Even een vraagje. Sinds een aantal jaar hebben wij thuis superleuke Serama kippetjes, welke van mijn moeder zijn. We hebben nu 6 kipjes en 1 haan, wat echt een tof gezicht is. Ze zijn supermak en erg grappig.
Maar nu het probleem. Mijn moeder wilde graag een eigen stel kuikentjes fokken. We hadden twee broedse kippen welke we beide op een (apart) nestje hebben gezet, met zo'n 6 eitjes per kip. Het broeden ging tof, totdat de kuikens geboren moesten worden. De eitjes waren vrij droog dus de kuikens hadden nogal moeite met het openbreken van de schaal. Mama heeft ze toen op aanraden met warm water besproeid om vochtig te houden, maar dit had niet echt veel zin. Bij een aantal hebben we ze voorzichtig geholpen dmv een klein stukje meer openpellen.
Uiteindelijk hadden we 2 kuikens bij de ene kip en 3 bij de andere. Toen opeens overleed er een kuiken uit het niets, en daarna nog 3.. We hebben nu nog 1 kuiken per kip over... Op het ene moment waren ze super actief en op slag zijn ze dood. Met de overige twee kuikens gaat het nu ook niet goed (lusteloos, eten niet). Weet iemand wat dit kan zijn en waardoor het komt?
De kippen hebben eigen eitjes uitgebroed in aparte nesten. We hebben de kippen nu beide apart in een eigen ren zitten en tijdens de bevalling en eerste 2 dagen na geboorte hebben ze bij ons binnen gestaan aangezien het nogal fris was. Ik vind het zo zielig voor mijn moeder want ze zou het zo leuk vinden om eigen kuikentjes rond te hebben scharrelen. Vorig jaar hadden we ook een nest en dit ging wel helemaal goed.

De kippen komen bij een Serama fokker vandaan, en deze begreep ook niet waardoor het kon komen. Is er toevallig een bokker met het verlossende antwoord?