Tot wanneer puppyvoeding geven?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Tot wanneer puppyvoeding geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 18:39

Hoi allemaal,

Sinds kort hebben we een Schotse collie pup in huis.

Brave uk krijgt nu Royal Canin puppybrokken uit ‘de puppydoos’ van de fokker. Hier zit genoeg in tot hij een week of 16 is.

De fokker zei dat hij de periode daarna mocht mengen, ‘volwassen’ voeding met de puppybrok. De dierenarts zegt echter tot 12 maand op puppybrok. Nu hoor/lees ik echter overal gemengde meningen. Dat puppy’s eigenlijk niet tot hun 12 maand puppybrok moeten hebben, vanwege grote kans op groeipijnen.

Ik ben me aan het inlezen over granenvrij voeren ook :)

Maar wat is nu wijsheid? Hoe garandeer ik de beste gezondheid voor de kleine man?

Afbeelding

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:42

Gefeliciteerd met je pup! :D

Met 16 weken al gaan mengen is wel heel vroeg. Dan zijn het echt nog baby's.
Ik zou wachten tot hij zeker minimaal 8 maanden oud is.

Hier gaat alles gelijk over op Barf, maar wel een aangepaste samenstelling totdat ze een maand of 10 oud zijn. Gaat om Molossers dus moeten we oppassen voor een te snelle groei.

Mizora

Re: Tot wanneer puppyvoeding geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:47

Iedere hond mag puppyvoer qua samenstelling, maar niet al het volwassen voer is geschikt voor pups. De hoeveelheid calcium, fosfor en de verhouding ertussen is van belang, net als voldoende maar niet te veel eiwit (25-30%). En niet te energiearm (uitzonderingen nagelaten). En zo zijn er meer dingen om op te letten. Ik voer dus bij voorkeur puppybrok tot minstens 6 maanden (12 maanden bij zeer grote honden).

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:48

Ik geef alleen in het nest puppybrokken. Daarna gaan ze bij mij over op vlees icm volwassen voer.
In dr natuur is er ook geen aparte voeding voor jonge dieren...

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:49

Billy schreef:
Ik geef alleen in het nest puppybrokken. Daarna gaan ze bij mij over op vlees icm volwassen voer.
In dr natuur is er ook geen aparte voeding voor jonge dieren...

En ook geen brokken :D :D :+ :+
Bij vlees kan je snel overgaan, maar brokken...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:58

Ze krijgen bij mij met zn allen 800 gr vlees en een beker brokken... ik maak me niet druk. Daarbij zie je op puppybrok vaak groeipijn.
Ook mijn Lab/ierse setter is hier probleemloos op groot geworden

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 19:02

hier gingen de grote rassen ook een zak pup voer mee en op 3/4 deel mengen met volwassen voer en overgaan. Anders krijgen ze inderdaad veels te veel bouwstoffen binnen en te weinig energie terwijl ze dat juist nodig hebben, dan gaan de verhoudingen scheef lopen en krijg je inderdaad veel kans op groeipijnen.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 20:32

Wij hebben tot ruim 7/8 maanden puppybrok gegeven, daarna brok voor jonge honden (vanaf 6m) en volwassen hond met hoge activiteit. Nu pas op 18 maanden een half half van volwassen voeding met die brok voor jonge honden.

Betreft een grote hond (65cm). Op geen enkel moment groeipijnen, nooit uit verhouding gegroeid (de smalle hoge puber bv) en staat super mooi in zijn spieren.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 20:38

Het verschilt een beetje per ras, vind ik altijd. Erg grote honden gaan vaak wat eerder over op volwassen brok (met een maand of 6), inderdaad vanwege het te snel groeien. Andere zou ik eerder tot een maand of 8-9 of zelfs een jaar lekker op puppyvoer laten als ze het daar goed op doen, erop lettend dat ze niet te dik worden door het hoge energiegehalte.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 20:40

Ik geef direct volwassen brok, als ik een pup naar huis neem.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 20:41

Hier ook direct volwassen brok, puppybrok vind ik zo'n onzin. :+

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 20:45

ik heb een duitse herder van 8 maanden oud en geef nog steeds puppybrok aan hem.
hij heeft geen last van groeipijnen gehad en groeit super mooi in de hoogte en breedte nu langzaam.
wij geven dan van royal canin duitse herder voer en staat op de zak tot 15 maanden ik wil het proberen om de advies van de zak aan te houden.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 21:01

Lettend op gewicht kun je met een goede brok prima overstappen met 16 weken hoor.

Mocht dat niet voldoende zijn en je merkt dat je pup wat te smal wordt (lastig zien met zo'n pluizenbolletje :Y) ) zou je half om half kunnen doen.

Zéker héél goed letten op welk volwassenvoer je geeft aan je pup. Sommige zijn namelijk totaal niet geschikt door bijvoorbeeld te veel calcium, te weinig fosfor en dat soort dingen. Zoek dat dus heel goed uit voordat je begint aan een nieuwe brok. De kans dat je daarmee de mist in gaat is namelijk kleiner met een puppybrok.

Bij ons was het even zoeken maar onze vijf maanden oude pup zit nu op Dog Lovers Gold en doet het daar super op :j

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 21:05

Moet is een groot woord. Het kan allebei, zowel pup als volwassen. Echter zou ik geen RC voeren.

Persoonlijk zou ik een nette pupvoeding zoeken waar de hond het goed op doet en waar de juiste ingrediënten in zit die een hond daadwerkelijk nodig heeft in plaats van het konijnenvoer van RC.
En zoals Kaus zegt, heel goed letten op calcium en dergelijke.

Een goede voeding in mijn ogen is KVV, BARF, Orijen, Acana, Carnilove, Edgard & Cooper, etc.

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 21:15

Ik ben het eens met Mizora, er zijn een hoop factoren van afhankelijk of een adult brok ook geschikt is voor pups.
Goede puppybrokken zijn juist afgestemd op de behoeftes van een pup (aangepast Calcium fosfor verhouding, hoger eiwit gehalte.
Je kan dus prima voorlopig nog puppybrok voeren.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 11:19

hier nooit puppybrokken gegeven. Pup was ook afgespeend op kvv eigenlijk, maar was een moeilijke eter, dus heb vanalles geprobeerd. Ik voer liever wat meer van adult voeding (mits de brokken niet al te groot zijn) dan continu te moeten afwegen van een rijkere puppyvoeding om te snel groeien of overgewicht te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 11:27

Die van mij krijgen 1 zak puppybrok en daarna volwassenbrok.

Zie nut niet in van puppybrok omdat tot 8 maand te geven.

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 19:12

Wellicht is het handig om erbij te vermelden voor diegene die brok voeren welk merk/variant er gevoerd word. Sommige merken maken geen onderscheid tussen pup/volwassen en dan is het geen probleem om op een volwassenen brok over te gaan.

Dan is het misschien ook wat duidelijker voor ts te onderscheiden, niet elke volwassenen brok is namelijk geschikt voor pups.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 21:48

Ik heb bij mijn berner tot een half jaar puppy broke gegeven en toen tot een jaar de junior variant, daarna op volwassen voer.

fierefluiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 22:33

Voor mijn Yorkshire kruising heb ik 1 zak puppyvoer gekocht, en sinds dat op is geef ik hem taste of the wild in overleg met de dierenarts. Toen was hij denk ik 3 a 4 maanden.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 14:25

ik adviseer altijd om rond de 6 maanden over te stappen op volwassen brok.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 19:00

Wij voeren greenheart summerstyle aan de honden tm 12 a 18 maanden en daarna over op wat anders. Het is geen speciale pup brok maar wel zeer geschikt voor honden in de groei en honden die qua werk flink moeten presteren.
Niet elk pup voer is goed voor pups maar ook lang niet elke brok voor volwassen honden kun je zomaar aan pups voeren. Dit ivm bijv. Al calcium en fosfor verhoudingen en hoogtes

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 19:08

Ik ben met 3 maanden over gegaan op Dog Lovers Gold, dat is een brok die zowel pups als volwassenen goed kunnen hebben. Hij doet het er super op, en wat ik belangrijk vind is dat er geen granen of andere ‘rare’ dingen inzitten. Anderen van hetzelfde nest zijn op de puppybrok gebleven en ik zie verschil in glans en vacht, plus dat sommige slechter lopen met groeipijn.