Knaagdier en medicatie, hoe voeren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Knaagdier en medicatie, hoe voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 21:36

Op bokt zitten veel knaagdierliefhebbers, misschien heeft iemand hier goede ervaring mee :D

Ik heb een gerbil die momenteel 2x daags medicatie (carprofen drops) moet hebben, maar hij vind het vies, met hoofdletters VIES.

Tot nu toe o.a. geprobeerd:
- Hazelnoot pletten tot gruis en de medicatie daar doorheen, dat at hij 2x en daarna niet meer
- geprakt stukje banaan, mengen met de medicatie, dit at hij ook 2x en is nu vies
- pompoenpitten idem, 2x en dan niet meer
- stukje speculaas met medicatie er op en in laten trekken, idem

Ik raak een beetje door de ideeen heen, hoe krijg ik het nou naar binnen, iemand tips?

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 21:39

Gewoon met een spuitje in zijn mond ingeven.heb je die niet erbij meegekregen van de dierenarts?

MarlindeRooz

Re: Knaagdier en medicatie, hoe voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 21:42

Gerbil op de rug, spuitje in de bek en hoppa er in. Na die tijd lekker een meelworm of pinda geven en je bent weer beste vriendjes. :P

Moest hier een hamster van 17 gram pijnstilling geven. :P

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 21:47

Mijn konijn moest elke dag 2x 20 mg fenbendrops. Hij at hey niet als ik het mengde of ergens in deed, dus heb het gewoon met een spuitje in zijn mond gespoten. De eerste paar keer was het wat een gevecht, maar na een paar dagen wist hij dat hij er niet onderuit kwam en was het klaar. Even niet leuk als ze zo tegen stribbelen, maar door deze medicijnen heeft hij wel E. Cuniculi overleeft, anders had hij er nu echt niet meer geweest.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 21:53

Jazeker ik heb spuitjes, maar op de rug leggen en er in doen dat is een gevecht dat ik zeg maar niet win :o
Hij heeft waarschijnlijk artrose en ik durf hem niet goed te pakken, bang dat ik hem pijn doe. De dierenarts had het zelf ook over vermengen met iets lekkers

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 21:55

Even tussen je benen (dat ie niet achteruit kan lopen), hand er boven op, op zijn ogen en dan met je duim en wijsvinger op zijn kaken en met je andere hand spuitje erin.
Mocht dat niet werken kun je het spul eventueel ook op de pootjes smeren zodat ze het oplikken als ze zich gaan wassen (want dat doen ze toch wel als ze zich vies voelen). Maar dat is altijd mijn laatste optie.
De optie van MarlindeRooz is ook het proberen waard.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 21:57

Dankje voor die uitleg, dat is denk ik al heel bruikbaar!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 21:59

Het beste is om liever even grof en snel te werken en dan te belonen met wat lekkers dan een half uur voorzichtig te prutsen om het er liefelijk in te krijgen :o Die beesten laten zich dan nooit meer vangen :') Heel veel succes er mee!