan roofvogels kon denken en dat lijkt me ook nog niet zo onwaarschijnlijk.

Een buizerd weegt ongeveer een kilo. Die krijgt 5 kilo kat echt niet weg...

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Kat als prooidier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 16:38

De Roofvogels die je in België / Nederland terugvind die hebben niet volwassen kat op hun menu staan. Ik zou ook eerder denken aan misschien iemand die je katten moedwillig iets aandoet? Misschien ze opsluit / slaan?

Sastaic

Berichten: 1201
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 16:40

Ibbel schreef:
Sastaic schreef:
Ik kreeg ook nog een tip dat ik aan roofvogels kon denken en dat lijkt me ook nog niet zo onwaarschijnlijk.

Een buizerd weegt ongeveer een kilo. Die krijgt 5 kilo kat echt niet weg...



Mijn kat is ook niet zo groot, ze is nog geen jaar.
Ik denk dat ze hooguit 2 kilo weegt. En misschien krijgt hij die inderdaad niet weg, maar hij kan de kat wel flink beschadigen denk ik.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Kat als prooidier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 16:43

de katten die niet geholpen zijn,lijkt me dan vrij logisch dat ze met momenten even verdwijnen.
katers gaan op jacht naar poezen,kunnen ook vechten hierbij,....
en een poes die moet jongen,kan ook even wegblijven.

GabberGill

Berichten: 5751
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 16:48

Ibbel schreef:
Sastaic schreef:
Ik kreeg ook nog een tip dat ik aan roofvogels kon denken en dat lijkt me ook nog niet zo onwaarschijnlijk.

Een buizerd weegt ongeveer een kilo. Die krijgt 5 kilo kat echt niet weg...

Onzin er gaan hier op mijn camping hele hazen de lucht in Groot en klein. Zijn al meerdere katten de lucht in gegaan ook. Dus sluit een buizerd niet uit.

dierenfan
Berichten: 9617
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Kat als prooidier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 18:02

Uhm van vliegen in de klauwen van een vogel slijten de voetzolen niet ;)

Maar zeker kunnen roofvogels wel een prooi zien in katten. Echter niet geholpen katten in deze periode van het jaar kwijt vind ik niet gek. Die komen wel weer terug met kids...

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 18:11

Vossen eten (of in ieder geval vermoorden) zeker katten, dus kan zeker een vos zijn :j
Al helemaal als hij door heeft dat er veel katten wonen en dus veel te vangen is...
Maar vossen zijn wel bang voor honden, dus weet niet of er toevallig ook een erfhond rondloopt? Dan zullen vossen minder snel dichtbij het erf komen.

Als je niet al te dichtbevolkt woont, denk ik dat de kans vrij groot is dat er een vos op je katten jaagt.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 18:25

Eileen_ schreef:
Vossen eten (of in ieder geval vermoorden) zeker katten, dus kan zeker een vos zijn :j
Al helemaal als hij door heeft dat er veel katten wonen en dus veel te vangen is...
Maar vossen zijn wel bang voor honden, dus weet niet of er toevallig ook een erfhond rondloopt? Dan zullen vossen minder snel dichtbij het erf komen.

Als je niet al te dichtbevolkt woont, denk ik dat de kans vrij groot is dat er een vos op je katten jaagt.


Echt serieus dit ? Dat wist ik niet. :oo
Hier leeft al jaren vos en ( zwerf )kat zo goed als samen in 1 territorium. Kat is al bejaard, maar is er nog steeds.

Femia
Berichten: 331
Geregistreerd: 15-01-10

Re: Kat als prooidier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 18:49

Is er iemand met windhonden in de buurt? Die zijn vaak erg fel op katten en zullen ze zeker pakken als ze de kans krijgen.

Sastaic

Berichten: 1201
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 19:13

Hier is al een paar keer en vos gezien en we hebben inderdaad geen hond :(

Sastaic

Berichten: 1201
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 19:13

Femia schreef:
Is er iemand met windhonden in de buurt? Die zijn vaak erg fel op katten en zullen ze zeker pakken als ze de kans krijgen.

Niet dat ik weet

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 20:02

Vossen zijn toch opportunisten, die gaan liever voor een logge kip dan voor een bewapende kat.
Dat ze af en toe ruzie hebben is waar, dat de kat dan soms verliest ook maar dat ze echt op katten gaan jagen geloof ik niet echt.
Kittens of verzwakte katten zullen zich idd niet kunnen verdedigen maar een vos die er in slaagt om een groep van 15 katten uit te dunnen is toch wel sterk.

Toen meneer vos besloot dat door mijn tuin de handigste weg was naar de kippen van de buren kreeg hij een hele kwaaie kat op z'n kop. Letterlijk. De kater zat op z'n rug, had de vos z'n nekvel vast en krabde er lustig op los. Vos kon grommen en jankend wat hij wilde kat liet niet los (was ook echt wel een badass-kat).
Pas toen ik op het kabaal afkwam, altijd gezellig om 1u 's nachts, en een keer brulde en in m'n handen klapte, liet kat los en spurtte vos verschrikt weg.
Vos ging nadien door de weilanden achterom.

Honden daarentegen kunnen wel de smaak te pakken krijgen van kattenjagen. En die komen idd terug als ze een keer succesvol iets gegrepen hebben.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 20:22

Eileen_ schreef:
Vossen eten (of in ieder geval vermoorden) zeker katten, dus kan zeker een vos zijn :j
Al helemaal als hij door heeft dat er veel katten wonen en dus veel te vangen is...
Maar vossen zijn wel bang voor honden, dus weet niet of er toevallig ook een erfhond rondloopt? Dan zullen vossen minder snel dichtbij het erf komen.

Als je niet al te dichtbevolkt woont, denk ik dat de kans vrij groot is dat er een vos op je katten jaagt.

Zonder onderbouwing geloof ik hier, met all respect, geen fluit van.
Een vos is nauwelijks groter dan een volwassen kat. En een kat die voor zijn leven vecht is een zeer onaantrekkelijke "prooi". De vos betaalt zelfs als hij wint ( wat zeer de vraag is) een veel te hoge prijs voor zijn maal ( hij zit op zijn minst onder geïnfecteerde krab- en bijtwonden).

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 20:29

GabberGill schreef:
Onzin er gaan hier op mijn camping hele hazen de lucht in Groot en klein. Zijn al meerdere katten de lucht in gegaan ook. Dus sluit een buizerd niet uit.


Het is fysiek (biologisch én natuurkundig) onmogelijk als dier van hooguit anderhalve kilo (en echt, zwaarder zijn buizerds niet) om prooien van meer dan het eigen gewicht (even zwaar kan al niet eens) de lucht in te krijgen. Een jonge haas van 600-700 gram is voor een vrouwtje (die zijn het grootst/zwaarst) het maximum.

(En de zwaarste vliegende vogel weegt een kilo of 10. Meer kan technisch gezien gewoonweg de lucht niet in)

Athosje
Berichten: 99
Geregistreerd: 26-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 20:48

Maar er zitten hier ook wel grotere roofvogels...kunnen die niet een kleine kat pakken? (Wij zijn door de jaren heen ook 3 katten kwijtgeraakt, gezonde katten die geholpen waren en al jaren bij ons woonden) en van 1 kat vermoeden we dat die tijdens het oogsten (want dan was hij op de muizen aan het jagen) door een landbouwwerktuig gegrepen is. Maar idd, soms kwamen ze ook zo terug als de jouwe, vermoeid en met lelijk afgesleten nagels. Vermissing vind ik zo naar, je blijft zoeken :\

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Kat als prooidier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 21:14

Hoe is de gezondheid van de katten? Zou het niet kunnen dat er een niesziekte of iets dergelijks onder de populatie uitgebroken is?
Meeste katten kruipen weg om als ze voelen dat ze gaan sterven.