Wilde/bange kat pilletjes voeren..?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Faline

Wilde/bange kat pilletjes voeren..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 13:50

Ik hoop van harte dat er iemand tips voor mij heeft. Bij ons op de boerderij loopt een katje, super bang en bijna niet te benaderen of vangen. We hebben haar al 1 keer kunnen vangen om te laten helpen gelukkig, maar nu moet ze pilletjes hebben en dat is heel lastig.

Het is nu 2 dagen achter elkaar gelukt met wat vleeswaren er omheen en naar haar toe gooien, maar nu dag 3 hoeft ze dat niet meer. Heb al verschillende soorten geprobeerd.

Vanavond probeer ik het nog eens door wat zacht vlees van zo'n felix zakje.

Maar als iemand betere tips heeft heel graag!
Eigenlijk moet ze ook nog van dat vloeistof spul uit zo'n spuitje... maar ja dat hoef ik niet eens te proberen denk ik, dan komt ze de rest van de tijd voorlopig helemaal niet meer in de buurt en worden de pilletjes ook niks meer.

123321

Re: Wilde/bange kat pilletjes voeren..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 13:53

Wat voor medicatie is het? Hier ging de itrafungol (anti-schimmel) vloeistof gewoon over het natvoer heen, dat wilde hij wel eten. Pilletjes verpulveren en dan ook door natvoer of aanmengen met paté of smeerkaas.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 13:57

De pilletjes zijn sinulox en het spuitje is novacam.
Verpulveren is inderdaad een goed idee... dat ik er zelf niet op ben gekomen lekker blond haha

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 14:01

Lees wel even goed de bijsluiter om te kijken of de werking van de medicatie niet te zeer verminderd wordt als het wordt gegeven met eten.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 14:05

Synulox is er ook in vloeibare variant dus morgen je da daarom vragen. Dan kan je beide over/door t voer doen, vooral de synulox is wat zoetig dus voor de meeste katten geen straf!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 14:09

Novacam vinden ze vaak erg lekker, dus als je dat over het voer doet is de kans groot dat ze het wel opeet. Wel even controleren of zij het zelf eet ipv een andere kat/ander dier.

De pillen zou je in kunnen pakken in easypill, meerder bolletjes van dezelfde grootte maken en dan eerst een paar zonder pil, dan eentje met en dan weer een paar zonder.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 14:22

Ik heb voor mijn kat, ik meen dat het easy pil heet, maar dat zou ik moeten nakijken, een soort kauwgum, klei lijkt t op, daar doe je het pilletje in, en een bolletje zonder pilletje, dat eet ze erg goed, ook bij katten die niet te pillen zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 14:28

Lopen er andere katten/dieren rond?
Anders kun je het misschien in de buurt van de kat klaarzetten door wat voer/vlees heen en dan afstand nemen door een stukje weg te lopen? Dan komt ze misschien wel in de buurt omdat de bedreiging (jij ;) ) niet 'dichtbij' is.
Ik merk bij onze katten (tamme boerderijkatten) dat ze heel scherp zijn op verse vis en vlees. (Vis niet te vaak geven, en varkensvlees niet geven)

Natuurlijk moet je wel in de buurt blijven en zicht houden op het voer :)

Is ze jullie mensen gewend? Of ontwijkt ze jullie als je alleen al in het zicht komt?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 14:46

Faline schreef:
Ik hoop van harte dat er iemand tips voor mij heeft. Bij ons op de boerderij loopt een katje, super bang en bijna niet te benaderen of vangen. We hebben haar al 1 keer kunnen vangen om te laten helpen gelukkig, maar nu moet ze pilletjes hebben en dat is heel lastig.

Het is nu 2 dagen achter elkaar gelukt met wat vleeswaren er omheen en naar haar toe gooien, maar nu dag 3 hoeft ze dat niet meer. Heb al verschillende soorten geprobeerd.

Vanavond probeer ik het nog eens door wat zacht vlees van zo'n felix zakje.

Maar als iemand betere tips heeft heel graag!
Eigenlijk moet ze ook nog van dat vloeistof spul uit zo'n spuitje... maar ja dat hoef ik niet eens te proberen denk ik, dan komt ze de rest van de tijd voorlopig helemaal niet meer in de buurt en worden de pilletjes ook niks meer.

Wat is de reden dat ze nu antibiotica en pijnstillers krijgt? Is dat omdat ze net gekastreerd is om andere reden?

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 15:27

Bij onze bange kat werkt natvoer niet goed omdat hij het weigert als het anders proeft. Het enige​ dat bij hem helpt is om het pilletje in een stukje kipfilet te naaien, daarvoor gebruik ik een haar van mezelf. Het lijkt me dat ze met wassen ook al flink wat haar binnenkrijgen, dan zal die ene haar extra wel geen kwaad kunnen.

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 15:40

Mijn kat krijg je ook geen pil naar binnen, wat bij ons helpt is verkruimelen. :j Gewoon het pilletje plat stampen op een bord en daar nat voer over heen kwakken, een beetje er door heen roeren en ze eet het op. Als je een hele pil er door doet heb je kans dat ze er omheen eet, doet die van mij ook.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 15:44

Ik volg even, wij hebben 4 katten waarbij we bij 2 met geen mogelijkheid pillen kunnen geven, ook door het natvoer eten ze het niet op, zijn ze veelste slim voor!

Wij hebben nu een spuitje wat je rechtstreeks in het bekje doet, maar bij een wilde kat lukt dit ook niet :\

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 20:57

Bedankt voor alle tips! Ik ga er mee aan de slag. Vanavond geplet door natvoer, heeft ze wel van gegeten, maar niet alles helaas.

Ze krijgt het omdat ze snotterig is en steeds aan het niesen is. Niesziekte denk ik. Ze is ook niet ingeënt natuurlijk :=
Morgen gaan we een poging doen tot vangen, want dan kan ze toch nog even prikken krijgen van de DA. Hopelijk heeft die ook iets langwerkends ofzo.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 20:59

je hebt ook bepaalde snoepjes die zacht zijn zo ontworm ik een van mijn katten die gewoon vals word als je hem hanteerd voor een pil..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 12:46

Faline schreef:
Bedankt voor alle tips! Ik ga er mee aan de slag. Vanavond geplet door natvoer, heeft ze wel van gegeten, maar niet alles helaas.

Ze krijgt het omdat ze snotterig is en steeds aan het niesen is. Niesziekte denk ik. Ze is ook niet ingeënt natuurlijk :=
Morgen gaan we een poging doen tot vangen, want dan kan ze toch nog even prikken krijgen van de DA. Hopelijk heeft die ook iets langwerkends ofzo.

Ja, hebben ze langwerkende injecteerbare AB's.
Niesziekte is natuurlijk in eerste plaats viraal, maar daar over heen kan wel een bacteriële infectie zitten. Voor niet tamme zwerver is langwerkende injectie echt wel het meest practische :D, maar en zijn zat tamme huiskatten zat, waar je ook met geen mogelijkheid pilletje in krijgt.

Je kent deze toch wel!?
Een korte handleiding in 15 stappen...

1. Pak uw kat op en leg hem in de ronding van uw arm alsof u een baby vasthoudt. Zet uw rechter wijsvinger en duim aan beide zijden van het snoetje van de kat en oefen voorzichtig wat druk uit terwijl u de pil in andere hand gereed houdt. Zodra uw kat het bekje opent gooit u de pil naar binnen en geeft u de kat de gelegenheid om te slikken.

2. Zoek de pil op de vloer en haal de kat achter de bank vandaan. Leg de kat opnieuw in de ronding van uw arm en herhaal het proces.

3. Haal de kat van de slaapkamer en gooi de inmiddels vies en vochtig geworden pil weg.

4. Neem een nieuwe pil uit het doosje, pak de kat weer in uw arm terwijl u beide voorpoten stevig vasthoudt. Duw de kaken van elkaar en bduw de pil naar binnen met de rechter wijsvinger. Houdt het bekje tenminste tien tellen dicht.

5. Vis de pil uit het aquarium en haal de kat van de bovenkant van de kast. Roep uw echtgenoot uit de tuin.

6. Kniel op de vloer en dwing uw kat tussen uw knieen, neem de pootjes in een ferme greep. Negeer het lage gebrom. Laat uw partner het kopje stevig vasthouden en dwing met een houten liniaal de bek open. Gooi de pil via de liniaal naar binnen en wrijf de kattenkeel stevig om het slikken te stimuleren.

7. Haal uw kat van de gordijnrail en neem een nieuwe pil uit het doosje. Maak een notitie om een nieuwe liniaal te kopen en de gordijnen te laten repareren. Veeg de kapotte beeldjes en vaasjes aan de kant om later op te ruimen of eventueel te lijmen.

8. Draai uw kat in een grote handdoek en laat uw partner op de kat liggen, zodanig dat net de kattenkop zichtbaar is van onder zijn oksel. Zuig de pil met een rietje op en forceer de bek open. Blaas de pil door het rietje in de kattenkeel.

9. Controleer de bijsluiter om zeker te zijn dat deze pillen onschadelijk zijn voor mensen en neem een biertje om de smaak weg te spoelen. Ontsmet de arm van uw partner en doe er een verband om. Verwijder de bloedvlekken uit de vloerbedekking.

10. Haal uw kat van de schuur van de buurman. Pak een nieuwe pil en neem nog een biertje. Zet uw kat in het keukenkastje zodanig dat het kattenkopje net naar buiten steekt. Forceer de bek open en schiet de pil binnen met een elastiekje.

11. Haal de schroevendraaier uit de garage en hang het deurtje van de keukenkast weer terug in zijn scharnieren. Zoek de whiskyfles. Neem een flinke teug en leg een koud whiskykompres op uw wangen om te ontsmetten.
Controleer of uw tetanus injectie nog geldig is. Gooi uw gerafelde trui weg en trek een nieuwe aan.

12. Bel de brandweer om de kat uit de boom te halen. Maak uw verontschuldiging bij de buurman die, terwijl hij uw kat ontweek, door zijn eigen schutting reed. Neem de laatste pil uit het doosje.

13. Tape de beide voorpoten van het ettertje tezamen helemaal in en bind hem stevig aan de poot van de eettafel. Pak uw zware werkhandschoenen en trek deze aan. Duw de pil naar binnen en een stuk vlees erachteraan. Pak vervolgens een glas water. Houdt de kop van het huftertje verticaal en giet het water naar binnen om hem zo te dwingen te slikken.

14. Neem het laatste beetje whisky, vraag uw partner u naar de eerste hulp te rijden. Laat daar uw vingers en onderarm hechten en de restanten van de pil uit uw rechteroog verwijderen. Bel onderweg naar huis de meubelzaak om een nieuwe eettafel te bestellen.

15. Bel het dieren asiel of ze een gemuteerde hellekat willen ophalen en informeer bij de dierenwinkel of ze hamstertjes hebben.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 13:00

:') :') :') :') ja die blijft leuk hahaha

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 13:03

Je kunt ook antibiotica vragen die niet zo vies is en die kun je verpulveren en door eten of slagroom doen. Heb ik pas bij mijn kat gevraagd want ik kreeg er echt geen pil in/of te pakken. Novocam kun je er ook door doen.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 13:08

Ik heb jaren lang in een dierenasiel gewerkt. Hier deden we de synulox in een bolletje gourmet gold mouse en dan op een handoekje leggen. Dit eten ze dan in 1 keer op andere medicatie kan ook lekker door de gourmet gold mouse (dit vinden veel katten heeel lekker voer).

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 17:54

Sjolvir :') _O-

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 18:19

Lastig TS. De tips die hier gegeven zijn kan je idd proberen en mocht je hem gevangen hebben morgen kan je overwegen haar tijdelijk in bv een extra slaapkamer op te sluiten totdat de behandeling afgelopen is. Gelijk een mooie kans om proberen haar wat tammer te maken door er veel bij te zitten zonder verdere druk.
Helaas hadden wij zelf ook een kat die niet te behandelen. Dat is destijds een van de redenen geweest waarom we haar uiteindelijk niet meer hebben laten behandelen maar hebben laten inslapen.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 18:25

Mijn kat moet de rest van haar leven op epilepsie medicatie en wij zijn inmiddels tot een compromis gekomen. Ik geef mijn kat 's ochtends en 's avonds zo'n snoep stokje van de Aldi/Jumbo en breek die in stukjes en in 1 stukje zit een pilletje wat ze netjes opeet. In ruil daarvoor douw ik niks door dr keel en krijgt zijn dus wat lekkers. Is dit een optie op te proberen iig dat pilletje al eens te voeren? Het in een klein lekkerneitje te stoppen?

En hahaha die kende ik nog niet, mijn hemel :')