Schrikdraad voor katten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eventueel

Schrikdraad voor katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 10:28

Wij willen graag omze kat in de tuin houden en hebben daarvoor schrikdraad op de schutting gemaakt. 0,15 joule was genoeg volgens het foldertje, maar voor de zekerheid hebben we 0,3 joule genomen.
Gisteren gemonteerd, kat blij, die kon lekker de tuin in. Hij heeft zich zeker een half uur bezig gehouden met rondvliegende insecten en spannende hoekjes en gaten totdat hij het tijd vond om zijn wereld te vergroten en de schutting inklom richting de buren. We zaten er klaar voor hoor, als hij het schrikdraad raakte moesten wij, volgens die folder, tegelijkertijd hard NEE roepen! Klimmerdeklim zei de kat, pats zei het schrikdraad, NEE riepen wij. De kat dacht, oeh lekker! Pats pats pats zei het schrikdraad en wij konden de kat nog net van de schutting plukken voor hij er vandoor was...

Tijd voor een nieuw apparaat dus, hoeveel joule moeten we hebben om onze wereldreiziger in onze tuin te houden?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 11:13

Hebben jullie wel eem aardedraad op de omheining?
Schutting is hout en en hout geleidt niet, waardoor de kat geen contact heeft mrt de grond als hij tussen de draden door gaat.
Ijzerdraadje op de schutting bevestigen, zowel horizontaal als verticaal en de verticale met bijv een grondpin in de grond steken.
En check even of er nergens beplanting tegen het stroomdraad komt.

Ik heb overigens een setje via Fonq besteld, velda garden Protector meen ik.

eventueel

Re: Schrikdraad voor katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 11:39

We hebben plus- en mindraden. Hij moet twee draden tegelijk raken om een schok te krijgen en dat gebeurt zodra hij er tegenaan komt want ze zitten dicht op elkaar. De draden zijn vrij van begroeiing, het probleem is dat dit eigenwijs stuk vreten een missie heeft en van de duvel niet bang is. Totaal niet onder de indruk van de stroom die er nu doorheen gaat.

Bij ons op stal krijg je werkelijk een rotklap als je de draad raakt. Daar wil ik de kattenequivalent van. Hij moet zich het apezuur schrikken maar hij hoeft niet gebarbecued te worden zeg maar. Ik vraag me dus af hoeveel joule we er op kunnen zetten om deze kat ervan te overtuigen dat níet langs de draad gaan een beter idee is dan wél langs de draad gaan :) .

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 11:48

Wij hebben om onze volière tegen buurtkatten te beschermen een stroomdraadje. Dat werkt met mijn stroomapparaat voor paardenweides, aangesloten aan het net. En dan de volle power. Elk voorjaar/zomer als de mensen weer nieuwe katten aanschaffen zie je hier de katten vliegen. :+ Maar steeds maar één keertje. Ze hebben het allemaal direct geleerd. En allemaal overleefd. Perfect. :j

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 11:49

Mijn kat stond op de schutting, draad onder de buik, draad op de rug en 0 reactie terwijl ze echt een gevoelig type is. :')
Nu met het ijzerdraadje erbij blijft ze wel in de tuin.
Vandaar dat ik dat aanraadde, want geen contact met de grond = geen schok zoals wij die voelen als we het draad testen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 11:51

lor1_1984 schreef:
Mijn kat stond op de schutting, draad onder de buik, draad op de rug en 0 reactie terwijl ze echt een gevoelig type is. :')
Nu met het ijzerdraadje erbij blijft ze wel in de tuin.
Vandaar dat ik dat aanraadde, want geen contact met de grond = geen schok zoals wij die voelen als we het draad testen.

Klopt. Het gaas van de volière is ook van ijzer. En dan krijgen die katten als ze tegelijk het stroomdraad aanraken een beste klap. (Heb het ook al mogen ondervinden. := )

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 11:53

Ik lees alvast mee voor als wij gaan verhuizen naar een huis met tuin. Wij zijn ook al aan het nadenken over draadjes spannen etc. :+

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 11:56

Ja, dat moeten we dus hebben! Een vliegende kat die ín de tuin blijft en het na één (vooruit, die van ons waarschijnlijk een keer of drie... als hij kon zingen was zijn lijflied ongetwijfeld: ik ben een kind van de duivel }:) ) keer duidelijk is. Naar je kunt die apparaten kopen met 0,9 joule of 1,5 of 3 of nog meer als je wil. En aangezien we nu al veel geld hebben uitgegeven aan een apparaat dat niet afdoende is, wil ik nu wel de juiste kopen. Maar het wordt mij niet duidelijk hoeveel stroom ik erop kan zetten zonder dat de kat geroosterd wordt...

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 11:59

Nogmaals: ijzerdraad, zowel horizontaal als verticaal en de verticale in de grond laten eindigen mrt bijv een grondpin.
Je kunt er een stroomkastje op zetten waar je een paard mee roostert maar zonder contact met de aarde blijft de kat de tuin uit gaan.

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 12:00

Ik ga het ijzerdraadje hier eens opperen maar volgens mij is dat niet nodig bij dit systeem, daar zou die plus en min draad voor moeten zijn, je hebt dan volgens de overleveringen geen contact met de grond nodig. Het zou wel fijn zijn als dat de oplossing is, want da's een stuk goedkoper dan een nieuw apparaat...

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:02

Ja dat zei de handleiding op de velda garden Protector ook.
Mooi dat mijn kat zich er geen hol van aantrekt. :+
De andere kat doet die moeite niet eens, die is al tevreden met lekker chillen in het zonnetje.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:03

Maar is de mindraad dan ook goed verbonden met de aarding?

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 12:05

Volgens mij wel, je hoort de draad ook tikken als de kat er tegenaan komt.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:05

In mijn geval heb ik het precies gedaan zoals omschreven werd.
Maar een kat die geen contact met de aarde maakt krijgt gewoon geen tik.
Die is te vergelijken met de vogels op hoogspanningskabels. :)
Nu raakt ze het ijzerdraad aan waardoor ze contact maakt met de aarde en voelt de stroom wel.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:08

lor1_1984 schreef:
Maar een kat die geen contact met de aarde maakt krijgt gewoon geen tik.

TS heeft een systeem met een + en een - draad. De - draad wordt met de aarding verbonden zodat het raken van de - draad hetzelfde is als het raken van de grond.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:10

Je kan de aarding ook eens goed natgieten. Wanneer het erg droog is kan het zijn dat de aardingspen niet voldoende contact maakt met de grond.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:13

Zo'n soort systeem heb ik ook.
2 poorten in het kastje, 1 voor de stroomdraad en 1 voor de aardedraad.
Aardedraad gaat netjes vanaf het kastje de grond in met een pin, de andere heb ik op 2 niveaus over de schutting lopen.
Hield de kat dus niet binnen, nu met ijzerdraad erbij op de schutting en naar de grond wel.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:21

Elk schrikdraadkastje heeft altijd 2 poorten, 1 gaat naar de draad van je weide, de 2de gaat naar de aarding. Dit is het normale systeem dat je voor paarden gebruikt. Paard raakt de stroomdraad en krijgt een schok omdat hij met zijn voeten op de grond staat en zo het circuit sluit.
Voor katten/schuttingen heb je nog een extra - draad nodig, (bij jou is dat het ijzerdraad op de schutting) omdat de kat niet met haar pootjes op de grond staat maar op de schutting. Een houten schutting geleidt niet, (tenzij het heel hard regent, dan geleidt het water) dus kat-met-pootjes-op-schutting aan een stroomdraad is nog altijd geen gesloten circuit naar de aarde.
Die - draad (bij jou het ijzerdraad) zorgt ervoor dat er wel elektrisch contact is tussen de pootjes van de kat en de grond.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:36

Hier hebben we ook stroomdraad geprobeerd, maar 1 van onze katten ging daar gewoon overheen (de andere snapt niet eens dat je de schutting op kunt klimmen). Ook met aarddraad etc, en een flinke klap.
Inmiddels een beter systeem zonder stroom, netten op de schuttingen die schuin naar binnen staan, en dat blijkt veel effectiever te zijn hier. Houdini-kat heeft al diverse keren gedemonstreerd dat katten niet ondersteboven kunnen klimmen, en eindigde dan ook met een elegante plof in de struiken eronder.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:03

Er zijn meerdere oplossingen voor het 'in de tuin houden' van katten. Schuin naar binnen lopende soort afdakjes, een net spannen, stroomdraadjes en bijvoorbeeld het volgende: http://catproofgardens.eu/nl/
Persoonlijk denk ik dat zoiets ook prima zelf te fabriceren is, tenzij men twee linkerhanden heeft misschien.
Mocht het niet gaan werken met de schrikdraad, dan zou je nog een van deze (of andere) alternatieven kunnen proberen :)

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 13:13

Ja die dingen had ik ook gezien, 75 euro de strekkende meter ging mij een beetje ver, maar zeker met die ronde palen moet het wel te doen zijn om het zelf te maken.

We hebben contact gehad met de leverancier en die zegt dat er voldoende stroom op zou moeten staan. We moeten nu even foto's sturen om te kijken of we ergens iets fout hebben gedaan. Ik hoop het, want dan kan de kat lekker zorgeloos naar buiten!

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 13:15

Overigens heeft deze kat als kleine kitten in een grote bench gezeten, en hij heeft bewezen dat ondersteboven klimmen prima kan :D . Ik denk alleen niet dat hij dan ook weer over dat gaas kan klimmen om over de schutting te gaan!

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:28

Ik heb en schuin net gespannen(laten doen door nettenlijn.nl) en daar doorheen schrikdraad gespannen. Waarvan 1 plusdraad en 1 goed geaarde mindraad er net naast.
Dubbel op dus.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:07

Je moet er ook geen stug gaas voor gebruiken :D daar zou die acrobaat van ons idd zo overheen zijn. Wij hebben echt (sterke) geknoopte netten.
Wij hebben het helemaal zelf gefabriceerd, schrok me rot van de offerte van oa nettenlijn, maar moet er wel bij vermelden dat het stuk wat omheind moest worden voor de katten ca 400 m2 is.
Dus zelf net gekocht, en voor de bevestiging/steunen hebben we verwarmingsbuis gebruikt.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:51

Supertje schreef:
Je moet er ook geen stug gaas voor gebruiken :D daar zou die acrobaat van ons idd zo overheen zijn. Wij hebben echt (sterke) geknoopte netten.
Wij hebben het helemaal zelf gefabriceerd, schrok me rot van de offerte van oa nettenlijn, maar moet er wel bij vermelden dat het stuk wat omheind moest worden voor de katten ca 400 m2 is.
Dus zelf net gekocht, en voor de bevestiging/steunen hebben we verwarmingsbuis gebruikt.

Nou ben ik wel heel erg benieuwd naar foto's van jullie constructie!