Hond snuffelde in berenklauw, ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suusjepluus

Hond snuffelde in berenklauw, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 20:47

Onze hond heeft gistermiddag in een berenklauw plant gesnuffeld. Gisteravond voelde ik drie kleine bultjes op haar neus, maar zocht daar nog niks geks achter. Vanmorgen waren deze bultjes groter geworden en vanmiddag vonden we nog veel meer kleine bultjes op haar kop. Inmiddels van de dierenarts pijnstillers, antibiotica en zalf gekregen. We moeten haar zeker drie weken behandelen en misschien nog langer. Ze mag niet in de zon en er ook niet aan schuren dus een kap om. Alle huid moet los gaan laten van de bultjes. Heeft iemand hier (helaas) ervaring mee?
Afbeelding
Afbeelding

KarmaChansy

Re: Hond snuffelde in berenklauw, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 20:57

Suusjepluus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 21:18

We hebben een comficone, helaas kan ze met die fietsband nog teveel schuren -O-

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 21:18

Zoveel mogelijk uit de zon houden! Zon maakt het véél erger.

Verder goed en veel koelen en inderdaad zoveel mogelijk het krabben voorkomen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 21:23

Oh sneu. Wel gek eigenlijk, dat de een er zo heftig op reageert en de ander hoegenaamd niet. Wij hadden een tuin vol reuzenbereklauw, geen hond, kat of mens die er ooit iets van heeft gekregen. Ik rooide ze af en toe zelfs gewoon zonder handschoenen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 22:21

mysa schreef:
Oh sneu. Wel gek eigenlijk, dat de een er zo heftig op reageert en de ander hoegenaamd niet. Wij hadden een tuin vol reuzenbereklauw, geen hond, kat of mens die er ooit iets van heeft gekregen. Ik rooide ze af en toe zelfs gewoon zonder handschoenen.

Euh, was het dan wel berenklauw vraag ik me dan af?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 22:32

Ja, dat was echt berenklauw. Ik kreeg ook wel eens verontruste reacties van bezoekers, maar werkelijk niemand van ons had er last van. Ik zelf wat jeukende uitslag na het weghalen, maar beslist niet heftig.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 22:35

mysa schreef:

Op regenachtige dagen en gelijk douchen dan kan dat inderdaad.

Zon is funest.

Arme hond ts, mijn hond heeft ook ooit een klein plekje opgelopen aan een met berenklauwen gemaaide waterkant. Daar is waarschijnlijk dat sap van rond gespat en de volgende dag hebben wij daar in de zon gelopen, en met snuffelen is dat op zijn lip gekomen.

Heb je direct zijn snuit/kop gewassen met shampoo? Dat is het aller-aller-belangrijkste.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 22:41

mysa schreef:
Ja, dat was echt berenklauw. Ik kreeg ook wel eens verontruste reacties van bezoekers, maar werkelijk niemand van ons had er last van. Ik zelf wat jeukende uitslag na het weghalen, maar beslist niet heftig.

Berenklauwsap op de huid gaat pas problemen geven bij zonlicht, heel goed mogelijk dus dat het bij plukken in de avond, of bij bewolkt weer geen enkel probleem geeft omdat je dan uit de zon blijft.
Hier ook berenklauw in de tuin en nergens last van.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 23:39

Heel vervelend, TS! Een kennis van me hier heeft het met haar hond gehad. En ze heeft het opgelost met pure aloë vera. Dus echt het blad schillen en de smurrie op de plekken smeren, lekker dik.
Ik kreeg toen ook een appje met een foto van de betreffende hond (onsmakelijk brandwond-achtig, was behoorlijk heftig) en de vraag of ook ik aloë blad wilde doneren.
Een week later kreeg ik (en vele andere donateurs) weer een foto. Ditmaal met de korsten al op de plekken! Als je aan aloë vera kunt komen raad ik het je aan, desnoods naast je antibiotica en de pijnstillers.

Suusjepluus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 08:30

Bedankt voor alle tips! Ze mag inderdaad niet in de zon komen. Deze week dus heel vroeg en heel laat wandelen. Haar kop is gewassen met betadine shampoo. Aloë vera ga ik ook proberen +:)+ Gelukkig staan er nog 2 planten in de vensterbank.

Met zalven mag ik eigenlijk niet aan de grootste bulten komen. Daar komt nog steeds vocht uit. De kleinere bulten zijn niet veranderd, er lijken iig geen nieuwe bulten bij gekomen te zijn.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:33

Ach gos wat sneu!
Beterschap en sterkte.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 09:17

Ik heb er geen ervaring mee. Maar misschien kan Calendula zalf of honingzalf wel helpen. Wel even controleren of het op een hond mag worden gebruikt. Mijn vriend had laatst een vervelende brandwond op zijn hand en met Calendula knapte dat echt snel op :).
Heel veel beterschap en sterkte!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:39

gezien het sap van berenklauw brandwonden geeft wanneer er zonlicht aan te pas komt zou ik het ook behandelen als een brandwond, dus geen zalf maar verkoelende gels gebruiken die geschikt zijn voor open brandwonden.

Zelf ook nooit echt serieuze irritatie gehad, maar ik ga mijn handen na het verwijderen van berenklauw altijd onmiddellijk wassen. Ook de honden lopen er niet zo vaak tegen te schuren als andere planten/struiken/bomen...

Dikke knuffel voor je hond

Suusjepluus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 17:21

Zojuist even de kop met koud water gewassen om alle opgedroogde zalf eruit te wassen en weer nieuw te smeren. De grote bulten op haar neus beginnen al kapot te gaan, de huid begint daar al los te komen. De meeste kleine bultjes zijn verdwenen, al komen er wel wat nieuwe bultjes rond haar ogen en oren. Vooral rond de ogen vind ik het lastig smeren (zalf Aa-dermalgin van da).
Afbeelding
Afbeelding