Hond zelf trimmen/uitdunnen?

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

felineepino

Hond zelf trimmen/uitdunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-18 13:58

Lieve bokkers,

Ik ben trotse eigenaresse van een toller en ik breng haar om de zoveel tijd naar de trimsalon. Nu is ze net geweest en hiervoor heb ik 65 euro betaald. Heel netjes, maar toch vind ik dat ze nog veel te dik in haar vacht zit voor dit warme weer. Ze heeft een schildklierafwijking (en krijgt hiervoor elke dag medicatie) en hierdoor lijkt het naar mijn idee nog sneller te groeien. Omdat trimmen best prijzig is zit ik eraan te denken om het zelf bij te houden. Iemand hier ervaring mee? Bestaan er uitdun borstels? Moet ik echt met de schaar aan de slag? Help me out

♥♡ pino & lucy

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 14:07

Ligt ook echt aan het vachttype, ik ben helaas niet zo bekend met tollers persoonlijk, dus vacht onderhoud durf ik niet zeker te zeggen.

Sommige honden moeten echt naar trimmers voor vachtverzorging, of je moet een cursus gevolgd hebben, zoals poedels of ruwharige teckels.
Hebben echt een specifieke knip-en borstelbeleid nodig.

Andere honden zijn weer goed zelf te onderhouden met borstelen en laten ook zelf makkelijker vacht los enzo.

Edit: Daarbij, bij sommige honden helpt een nog lange vacht ook bij het koelen van het lichaam, dan werkt het als een isolatielaag. Maar bij tollers durf ik niet te zeggen of dit ook zo is.

Ik heb een sheltie-keeshond mix, en hij gaat niet naar de trimmer.

Ik borstel/kam wekelijks met een normale haarborstel. Wanneer hij in de rui is (zoals nu) gebruik ik ook wekelijks een uitdunhark om de ondervacht weg te krijgen (furminator in dit geval). Die gebruik ik niet meer zodra hij weer goed in zijn zomer-/wintervacht zit, alleen als hij aan het ruien is.
Ik knip zelf zijn kont/buik/poten bij met een schaar als het te lang wordt ivm hygiene.

Het beste is denk ik even advies inwinnen bij de trimmer, die heeft wellicht tips hoe je het zelf ook bij kan houden.

felineepino

Re: Hond zelf trimmen/uitdunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-18 15:04

Dankjewel Melyoramel! Ik ga even advies inwinnen en sowieso een betere borstel kopen. Misschien scheelt dat

♥♡ pino & lucy

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 16:18

Voor mijn husky gebruik ik ook de furminator vind ik erg fijn. Zij heeft echt een verschrikkelijk dikke ondervacht. Nu hebben wij rond de 24 graden en begint ze eindelijk te verharen dus ik kan met de furminator het meeste weg halen :j

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 18:01

Je kunt zelf een waterblazer kopen. Hond wassen en dan droogblazen met de waterblazer. De onderwol laat los door het wassen en dat blaas je er dan zo uit, zo doet de trimmer het ook.
Borstelen kun je met een herdersharkje, of een gewone kam, daarmee haal je al veel onderwol weg. Met een furminator beschadig je de vacht en ik kom er niet mee door de vacht van mijn halve tollers.
Verder voetjes knippen en vlaggen aan de poten met een uitdunschaar, dan wordt het niet zo hakkerig.

Sprakeloos

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 18:14

Ik heb border collies. Voor zover ik weet van de tikkers die ik gezien heb hebben die hetzelfde vachttype.
Zeker niet aan de slag met een furminator! Die snijd/trekt de haren over. Je gaat veel beter voor een ontwol borstel. Hiermee haal je de overbodige ondervacht er uit. Je moet wel erg oppassen dat je niet teveel eruit haalt.
Ik trim mijn showborders zelf nadat ik veel tips in real life gekregen. Via internet is dat heel moeilijk. Ik knip ook de pootjes en soms dood haar een de oren.
Ik kan als je wil je wel een trimmer aanbevelen die cursussen geeft aan mensen die zelf hun hond willen trimmen.

Edit: dit soort borstel https://www.dierenwellness-shop.eu/a-38 ... ontwoller/

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-18 21:17

Heel erg bedankt dames! Ik ga het deze Woensdag eens proberen, kijken of het wat word. Furminator toch maar niet dus, op zoek naar een ander handig kammetje. Morgen maar eens naar de Intratuin(?), misschien vind ik daar iets. het knippen van de pootjes laat ik aan mijn vriendin (kapster) over, misschien scheelt dat al veel mislukking haha. :+

♥♡ pino & lucy

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-18 21:18

Zoe_97 schreef:
Ik heb border collies. Voor zover ik weet van de tikkers die ik gezien heb hebben die hetzelfde vachttype.
Zeker niet aan de slag met een furminator! Die snijd/trekt de haren over. Je gaat veel beter voor een ontwol borstel. Hiermee haal je de overbodige ondervacht er uit. Je moet wel erg oppassen dat je niet teveel eruit haalt.
Ik trim mijn showborders zelf nadat ik veel tips in real life gekregen. Via internet is dat heel moeilijk. Ik knip ook de pootjes en soms dood haar een de oren.
Ik kan als je wil je wel een trimmer aanbevelen die cursussen geeft aan mensen die zelf hun hond willen trimmen.

Edit: dit soort borstel https://www.dierenwellness-shop.eu/a-38 ... ontwoller/

Ow hee! overheen gelezen. Ik ga die borstel halen. Zou je voor gewoon fijn gaan? Of nog fijner? En graag! Als het Woensdag een verschrikking is na het zelf gedaan te hebben of ik vind het leuk, wil ik zeker zo'n cursus volgen!

♥♡ pino & lucy

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 05:30

Ik heb eren vrij brede. Haal je al vacht genoeg mee wat. Ik geloof 6 of 8 messen. Zeker geen met 12 ofzo. Op honden met deze vachttypes haal je dan veel te veel haar weg.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie