Hond heeft moeite met springen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xJustMe6

Hond heeft moeite met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 14:18

21 april heeft mijn hondje een ongelukje gehad. Hij had zijn dolle 5 minuten en was door huis aan het racen. Hij kwam richting de bank gerend en zette af om te springen maar gleed uit op de laminaat waardoor hij maar net op het randje van de bank terrecht kwam. Vervolgens is hij achterover van de bank gevallen met zijn nek tegen de tafelpoot.

Hij stond direct op maar zwalkte rond en piepte. Ik gelijk mijn telefoon gepakt om de dierenarts te bellen maar toen ik het nummer had gevonden was er al niks meer aan de hand. Piepte niet meer en liep vrolijk en weer normaal rond. Rondje gewandeld en niks meer aan te zien.

Nu valt het me op dat hij sinds een dag of 3 moeite lijkt te hebben met op de bank springen. Hij doet het wel maar erg aarzelend en het duurt even voordat hij daadwerkelijk springt. Gisteren piepte hij een keer met van de bank afspringen. Dit heb ik hem verder niet meer horen doen.

Ook doet hij sinds een dag of 3 wat vreemd met wandelen. De ene keer is hij erg enthousiast en de andere keer wil hij echt maar 5 minuten mee en gaat dan in de ankers. Wanneer ik dan uiteindelijk maar omkeer naar huis loopt hij wel erg enthousiast mee :+ .

Hij loopt niet mank, ik mag overal aankomen en hij rent en speelt ook gewoon.

Het rare is dat dit alles pas ruim een week na zijn valpartij is ontstaan. Zou het hier toch mee te maken kunnen hebben of moet ik een andere richting uit denken?

Volgende week moet hij gevaccineerd worden en leg ik dit sowieso voor bij de dierenarts! Iemand hier ervaring mee?

karuna
Drukke kabouter

Re: Hond heeft moeite met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 14:20

Ik zou toch eerder met de dierenarts overleggen. Voor hetzelfde geld is e riets gescheurd of afgebroken. Onze oude kruising bordercollie heeft zo twee dagen met gescheurde kniebanden rondgelopen. Die was keihard voor zichzelf maar de boel was toch echt doorgescheurd en bij ontdekken nieuwe banden gekregen toen

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 14:34

kans op nekhernia. Ik zou toch even naar een dierenarts gaan en even een foto van zijn nek laten maken

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 14:41

Als het een onschuldig spierpijntje o.i.d van de val/klap tegen de tafelpoot had dit zich eerder geopenbaard en was het nu inmiddels wel over geweest.
Dus denk ik dat het iets minder onschuldig is.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 14:45

Hij zal toch wel pijn hebben.
Het niet meer willen meelopen en dan opeens heel enthousiast wel naar huis willen, doet mijn oude hondje met artrose ook.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 18:57

Ik geloof niet dat ik hiermee tot volgende week zou wachten, toch best een kans op een nekhernia of een bulging disc.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 19:56

Ik zou idd röntgenfoto's laten maken en als ik het zo lees zou hij als de uitslag het toe laat mogelijk veel baat hebben bij een fysiotherapeut of ostheopaat oid die alles even na voelt, checkt en recht zet waar nodig. Dit kan pas veilig na foto's omdat dan eventuele schade bekend is

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 20:17

Even een update.

Ik ben daarnet nog naar de dierenarts geweest en blij dat ik gegaan ben!

Hij heeft een hernia in zijn rug. Zijn nek is gelukkig oke.

Het kan met zijn val te maken hebben maar het kan ook puur toeval zijn zei de dierenarts.

Hij heeft nu pijnstillers en ontstekingsremners en mag 3 weken niet wandelen, springen en traplopen. Daarna verder kijken

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 20:25

xJustMe6 schreef:
Even een update.

Het kan met zijn val te maken hebben maar het kan ook puur toeval zijn zei de dierenarts.

Hij heeft nu pijnstillers en ontstekingsremners en mag 3 weken niet wandelen, springen en traplopen. Daarna verder kijken

Wat zwaar voor je hondje! Je kunt misschien brein oefeningen met hem doen, heeft hij toch nog wat te doen... Veel sterkte!

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 21:31

Sophie_Wind schreef:
xJustMe6 schreef:
Even een update.

Wat zwaar voor je hondje! Je kunt misschien brein oefeningen met hem doen, heeft hij toch nog wat te doen... Veel sterkte!

Bedankt :) .

Als iemand leuke spelletjes/oefeningen heeft om hem te entertainen hoor ik dat graag!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 21:39

Goed dat je gegaan bent!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 01:12

xJustMe6 schreef:
Even een update.

Beterschp met je hond, hoop dat hij er snel bovenop komt.
Puur uit interesse, hoe is de diagnose gesteld, heeft je da foto's gemaakt, of is zoiets klinisch vast te stellen?

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-18 21:46

Kuggur schreef:
xJustMe6 schreef:
Even een update.

Beterschp met je hond, hoop dat hij er snel bovenop komt.
Puur uit interesse, hoe is de diagnose gesteld, heeft je da foto's gemaakt, of is zoiets klinisch vast te stellen?

Zijn geen foto's gemaakt. Ze vond het overduidelijk na mijn verhaal, filmpje, zijn loopje en wat onderzoekjes.

Meneer voelt zich nu enorm goed op de pijnstillers waardoor hij steeds wil springen. Zit dus niks anders op als 's nachts en tijdens mijn werk in de bench. Dit is hij niet gewend en vind het echt niet leuk. Ik vind het zo sneu voor hem |(

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 21:52

Sterkte met je hondje.
Misschien man je van iemand of een fokker een ren lenen. Heeft hij toch meer ruimte.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 08:50

Spaar wc rolletjes en doe die in een doos. Gooi er een hand brokjes tussen en laat je hond de brokjes zoeken. Kan ook als vervanger van zijn maaltijd mocht je dan toch brokken geven.

Oefeningen met weinig fysieke beweging zijn bijvoorbeeld: op een positieve manier leren om niets van tafel te stelen (met beloning dus), sorteren, plat op zijn zij liggen.

Kent hij clickertraining?
Hiermee kun je deze oefeningen goed aanleren. Als hij het niet kent kun je hem eerst clickertraining leren, dan heb je ook alvast een oefening.

Hersenwerk zal het risico dat hij druk wordt en teveel beweegt beperken.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 09:19

Citaat:
Zijn geen foto's gemaakt. Ze vond het overduidelijk na mijn verhaal, filmpje, zijn loopje en wat onderzoekjes.

Meneer voelt zich nu enorm goed op de pijnstillers waardoor hij steeds wil springen. Zit dus niks anders op als 's nachts en tijdens mijn werk in de bench. Dit is hij niet gewend en vind het echt niet leuk. Ik vind het zo sneu voor hem |(

Mijn advies is om toch een foto te laten maken, gewoon om dingen uit te sluiten. Kost niet veel en je hebt daarna toch meer duidelijkheid. Mijn hond begon ook na lomp spelen opeens heel erg kreupel te lopen en vertoonde ook hetzelfde gedrag wat jou hond laat zien. En de dierenarts dacht ook dat het uit haar rug kwam, tot ze haar onder narcose hadden gebracht voor een foto, toen hebben ze de schuiflade test bij beide knieen gedaan en bleek dat haar voorste kruisband was afgescheurd. Mijn hond heeft na de operatie ook maar voor 2 dagen pijnstillers mee gekregen omdat ze anders niet rustig te houden is.

Je zou een kong kunnen kopen, en die vol doen met brokjes en wat leverpastei aan de randen smeren, dan is hij wel even zoet.. Of met warm weer brokjes in water weken en dan in de vriezer leggen, jammie jammie :Y)

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 09:25

Bedankt voor de tips! Ga ik mee aan de slag.

Ik kijk nu even de komende 3 weken zo aan op advies van de dierenarts. Mocht het dan niet beter zijn worden er foto's gemaakt en kijken we verder :).

Ik heb meneer vannacht van ellende maar uit de bench gelaten en op de bank gelegd. Hij begon na een paar uur echt enorme herrie te maken. Ik werd er wakker van en weet zeker dat de buren ook mee hebben kunnen genieten.
Hoop dat hij er snel een beetje aan went.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 09:51

xJustMe6 schreef:

Ik kijk nu even de komende 3 weken zo aan op advies van de dierenarts. Mocht het dan niet beter zijn worden er foto's gemaakt en kijken we verder :).

Ik heb meneer vannacht van ellende maar uit de bench gelaten en op de bank gelegd. Hij begon na een paar uur echt enorme herrie te maken. Ik werd er wakker van en weet zeker dat de buren ook mee hebben kunnen genieten.

Kun je hem niet in de gang of ergens anders in een kleine ruimte neerleggen? Of desnoods mee naar boven tillen? Je zou het ook vanavond weer eens kunnen proberen, en dan kun je hem een kong geven en die vullen met iets lekkers, vooral iets wat plakt en waar hij even zoet mee is. Meestal zijn ze daarna altijd wel moe omdat ze mentaal bezig zijn geweest.

Heb mijn herder ook 2 maanden in de bench moeten houden na haar operatie, en ze was echt gestoord. Heb echt alles uit de kast moeten halen om haar rustig en tevreden te houden :')

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 10:08

CharmingS schreef:
xJustMe6 schreef:

Kun je hem niet in de gang of ergens anders in een kleine ruimte neerleggen? Of desnoods mee naar boven tillen? Je zou het ook vanavond weer eens kunnen proberen, en dan kun je hem een kong geven en die vullen met iets lekkers, vooral iets wat plakt en waar hij even zoet mee is. Meestal zijn ze daarna altijd wel moe omdat ze mentaal bezig zijn geweest.

Heb mijn herder ook 2 maanden in de bench moeten houden na haar operatie, en ze was echt gestoord. Heb echt alles uit de kast moeten halen om haar rustig en tevreden te houden :')

Gang en keuken zijn een optie maar dat geeft hetzelfde effect plus dat mijn deurposten er dan aan zijn :')

Mee naar boven liever niet, hij is het net gewend om beneden te slapen. Heeft ook even geduurd haha. Maar als het niet beter gaat over een paar dagen is mee naar boven zeker een optie.

Kong ga ik achteraan! Die heeft hij nog niet.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 10:14

Citaat:

Mijn hond is er gek op, krijgt standaard een gevulde kong als ik haar alleen thuis laat (dan kijkt ze met tenminste niet zo ontzettend zielig aan als ik weg loop :+ )
Weet niet wat voor soort hond je hebt, maar je zou een begin kunnen maken met speurwerk. Daar krijg je ze mentaal erg rustig van. En het is ook nog eens leuk om te doen, wellicht is hij dan ook wat rustiger in zijn bench.. Speuren kan trouwens gewoon in huis om te beginnen, en wellicht vind hij het zo leuk dat hij na 3 weken buiten huis ook een klein spoortje kan lopen. Weet dat dit bij mijn hyperactieve mechel wel erg goed werkt

En anders misschien stoppen met de pijnstillers, dat was toen ook mijn advies van mijn DA. Want nu voelt hij de pijn niet en hij blijft actief en speels, wat eigenlijk averechts kan gaan werken als hij geen pijnstilling meer heeft.

In ieder geval heel erg veel sterkte TS en beterschap met je hondje :(:)

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 11:02

CharmingS schreef:
Citaat:

Mijn hond is er gek op, krijgt standaard een gevulde kong als ik haar alleen thuis laat (dan kijkt ze met tenminste niet zo ontzettend zielig aan als ik weg loop :+ )
Weet niet wat voor soort hond je hebt, maar je zou een begin kunnen maken met speurwerk. Daar krijg je ze mentaal erg rustig van. En het is ook nog eens leuk om te doen, wellicht is hij dan ook wat rustiger in zijn bench.. Speuren kan trouwens gewoon in huis om te beginnen, en wellicht vind hij het zo leuk dat hij na 3 weken buiten huis ook een klein spoortje kan lopen. Weet dat dit bij mijn hyperactieve mechel wel erg goed werkt

En anders misschien stoppen met de pijnstillers, dat was toen ook mijn advies van mijn DA. Want nu voelt hij de pijn niet en hij blijft actief en speels, wat eigenlijk averechts kan gaan werken als hij geen pijnstilling meer heeft.

In ieder geval heel erg veel sterkte TS en beterschap met je hondje :(:)

Super bedankt voor de tips! Hier kan ik zeker wat mee.

Het gaat hier om een hyperactieve chihuahua :+

Stoppen met de pijnstillers vind ik weer een beetje sneu maar ga hem wat minder geven in ieder geval en eens kijken hoe dat gaat.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:14

Nee niet zomaar stoppen met medicijnen zonder overleg met de dierenarts!!!
Diverse pijnstillers zijn ook ontsteking remmend namelijk en hebben dus meer functie dan enkel de pijn weg nemen ;)
Wat je wel kan doen is overleggen met je dierenarts over middel wat hem rustiger maakt. Heb mijn hond ooit vetranquil gegeven om rustig te worden. Dat was heel andere situatie en enigste optie. Dat is ook een zwaar middel. Er zijn enorm veel (natuurlijke) producten om een hond wat rustiger te krijgen. Ik zou zoiets proberen ;) ik denk aan bach rescue/bach bloesem of valeriaan of zylkene oid