Kat vogels van nest gejaagd, komen niet meer terug...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kat vogels van nest gejaagd, komen niet meer terug...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 12:59

Hoihoi,

Zojuist heeft zich in onze voortuin hier in Zweden een drama voltrokken. Onze poes is een boom ingeklommen waar twee vogels zaten te broeden. Uiteraard zijn ze weggevlogen, en ik heb niet het idee dat ze terugkomen. Er liggen eieren in het nest.

Mijn vraag dus: wat nu? Zou ik eventueel de eieren zelf "uit kunnen broeden"? Of is er geen redden meer aan? Het is nu een uurtje geleden gebeurd. De zon staat op het nest.

Ps: reacties als "houd je kat dan binnen" zijn hier niet van toepassing; we wonen zo ongeveer in het bos. Als het de kat niet is dan is het wel een wezel ofzo die zoiets doet, en van in de tuin van de buren poepen is ook geen sprake want er zijn geen buren, en als de kat niet in de tuin poept is het wel een eland die gebruik maakt van je bloemperk. :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 13:00

Zou eerst afwachten of ze terug komen.
Je zegt namelijk dat het net gebeurd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 13:02

quera schreef:
Zou eerst afwachten of ze terug komen.
Je zegt namelijk dat het net gebeurd is.

Een uur geleden, nu.

Danielleeee_

Ik vind je PS stukje erg grappig :+

Nou is de rest natuurlijk wat minder grappig helaas.. Ik zou zelf niks doen, aangezien het de natuur is (in dit geval is het een kat, wat onnatuurlijk is, maar het gebeurt dus ook met wilde dieren). Ik denk ook dat als jij ze uitbroedt, dat de jonge vogels niet echt een kans meer maken om echt in het wild te kunnen leven. Maar ik heb er verder weinig verstand van, dit is alleen wat ik zou doen. Misschien zijn er experts op bokt :) Wat voor vogels zijn het?

Magrathea

Ik zou evengoed je kat voor nu binnenhouden, als de vogels dan poolshoogte komen nemen is de specifieke dreiging op dat moment weg.

Edit: en misschien is er in het geval dat ze niet terugkomen een boer in de buurt die je een warmtelamp kan uitlenen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 13:04

Magrathea schreef:
Ik zou evengoed je kat voor nu binnenhouden, als de vogels dan poolshoogte komen nemen is de specifieke dreiging op dat moment weg.

Edit: en misschien is er in het geval dat ze niet terugkomen een boer in de buurt die je een warmtelamp kan uitlenen?

Dichtstbijzijnde boer is 20 km verderop... :(

Kat wordt momenteel inderdaad binnengehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 13:05

Danielleeee_ schreef:
Ik vind je PS stukje erg grappig :+

Nou is de rest natuurlijk wat minder grappig helaas.. Ik zou zelf niks doen, aangezien het de natuur is (in dit geval is het een kat, wat onnatuurlijk is, maar het gebeurt dus ook met wilde dieren). Ik denk ook dat als jij ze uitbroedt, dat de jonge vogels niet echt een kans meer maken om echt in het wild te kunnen leven. Maar ik heb er verder weinig verstand van, dit is alleen wat ik zou doen. Misschien zijn er experts op bokt :) Wat voor vogels zijn het?

Het zijn vogels die een beetje een rasperig geluid maken. Alsof je met een steen over een rasp gaat, zegmaar. Niet als een kraai.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 13:07

Zo laten. Zoals je zegt als het je kat niet is dan is het wel een ander dier. Vogels laten niet elk nest met eieren achter zodra er een dier langskomt. Zelf ook niet bij het nest blijven staan want het kan zijn dat ze juist daarom niet komen.
Uitbroeden en groot brengen is heel lastig dus daar zou ik sowieso niet aan beginnen, de kans dat ze het toch met de ouders redden is veel groter.

8nnemiek

Re: Kat vogels van nest gejaagd, komen niet meer terug...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 14:43

Hoe lang zaten ze al te broeden? Ik zou ook even afwachten of ze terug komen, als ze nog niet lang aan het broeden waren dan kan dat voor de eieren ook geen kwaad.
Eieren zelf uitbroeden zal nog wel lukken, maar vervolgens grootbrengen kost héél veel tijd en moeite en lukt zelfs dan vaak niet bij veel soorten vogels.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 14:47

Gewoon met rust laten, de ouders komen heus wel terug :(:)

Kun je niks om/aan de boom maken zodat je kat er niet in kan klimmen?
Een soort kraag ofzo?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 15:12

Shirley schreef:

Een soort kraag ofzo?

Ja precies, een soort plastic ring die naar beneden "wijst"
Of een plastic plaat erom heen wikkelen zodat poeslief geen grip krijgt op de stam

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 15:14

Ze zijn weer terug! *\o/* Alleen schrikken ze nog wel steeds erg als er iemand langskomt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 15:15

Magrathea schreef:
Shirley schreef:

Een soort kraag ofzo?

Ja precies, een soort plastic ring die naar beneden "wijst"
Of een plastic plaat erom heen wikkelen zodat poeslief geen grip krijgt op de stam

Het is niet zo'n hele hoge boom met veel zijtakken, dus dat gaat helaas niet. :(

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 17:19

Wat fijn dat ze terug zijn! :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 05:51

Resistance schreef:
Het zijn vogels die een beetje een rasperig geluid maken. Alsof je met een steen over een rasp gaat, zegmaar. Niet als een kraai.

Dat is een veel te vage beschrijving. Hoe groot zijn ze ( bv in vergelijking met soorten die je wel kent), wat voor kleuren (patroon) wat voor snavel-,vleugel- en staartvorm?

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 06:31

Gelukkig zijn ze weer terug! Hopen op een goede afloop :))