Help! Al onze kuikentjes overlijden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
x_ankieee

Berichten: 1299
Geregistreerd: 23-02-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Help! Al onze kuikentjes overlijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 16:58

Hoi Bokkers!

Even een vraagje. Sinds een aantal jaar hebben wij thuis superleuke Serama kippetjes, welke van mijn moeder zijn. We hebben nu 6 kipjes en 1 haan, wat echt een tof gezicht is. Ze zijn supermak en erg grappig.

Maar nu het probleem. Mijn moeder wilde graag een eigen stel kuikentjes fokken. We hadden twee broedse kippen welke we beide op een (apart) nestje hebben gezet, met zo'n 6 eitjes per kip. Het broeden ging tof, totdat de kuikens geboren moesten worden. De eitjes waren vrij droog dus de kuikens hadden nogal moeite met het openbreken van de schaal. Mama heeft ze toen op aanraden met warm water besproeid om vochtig te houden, maar dit had niet echt veel zin. Bij een aantal hebben we ze voorzichtig geholpen dmv een klein stukje meer openpellen.

Uiteindelijk hadden we 2 kuikens bij de ene kip en 3 bij de andere. Toen opeens overleed er een kuiken uit het niets, en daarna nog 3.. We hebben nu nog 1 kuiken per kip over... Op het ene moment waren ze super actief en op slag zijn ze dood. Met de overige twee kuikens gaat het nu ook niet goed (lusteloos, eten niet). Weet iemand wat dit kan zijn en waardoor het komt?

De kippen hebben eigen eitjes uitgebroed in aparte nesten. We hebben de kippen nu beide apart in een eigen ren zitten en tijdens de bevalling en eerste 2 dagen na geboorte hebben ze bij ons binnen gestaan aangezien het nogal fris was. Ik vind het zo zielig voor mijn moeder want ze zou het zo leuk vinden om eigen kuikentjes rond te hebben scharrelen. Vorig jaar hadden we ook een nest en dit ging wel helemaal goed. |(

De kippen komen bij een Serama fokker vandaan, en deze begreep ook niet waardoor het kon komen. Is er toevallig een bokker met het verlossende antwoord?

Emoe
Berichten: 728
Geregistreerd: 11-09-13

Re: Help! Al onze kuikentjes overlijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 17:05

Ervaring hier is dat kuikentjes die niet op eigen kracht uit het ei kunnen komen regelmatig toch wat mankeren. Ze zijn gewoon te zwak oid... Verder weet ik niet wat je eraan kan doen. Wel zonde!

Hevonen

Berichten: 5618
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:05

Heb geen idee, maar weet wel dat wij in de loop der tijd een aantal kuikentjes hebben geholpen om uit het ei te komen en daar was niets mis mee. Werden gewoon groot. Wij gaven de kuikens de eerst dagen altijd een mix van gekookt ei, beschuit en water, alles samen fijngeprakt. Daarna stapten we over op kuikenvoer.


We hebben wel het probleem dat een zwerfkip die hier met haar kuikens aan kwam lopen, de ziekte van Marek heeft meegebracht. Uiteindelijk zijn de meeste kuikens eraan overleden, maar die waren dan wel al een half jaar of ouder (soms zelfs 2 jaar). Een rotziekte. Daarom willen wij geen kuikens meer, want als die ziekte eenmaal aanwezig is, krijg je hem niet meer weg.
Ik weet niet of Marek zich ook bij pasgeboren kuikens manifesteert, want wij hebben daarna zoals gezegd, opzettelijk geen kuikens meer gefokt.

Wendy_Komen

Berichten: 6300
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Help! Al onze kuikentjes overlijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:09

Zwak kuiken bleek bij mijn zus een besmetting met bloedmijt te zijn. Hele hok bleek onder te zitten. Kun je het beste in de nacht, in het donker op de wanden van het hok kijken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 12:31

Het eerste waar ik aan dacht was ook bloedmijt. Dan hoor je dit soort problemen wel vaker.
's nachts kijken maar overdag zou eventueel ook kunnen. Haal bijvoorbeeld een dik stuk papier door alle donkere kieren van de ren heen. Je ziet dan snel genoeg of er iets tevoorschijn komt (of rood bloed).
Overdag kruipen ze weg en lijkt alles dus schoon, maar 's nachts begint de ellende.

Brainless

Berichten: 29740
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Help! Al onze kuikentjes overlijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 12:40

Wat voer je de kuikens?

x_ankieee

Berichten: 1299
Geregistreerd: 23-02-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-18 12:54

Brainless schreef:
Wat voer je de kuikens?


Ze krijgen kuiken opfokmeel 1 van Kasper faunafood.

Bedankt voor alle antwoorden! Ik zal het aan moeders doorgeven en haar laten checken op bloedmijt. Hoe kom je daar vanaf? Het hele hok schoon en ontsmetten? :)

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 13:01

Hebben ze ook iets van grof zand/fijn grit als maagkiezel gekregen? Liefst geef je ze dat zsm over het voer gestrooid zodat ze meteen goed hun eten kunnen verteren.

Voor bloedmijt zijn een aantal opties, maar met zulk kwetsbaar grut zou 1e optie ander hok zijn (kattentransportkooi bv) en oude boel dik in de witkalk. Ook in de bodembedekking ook paar lepels doorheen roeren, want zoveel slapen kippen eigenlijk niet op stok. Hier slapen ze ook liefst op 1 kluit in het legnest (en dat zijn volwassen kippen), kuikens kunnen niet op stok (zowel de coordinatie niet als warm blijven 's nachts). Witkalk haal je bij de welkoop is pak poeder van 1kg, lichtgroen staat natural wit op en ligt bij de duivenspullen. Werkt op bloedluis als schuurpapier en dan gaan ze dood. Verder blijft de bodembedekking er mooi droog van, dus geen beestjes (die hebben nl allemaal vocht + warmte nodig) en geen stank (ook door geen reactie en het bindt vocht).

Bloedluis besmetting ruikt weeig zoet en hangt net van waar je staat af of je het ruikt. Preventief behandelen kan zeker deze tijd van het jaar geen kwaad. Poeder aanmaken met water tot dikke vla en smeren maar, klonters op de wanden maakt niet uit, als alles (zeker kiertjes) maar goed onder zit.

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Help! Al onze kuikentjes overlijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 09:17

Zijn de haan en hennen familie van elkaar?

x_ankieee

Berichten: 1299
Geregistreerd: 23-02-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 22:40

Laptopmuis schreef:
Zijn de haan en hennen familie van elkaar?


Nee dat zijn ze niet..

Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Re: Help! Al onze kuikentjes overlijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 22:52

Ik heb 2 jaar geleden 40 kuikens uitgebroed van 6 verchillende rassen waaronder barnevelders (alle eieren uitgekomen zonder hulp)
maar toen deze een paar weken oudwaren werden ze lusteloos en waren ze met een middag weg.

zelf dachten we misschien aan coccidiose, misschien is dat iets om uit te zoeken? ik weet niet hoe de mest is?
sommige rassen zijn er gevoeliger voor naar mijn idee, de noordhollandse blauwe, brahma, chaamse hoen en kruising die ik had hadden er geen last van.
heel sneu dat wel

x_ankieee

Berichten: 1299
Geregistreerd: 23-02-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 22:53

DonnnavZ schreef:
Ik heb 2 jaar geleden 40 kuikens uitgebroed van 6 verchillende rassen waaronder barnevelders (alle eieren uitgekomen zonder hulp)
maar toen deze een paar weken oudwaren werden ze lusteloos en waren ze met een middag weg.

zelf dachten we misschien aan coccidiose, misschien is dat iets om uit te zoeken? ik weet niet hoe de mest is?
sommige rassen zijn er gevoeliger voor naar mijn idee, de noordhollandse blauwe, brahma, chaamse hoen en kruising die ik had hadden er geen last van.
heel sneu dat wel


Ik heb zelf eigenlijk geen idee, zal het aan mijn moeder voorleggen. Het is zeker sneu, die kleine beestjes waren zo schattig! Bedankt voor de tip :j

Rivendell

Berichten: 6820
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Help! Al onze kuikentjes overlijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 23:34

Hoe oud waren de kuikens toen ze dood gingen?
Normaal bij natuurbroed regelt de hen wel dat de eieren vochtig genoeg zijn door niet meer van het nest af te gaan.
Hebben jullie de hennen vaak opgetild om te kijken naar de eieren? Dat verstoord namelijk enorm de vochtigheid.
Kuikens die uit het ei geholpen worden zijn meestal zwak. Het helpen uitkomen zorgt er vaak voor dat het kuiken te snelos komt van de dooier zak resten.
Hierdoor missen ze de laatste belangrijke voedingsstoffen.
Daarbij zijn serama niet de sterkste kippen

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Help! Al onze kuikentjes overlijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 23:43

Het kan ook Marek zijn. En dan is er heeeeel erg weinig aan te doen helaas.. Er is een enting voor kuikens, maar dat is nu al te laat, als het Marek is.

Rivendell

Berichten: 6820
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 06:23

Nachtlampje schreef:
Het kan ook Marek zijn. En dan is er heeeeel erg weinig aan te doen helaas.. Er is een enting voor kuikens, maar dat is nu al te laat, als het Marek is.


Serama zijn niet echt gevoelig voor marek. Daarbij gaan ze er pas later aan dood. Niet als jong kuiken

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 11:35

Rivendell schreef:
Nachtlampje schreef:
Het kan ook Marek zijn. En dan is er heeeeel erg weinig aan te doen helaas.. Er is een enting voor kuikens, maar dat is nu al te laat, als het Marek is.


Serama zijn niet echt gevoelig voor marek. Daarbij gaan ze er pas later aan dood. Niet als jong kuiken


Tja, maar het kan wel. Ik heb net een kip van 9 maanden verloren aan Marek. Dat zou ook eigenlijk niet moeten kunnen, maar was toch.

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 14:08

Marek komt zelden voor bij serama

Wat veel voorkomt bij serama is het gen CL (cornisch Lethal) als je hierbij geen rekening houd dan krijg je problemen zeker bij de serama. Dit gen veroorzaakt embryosterfte en kuikens die het halen overleven meestal niet..
Iets waar je best eerst eens op voorhand over in leest voor je begint met kuikens....
Lees alles hierover in onder staande link.
http://www.seramaclub.nl/pagina24.html

Kippen fokken en kuikens zijn leuk. Maar bepaalde rassen worden beter gefokt door mensen die hierin echt verdiept zijn en al jaren bezig zijn ermee.

x_ankieee

Berichten: 1299
Geregistreerd: 23-02-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 20:45

Rivendell schreef:
Hoe oud waren de kuikens toen ze dood gingen?
Normaal bij natuurbroed regelt de hen wel dat de eieren vochtig genoeg zijn door niet meer van het nest af te gaan.
Hebben jullie de hennen vaak opgetild om te kijken naar de eieren? Dat verstoord namelijk enorm de vochtigheid.
Kuikens die uit het ei geholpen worden zijn meestal zwak. Het helpen uitkomen zorgt er vaak voor dat het kuiken te snelos komt van de dooier zak resten.
Hierdoor missen ze de laatste belangrijke voedingsstoffen.
Daarbij zijn serama niet de sterkste kippen


Het eerste kuiken overleed waarschijnlijk na zo'n 3 uur, volgende drie na max 10 uur en de laatste twee binnen 30 uur. Helemaal niet oud dus. Qua helpen uitkomen; alleen de eieren waarbij de kuikens zelf een gaatje hadden gemaakt met de snavel hebben we iets verder uitgepeld, ongeveer een gaatje gemaakt ter grootte van een grote pinda m&m. Verder konden ze dus zelf uitkomen. Kippen hebben we niet vaak van het nest af gehaald, juist om te voorkomen dat ze er niet meer op zouden gaan zitten..

x_ankieee

Berichten: 1299
Geregistreerd: 23-02-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 20:49

JustMeKV schreef:
Marek komt zelden voor bij serama

Wat veel voorkomt bij serama is het gen CL (cornisch Lethal) als je hierbij geen rekening houd dan krijg je problemen zeker bij de serama. Dit gen veroorzaakt embryosterfte en kuikens die het halen overleven meestal niet..
Iets waar je best eerst eens op voorhand over in leest voor je begint met kuikens....
Lees alles hierover in onder staande link.
http://www.seramaclub.nl/pagina24.html

Kippen fokken en kuikens zijn leuk. Maar bepaalde rassen worden beter gefokt door mensen die hierin echt verdiept zijn en al jaren bezig zijn ermee.


Bedankt voor het linkje! Erg leerzaam. Ik heb wat meer gelezen over het gen en het lijkt er wel echt op dat dit het is.. Wel erg vreemd, vorig jaar ging alles nog top bij de ene moeder kip |(
Mama wil nu sowieso wachten met kuikens aangezien we lang met vakantie gaan en het dus niet verantwoord is om dan te fokken. Eventueel willen we dan 1 dags kuikens halen bij onze fokker en zelf de kuiks opvoeden, ervaring leert dat ze dan erg tam zijn. Eentje loopt zelfs dagelijks in huis rond om even een aai te krijgen :D

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 20:55

Heb je ook een goeie ervaren moederhen? of kan je er eentje kopen?
Wij hebben een paar kippen die het niet echt goed snappen en waar dus hooguit de helft van het nest uitkomt. En dan nog lijken de kuikens toch last te hebben gehad van slecht draaien of te koud geworden ofzo. Veel vroeg overleden.
En we hebben een hennetje die het echt top doet. Tegenwoordig laten we haar dus alles uitbroeden en speelt ze ook pleegmoeder /broedmoeder voor de andere hennetjes. Het is nogal een ukje, maar ze heeft zelfs kalkoenen groot gebracht. Gaat heel goed ^^

x_ankieee

Berichten: 1299
Geregistreerd: 23-02-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 20:58

Sintara schreef:
Heb je ook een goeie ervaren moederhen? of kan je er eentje kopen?
Wij hebben een paar kippen die het niet echt goed snappen en waar dus hooguit de helft van het nest uitkomt. En dan nog lijken de kuikens toch last te hebben gehad van slecht draaien of te koud geworden ofzo. Veel vroeg overleden.
En we hebben een hennetje die het echt top doet. Tegenwoordig laten we haar dus alles uitbroeden en speelt ze ook pleegmoeder /broedmoeder voor de andere hennetjes. Het is nogal een ukje, maar ze heeft zelfs kalkoenen groot gebracht. Gaat heel goed ^^


We hebben een ervaren moeder! Die heeft twee jaar geleden ook twee kuikens van een ander nest onder haar hoede genomen omdat die andere moeder kip gewoon echt anti-sociaal was naar haar kuikens, en er niks mee deed (is nog steeds een apart kipje zeg maar :') )
Dit jaar hadden we ook nog een andere moeder die zeer beschermend was naar haar nest, pikte ook best hard als je wilde kijken naar de kuikens en als je het hok open deed begon ze al te gillen.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Help! Al onze kuikentjes overlijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 21:02

Dan zou je die de volgende keer de eieren van deze hen kunnen laten uitbroeden :) Bij die van ons hoef je ze alleen maar in zicht te leggen, dan rolt ze ze zelf bij de rest van haar nest

x_ankieee

Berichten: 1299
Geregistreerd: 23-02-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 21:07

Sintara schreef:
Dan zou je die de volgende keer de eieren van deze hen kunnen laten uitbroeden :) Bij die van ons hoef je ze alleen maar in zicht te leggen, dan rolt ze ze zelf bij de rest van haar nest


Ja dat kan, alleen alle kuikens van de ervaren moeder zijn dus ook overleden.. (Terwijl ze vorig jaar kerngezonde kuikens had) Maar wellicht volgende keer beter om maar met 1 kip te broeden.

We hebben wel recent een nieuwe Serama haan bij de fokker gehaald, dus mocht het bij het volgende nest weer mis zijn dan zullen we niet meer fokken met de haan.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Help! Al onze kuikentjes overlijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 21:10

Ow al haar kuikens ook zijn overleden ligt het misschien toch niet aan de opvoedkunsten .. Naar hoor!

Rivendell

Berichten: 6820
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 05:38

Nachtlampje schreef:
Tja, maar het kan wel. Ik heb net een kip van 9 maanden verloren aan Marek. Dat zou ook eigenlijk niet moeten kunnen, maar was toch.


Juist wel op die leeftijd. Ze lopen het op als Kuiken, maar sterven eraan rond de tijd dat ze gaan leggen of iets later.